Hoeveel toetsen om te leren spelen?

Niet ouwehoeren en gewoon rammen
Maakt niet uit waarop als je gewoon wat in wil kunnen spelen
Gewoon doen

Niet ouwehoeren en gewoon rammen
Maakt niet uit waarop als je gewoon wat in wil kunnen spelen
Gewoon doen

ik zou toch wel kiezen voor een goedwerkende aanslaggevoeligheid in plaats van een 'fixed velocity'.
dat laatste is niet leuk rammen

Sinds september ben ik begonnen met muziekschool.
Niet het vroegere systeem van zoveel jaren notenleer en dan pas een piano mogen aanraken maar direct vanaf les 1 op de piano.
De lessen duren een half uurtje en je krijgt dus op heel korte tijd enorm veel info te verwerken (wat notenleer en weetjes + techniek van het spelen). Momenteel ben ik reuze tevreden want ik ondervind dat ik al beter speel doordat iemand me nu eens eindelijk de techniek heeft uitgelegd. Ik heb zeker niet de ambitie om topmuzikant te worden maar ik merk gewoon dat je toch een zekere basiskenis moet hebben; je kan er alleen maar beter van worden. Systeem van die lessen is volgens mij ook dat je zelf beslist hoe ver je wil gaan.
Ik heb altijd al respect gehad voor mensen die deftig een instrument kunnen bespelen en besef nu volledig dat zoiets echt wel training hoeft (talent laten we hier buiten beschouwing).

Ik heb gekozen voor een studiologix SL990 Pro waar ik reuze tevreden over ben! Was qua prijs te doen en speelt volgens een vriend heel goed (ikzelf vind het ook). Ik koos voor dit klavier omdat ik niet kon wennen aan de overgang van piano (gewogen) naar niet gewogen toetsen. Op dit klavier 'train' ik nu mijn vingers om goed piano te kunnen spelen.

Muziekschool is geen optie, ik werk volcontinu ploegen, weekend, feestdagen... Ben nu thuis, wanneer een normaal man werkt. Nog tot vrijdag, dan 7 keer werken, 2 thuis, 7 werken, enz. Ochtend, late nacht. Dus les tot 22u lukt met de vroege niet, moet je slapen, nacht werk je, late ook.
Ik vraag me wel af, als je verwend bent met een gewogen keyboard, dan hekel je vast laterspelen op de synth. En wegens geen ruimte, kan ik niet en gewogen spelen, en knoppen draaien op een vd synths.
Tenzij ik t bij mijn VA rack houd. Saai he. ��

Niet vervelend bedoeld hoor, maar misschien moet je het uit je hoofd zetten om te leren spelen als je zo weinig tijd hebt. Het leren bespelen van een instrument gaat jaren overheen en er is maar één manier om het te leren: oefenen, oefenen, oefenen.

ik heb net erg veel tijd: ben thuis van disndagmiddag tem vrijdag avond, heb geen kinderen. Deze week - dan weekend vrij genomen, dan 5 nachten werken, vrijdag thuis na 't slapen s middags tot maandag 13u - dan nog 6 dagen tijd tot 13u
je werkt wel op rare dagen, maar hebt tijdens kantooruren veel tijd 'vrij'

Misschien moet ik inderdaad maar gewoon verder doen en niet teveel lopen zoeken - ik zie 't nut niet om gewogen toesten te hebben als alle synths gewone toetsen hebben (hoe je dat dan ook noemt)
Want uiteindelijk droom ik om zoals Kebu wat in de rondte te zitten spelen / jammen op de synths die hier staan. Dus moet je 't toch op die doen, zodat je hands on kan spelen. Heerlijk.

Kebu dus:

http://youtu.be/WI-8JDpO2os

Ik had altijd de indruk dat Kebu wel een stukje kan spelen en dus les genomen heeft en heel veel geoefend heeft.
Ik heb persoonlijk voor het type muziek dat ik wil maken geen nood aan degelijk piano kunnen spelen maar zou het graag kunnen. Een synth kan nog zo mooi klinken als je er niet goed kan op spelen kan dat je workflow vertragen (kennis van synthese, talent, inspiratie en nog veel andere dingen buiten beschouwing gelaten). Let wel op; het kan je helpen maar is zeker geen must om muziek te kunnen maken. Als je er geen tijd wil in investeren kan je gewoon lekker verder gaan zoals je bezig was; plezier maken en aangenaam de tijd vullen... .

Je kunt natuurlijk in je vrije tijd aan de slag gaan met een boek (of andere zelfstudie) voor beginners als lessen op de muziekschool geen optie is en je het toch graag wilt leren. Of kijk naar privéles, er is vast wel ergens een student te vinden die wat wil bijverdienen. Houd er gewoon rekening mee dat het veel tijd kost; maar waar een wil is, is een weg ;)

Ben je wel oprecht geínteresseerd om te leren spelen?

De reden dat ik dat vraag is omdat mijn ervaring leert dat mensen die dit soort vragen stellen, niet echt geínteresseerd zijn om iets te leren.

Iemand die echt een instrument wilt leren spelen zal; òf gewoon een 88 toetsen keyboard of zelfs ontstemde akoestische piano ergens op de gang, anders in de schuur buiten in de tuin, neerzetten en gewoon beginnen, òf gewoon zo'n casio speelgoed keyboardje kopen en overal mee naar toe (werk, vakantie, e.a.) nemen en elke kans benutten om erop te pingelen.

In elk van die gevallen kom je er al doende dan vanzelf achter of je toch lessen nodig hebt en welke type keyboard passend is voor jouw niveau/stijl.

Nu krijg je de situatie dat toch voor alle goede adviezen er een excuus is; geen tijd voor lessen, geen plek voor een goede keyboard en wat je nu hebt vind je zelf ook niet goed......

jawel hoor, ik vind mijn pcr300 heerlijk en ben ermee aan de slag. Maar de comment van een eigenaar over de polysix (het enige grote keyboard in huis) was 'het is een vreselijk keyboard om op te spelen, dat ga je toch niet doen?' deed me denken dat ik beter misschien uitbreidt eens de pcr 300 effectief te klein is, op "iets" anders dan de polysix. En eens ik met 2 handen wil leren, is de pcr 300 vermoedelijk instant te klein.
Ik moet echt ruimte maken en de grote keyboard elke keer wegbergen als ik er niet mee speel, dus daarom dat ik liever niet de polysix gebruik. Die is kwetsbaar met 't 'fake' hout enz.
Ik heb geen tijd voor les, - lees: ik kan me niet vrijmaken na 'kantooruren' elke week, ik heb 't deze week nog bekeken, het lukt niet of 't moet privé worden. Is toch een drempel om mensen hier te gaan ontvangen (rommelig hok dat klein is met 2) - zeker als de leraar een vrouw blijkt, de enige in de buurt momenteel die ik online vond adverteren voor les.
Maar het klopt allemaal: ik had beter 80% van mijn posts hier, ipv op het computer klavier, op de synth gemept ;) - dat ga ik nu dan ook effe doen

Ik vraag dit niet op een piano forum, want dat zeggen ze vast 88 :)
Volstaan 66 toetsen? Of kan minder ook?
Merkte net dat mijn poly6 66 keys heeft - een nord lead 2x heeft er blijkbaar 'maar' 49, de sub 37 37 (maar dat is dan een 'bass doos' of hoe zie ik dat haha
Dus misschien volstaat dat al vaak?

vanaf hoeveel komt 't goed? 'gemiddeld' gezien natuurlijk…
Of is 't antwoord: lead speelt geen bass dus korter, niet zo laag nodig, ik zeg maar wat.

Misschien ook maar leren tellen/rekenen? Een PolySix heeft geen 66 toetsen maar 61: 5 octaven van C naar B + 1 C voor het mooie.

Ik vind 61 zat voor een synth waar je maar 1 partij op speelt. Wordt het duo timbraal dan kan het een beetje krap worden, afhankelijk van de toonsoort waar je in speelt. Kijk maar eens naar een piano, die heeft meestal 88 toetsen en hoe vaak gebruik je de eerste en laatste paar toetsen nou?

Misschien ook maar leren tellen/rekenen? Een PolySix heeft geen 66 toetsen maar 61: 5 octaven van C naar B + 1 C voor het mooie.

Ik vind 61 zat voor een synth waar je maar 1 partij op speelt. Wordt het duo timbraal dan kan het een beetje krap worden, afhankelijk van de toonsoort waar je in speelt. Kijk maar eens naar een piano, die heeft meestal 88 toetsen en hoe vaak gebruik je de eerste en laatste paar toetsen nou?

kan perfect dat ik mis was, ik heb ze geteld, ook die van een dx7, nog wat gegoogled en dan pas dit bericht geschreven van 'polysix en 66 keys'
Vast een missing omdat ik midi keyboards vond met 66 keys - 76 - 88 (of ben ik alweer mis)
anyway - les lukt niet vandaag wegens een Mackie mixer die begonnen is met roken. Zo heb ik nog niks kunnen jammen vandaag en daar had ik net zo'n zin in, dus maar verder met een andere mixer en de les is voor later (vandaag?)

om echt te leren spelen denk ik toch dat je best een of andere eenvoudige digitale piano of stage piano koopt met een min of meer realistisch aanvoelend keybed.. synths, hoe leuk ook, zijn niet ideaal om op te leren spelen, je verliest je overigens continu in het pielen aan geluid en dat brengt je niets bij aan jouw speeltechniek... als je geen tijd hebt voor muziekschool zou ik je aanraden om ergens een muziekwinkel te zoeken waar ze prive lessen geven op afspraak ook.. daar ga je nog het meeste van opsteken omdat je dan doelgerichten 'taken' krijgt die jouw techniek echt zullen verbeteren. maar piano leren doe je niet zomaar even tussendoor.. alle dagen oefenen is de boodschap en dat gedurende jaren :) good luck ;)

je moet overigens geen spijt hebben van een piano training om op synths meer plezier te hebben achteraf... en als je na jaren weighted spelen niet meer gewend geraakt aan synth action keys, kan je nog steeds een piano action master keyboard in huis halen :) je zal trouwens veel beter spelen ook, tenzij je Jordan Rudess heet, ow wacht, die heeft ook een klassieke piano achtergrond :p

wat is dat vandaag toch met mensen die geen enters gebruiken maar alles achter elkaar door typen?

-C-

Dat is vast 't effect van je geknipper ;)

Back