Hoeveel toetsen om te leren spelen?

Klein beetje off-topic: Hoeveel vingers heb je nodig om gitaar te spelen?

Ooit zag ik ik indonesie een man die aan beide handen twee of drie vingers miste (ik weet niet meer precies hoeveel). Hij speelde de sterren van de hemel, beter dan menig gitarist met 10 vingers.

En ooit zag ik op het leidse plein een man met in totaal 2 vingers. Rechts had hij zijn duim en wijsvinger waarmee hij een plectrum vasthield. Links had hij helemaal geen hand meer, daar had hij een bottleneck onder zijn pols gebonden. Zijn gitaar lag plat op schoot. Hij speelde fantastische blues.

Moraal: als je echt wilt, dan lukt het. :)

Zelf vind ik 61 wel het minimum. In het verleden heb ik verschillende mastercontrollers gehad. Leuke dingetjes voor op het bureau door usb gevoed. Maar het klavier speelde niet lekker, ondanks de vrij hoge prijs van die dingen ( novation mkII en Impulse vond ik ook vrij bagger spelen)

Ik speel op een motif es7 en een fantom x61. En die zijn beide veel beter qua klavier. 76 toetsen vind ik zelf ideaal. Dan hoef je niet vaak te transponeren.

Stel je voor dat ik nu zou moeten kiezen tussen nog even doorsparen voor een nieuwe 76 toetsen of nu 61 toetsen model. Dan zou ik wel even wachten om voor die extra toetsen te gaan.

Overigens ben ik zelf niet zo van het gewogen klavier. Denk dat het een kwestie van smaak is.

Back