Poll: Kies uit 4 de analoge synth(s)

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
4 synths, kies de analoge eruit. Hoeveel er analoog zijn zeg ik niet. misschien allemaal misschien niet 1.

Deze poll is in navolging van: http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=181455&page=8

De setup is simpel, een osc een VCA en een gate signaal. Opgenomen via ..... nou dat zeg ik later wel.

Als je echt eerlijk de test doet open je ze niet in een wave editor.

Dit is test 1 zonder filter.

Cheers,

Tim

:koffie:

Attachments

• 0001.wav
    4,3 MB · Bekeken: 183
  • 0002.wav
    4,3 MB · Bekeken: 175
  • 0003.wav
    4,1 MB · Bekeken: 149
  • 0004.wav
    4,2 MB · Bekeken: 158
4 droge droge willekeure statische zagen, waarvan je niet weet hoe ze opgenomen zijn (misschien wel door mengtafel of iets anders.) heeft weinig waarde zonder referentie deze test

geef mij een VST saw gerenderd ITB (dus niet buiten de PC geweest) en een zelfde saw van een analoge bak en ik stop ze in winABX en ik doe de test, ik heb geen idee wat je wilt dat ik over bovenstaand zeg.
Ik heb geen idee waarna ik luister namelijk en het geluid is zo basaal dat dat het verschil niet maakt. doe i.i.g. dan gewoon een sweep

Maar gokje nu, omdat je vraagt, slag in de lucht: alle 4 software omdat ze veel dunner klinken dan mijn moogs

Probably wrong maar het klinkt mij alsof 2 misschien analoog is.. de rest haal ik het niet uit.
Maargoed, die vind ik alleen een beetje analoog klinken door de envelop van het geluid.
Zou me niks verbazen als ze een voor een niet analoog zijn.
Mijn stem gaat alsnog uit naar 2, ben benieuwt ^^

ja is ff snel op de laptop misschien later nog eens goed full range luisteren maar zo op de laptop in een rumoerige huiskamer vind het het evt verschil te klein om me er druk over te maken. Doe eens wat sweeps filter maakt het makkelijker, kan best zijn dat je een hele iele analoge bak gebruikt heb die ik niet ken.

filters zijn voor de volgende test.
Ik wil erachter komen wat meer invloed heeft op het "analoge" karakter.

test 1 Droge OSC + VCA

test 2 Filter

test 3 mix van beide

of zijn er andere test suggesties?

ik zou gewoon je huidige pattern met bijv diva of sylenth of Massive o.i.d. ITB renderen met een sweep en het hetzelfde met een reputabele vette analoge synth. en het dan nog eens vragen.

Pffff.... Daar gaan we weer... Dat bewijst weer eens dat de gemiddelde beluisteraar het verschil niet hoort en dat ie niet eens weet dat er verschil analoog/digitaal is. Jammer dat er zoveel gehyped wordt op dit gebied. Ik heb alleen maar digitale synths en geloof me nou maar, niemand die het verschil merkt...

Pffff.... Daar gaan we weer... Dat bewijst weer eens dat de gemiddelde beluisteraar het verschil niet hoort en dat ie niet eens weet dat er verschil analoog/digitaal is. Jammer dat er zoveel gehyped wordt op dit gebied. Ik heb alleen maar digitale synths en geloof me nou maar, niemand die het verschil merkt...

Ja ja leuk verhaal, ga je nog stemmen?? :D

Hint 1 is analoog Doepfer a100 en 3 andere Een VA. Camel audio alchemy. Tot nu heeft niemand het juist.
Het lijkt er toch op dat het filter het meest het "analoge" karakter bepaald.

alchemy is natuurlijk geen VA maar een rompler/wavetable/granulair, hoe je het noemen wilt dus daar door je ook een analoog gesample osc

hallo.....
Virtual Analog Synthesizer
  • Alchemy has a virtual analog synthesis engine with a wide variety of waveform shapes, pulse width modulation and a powerful unison engine capable of synthesising up to 600 oscillators.

• PWM and symmetry control
  • initial phase control
  • up to 600 oscillator unison with pitch, amp and pan control of unison oscillators
  • large library of single cycle waveforms from classic synths to new designs by Galbanum

Ik snap je punt niet zo. De zaagtand is nou juist de golfvorm die zowel analoog als digitaal perfect te maken is. Oftewel daar ga je het niet in horen tenzij je zo een oude analoge bak pakt dat deze nog geen goede zaagtand kon maken. Het analoge karakter van analoge synths ontstaat in de waveshapers na de oscillatorcore (zaag of driehoek). Als je op een oscilloscoop kijkt naar triangles, sinussen en squares zie je juist daar heel veel verschil tgv waveshaping. Kijk bv eens naar de square van een TB-303 of de triangle op een synthacon...

Een ander punt zijn de detuning en drift die altijd in een analoge synth zitten. Hierdoor ontstaat ook veel van het imperfecte en dus analoge karakter van een synthoscillator.

Wat is je doel achter deze test? Ben je een zo analoog-mogelijke VSTI aan t maken of is t mentale masturbatie? ;-)

Back