Poll: Kies uit 4 de analoge synth(s)

Suffe topic dit.

Waarom is het nou boeiend om te weten of iets digitaal of analoog is.
Dat is toch Totaal irrelevant bij muziek maken.

Het gaat tenslotte altijd om de kok en niet om de keuken.

Als je mediocre digitale muziek maakt word het echt geen fluit beter als je dat op eens allemaal door analoge bakken trapt en vice versa.

ik had eigenlijk het idee, dat de topic starter ook zo'n soort boodschap had, of m in ieder geval niet uitsloot, namelijk: iedereen heeft t altijd maar over analoog of digitaal, dat t een beter zou zijn dan t ander etc, maar kan je het dan ook horen?! zoiets...

suffe topic? net of de rest zo relevant is voor t leven. is toch maar tijdverdrijf?! geeft dat nou...

De test bewijst dat "analoog" een taboe aan het worden is.
Mensen met kasten vol vintage synths zijn nu zwaar op hun pi*mel getrapt :dubbel::dubbel::dubbel:
Lekker belangrijk of een lekker rifje analoog, digitaal of fluitend is opgwekt.

Ook dubbel blinde tests bewijzen dit ook nog eens.

Ik zal een zelfde test voor filters doen. alleen heb net dus ondekt als je een feedback loop maak met je soundcard met een beetje distortion en deze fijn afstelst op de resonatie piek dat dan zelfs een "digitaal" filter analoog smerig gaat klinken,
Zelfs de gratis filter vst's

Voordat ik aan zo'n test begin, zijn er nog tips over hoe ik zo een test zal moeten opzetten?

Er zijn in het topic "analoog klinken" echt zeer goede tips naar voren gebracht.
Een paar daarvan ben ik heel blij mee.

Jammer dat het altijd weer in een digitaal analoog gevecht uitdraaid.

Peace,

Tim

Ff iets doen wat ik uit principe nooit doe, mezelf quoten :o: srry ben even lui
Ga je de verschillen aantonen, ik zou zeggen zet een goede synthspeler (iemand die goed kan spelen + de knopjes kent) en zie wat die voor verschillends haalt uit een VA en een Analoog. Kijk, dán zal je het wel gaan horen << Echter dit zal denk ik slechts "bewijzen" dat beiden verschillende kwaliteiten hebben die verschillend kunnen worden aangewend. Het analoge van de analoog zal steeds hoorbaarder worden naarmate de synth heftiger/dieper gebruikt wordt.. ik hoor het bijv. weleens als Portamento wordt gebruikt, hoe (analoog) de synth daarop reageert.

Ga je de gelijkenissen aantonen, dan doe je testen zoals die jij voorstelt. Op dat vlak (dat gortdroge) zit zo weinig verschil, dat je het daarmee jezelf bemoeilijkt om nu JUIST dat verschil aan te tonen.
Wat bewijs je daarmee dan?? Dat de mensen die de VA hebben gemaakt, succesvol de meest droge basisvorm van een analoog hebben weten na te bootsen.. sorry, daar raak ik niet van onder de indruk.

Dat is als 2 teststrookjes verf van de Gamma, zeg bruingrijs en een blauwgrijs, proberen te vergelijken bij gedimd licht !
Nee, in zeg in het volle licht ermee, dus met een goede speler.. dan ga je het horen is mijn overtuiging. Iemand die alle uithoeken opzoekt in het spel, dáár zit het 'm in, dat maakt het verschil duidelijk.. niet een zapige sequence van een gortdroge saw imo
Je had het kunnen weten dat mensen zo reageerden hehe. Ik voeg me verder bij Raphie, die vraagt je niet voor niets om een filtersweep... hoe meer eer aangezwengeld wordt, hoe meer de verschillen duidelijk worden (En vice versa, tegenovergesteld voor Gelijkenissen)

Dit had ik een leukere test gevonden :) ben wel benieuwd hoe dat uitpakt.. alleen moet de OSC dan ook dingen doen? Mss de OSC ook een rol van betekenis geven, met PWM, vibrato en een deuntje ofzo én 1 sweep met portamento?
Zo is er iig de mogelijkheid op conclusie, dat als een digi OSC gekke dingen doet die digi beginnen te klinken, dat dat wordt goedgemaakt / verdoezeld door het analoge filter.
Wat zou volgens jullie in de dubbel blinde luister test moeten worden gedaan?

- Digitale OSC door analoog filter
- Digitale OSC door digitaal filter (VST)
- VCO analoog filter
- VCO door digitaal filter (VST)

Laatst gewijzigd:
Of de OSC nu digitaal is of analoog maakt geen reet uit (naar mijn gehoor). Het filter is een idd ander verhaal (Juno's hebben bvb digitale osc en analoog filter)

Roland Juno series digitally controlled oscillators, oftewel digitally controlled analog oscillators,

Is dus niet een digitale OSC.

thanks Sander02

Of de OSC nu digitaal is of analoog maakt geen reet uit (naar mijn gehoor). Het filter is een idd ander verhaal (Juno's hebben bvb digitale osc en analoog filter)

Een alpha juno of juno 106 zijn volledig analoog. DCO betekent niet dat het een digitale osc is, maar een analoge osc die digitaal in tune gehouden wordt. Signaalpad is dus volledig analoog.

edit: je was me voor fly :)

de test zal alleen aantonen dat mensen uit hun nek lullen als ze zeggen dat ze snel verschil horen, dat er verschil is is een feit!

Had een wat langer antwoord voorbereid, wat kritische opmerkingen over de test in onderstaande link zelf, maar werd afgesneden door het forum. Vergelijking Minimoog en Monark door het marketing dpt. van Native Instruments.

Dan maar zo:
https://soundcloud.com/nativeinstruments/monark-a-b-comparison

De wav versie is te vinden op:
http://www.native-instruments.com/forum/threads/reality-check-monark-versus.191811/

Enjoy!

Coole test, met welke synth word de monark hier vergeleken? maar in ieder geval tof ik ga zo in de metro effe luisteren en zo een gokje wagen :)

Sorry SB-SIX :P

Coole test, met welke synth word de monark hier vergeleken? maar in ieder geval tof ik ga zo in de metro effe luisteren en zo een gokje wagen

Wat minder naar de vrouwtjes kijken en meer concentreren op wat echt belangrijk is in het leven......:) Aangezien Monark een Minimoog cloon is en in bovenstaande post vermeld werd dat de vergelijking met een Minimoog gebeurde, is het antwoord: .......:)

de test zal alleen aantonen dat mensen uit hun nek lullen als ze zeggen dat ze snel verschil horen, dat er verschil is is een feit!

Zoals ik in mijn verloren post wou melde: voor hetzelfde geld is de test niet 1,2,1,2,1,2 opgezet, maar "random" - ik vermoed wel dat ze bij NI weten hoe ze iets naar voren brengen :). Op dezelfde manier zou het flauw zijn om elke minder fragment te bestempelen als zijnde niet de Minimoog. Sowieso is het verschil in de vergelijkingen imo te klein - kleiner dan tussen 2 verschillende analoge synths - om me druk te maken over het debat.

Heb effe gezocht waarnaar de monark gemoddeled is. Minimoog. Dan kies ik a als de echte. Wel leuk dat ze zelf CV bleed in hun model hebben meegenomen. Maar flauw dat b iets harder staat en iets meer bas heeft. Altand op. Mijn cheapo Samsung in ears......

Wat minder naar de vrouwtjes kijken en meer concentreren op wat echt belangrijk is in het leven......:) Aangezien Monark een Minimoog cloon is en in bovenstaande post vermeld werd dat de vergelijking met een Minimoog gebeurde, is het antwoord: .......:)

Zoals ik in mijn verloren post wou melde: voor hetzelfde geld is de test niet 1,2,1,2,1,2 opgezet, maar "random" - ik vermoed wel dat ze bij NI weten hoe ze iets naar voren brengen :). Op dezelfde manier zou het flauw zijn om elke minder fragment te bestempelen als zijnde niet de Minimoog. Sowieso is het verschil in de vergelijkingen imo te klein - kleiner dan tussen 2 verschillende analoge synths - om me druk te maken over het debat.

Hoe weet jij nou weer dat ik naar de vrouwtjes liep te kijken?? er liep hier net een mooie meid voorbij :luv:

ja goed punt, jammer is er dan geen officleele uitslag van de test?
ik bedoel dan hebben we er niet zo veel aan (zonder uitkomst).

Hoe weet jij nou weer dat ik naar de vrouwtjes liep te kijken?? er liep hier net een mooie meid voorbij ]

Nog maar een bewijs dat analoog beter is dan digitaal :p

ja goed punt, jammer is er dan geen officleele uitslag van de test?

Ik heb vlug de betreffende thread doorgelezen en er werd (bewust?) geen uitsluitsel gegeven. Daarom mijn vraagstelling.

ik bedoel dan hebben we er niet zo veel aan (zonder uitkomst).

Ja en neen. Voor zover mijn kritische houding (en zeker jouw opmerking dat sommige fragmenten enkele dB luider zijn - wat ik niet heb opgemerkt in mijn koptelefoon - maar daar heb ik niet specifiek naar geluisterd. ), meen ik dat het verschil ondanks de marketing echt klein is. Eerlijk gezegd, ik heb moeite om objectief te zeggen waarom compresor A beter klinkt dan compressor B terwijk ik steeds het geluid probeer te volume matchen. Als iemand hier een objectieve oplossing voor heeft, gelieve een ander thread aan te maken, het interesseert me zeer.

Mijn conclusie: het verschil is te weinig om er 2000 euro extra aan uit te geven. Diegenen die dit wel doen, kudos, maar laat me aub in de mening dat het een verschil betreft tussen 95 en 100 percent. Vooral in tha mix. Trouwens, begin eens een live concert te houden met 3 Minimoogs. Gegarandeerd dat je EQ in extreme waardes staat.

ja ik snap wat je bedoelt, geen uitslag maar het is ook helemaal niet duidelijk welke de Moog is en daarom is het geslaagt.

Maar jeetje wat een vette synth die Monark. wist er niet vanaf. bedankt voor de tip:okdan:.

het gaat niet alleen om de klank, analoog ramt lekkerder door je mix!

Back