Poll: Kies uit 4 de analoge synth(s)

o, ik dacht dat ze alle 4 digitaal waren..
als je aan de knoppen gaat draaien, bijv. filter env open met wat resonatie erbij,
is het onderscheid makkelijker te maken

wel leuk dat je moeite doet om dit testje te maken :)

Ja dat denk ik ook. Daar ga ik ook een testje voor maken.

Doel van de test is natuurlijk gewoon puur wetenschappelijk bewijs leveren dat.............

dat …… er niks zo leuk is als kijken naar houten zijkanten en knoppen draaien - who cares dat 't enkel in je eigen hoofd beter klinkt? :-D

3 sowieso is het ..

ik zou ze zo zeker niet in een track gebruiken..

3x "digitaal" wat eigenlijk gewoon sampled single cycled waveforms zijn van ANALOGE klassiekers
enige test die echt interessant is, is een ECHTE ITB VA zoals sylenth, of Diva die zelf de wave genereren ipv van samplen. wordt het verschil alleen maar groter.

Er is geen enkele test interessant.....het doet er namelijk geen reet toe. Op het einde van de dag gaat een ieder zijn eigen studio in en maakt de muziek die hij/zij leuk vind op de spullen die er staan.

Er is geen enkele test interessant.....het doet er namelijk geen reet toe. Op het einde van de dag gaat een ieder zijn eigen studio in en maakt de muziek die hij/zij leuk vind op de spullen die er staan.

interessant in de zin van doet het er iets toe... natuurlijk niet, heb je helemaal gelijk.
maar het is wel interessant om eens te zien of je analoog herkent en ook leuk om te zien wat er allemaal bijgehaald wordt om maar niet te hoeven toegeven dat je het niet weet ;)

Ja idd Raphie kan het gewoon niet hebben dat die het verschil niet hoort. Nummer 1 is analoog. Overduidelijk te horen maar alleen 15% van de luisteraars hoort het. Dit is niets nieuws natuurlijk. Ook is alchemy een zeer goede VA die tempo drift en waveshape mods prima nabootst. De volgende test gaat om het analoge filter te spotten. Ik verwacht dat daar meer mensen het gaan horen.

heb aangegeven op de laptop speakers te hebben geluisterd en alle 4 dun en digitaal klonken.
verder geen aandacht meer aan besteed. maar Alchemy heeft gesampelde analoge oscs dus is sowieso al "vals spelen" (een sample vergelijken met het orgineel) je doepher module ken ik überhaupt niet dus kon daar sowieso niks zinnings overzeggen.

Natuurlijk is deze discussie voor dagelijks gebruik totaal niet interessant, maar wanneer iemand graag het typische verschil tussen VA en A wil aantonen neem dan ook een DSP based synth ipv een sample based synth that's all......

waar haal je überhaupt je 15% conclusie vandaan? er is geen poll dus niemand heeft gestemd ;)

Ja idd Raphie kan het gewoon niet hebben dat die het verschil niet hoort. Nummer 1 is analoog. Overduidelijk te horen maar alleen 15% van de luisteraars hoort het. Dit is niets nieuws natuurlijk. Ook is alchemy een zeer goede VA die tempo drift en waveshape mods prima nabootst. De volgende test gaat om het analoge filter te spotten. Ik verwacht dat daar meer mensen het gaan horen.

Het woord "overduidelijk" vind ik niet echt recht doen aan je wetenschappelijke probeersel trouwens. niet echt S.M.A.R.T geformuleerd. want nou vind ik namelijk dat jij nu alleen nog maar analoog mag gebruiken als je dat niet doet ,ben je eigenlijk even dom (ook niet smart) als de mens die dat niet hoort. IMO ik vind het ook een behoorlijk gekleurde opmerking.
Je vergeet ook 1 ding ..ik vind het helemaal niet interessant om het te weten of het analoog is. ik gebruik net zo lief mijn jp8080 (anders had ik die natuurlijk ook niet gehad)..super dikke basslines sound. want ik denk namelijk dat het meer een handson kwestie is dan een analoog / digital kwestie. analoog met menu's klinken net zo slecht als digitaal. in m in mijn beleving. oke er is natuurlijk ook slecht digitaal dat bedoel ik natuurlijk niet.

Laatst gewijzigd:
Dan had ik het iig goed.....maar dat kwam meer omdat je typte dat het een doepfer OSC. was en die heb ik ook...

@Leo, ik snap wat je schrijft, de smoesjes werden al breed uit de kast getrokken.

Alles draait bij mij om interface, is de beleving die ik nodig heb om leuke muziek te maken niet aanwezig, dan werkt het niet. Modular is leuk voor geluiden, dat werkt in mijn hoofd beter om tot iets te komen. Drums maakt me niet zoveel uit.

Oke Dre dat was idd wat overdreven. En over bas sounds ik had ooit een Casio CZ1.....:{ nogmaals dit topic gaat niet over of Analoog of digitaal beter is.

Van iedereen die een reatie heeft geplaatst hadden 2 mensen het goed.

@Barno nee drie is ook Camel Audio's Alchemy

@Raphie Single cycle waveforms of physical modelling hebben beide met VA van doen. zelfs een ROMLER met multi samplers kan een VA zijn.
In Camel audio worden bv een anti aliasing method gebruikt door de wave per ocataaf te filteren.

zie 3.1. Source signal generation in de pdf van hieronder

De term VA is door Calvia bedacht trouwens.

Zie: http://legacy.spa.aalto.fi/u/jpekonen/Papers/fa2011/Pekonen2011FA.pdf

maar wat heb je nu exact bewezen? dat een gesampelde saw bijna net zo klinkt als een analoge saw :D ?

Met dit soort tests kun je vooral bewijzen dat een community van synthliefhebbers vrij makkelijk op hol slaat als er een analoog v.s. digitaal discussie in het hoenderhok wordt gegooid. Het lijkt bijna een wetmatigheid.

Maar zonder gekheid. Dit soort tests vind ik persoonlijke weldegelijk interessant. De opzet van deze vergelijking vind ik zo zo. Een tijd terug was er een mooie vergelijking tussen een OB-8 en een U-he Diva. Die zat knap in elkaar. Vele mensen konden daar de echte analoge niet uit halen. (Ik had hem overigens goed, omdat ik gokte op het meer "lofi" klinkende geluid. Aan andere kenmerken van het geluid kon ik het niet horen)

Back