Mos-Lab KOBOL VCO uitproberen

Martin Peters

Stamgast
Ik ben geinteresseerd in de KOBOL VCO van Mos-Lab. Maar voordat ik hem koop zou ik hem graag uitproberen. Heeft iemand hem in zijn bezit en woont je niet al te ver uit de buurt? Ik woon in Dordrecht.

hij klinkt geweldig maar is lastig te tunen,zoals die nu is de freq knop is eigenlijk de fine tune knop en de range is vrij groot.

als je zonder KB werkt en je wil de full range freq (coarse) moet je externe cv gebruiken wat heel lastig is in free random 'noodle' patches.

sync klinkt ook heel goed

hadden ze beter freq en waveform om kunnen draaien. past er iig een lel van een knop op!

Ik wil hem voor sequencer based electronische muziek gebruiken. Misschien ken je me wel van de Attorks videos op YouTube. Heeft de VCO tijd nodig om op te warmen en op de juiste frequntie te komen? Mijn DotCom en Hordijk VCOs verlopen na het aanzetten eigenlijk niet meer. Dus die hoeft ik bijna nooit te stemmen.

hadden ze beter freq en waveform om kunnen draaien. past er iig een lel van een knop op!

de layout is idd een beetje slordig,het zit hem niet echt in de bedieningsknop maar de range en dus automatisch nauwkeurigheid van de potmeter zelf.

je kan het zelf wel modden,maar bon dat is een heel andere kwestie.

Ik wil hem voor sequencer based electronische muziek gebruiken. Misschien ken je me wel van de Attorks videos op YouTube. Heeft de VCO tijd nodig om op te warmen en op de juiste frequntie te komen? Mijn DotCom en Hordijk VCOs verlopen na het aanzetten eigenlijk niet meer. Dus die hoeft ik bijna nooit te stemmen.

nee,hij is stabiel,zoals alle analoge vco's wacht je best een minuut of 2 na het aanzetten

begrijp ik, maar met een grotere knop kun je beter instellen. dus dat zou je zonder fine tune toch redelijk in de buurt moeten komen toch?

begrijp ik, maar met een grotere knop kun je beter instellen. dus dat zou je zonder fine tune toch redelijk in de buurt moeten komen toch?

neen,dat maakt niet uit, gaat de precisie van de potmeter niet verbeteren.

Multiturn is een wijze en simpele oplossing Martin

natuurlijk kun je met een grotere knop precieser afstellen, alleen de range veranderd niet.

Met een grotere knop kan je inderdaad preciezer afstellen, ook al verandert er niets aan de pot zelf. Dat zit 'm puur in het feit dat de omtrek van een grotere knop dus groter is. Stel de knop was zo groot als een grammofoonplaat. Sluit je ogen en ga er aan draaien ;-)

Er verandert niets aan de pot maar een grotere knob zal ook niet helpen omdat de range hier te groot is,je kan niet preciezer afstellen,maw gewoon de pot aanraken laat de vco veranderen van frequentie.

De potmeter hier in dit geval is van te lage kwaliteit voor de tune range die hij moet presteren.

een multiturnpot kan een snelle oplossing zijn niet (enkel) omdat het multiturn is maar vooral omdat multiturns nauwkeuriger zijn omwille van de gebruikte materialen binnen in de potmeter.

Een definitive oplossing is gewoonweg de fisieke range aanpassen van de potmeter door de voltage range de wijzigen die naar de cv bus van de vc gaat,en dat moet jij toch ook wel weten allemaal...

dan vergroot je eigenlijk de resolutie van de potmetertrack maar je tune range wordt kleiner,fluctuaties zullen dus ook kleiner zijn.

@egres:
Grotendeels heb je gelijk maar voor wat betreft de grotere knop niet.

Een grotere diameter van de knop zal de zaak ietsje verbeteren omdat het nu enmaal preciezer draaien is voor degene die de knop bedient.
Waarom zit er op een DJ-tafel een jog-wheel en niet een klein knopje voor die functie denk je?

Mijn advies zou overingens ook zijn om er een multiturn in te zetten. Heb ik bij mijn VCO's ook en dat werkt fantatisch.

heb jij een moslab vco dan en het getest met een grotere knob?

Want dan is jou exemplaar wel met betere componenten gemaakt blijkbaar.

kan je dit allemaal bevestigen?

@Egres:

Nee, heb ik niet.

Het gaat erom dat in principe een knop met een grotere diameter gewoon preciezer werkt voor de bediener, niet voor de pot opzich natuurlijk. Dit is toch niet zo moeilijk te begrijpen. Kijk maar naar functiegenerators bijvoorbeeld: hebben vaak hele grote knoppen voor de frequentie-instelling.

Bij mijn ontwerpen was altijd het devies: hoe precieser het er op aankomt met een knop, des te groter die moest zijn. Tot een bepaald punt natuurlijk en daar overheen werd het opgesplitst in een Coarse & Fine. Het is een praktijk die je overal ziet.

En nogmaals: een multiturn-pot is in deze een goede oplossing, zij het dat dan er wat minder snel extreem van het ene bereik naar het andere gedraaid kan worden.

:geslaagd::mega:

Wat wij niet begrijpen is dat jij het moeilijk hebt te begrijpen als iemand zegt die de module heeft gebruikt zegt dat een grotere knop niet helpt op deze funktie ,op deze specifieke module.

En zoals je zelf zegt met een grotere knop veranderd er niets aan de pot,veranderd er niets elektrish dus,wat ik al 3x herhaal.

De range is te breedt voor de nauwkeurigheid (carbon track specs) van de pot,zet er een knop op met een diameter van 30cm,blijft iden

Je hebt gewoon de module niet,dus wat zit je te melken eigenlijk alemaal he?

Dagboek van een gek

Dagboek van een gek

Het gaat erom dat het een principe is dat een grotere draaschijf (de knop) meer nauwkeurig is in te stellen. Het is een overdracht van het ene mechaniek (de hand) naar het andere (de knop).
Doe maar een gedachtenexperiment: een knop van 1mm doorsnede versus een knop van 20mm. De maat van onze handen en de bewegingsvrijheid en preciesie bij een bepaalde 'stand' van de hand bepaald voor een groot of je met een knop fysiek precies kan instellen.

Dat er iemand is die de module heeft, dit geprobeerd heeft en tot de conclusie is gekomen dat het nog steeds niet fijn of toerijkend is, is geen diskwalificatie van wat ik hier ter berde breng.

Ik heb zoveel gezien en gebouwd c.q. met m'n eigen handen aan gezeten dat dit niet zomaar een gedachtenspinsel is maar gewoon een proefondervindelijke exercitie die je steeds terug ziet in allerlei ontwerpen.
Doe er je voordeel mee of beschouw het als prietpraat van een gek ;)

Het is geen diskwalificatie,maar gewoon niet van toepassing in deze draad die specifiek gaat over een Moslab RSF VCO module.

maw al je uitleg heeft niets toegevoegd enkel maar verwarring voor de topicstarter ,en trouwens is het Martin zelf die al met een mogelijke oplossing van multiturn pot kwam,verder doordrijvend discutie van jou kant heeft enkel voor verwarring gezorgd,en verloren tijd voor alle partijen,..hier in dit specifiek geval.

ik heb niet alleen een moslab RSF VCO gehad van MOSLAB,ik heb hem helemaal nagebouwd en kan dus bevestigen dat de VCO zelf heel stabiel is,met de potmeter als fine tune zoals op de originele module niet,wat ik op mijn nabouw heb aangepast ,maar niet met een multiturn,en daarom mijn standpunt kan doordrijven,wat ik ook doe.

Het is geen prietpraat wat je zegt maar als iemand zegt dat dit niet gaat op deze module luister dan gewoon wat die zegt en stop met doordrijven.

Back