Computer crashed door geluidskaart, hoe vaak is normaal?

infobot

Ingeburgerd
De computer crashed op onvoorspelbare momenten bijvoorbeeld als ik zo maar aan het koffie drinken ben zonder dat die aan het spelen is. Hij crashed alleen maar als iets aan staat dat met geluid te maken heeft, bijvoorbeeld cubase of een ander muziek afspeelprogramma of een film, een film zit natuurlijk ook geluid in. Als die crashed krijg je een keiharde soort trillende krijstoon te horen over meerdere uitgangen en niets doet het dan nog.

Hoe komt dit? Ik heb pas gelezen dat sommige Delta 1010 kaarten last hebben van capacitors (condensators) die kunnen lekken of bol kunnen staan omdat ze een lage kwaliteit hebben. Maar meestal hebben die mensen alleen maar last van drop-outs en noise in de muziek maar daar heb ik geen last van, alles werkt perfekt. Ik las zelfs dat iemand een afstandsbediening had voor zijn bed en dat die keihard stoorde op de geluidskaart. Je leest van alles en nog wat.

Hoe vaak is normaal? Want ik heb nogal veel klachten gelezen over allerlei geluidskaarten die crashen.
Hoe vaak crashed die bij jullie? Ik bedoel als dit normaal is, dan hoef ik hem ook niet te vervangen.

Het is maar wat jij normaal vindt zeker? Ik vind dat een computer niet hoort te crashen. Nul tolerantie.
Als ie dat doet, is het tijd voor iets nieuws als er geen oplossing te vinden is .
Ik veronderstel dat je bijvoorbeeld een screensaver hebt die aanspringt, het sluimeren kan ook (mijn imac durft soms vastlopen als ik 'm laat sluimeren)
Hoe vaak? 2 keer per jaar ongeveer. Als het wekelijks zou zijn, ging mijn audiointerface buiten.

Ik heb jaren op windows laptops gewerkt, sinds windows 7 en 8 geen crashes. Windows 7 is van 2011. Geluidskaart is een motu 828 mk3 en daarvoor een focusrite scarlett. Geen crashes in ableton ook sinds ik m'n plugins netjes gekocht heb.
Heb nu net een apple sinds dit weekend, ook nog geen crashes maar wie weet komt dat nog :)

crashes zijn niet normaal. een stabiel systeem crashed niet, er is dus gewoon ergens iets mis

Gaat dit over die Delta 1010 kaart die hier laatst te koop stond voor 'weinig'?

En idd, een computer moet überhaupt niet crashen. Die moet gewoon lekker stabiel wachten op mijn orders :-)

Drivers zijn recent ?
Zo ja, zou je eens een andere geluidskaart kunnen overwegen.
Ik heb wat dat betreft nog een e-mu 0404 liggen, geweldige kaart, crasht nooit ( bij mij ), interne geluiden opnemen, hoge kwaliteit ad/da converters... leuke mixer er bij en effecten van de kaart zelf, dus zonder belasting van je processor.
Als je wilt mag je die voor een zacht prijsje overnemen als je denkt dat het je geluidskaart is.
Moet ik hem wel even zoeken ivm recente verhuizing :)

Ik heb ook wel eens mee moeten maken dat mijn computer zomaar crashte.
Onvoorspelbaar en laag frequent (eens per zoveel dagen/weken).
Dit bleek te liggen aan de USB setup.
Ik had een paar USB apparaten eruit getrokken en het probleem is opgelost.

Misschien heb je iets aan deze info.

Slecht contact in USB poort waardoor je je ineens een hoge piek voltage krijgt ..
Koop gewoon een nieuwe (helaas)

Als die crashed krijg je een keiharde soort trillende krijstoon te horen

Die toon is wat er in het buffer-geheugen van de kaart zit op dat moment; omdat de buffer niet wordt ververst gaat het geluid niet verder. De toonhoogte wordt bepaald door de grootte van de buffer.

over meerdere uitgangen en niets doet het dan nog.
Hoe bedoel je - "niets doet het nog"? Blijf je nog zien wat er op het scherm staat of gaat 'ie op zwart? Loopt de film verder maar stoppen toetsenbord en muis met reageren? Krijg je een BSOD of equivalent, en zo ja, welke melding? Welk DAW?

Hoe vaak is normaal? Want ik heb nogal veel klachten gelezen over allerlei geluidskaarten die crashen.
Hoe vaak crashed die bij jullie? Ik bedoel als dit normaal is, dan hoef ik hem ook niet te vervangen.

Het is niet normaal maar het zou een hoop helpen als je wat meer vertelde over je computer; wat is er aangesloten, merk en type van de onderdelen, welk OS en welke versie.

De eerste stap is: vind de boosdoener. Dat kan iets volledig irrelevants zijn als een rot reepje geheugen, maar dat ga je niet ontdekken door willekeurig rond te gaan pluggen.

Kijk eerst of je computer het prima doet zonder geluidskaart. Als je dan hetzelfde euvel hebt weet je dat 't daar niet aan hoeft te liggen.

Soms weet je het ook niet. Mijn systeem draait altijd super stabiel. Behalve toen ik een Motu aanschafte. Vanaf dat moment was het living hell. Alles geprobeerd met drivers, betere kaarten in de computer, kabels, stroom, voodoo. Snel die kaart om middernacht op een kerkhof begraven en een nieuwe aangeschaft en alles was weer helemaal normaal.

Soms weet je het ook niet. Mijn systeem draait altijd super stabiel. Behalve toen ik een Motu aanschafte. Vanaf dat moment was het living hell. Alles geprobeerd met drivers, betere kaarten in de computer, kabels, stroom, voodoo. Snel die kaart om middernacht op een kerkhof begraven en een nieuwe aangeschaft en alles was weer helemaal normaal.

Welke? een motu hybrid ultrlite MKIII?

Ik heb echt zwaar last van instabiele pc. rootcause "mainboard"
Meestal na een reboot is het weer ok.

Om stabiele audio te kunnen editten is DPC latency van belang.
check in met dpclatencymon

Kast Aopen H600B black/silver met 350w silent power
Moederbord MSI K8N Neo Platinum
Koeler Zalman 7000B Cu, regelbaar, 19dBA
Processor AMD Athlon 64 3200+
Geheugen 2x Kingston 512MB DDR 400MHz PC3200 CL2.5, tegenwoordig 2x1Gb met dezelfde problemen.
VGA kaart nVidia FX-5200 128Mb DVI/TV out NO FAN
Harddisk Maxtor 160Gb 7200RPM SATA
DVD writer NEC 3520A DVD-+RW/DL zwart
OS Windows XP Home OEM NL (geoptimaliseerd)
Delta 1010 nieuw gekocht in 2005 met laatste drivers voor xp ingesteld met 5 ms latency (256 kb)

Sommige hadden het over losse usb contacten, hoe kan je dat dan weten of kontroleren?

@Yoozer
De computer crashed wordt mee bedoelt...hij doet het totaal niet meer, geen zwart beeld maar bevroren, ratelend hoog krijsend trilgeluid, muis en keyboard reageren niet meer. Geen BSOD of andere melding. Hij crashed alleen bij gebruik van audioprogram-
ma's ook als je koffie zit te drinken.

Welke delta 1010 hebben we het over?

De Maudio 1010LT pci kaart
Of de pci met breakout. die laatste moet eens gerecapped worden.

Het gaat over de delta 1010 met breakout box. Als je zo leest op het internet dan lijken een hoop breakout boxen last te hebben van die condensators. Maar die mensen met slechte condensators hebben allemaal last van drop-outs en dat de audio niet goed speelt, maar hier speelt alles perfekt geen stotteringen en dergelijke. Alleen die volledige crashes.

De 10 ms heb ik al eens geprobeerd en gaf geen veranderingen.

Test Eens met dpc latency tool (meer basic) of latencymon (deze pinpoint naar specifieke drivers) zie mijn latency topic. Een andere stap is je dac op een andere PC te testen.

Het gaat over de delta 1010 met breakout box. Als je zo leest op het internet dan lijken een hoop breakout boxen last te hebben van die condensators. Maar die mensen met slechte condensators hebben allemaal last van drop-outs en dat de audio niet goed speelt, maar hier speelt alles perfekt geen stotteringen en dergelijke. Alleen die volledige crashes.

De 10 ms heb ik al eens geprobeerd en gaf geen veranderingen.

Ik zou dan die breakoutbox even openmaken, en in eerste instantie gewoon kijken of je condensatoren bol ziet staan. Dat valt op zich wel vrij makkelijk te fixen.

Als dat het niet is kan het zoveel zijn, geheugen (maar dat had je al vervangen) of brakke voeding bijv. Je kunt bijv in een programmatje zien op je voltage waarden veel flucturen, dat is vaak al een teken dat er iets mis is met je voeding.

Back