Moderne alternatieven MS-10?

ReaceGeorge

Nieuwkomer
Ik ben van plan om bij een band van mij synth te spelen naast mijn werk op de basgitaar, en daarvoor zocht ik eigenlijk een instrument dat mijn MS-10 kan vervangen. Deze is nogal zwaar en kostbaar om zomaar mee te nemen, en sowieso een beetje een bakbeest. Nu ben ik mij echter aan het bedenken wat ik het beste kan doen; ik kan kijken voor een plugin/softsynth (de Korg Legacy Collection heeft wel de MS-20, maar niet de MS-10 helaas (of zit er wel PWM op de KLC MS-20?)) met een klein midikeyboardje, of ik kan er iets bij kopen, zoals een expander in combinatie met midikeyboardje, of een nieuwe synth in het algemeen.

Mijn budget is absoluut niet hoog, en hoewel ik heel graag een synth erbij wíl, is het misschien niet per se noodzakelijk om er een bij te hebben. Ja, meer synths is beter, maar dat is met best veel dingen! Dus, wat raden jullie mij aan? Ik zoek echt iets dat makkelijk mee te nemen is, vergelijkbaar klinkt als een MS-10, en niet al te duur is. De Korg MS-20 Mini ligt maximaal in mijn budget, daar zit ik wel naar te kijken, maar ik wil heel graag PWM en dan moet ik er met mijn soldeerbout in hangen; weet niet goed of ik dat wel durf.

Ik sta open voor suggesties! Alvast bedankt :)

De ms10 zie je heel vaak nog onder de 500euro voorbij komen en mijn advies zou zijn, koop er gewoon nog 1 en laat de mooiste thuis en neem die andere mee voor op het podium. Ik heb hier zelf ook een MS10 staan en er is geen 1 synth die in de buurt komt van dat geluid. (imho)

ik moet zeggen dat uit een microbrute ook een aardige bas te halen valt...en die heeft pwm en ook nog een aardige sequencer...

Hmmm, dat is misschien wel precies wat ik nodig heb! Daarnaast kan ik hem vast ook nog wel gebruiken om de MS-10 mee uit te breiden, door middel van CV ins en outs. Dit is zeker eentje om in de gaten te houden, ik hoop dat ik er snel eentje vind op Marktplaats, en dat de kleine toetsen me een beetje zullen bevallen!

Daarnaast kan ik hem vast ook nog wel gebruiken om de MS-10 mee uit te breiden, door middel van CV ins en outs.

Dat is alleen leuk voor modulatie dingetjes, ondanks dat het bij allebei CV/GATE heet hebben ze allebei een andere manier met daarmee omgaan, de MS-10 werkt via Hz/oct terwijl de microbrute via V/oct werkt. Het zelfde geldt voor de gate die precies andersom werkt. Maar zoals al gezegd, voor gekke modulatie dingetjes is dat best nog wel leuk maar voor chromatische dingen is het gewoon ruk

ga gewoon nvoor een 2dehands ms20-mini, denk dat die 2de oscillator je snel de pwm laat vergeten, hij is nieuw, te vervangen , handzaam, en klinkt oke.

Interessante vraag wel.

Persoonlijk zou ik voor live niet beginnen met softsynts, expanders en midi keyboardjes,
Zeker niet als je ook al je basgitaar gerief mee moet nemen.

Ik zou eerder voor iets compact, met voor jouw goeie keys (ikzelf kan live niet om met minikeys) gaan, en dan met de beperkingen leren omgaan.

Om die reden zie je volgens mij nog regelmatig een microkorg on stage passeren.

Ikzelf heb het een tijd gedaan met een alesis micron, voor mij erg aangename keys, compact, (relatief) goedkoop,
Wel weinig knopjes, maar voor mij live genoeg.

Geen idee of daar die ultieme ms10 sound in zit die je zoekt, ik ben niet zo bekend met die sound.

Dat is alleen leuk voor modulatie dingetjes, ondanks dat het bij allebei CV/GATE heet hebben ze allebei een andere manier met daarmee omgaan, de MS-10 werkt via Hz/oct terwijl de microbrute via V/oct werkt. Het zelfde geldt voor de gate die precies andersom werkt. Maar zoals al gezegd, voor gekke modulatie dingetjes is dat best nog wel leuk maar voor chromatische dingen is het gewoon ruk

Ah, daar had ik niet over na gedacht. Dat is best jammer. Zijn er geen goedkope converters hiervoor te vinden?

ga gewoon nvoor een 2dehands ms20-mini, denk dat die 2de oscillator je snel de pwm laat vergeten, hij is nieuw, te vervangen , handzaam, en klinkt oke.

Daar zat ik wel naar te kijken, ja. Deze zit wel gewoon op Hz/Oct, toch? Dan zou ik die dus nog wel heel vet kunnen combineren met de MS-10.

Verkoop de ms10, koop de mini 2e hands (voor 450 a 400) en laat 'm modden? Als 't kan, heb je 'm misschien geld om geld en de mini = midi :)

http://www.perfectcircuitaudio.com/blog/ms20minipwm/

http://youtu.be/uAByP6O0Fbg

Ik ga de MS-10 sowieso niet verkopen, het blijft een gouwe ouwe, en bovendien is hij van mijn pa :)

Maar dit zou op zich wel kunnen, om hem te (laten) modificeren. Enig idee of er in Noord-Brabant lui zijn die daar goed in zijn en niet al te veel geld vragen? Het is tenslotte geen groot werk, maar vooral prutswerk omdat je met die SMD's zit.

Interessante vraag wel.

Persoonlijk zou ik voor live niet beginnen met softsynts, expanders en midi keyboardjes,
Zeker niet als je ook al je basgitaar gerief mee moet nemen.

Ik zou eerder voor iets compact, met voor jouw goeie keys (ikzelf kan live niet om met minikeys) gaan, en dan met de beperkingen leren omgaan.

Om die reden zie je volgens mij nog regelmatig een microkorg on stage passeren.

Ikzelf heb het een tijd gedaan met een alesis micron, voor mij erg aangename keys, compact, (relatief) goedkoop,
Wel weinig knopjes, maar voor mij live genoeg.

Geen idee of daar die ultieme ms10 sound in zit die je zoekt, ik ben niet zo bekend met die sound.

Hmm, die ken ik nog helemaal niet, daar ga ik eens naar kijken, die Micron. Waar gebruik je hem zelf voor? Dit is misschien wel wat ik zoek.

Anders kan ik altijd nog kijken voor de MicroKorg ofwel de MicroBrute voor erbij; ze zijn tweedehands bijna even duur. Ik denk dat de MicroBrute dan iets handiger is voor bassounds, omdat ik daar meer knopjes heb (knopjes zijn fijn :)), maar de MicroKorg is wel veelzijdiger en polyfoon.

Bedankt allemaal voor het meedenken! De zoektocht is nog niet voorbij, maar er komen al heel wat goede ideeën binnen en dat is heel prettig!

Waarschijnlijk zul je net zo veel suggesties krijgen als er synths bestaan... ;)
Roland System-1, Novation Bass Station 2, Arturia Minibrute, tweedehands Moog Sub Phatty, tweedehands Waldorf Blofeld, tweedehands Nord Lead 2, tweedehands Dave Smith Mopho Keys, enz.

Voor je keuze zou het handig zijn eerst te bedenken: hoeveel toetsen moeten er zijn, zijn minitoetsen ok of niet, moet het analoog zijn, wil je bassen, leads, pads, drums, saxofoon- of pianogeluiden en moet het net als de MS-10 iets zijn met patchkabels?

Succes :)

Licht en klein: BS 2, makkelijk 2ehands te vinden

Waarschijnlijk zul je net zo veel suggesties krijgen als er synths bestaan... ;)
Roland System-1, Novation Bass Station 2, Arturia Minibrute, tweedehands Moog Sub Phatty, tweedehands Waldorf Blofeld, tweedehands Nord Lead 2, tweedehands Dave Smith Mopho Keys, enz.

Voor je keuze zou het handig zijn eerst te bedenken: hoeveel toetsen moeten er zijn, zijn minitoetsen ok of niet, moet het analoog zijn, wil je bassen, leads, pads, drums, saxofoon- of pianogeluiden en moet het net als de MS-10 iets zijn met patchkabels?

Succes :)

Daar heb je gelijk in!
Hmm, ik prefereer een toetsenbord tot 37/49 toetsen, minitoetsen hangen af van het model aangezien ze soms fijner spelen dan anders, ik prefereer analoog en veel knoppen als ik een bassynth doe (waar ik eigenlijk het meest naar op zoek ben), maar ik zoek ook wel een handzame polyfone synth voor erbij, waar ik akkoorden mee kan spelen (die hoeft ook niet meer dan 49 toetsen te hebben); hier zoek ik dan vooral DX7-achtige EP sounds mee, of pads. Maar die heeft beduidend minder prioriteit dan de bassynth, die ik wel met zo veel mogelijk knoppen prefereer (en waarschijnlijk dus ook analoog). Nog meer suggesties? Ik zit nog steeds te neigen naar de MicroBrute.

Je kunt natuurlijk ook een DX7 kopen voor het polyfone gedeelte, als je toch die sound zoekt? Dan heb je nog geld over voor een Microbrute/Minibrute of Bass Station 2. Bij analoog met veel knoppen voor bas denk ik trouwens meteen aan een Moog Minitaur, maar live is zo'n losse module niet erg praktisch natuurlijk (klinkt wel super als je van de dikke Moog-sound houdt).

Je kunt natuurlijk ook een DX7 kopen voor het polyfone gedeelte, als je toch die sound zoekt? Dan heb je nog geld over voor een Microbrute/Minibrute of Bass Station 2. Bij analoog met veel knoppen voor bas denk ik trouwens meteen aan een Moog Minitaur, maar live is zo'n losse module niet erg praktisch natuurlijk (klinkt wel super als je van de dikke Moog-sound houdt).

Klopt, en ik ga hier ook mijn vaders DX7IIFD neerzetten (prachtig geluid), maar die is niet zo makkelijk mee te nemen; zit wel een stevige koffer omheen en dergelijke, maar het is toch een zwaar bakbeest en ik ga lang niet alle 61 toetsen gebruiken! In principe zoek ik eigenlijk meer kleine(re) synths die wel die sound kunnen nabootsen. Een Moog Minitaur is ook nog wel een gaaf ding, maar ik weet niet zeker of ik de Moog sound wel echt wil hebben, ik ben eigenlijk veel meer een fan van de wat rauwere Korg sound ;)

Qua rauwe sound zit je met de Microbrute wel goed volgens mij. Kost ook nog eens een appel en een ei. Microkorg XL+ of iets dergelijks erbij voor de akkoorden en elektrische piano en je bent klaar. Er zijn natuurlijk wel betere synths te krijgen, maar ja, daar zit dan weer een prijskaartje aan.

Back