VST's en VSTi's inmiddels geevolueerd?

Daarentegen werkt FireWire bij mij voor geen ene meter en ben op USB overgegaan nadat zowel PC als Mac er niet uitkwamen met mijn shitty Motu Ultralite Mk3 Hybrid (inclusief ingeruilde versie vanwege vermeend defect).

Ja, firewire is ook chipset gevoelig. Uiteindelijk een beetje een mislukte standaard geworden. Maar in tegenstellig tot USB heb je ook wel andere pci kaarten met een chipset die dan eventueel wel compatibel is. En als het werkt, dan werkt het goed omdat je dus bus niet deelt (meestal).

USB is zo'n generieke standaard, wat op zich natuurlijk wel prima is, alleen, nahja, we kennen de issues (zoals alleen al dat als ik een controller oid via usb aansluit mn usb muis raar begint te doen).

Ik zit eigenlijk een beetje in dezelfde situatie als DJ41: ik heb ook al jaren niks meer gedaan qua muziekproductie, en ik heb ook een spuughekel aan de beleefde, platte, digitale sound die je meestal kreeg door te spelen met enkel software. Hardware vond ik wel leuk om mee te werken, en mijn oren gingen echt open toen ik bijv. een Sherman filterbank kocht, maar ik was niet productief met hardware. Echter begint het nu toch weer een beetje te kriebelen, en ik vraag me nu af of de software inmiddels zo ver is dat ik het toch lekker vies kan laten klinken.

Mijn muzieksmaak is wel wat verder dan een paar jaar geleden, toen ik vooral van breakcore, jungle, rave en gabber hield. Miami bass, oldskool hiphop, sommige Detroit techno, ik vind de combinatie van zwarte funk met moderne productiemethoden erg gaaf. Dat soort producties hebben ook meestal een rauwe sound (waarschijnlijk door gebruik van goedkope apparatuur), maar toch ook een "zwarte" ziel en dansbaarheid die in bijv. "witte" breakcore vaak ontbreekt.

Anyway: ik zit nu te denken om een NI Maschine te kopen om meer MPC-achtig met samples en beats te gaan werken. Maar nogmaals: ik wil echt geen gladde digitale sound. Misschien helpt het dan om met multiple outputs op een "vieze" mixer te werken zoals een Mackie 1604, bekend van de overstuurde gabber sound uit de jaren 90?

Ik heb nu zelf een Soundcraft Studio LC, met mooi klinkende EQs, maar kanalen oversturen maakt het niet echt zo vies als ik zou willen. Ook die mooie EQs gebruik ik in de praktijk toch weinig.

Door met de Sherman te spelen kwam ik er ook achter dat je met analoge filters en oversturing een heel eind komt om van die digitale klank van softsynths af te komen. Het boeit dan niet meer zoveel of je dan een echte 303 of Rebirth er doorheen jaagt.

Wat denken jullie? Zijn er inmiddels VSTs waarmee je toch een lekkere vieze sound kan bereiken? Of tips om met bepaalde hardware de sound van software op te leuken? Andere adviezen?

Wat denken jullie? Zijn er inmiddels VSTs waarmee je toch een lekkere vieze sound kan bereiken? Of tips om met bepaalde hardware de sound van software op te leuken? Andere adviezen?

Ik heb zelf ook een spirit studio (dan wel niet de LC) en ik denk dat je met een Mackie niet heeel veel gaat opschieten. Sowieso levert een mixer vooral met summing betere resultaten op en, tenzij je een oude buizenmixer hebt oid, niet zozeer de kleuring.

Dus je kan dat geld dan beter gebruiken om een analoog filter te kopen en, zoals je zelf al zegt, dan maakt het op zich niet eens zoveel uit wat het bronmateriaal is.

Op zich zijn er nu wel kickass vsts die gewoon heel goed klinken, en als je daar dan bijv. wat goede distortions/bitreduction plugins overheen gooit kom je echt al heel ver.

Daarnaast zou ik niet voor de NI machine gaan, want in feite blijf je dan toch ook met samples spelen. Ik zou in de plaats dan kijken naar een oude SP-x0x oid al dan niet in combinatie met een oude fx bak.

Ik was niet helemaal duidelijk over de reden waarom ik naar de Maschine aan het kijken ben: dat gaat dan niet over het geluid, maar de workflow, en het drum-achtig triggeren van geluiden. Ik heb bijv. ook een oude Yamaha SU10, en ik merkte toen dat het triggeren van pads echt een ander gevoel geeft dan toetsen van een synth. Je kan dan echt meer realtime ritmische dingen invoeren, wat me met toetsen nooit echt lekker lukte. De pads van de Maschine schijnen beter te zijn dan die van de Akai MPD series, en je kan makkelijk switchen tussen 8 banks. Lijkt me allemaal goed, alleen het geluid moet ik dan nog wel wat opleuken.

De Mackie noemde ik omdat ik eraan dacht om kanalen daarvan allemaal een beetje te gaan oversturen. Schijnt een beetje de techno /rave sound van de jaren 90 te zijn.

Maar als dit ook met software lukt, dan nog beter natuurlijk. Heb je misschien tips voor bepaalde Vst's?

De Mackie noemde ik omdat ik eraan dacht om kanalen daarvan allemaal een beetje te gaan oversturen. Schijnt een beetje de techno /rave sound van de jaren 90 te zijn.

Maar als dit ook met software lukt, dan nog beter natuurlijk. Heb je misschien tips voor bepaalde Vst's?

Als je met die rave sound het typische mackie filtersweepen bedoelt dan kan je dat, op zich, ook wel doen op de spirit. Of anders met externe filter, of met software.

Ben zelf niet zo van de software te laatste tijd maar waar ik echt wel van impressed was zijn de nieuwe Roland SH-2 en SH-101 vsts. En Izotope Iris 2. Kwa rauwheid is die SH-2 echt, letterlijk, vet :)

Bedankt voor de tips; ik ga die VST's checken!

Wat betreft de techno/rave sound: ik bedoelde het harde oversturen van de kanalen van een Mackie zoals de 1604, die toen erg populair in home studios was. De overstuurde 909 kick is het bekendste voorbeeld, maar volgens mij werd er wel meer een ruig randje gegeven door gewoon de gain lekker ver open te draaien.

De filter sweeps die je noemde zijn ook vet ja, maar die krijg je volgens mij niet uit een goedkope Mackie zoals de 1604 want die heeft geen parametrische EQ dacht ik. Volgens mij werden hier ook veel Emu filters voor gebruikt? Ik hoop dat de filters van de Emulator softsampler goed klinken.

Misschien moet ik gewoon eens wat gaan spelen met software nu en kijken hoever ik kom.

Back