Ik zit eigenlijk een beetje in dezelfde situatie als DJ41: ik heb ook al jaren niks meer gedaan qua muziekproductie, en ik heb ook een spuughekel aan de beleefde, platte, digitale sound die je meestal kreeg door te spelen met enkel software. Hardware vond ik wel leuk om mee te werken, en mijn oren gingen echt open toen ik bijv. een Sherman filterbank kocht, maar ik was niet productief met hardware. Echter begint het nu toch weer een beetje te kriebelen, en ik vraag me nu af of de software inmiddels zo ver is dat ik het toch lekker vies kan laten klinken.
Mijn muzieksmaak is wel wat verder dan een paar jaar geleden, toen ik vooral van breakcore, jungle, rave en gabber hield. Miami bass, oldskool hiphop, sommige Detroit techno, ik vind de combinatie van zwarte funk met moderne productiemethoden erg gaaf. Dat soort producties hebben ook meestal een rauwe sound (waarschijnlijk door gebruik van goedkope apparatuur), maar toch ook een "zwarte" ziel en dansbaarheid die in bijv. "witte" breakcore vaak ontbreekt.
Anyway: ik zit nu te denken om een NI Maschine te kopen om meer MPC-achtig met samples en beats te gaan werken. Maar nogmaals: ik wil echt geen gladde digitale sound. Misschien helpt het dan om met multiple outputs op een "vieze" mixer te werken zoals een Mackie 1604, bekend van de overstuurde gabber sound uit de jaren 90?
Ik heb nu zelf een Soundcraft Studio LC, met mooi klinkende EQs, maar kanalen oversturen maakt het niet echt zo vies als ik zou willen. Ook die mooie EQs gebruik ik in de praktijk toch weinig.
Door met de Sherman te spelen kwam ik er ook achter dat je met analoge filters en oversturing een heel eind komt om van die digitale klank van softsynths af te komen. Het boeit dan niet meer zoveel of je dan een echte 303 of Rebirth er doorheen jaagt.
Wat denken jullie? Zijn er inmiddels VSTs waarmee je toch een lekkere vieze sound kan bereiken? Of tips om met bepaalde hardware de sound van software op te leuken? Andere adviezen?