VST's en VSTi's inmiddels geevolueerd?

DJ41

Lid sinds 1834
Ik ben flink wat jaren geleden gekapt met de hobby muziek maken. Sommigen van jullie zullen me misschien nog wel herinneren op het forum. De reden was grotendeels door tijdgebrek en de andere reden was dat ik meer op marktplaats en andere fora spullen aan het kopen en verkopen was, dan dat ik bezig was om muziek te maken.

In die periode had ik alles verkocht en toen heb ik daarna nog even geprobeerd om verder te gaan met alleen software. Dus: Goede monitoren, goede geluidskaart, simpele mixer en alles digitaal met VST's en VSTi's. Ik kwam toen al snel tot de conclusie dat destijds dit voor mij geen oplossing was. Teveel latency op de PC, VST en VSTi's waren het allemaal net niet en de kwaliteit van het afmixen was ook niet al te best.

Nu na een jaar of 7 later, ben ik eigenlijk benieuwd of de digitale synths en effecten geevolueerd zijn, of dat hetzelfde nog steeds geldt als toen. En dan bedoel ik daarmee, dat het allemaal het nog net niet is. Kun je tegenwoordig met een professionele geluidskaart in combinatie met VST's en VSTi's en een goede PC echt kwalitatieve tracks maken? Hetgeen waar ik ook tegenaan liep, was het feit dat de meeste VST effecten te digitaal klonken. Een (sample van een) bassdrum digitaal oversturen bijvoorbeeld, klinkt als een verschrikkelijke digitale scheet.

Ik ben toen niet meer dat pad opgeweest, maar misschien liggen de zaken inmiddels anders?

Ik zou zeggen van wel ja, daarnaast zijn er tegenwoordig enorm veel producers die alles 'in the box' doen. Een hoop zal denk ik afhangen van de sounds die je wil, als je het effect van een 808 basdrum door een Sherman Filterbank wil met een space echo delay dan zal je dat in VST nog steeds niet echt lukken. Maar VSTs als Diva en Monark benaderen analoge synths toch wel heel erg dicht, en ook qua herrie plugins is er veel keuze.

Maar er staan genoeg voorbeelden online en veel demo's zijn gratis te downloaden dus probeer het een keer ... ik denk dat het voor iedereen anders is in hoeverre de manier van werken en de sound van computer-only aansluit bij wat je wilt.

Ik denk dat de grootste ontwikkeling, hardwarematig, enerzijds de terugkeer naar betaalbaar analoog (zie de nieuwe korg producten) en softwarematig. tja, eigenlijk ook. Zie bijv de UHE / Valhalla plugins.

Daarnaast heb je natuurlijk alle IOS dingen, die, potentieel, al een heel andere workflow kunnen opleveren.

Wat betreft computer, latency etc., ten eerste heb je dit probleem eigenlijk alleen als je de computer wilt integreren in een hardware (midi) setup, maar ja, USB sucks gewoon voor midi timing, en alle nieuwe midiinterfaces zijn USB. Dit valt wel op te lossen met (dure) oplossingen als innerclock sync doosjes maar het blijft een bron van frustratie en killing voor de creatieve flow (voor mij).

Kortom, als je puur ITB wilt werken, dan ja, dan is er een boel veranderd. En je kunt tracks zo groezelig laten klinken (tov, niet digitaal). Combineer je een ITB setup met een externe mixer voor analoge summing dan heb je al een winning setup (potentieel iig :))

Ik maak sinds 2004 muziek met VSTi's en er is in die tijd zeker veel veranderd.
Alles is veel beter geworden.
Ik ga van de week de groove agent 4 kopen een beest van een drum VSTi.
Dit soort VSTi's had je toen niet.

Welkom terug DJ41! Echt van de oude garde! Ik ben zelf ook lid van het forum sinds december 2001.

VST's en VSTi's zijn de laatste jaren echt veel beter geworden.
Sample kwaliteit is tegenworodig prima. Veel meer dynamiek in geluiden van sample players en synths. En ook de VST's zijn veel beter en met meer keuze. Oversturen is ook heerlijk geworden met bv. gitaarrack VST's met overdrive en distortion.
Ik ken gitaristen die nu niet meer via hun Mesa Boogie opnemen, maar gewoon rechtstreeks de geluidskaart in en dan een gitaarrack VST. En dan heb ik het wel over mensen die kritisch zijn op hun geluid. Dat zegt veel denk ik.

ITB kom je nu in ieder geval een stuk verder (beter resultaat) dan 6-7 jaar geleden. Gegarandeerd!

Ik maak sinds 2004 muziek met VSTi's en er is in die tijd zeker veel veranderd.
Alles is veel beter geworden.
Ik ga van de week de groove agent 4 kopen een beest van een drum VSTi.
Dit soort VSTi's had je toen niet.

Groove Agent had je 7 jaar geleden ook al (=van 2003), maar toen kon het nog wat minder, zag het er wat minder gelikt uit (en waarschijnlijk iets minder gebruiksvriendelijk), en klonk het nog wat minder goed. Beter is het in die tijd zeker wel geworden ja.

Hey Arno. Ik herinner me jou ook nog heel goed hoor. Fijn dat de ontwikkelingen niet stil hebben gestaan. Dus volgens jou is het wel de tijd om weer eens een kijkje te nemen?

Dat zou ik zeker doen.
Toen al werkte ik al jaren met Cubase, en nu nog steeds, maar als ik kijk hoe de VSTi's een paar jaar geleden klonken, en hoe ze nu klinken, is het echt een wereld van verschil.
Een bekende van me had een paar jaar geleden Collossus van East West gekocht, die viel toen erg tegen. En als ik dan nu kijk wat er al aan sounds standaard bij zo'n DAW zit, is het een wereld van verschil. Veel meer dynamiek en veel betere klanken en samples.
Ook met VST FX heeft de tijd niet stilgestaan en zijn er nu toch wel VST's die nauwelijks nog voor hardware onder doen. Dat was tot 4-5 jaar geleden wel anders.

Van veel DAW's zijn wel demo versies te krijgen. Van Steinberg Cubase kun je hem dacht ik zo downloaden. En van de demoversie van Cubase 7 heb ik een doos staan. Je hebt enkel een dongle nodig (€ 20). Dan heb je een demo versie die het één of twee maanden doet met alle mogelijkheden en alle sounds.
Van andere merken zal dat denk ik niet anders zijn.

En over de kwaliteit: er zijn tegenwoordig inderdaad bekende producers die alles in de computer doen en prachtige producties met dito sound maken. Dus het kan! ;)

Welkom terug, persoonlijk denk ik dat er met software veel te bereiken is. Zo niet alles. Goed startpunt in ieder geval. Zeker met de controllers van tegenwoordig. Hoef je niet eens meer zo vaak naar een scherm te staren. Hardware en externe effecten kan altijd nog erbij.

Ik denk dat je je voor je zelf moet afvragen waar het hem inzit, alles is nu met vsts te doen. Ik heb ook voor alles in mijn studio geprobeerd een vervanger te zoeken en een laptop ermee geïnstalleerd omdat hardware te veel tijd kost, dat was gelukt en geluid was prima maar uiteindelijk kwam ik er toch op terug dat het voor mij niet werkt.

Reden is toch wel dat ik hardware en de techniek hobbymatig gewoon gaaf vind en dat is voor mij de drijfveer om de studio in te trekken met een biertje en er proberen wat uit te trekken. Achter een laptop ben ik met 30 minuten uit verveling wel uitgescheten, omdat ik de hardware en de kabels en hun charme mis, daarnaast kan ik niet stil zitten op een plek :D

Het is voor mij dan ook een hobby en ik verdien er niets mee, ik kan me voorstellen dat producers die hun brood er mee verdienen kiezen voor software om dat het zoveel maal efficiënter is. Als ik mijn geld er mee verdiende zou ik ook kiezen voor software, die tijd die ik daarmee overhield kon ik dan mooi in me gezin stoppen.

Voor iedereen werkt dit weer anders toch...

Laatst gewijzigd:
Wat betreft computer, latency etc., ten eerste heb je dit probleem eigenlijk alleen als je de computer wilt integreren in een hardware (midi) setup, maar ja, USB sucks gewoon voor midi timing, en alle nieuwe midiinterfaces zijn USB. Dit valt wel op te lossen met (dure) oplossingen als innerclock sync doosjes maar het blijft een bron van frustratie en killing voor de creatieve flow (voor mij)

Misschien eens een edirol um880 proberen? Dat ding werkt zo strak bij mij in ableton, ik doe eigenlijk alles met hardware en kwa samples wil ik naast de vocals nog wel eens kicks en ander ritme gein uit ableton trekken naar de mixer omdat ik geen zin en tijd meer heb om samples te versturen over scsi naar de samplers en het loopt net zo strak mee.

Misschien eens een edirol um880 proberen? Dat ding werkt zo strak bij mij in ableton, ik doe eigenlijk alles met hardware en kwa samples wil ik naast de vocals nog wel eens kicks en ander ritme gein uit ableton trekken naar de mixer omdat ik geen zin en tijd meer heb om samples te versturen over scsi naar de samplers en het loopt net zo strak mee.

Ik heb ook absoluut geen last van timingproblemen met mijn MOTU MIDI interface (MicroLite 5x5). Daarvoor vroeger op 32-bit met de MIDIman (nu heet dat M-Audio) ook niet trouwens. En ik gebruik ook vol de combi van hardware en software met deels VSTi's maar ook nog veel synths en drumcomputer (als toongenerator, ritme-deel gebruik ik al niet meer sinds ik met Cubase werk (1995).

Thx, but no thx ;)

Misschien dat het nu in mijn geval een combinatie van factoren is en dat ik met een clean install iets stabielere sync via USB heb. Kijk, voor synths e.d. maakt het op zich niet zoveel uit, hier zou een usb midi interface nog wel kunnen.

Ik was een tijdje echt obsessed hiervan en heb alles doorgemeten en blijkt dat mn EMU 1820m (via pci) echt meetbaar rocksolid is wat betreft midi jitter. Deze gebruikt ik dan voor sync en de rest van de drumdozen chain ik dan daarmee.

Het is meer dat het probleem volgens mij met elk nieuw OS alleen maar erger wordt en aangezien alle nieuwe gear USB mogelijkheden heb zal de USB bus alleen nog maar meer belast worden.

Ja ik vind het ook niet echt ideaal dat alles via usb moet lopen tegenwoordig. Heb muis en toetsen dan ook ps/2 gelaten.

Daarentegen werkt FireWire bij mij voor geen ene meter en ben op USB overgegaan nadat zowel PC als Mac er niet uitkwamen met mijn shitty Motu Ultralite Mk3 Hybrid (inclusief ingeruilde versie vanwege vermeend defect).

Back