Twee medium pc's in plaats van 1 high end pc.

soundmasters

Stamgast
Ik vroeg mij af beste forum leden of er meer mensen zijn die iets in mijn redenering kunnen vinden. Stel je hebt een budget van 2000,- euro voor een nieuwe pc. Exc. Rand app. Is het dan niet slimmer om ipv 1 high end pc te kopen 2 medium range pcs te kopen. De gedachte hierachter is dat de snelheidswinst tov van de meerprijs vaak bij duurdere modellen flink achteruit gaat. Je gaat steeds meer betalen voor steeds minder verschil in performance. Gamers kunnen dit willicht niet omdat games niet over meerdere pcs kunnen draaien. Maar wij hebben vst systemlink en kunnen dus de rekenkracht combineren en verdelen. Je hebt dan voor 2000,- echt een heeeeeele snelle audio pc.

Graag de voor en tegen. Wie ziet hier ook wat in?

Voor 700 euro bouw je met losse onderdelen en de restanten (kast, voeding, scherm etc.) van je vorige pc of een ander ouder systeem een high end computertje. 2000 euro uitgeven aan computers is imho sowieso gestoord.
Ben nu bezig met die van de buurman, offerte was 600 euro voor een medium modelletje, ik bouw hem voor 220 euro aan nieuwe onderdelen + restant vorige pc.

Of je moet perse een mac willen :D

Qua rekenkracht is het denk ik geen gekke gedachte. 2 mid-end pc's kunnen samen meer rekenkracht dan 1 high end pc tegen minder kosten.

De belangrijkere vraag is echter hoe je dit wilt combineren? Wil je dan 1 computer inzetten als plugin host en de andere voor je DAW oid?

Probeer anders die vraag op tweakers :W

waarom? Hier zitten ook wel mensen met kennis hoor ;)

Maar om de vraag van de TS te beantwoorden:

in theorie zouden twee systemen sneller zijn, maar of je dat wilt is een tweede.

Als je voor de normale consumenten markt de top CPU neemt, kom je al gauw uit op een i7 4790K, das een quadcore i7 op 4,0Ghz (die je overigens wel erg ver kunt overclocken)

Die kost zo'n 300 euro.

De tegenhanger voor het hogere segment is de Intel Xeon E5-2630 v3. Das een octacore op 2,4 Ghz en kost zo'n 600 euro. Bedenk je ook dat een moederbord voor een xeon cpu ook een stuk duurder is.

de eerste haalt een CPU Mark van ongeveer 12.000 punten
de tweede haalt een CPU Mark van ongeveer 13.000 punten.

Hebben jouw VST's ondersteuning voor 8cores? en dus 16 cores in hyperthreading?

Heb je echt zoveel rekenkracht nodig dat een 4790K niet volstaat??

Zelf zou goed board nemen en dan zou je later een dikkere cpu er in kunnen prikken.

Mijn huidige is 300 euro hackintosh. Is 5 jaar oud maar loopt prima.

Zit ook naar die vst links te kijken. Vienna ensemble pro 5 zie ik wel zitten. Al begreep ik dat uad1's misschien niet werkte omdat het met programma maar tegelijk werkt. Wat mij raar lijkt want alleen de slave progje draait. Anyway off topic

Ik ga eens opzoek naar vst/au link topic hier.

Zit ook naar die vst links te kijken. Vienna ensemble pro 5 zie ik wel zitten. Al begreep ik dat uad1's misschien niet werkte omdat het met programma maar tegelijk werkt. Wat mij raar lijkt want alleen de slave progje draait. Anyway off topic

hackintosh +1 :D

Alleen mijne was wel wat duurder ;)

Qua rekenkracht is het denk ik geen gekke gedachte. 2 mid-end pc's kunnen samen meer rekenkracht dan 1 high end pc tegen minder kosten.

De belangrijkere vraag is echter hoe je dit wilt combineren? Wil je dan 1 computer inzetten als plugin host en de andere voor je DAW oid?

Ik hebnog nooit met systemlink gewerkt maar dit zou bijvoorbeeld een optie kunnen zijn.

Goh, ik wil zeker geen Apple vs PC uitlokken want ik heb beiden systemen in gebruik, maar voor 2000€ zou ik alvast uitkijken naar een moddervette 2dehands Pro Mac.
Draai of keer het hoe je wil, maar voor muziek en grafische toepassingen blijft dit toch de betere (ik zeg niet beste) keuze.
Vind je het verwonderlijk dat elke pro-studio en grafisch bedrijf werkt op MAC ?
Ik moest dezelfde keuze maken, en ben voor de MAC optie gegaan waarbij nu mijn 'oude' XP 3Ghz P4 (die het overigens nog steeds heel goed doet en retestabiel draait) via midi en Spdif gewoon aan mij Pro Mac hangt en als bijkomende Multi VST synth werkt.
Straks ga ik ook verbinden via netwerk zodat ik alle HD's op elke computer zie. Best of both worlds... :-)

Wat is een hackingtosh?

Mijn vraag geld overigens ook voor mac.

Waarom niet twee macs van 1300,- ipv 1 van 2600,-

Goh, ik wil zeker geen Apple vs PC uitlokken want ik heb beiden systemen in gebruik, maar voor 2000€ zou ik alvast uitkijken naar een moddervette 2dehands Pro Mac. Draai of keer het hoe je wil, maar voor muziek en grafische toepassingen blijft dit toch de betere (ik zeg niet beste) keuze. Vind je het verwonderlijk dat elke pro-studio en grafisch bedrijf werkt op MAC ?
Ik moest dezelfde keuze maken, en ben voor de MAC optie gegaan waarbij nu mijn 'oude' XP 3Ghz P4 (die het overigens nog steeds heel goed doet en retestabiel draait) via midi en Spdif gewoon aan mij Pro Mac hangt en als bijkomende Multi VST synth werkt. Straks ga ik ook verbinden via netwerk zodat ik alle HD's op elke computer zie. Best of both worlds... :-)

Bedankt voor de goede tip. Maar ik wil hier een discussie starten/houden voor nieuwe hardware. Zelf zit ik te denken een macbook pro te gaan aan schaffen maar ik kwam op dit idee en dacht dat de discussie misschien voor anderen waardevol kon zijn. Even out of the box thinking.

Thnx voor je bericht!

hackintosh +1 :D

Alleen mijne was wel wat duurder ;)

2,5 ghz Intel core 2 duo. Gewoon 64 bit. Loopt prima :D

Alleen heb er nu 8 gb in zitten. Is de max wat het board aankan. Dus het zal inmiddels dus ietjes meer zijn dan 300 door dat extra geheugen. Maar toch.

En ik doe er toch geen rare dingen mee. Ik ga gewoon bouncen en samplen als het te zwaar wordt. Voor mij is dat snelste van snelste echt niet nodig. Draai ook geen plugins synths op het moment. Wil wel dikke strings en horns stabs en de hele ratteplan draaien maar de meeste dingen die ik hoor klinken echt ruk vergeleken met echte instrumenten.

Maar dan nog is 8 gb genoeg mocht ik iets vinden wat goed klinkt vermoed ik. Mijn oude g5 dual proc kan nog steeds 96 kanalen op 44 khz doen. Is allemaal een beetje overdreven dus die mega pc's voor mij.

Volgend jaar eens kijken wat ik er voor 300 euro kan scoren. Dat is een beetje de graagmeter. En dan clusteren die bakken. :koffie:

Maar wat voor bak heb jij dan?

Heb net een PC zelf gebouwd van rond de 700 euro en ben helemaal overgestapt op 64 bit. Mn zwaarste projecten hebben niet meer dan 50% van de CPU nodig (i7 4790K). Als je 2000 euro gaat uitgeven aan andere /betere onderdelen betwijfel ik of je dan heel veel winst behaalt voor die 1300 euro.

Ik stond een paar jaar terug voor eenzelfde vraagstuk, en heb gekozen voor zelf PC te bouwen. Volgens mij is een (zelf gebouwde) PC ook nu nog krachtiger voor een gelijke uitgave. Wellicht zijn er tests te vinden voor huidige DAW performance op Mac en Windows. Daarnaast is het doorgaans meer future proof, als je je even verdiept in de juiste combinatie van onderdelen.

Ik ben voor 1 sterke pc gegaan ipv 2 medium:
- minder performance in verhouding kwijt aan overhead
- een proefopstelling met twee pc's gaf mij meer problemen door latency en workflow beperkingen dan dat het oplostte.
- een 800 - 1000 euro systeem (16gb,i7 3770) draait alles super soepel hier, ben in nog niet tegen beperkingen qua rekenkracht aangelopen.

Ik weet echter niet wat de huidige staat is van de koppeling van DAWs / systemen.

2,5 ghz Intel core 2 duo. Gewoon 64 bit. Loopt prima :D

Alleen heb er nu 8 gb in zitten. Is de max wat het board aankan. Dus het zal inmiddels dus ietjes meer zijn dan 300 door dat extra geheugen. Maar toch.

En ik doe er toch geen rare dingen mee. Ik ga gewoon bouncen en samplen als het te zwaar wordt. Voor mij is dat snelste van snelste echt niet nodig. Draai ook geen plugins synths op het moment. Wil wel dikke strings en horns stabs en de hele ratteplan draaien maar de meeste dingen die ik hoor klinken echt ruk vergeleken met echte instrumenten.

Maar dan nog is 8 gb genoeg mocht ik iets vinden wat goed klinkt vermoed ik. Mijn oude g5 dual proc kan nog steeds 96 kanalen op 44 khz doen. Is allemaal een beetje overdreven dus die mega pc's voor mij.

Volgend jaar eens kijken wat ik er voor 300 euro kan scoren. Dat is een beetje de graagmeter. En dan clusteren die bakken. :koffie:

Maar wat voor bak heb jij dan?

Ik heb een Z97X-UD7 TH (thunderbolt 2) met een i7 4790K @ 4,5Ghz met 16GB RAM en een 256GB SSD voor OSX, gebruik dat op een 34" LG UM95 display (3440x1440 pixels) op een Nvidia GTX660. Draait super! :)

voor de vraag hierboven ergens wat een hackintosh is:

Een PC waar je OSX op draait.

Back