Twee medium pc's in plaats van 1 high end pc.

Je hebt mijn bericht niet goed gelezen.

Ik heb je bericht wél gelezen en ik vond de hele vraag irrelevant. Ik heb juist een reactie gegeven op datgene wat hier wordt voorgesteld én wat je blijkbaar zelf ook wilt doen: een apple computer erbij kopen. Als dat is wat je wilt doen moet je dat vooral doen.

Daarom zei ik ook, je kan voor minder dan 2000 euro een betere, lees krachtigere computer kopen. Kwaliteit ipv kwantiteit. Kracht vóór design buitenkantje.

Wat is leuker, één hele goede vrouw die knap is en lekker kan koken, of twee redelijk goed uitziende vrouwen die samen nét iets beter koken dan die ene die je al had. Die twee vrouwen kosten je wel meer tijd, energie en onderhoud dan die ene.

Ik zou voor kwaliteit gaan hoor, en met mij vele anderen. Een computer is een stuk gereedschap. Een timmerman maakt geen mooiere tafel omdat hij twee identieke hamers heeft ipv 1 die ook voldoet. Vroeger dacht ik ook weleens dat mijn muziek beter zou worden door een bepaalde vst te kopen. Achteraf gezien onzin, ja het geluid is misschien beter maar een goede compositer zijn koop je niet.

Laatst gewijzigd:
Je hebt dit topic geopend met de gedachte dat je nog wel een extra computer wilt. Dat is zo'n zelfde als "Ik heb een fiat voor naar m'n werk, maar ik wil nog een Honda zodat ik op zondag naar oma kan". Voegt het niets toe maar je zoekt een legitimering voor het verlangen.

Dat er dan weer een windows vs apple discussie ontstaat vind ik niet gek. Apple is een marketingbedrijf. Verkopen lifestyle producten welke toevallig computers zijn. Op de eerste plaats vaak onnodige en overprijsde computerspullen. De iPad is daar een goed voorbeeld van.

Je kan voor minder dan die 2000 euro waar je het over hebt een systeem maken met 32 gb geheugen, ssd's en nog extra harde schijf én een snelle videokaart, in een mooi kastje. En je houdt geld over. kwaliteit ipv kwantiteit.

Maar als je perce teveel wilt betalen voor een "design computer" vooral doen. Maar je koopt design en je krijgt geen snelheid voor je geld.

Echt inhoudelijk ben je niet. De buzzwords vliegen weer om mijn oren. Design, lifestyle. De enige die hier in marketingtermen denkt ben vooral jij. De marketing van apple is trouwens ook geniaal. Ooit advertenties gezien voor apple producten van apple zelf de laatste 20 jaar?

OSX is gewoon rete strak. En mijn g5 van 10 geleden loopt nog als een zonnetje. Geen stofzuiger ingehad om de fans schoon te maken of wat dan ook. Gewoon omdat die mensen hardware snappen. Moet je eens kijken naar een pc van 10 jaar geleden. Die zijn allemaal overleden omdat het stofmonsters zijn.

Juist als je voor kwaliteit onder 'the hood' wil is een apple toch wel vaak het beste. Die g5 van mij is zo netjes gefabriceerd. Elke keer als ik die kast weer open trek verbaas ik mij hoe goed zij hier over hebben nagedacht. Zelfde is met OSX.

Maar als je dus een hackintosh bouwt en die een beetje onderhoudt qua stof doe je daar jaren mee en is het een top bak. Best of both worlds! :okdan:

PC's zijn gewoon bastaard bakken. Elke driver heeft weer een apart programmaatje. Wifi is per laptop verschillend dan wel hardware of software. Simpel beeldresolutie aanpassen is bij elke driver/videokaart anders. En moet je door 1000 en 1 opties/ tabbladen en alles wordt overal weer anders genoemd. Standaardisatie is key in deze.

Android precies hetzelfde. Elke fabrikant moet elke keer een nieuwe versie van android maken willen ze up to date werken. Dat is zo achterhaald en werkt zo avrechts. ( al begreep ik dat het inmiddels kan. Werd verdomd wel eens tijd)

Zelfs mijn ipad 1 lopen 99% van apps nog op. Moet je met een oude android tablet niet willen.

Pc's zijn gewoon voor autisten in mijn boek. Ze kunnen precies hetzelfde als macs maar het wordt je verdomde lastig gemaakt om met het platform pc in zijn geheel snel en lekker te werken.

En de mensen die altijd apple aanvallen zijn vaak ook vrij simpel. Als ik die discussies lees op youtube over de slomo opname van de iPhone 6+ lach ik weer de ballen uit mijn broek. Ja android heeft dat ook en misschien wel eerder. Maar ziet het er ook uit in vergelijkbare tests? Neen. 1 grote pixel bende en de iPhone6+ is gewoon strak qua beeld. Die achterliggende ideologie van een liftstyle business karakteriseert vooral de oppervlakkigheid daarvan. En dat is bij een simpele discussie zoals beeldkwaliteit van een slomo opname goed te zien.

:L

Moet je eens kijken naar een pc van 10 jaar geleden. Die zijn allemaal overleden omdat het stofmonsters zijn.
Nope, enkel stofmonsters zijn stofmonsters. En Apple heeft er zo ook gemaakt.

Elke driver heeft weer een apart programmaatje. Wifi is per laptop verschillend dan wel hardware of software. Simpel beeldresolutie aanpassen is bij elke driver/videokaart anders. En moet je door 1000 en 1 opties/ tabbladen en alles wordt overal weer anders genoemd. Standaardisatie is key in deze.
Nee hoor, daar is gewoon een standaard windows schermpje voor.

Android precies hetzelfde. Elke fabrikant moet elke keer een nieuwe versie van android maken willen ze up to date werken. Dat is zo achterhaald en werkt zo avrechts. ( al begreep ik dat het inmiddels kan. Werd verdomd wel eens tijd)
Dat is de schuld van die fabricanten, en niet van Android. Motorola hoeft dat bijvoorbeeld niet te doen.

Zelfs mijn ipad 1 lopen 99% van apps nog op. Moet je met een oude android tablet niet willen.
99% van de apps krijgen geen updates meer. Bij Android heb je zelf de vrijheid om te blijven updaten, of dat niet te doen. En een iPad op uOS6 draait verre van zo vlot als op iOS4.

En de mensen die altijd apple aanvallen zijn vaak ook vrij simpel. Als ik die discussies lees op youtube over de slomo opname van de iPhone 6+ lach ik weer de ballen uit mijn broek. Ja android heeft dat ook en misschien wel eerder. Maar ziet het er ook uit in vergelijkbare tests? Neen. 1 grote pixel bende en de iPhone6+ is gewoon strak qua beeld.
Over welke Android heb je het?

Er zijn overal wel voordelen en nadelen aan, maar jouw lievelingsplatform(s) verdedigen met onwaarheden, vaagheden, en onwetendheid is behoorlijk... (vul zelf maar in).

Nope, enkel stofmonsters zijn stofmonsters. En Apple heeft er zo ook gemaakt.
Niet helemaal. Bij de g5 zitten de processors netjes in een afgewerkte bak. Daar kom minder stof bij dan open en bloot. Al zullen ze geheid ook machines hebben gemaakt die netzo hard stof monsters zijn
Nee hoor, daar is gewoon een standaard windows schermpje voor.
Oh dat zou mij niks verbazen. Dus en standaard window en nog een window voor de specifieke kaart die je draait. Zo onzinnig.
Dat is de schuld van die fabricanten, en niet van Android. Motorola hoeft dat bijvoorbeeld niet te doen.
Nee dat komt omdat de hardware van alles kan zijn. Zit in het openheid van het ontwerp van android. Standaardisatie ftw!
99% van de apps krijgen geen updates meer. Bij Android heb je zelf de vrijheid om te blijven updaten, of dat niet te doen. En een iPad op uOS6 draait verre van zo vlot als op iOS4.

Nou nee hoor. Die oude android tablet die ik heb kan ik niks van updaten. Zelfs de aanbevolen android voor die specifieke machine is bagger. Die ipad1 loopt op 5.5.1 en dat loopt gewoon soepel. Ok je kan geen goede marktplaats app draaien op vol scherm. Dus eigenlijk is dat wel een beetje hetzelfde. Maar voor de beleving etc vliegt de ipad nog door alle schermen heen.
Over welke Android heb je het?

Geen idee. Dat ding ligt in de hoek en gaat op MP binnenkort. Gehad van iemand die er ook niks mee kon :D
Er zijn overal wel voordelen en nadelen aan, maar jouw lievelingsplatform(s) verdedigen met onwaarheden, vaagheden, en onwetendheid is behoorlijk... (vul zelf maar in).
Ja daar zijn we het dan over eens. :biertje:

Dat ontgaat mij even. Maar het zal er wel op neer komen dat ik onwaarheden vertel. Ook goed hoor. :)

Jeetje wat omslachtig, soundmaster...

Helemaal waar. Maar het is de enige manier om ZEKER te weten dat niets maar dan ook niets via het netwerk (lees Wan) bij je muziek os kan komen. Dat was mijn motivatie. Dus ik snap je reaktie. Schijf wissel. Router uit. Hardware is niet te hacken!

Maar als je kijkt naar hargware en wat het kost, bouw ik voor de helft van het geld een dubbel zo krachtige PC als je van Apple krijgt.

Dat vind ik altijd zo'n slecht argument... neem de macbook pro's bijvoorbeeld:

Welke windows laptop ken jij met een 2880x1800 resolutie en IPS scherm?
Met LDDR3 geheugen?
met een PCIE SSD? (800Mb/s read and write)
met een i7 quadcore CPU en TOCH een batterij life van ruim 10 uur?
Met een multitouch trackpad die WEL goed werkt?
Met een magnetische voeding connector die niet kapot gaat als iemand over je kabel struikelt?
met twee keer thunderbolt 2?
met een backlit keyboard?

Antwoord: Die bestaat niet. Dus dat is niet te vergelijken.

Of de nieuwe 5K imac...

die kost 2600 euro. Alleen een los 5K scherm kost je al ruim 2000 euro... Ga je dus van zijn levensdagen niet bouwen voor dat geld.

Helemaal waar. Maar het is de enige manier om ZEKER te weten dat niets maar dan ook niets via het netwerk (lees Wan) bij je muziek os kan komen. Dat was mijn motivatie. Dus ik snap je reaktie. Schijf wissel. Router uit. Hardware is niet te hacken!

Niet dat ik je helemaal paranoid wil maken, maar er zijn meer plaatsen dan je boot-schijf om je PC te infecteren met malware. Je computer (Mac of PC) zit vol met hardware die voorzien is van eigen (overschrijfbare) firmware. Malware kan hier gebruik van maken om eigen backdoor-code je systeem in te smokkelen die een verse OS-install (of wisselen van harddisk) overleeft.

Dat soort technieken vind je op het moment vooral in gerichte campagnes tegen overheden en grote bedrijven, maar er is geen reden waarom het niet in zwang zal raken in je run-of-the-mill internet malware.

Als je écht afdoende paranoide wil doen, zul je een losse internet PC moeten aanschaffen, en een verwisselbare harde schijf gebruiken voor het uitwisselen van bestanden tussen de twee, daarbij zorg dragend dat die alleen veilige bestanden bevat (audiofiles, sequencer projects). Als je dingen als Software Updates ook van de internet-PC naar de muziek-PC gaat overdragen heb je al weer het risico dat de internet-PC ze tussendoor infecteert met iets vervelends.

Dat vind ik altijd zo'n slecht argument... neem de macbook pro's bijvoorbeeld:

Welke windows laptop ken jij met een 2880x1800 resolutie en IPS scherm?
Met LDDR3 geheugen?
met een PCIE SSD? (800Mb/s read and write)
met een i7 quadcore CPU en TOCH een batterij life van ruim 10 uur?
Met een multitouch trackpad die WEL goed werkt?
Met een magnetische voeding connector die niet kapot gaat als iemand over je kabel struikelt?
met twee keer thunderbolt 2?
met een backlit keyboard?

Antwoord: Die bestaat niet. Dus dat is niet te vergelijken.

Of de nieuwe 5K imac...

die kost 2600 euro. Alleen een los 5K scherm kost je al ruim 2000 euro... Ga je dus van zijn levensdagen niet bouwen voor dat geld.

Prima, ik hoef geen 5k scherm. Al helemaal als er geen content is..
Voor de rest, een laptop, echt? Daar ga ik dus al helemaal niet aan..
Heb laatst voor een VJ een MacBook pro helemaal uit elkaar gehaald en in een 'echt' chassis gebouwd met sufficiënte koeling. Drie keer raden, opeens haalde die wel zijn specs en liep ie niet meer na 5 min. vast. Toegegeven, het was zwaar wat ie moest doen maar toch. Laptops, bah.

Nogmaals ik ben geen Apple hater, maar ook zeker geen fanboy. Beide systemen hebben voor en nadelen. Ik kies voor een zelfbouw PC, prima toch? Dan heb je altijd van die Apple mensen die je zonodig moeten bekeren.. :( Het is net als zeggen dat je geen vlees eet, gaan die vleeseters meteen in de verdediging waarom zij dit wel doen. Maakt me niks uit waarom zij dat wel doen, het interessante zit hem in het; waarom je meteen in de verdediging schiet. Dat is een interessant punt om over na te denken als je het mij vraagt.

Zoals ik hierboven al eerder aangaf ben ik ook een groot fan van zelfbouw systemen, ik draai al jaren OSX op een hackintosh zonder problemen. Dat kan dan inderdaad een stuk goedkoper dan dat je een mac pro koopt.

Het punt is alleen dat je niet kunt zeggen dat je voor de helft van de prijs, dubbele specs zelf bouwt. Dat kan gewoon niet. Ik vind ook dat er in apples reeks computers een segment mist. Een krachtige desktop (geen Xeon + dual GPU systeem) maar gewoon een krachtige desktop voor een iets mildere prijs.

Ik heb niet alles gelezen hierboven, dus mogelijk is deze opmerking dubbel...

Bij software zijn er continue updates beschikbaar (DAW, plugins, systeem). Met 2 computers ben je dus 2 keer bezig met updaten. Ik merkte dat ik vaak meer bezig was met mijn systeem actueel houden dan met muziek maken. 1 computer lijkt mij meer dan genoeg om te onderhouden.

Overigens kan je prima op een muziek computer andere dingen doen. Maak de PC dual boot (b.v. 2 x windows 7 naast elkaar, of 1 keer windows 7 en 1 keer Linux). Dual boot kan ook door een 2e OS op een andere harddisk te zetten en bij het opstarten in Bios de boot volgorde aan te passen.

Apart internetten kan ook door Linux op een cd/dvd of USB stick te zetten, en dan hiermee te booten.

Ah.. toch een MAC vs Windows thread. :)

Dat een pc windows instabiel is bij iig niet zo.
Original Install Date: 13-1-2010, 17:39:07
Draait nog prima.

Ik heb sinds niet zo lang ook een Macbook Pro. Voor muziek heeft het wel wat voordelen. Meerdere audio interfaces aansluiten. USB controllers opnieuw aan sluiten zonder je host te herstarten.
Maar het gebruikers gemak van het OS vind ik toch tegenvallen. Ik kom uit Linux Windows achtergrond en de command key is dan wel irritant. Om een bestand te openen geen enter maar command+o?!! Jeez
Verder kosten veel hulpprogramma's geld terwijl je die op Windows of Linux open source kan vinden.

Nog even on topic. Je kan evt nog denken aan een dual socket mobo zoals ASUS Z9PE-D8 WS.

Ik heb niet alles gelezen hierboven, dus mogelijk is deze opmerking dubbel...

Bij software zijn er continue updates beschikbaar (DAW, plugins, systeem). Met 2 computers ben je dus 2 keer bezig met updaten. Ik merkte dat ik vaak meer bezig was met mijn systeem actueel houden dan met muziek maken. 1 computer lijkt mij meer dan genoeg om te onderhouden.

Overigens kan je prima op een muziek computer andere dingen doen. Maak de PC dual boot (b.v. 2 x windows 7 naast elkaar, of 1 keer windows 7 en 1 keer Linux). Dual boot kan ook door een 2e OS op een andere harddisk te zetten en bij het opstarten in Bios de boot volgorde aan te passen.

Apart internetten kan ook door Linux op een cd/dvd of USB stick te zetten, en dan hiermee te booten.

Dual boot vind ik wel achterhaald idee tegenwoordig. Draai gewoon muziek software en evt games op je hoofd OS en doe bv je internet en andere zaken binnen een virtual.

Of internetten vanaf een usb stick of CD-Rom zonder temp files of ander dingen die in je computer's OS worden opgeslagen..

https://tails.boum.org

Hoe zit het dan met de performance binnen de virtual OS? deel je dan nog niet alsnog USB dingen met de hoofd-OS etc?

Zoveel performance heb je niet nodig in je virtual. En als je wat meer geheugen nodig hebt op je host pauzeer je je virtual.
USB apparaten kan je toewijzen aan je host of guest. Muis en toetsenbord worden geshared omdat het human interface devices zijn.

Niet dat ik je helemaal paranoid wil maken, maar er zijn meer plaatsen dan je boot-schijf om je PC te infecteren met malware. Je computer (Mac of PC) zit vol met hardware die voorzien is van eigen (overschrijfbare) firmware. Malware kan hier gebruik van maken om eigen backdoor-code je systeem in te smokkelen die een verse OS-install (of wisselen van harddisk) overleeft.

Dat soort technieken vind je op het moment vooral in gerichte campagnes tegen overheden en grote bedrijven, maar er is geen reden waarom het niet in zwang zal raken in je run-of-the-mill internet malware.

Als je écht afdoende paranoide wil doen, zul je een losse internet PC moeten aanschaffen, en een verwisselbare harde schijf gebruiken voor het uitwisselen van bestanden tussen de twee, daarbij zorg dragend dat die alleen veilige bestanden bevat (audiofiles, sequencer projects). Als je dingen als Software Updates ook van de internet-PC naar de muziek-PC gaat overdragen heb je al weer het risico dat de internet-PC ze tussendoor infecteert met iets vervelends.

Ik ga maar gewoon fluit spelen denk ik. Die kunnen ze alleen vol kakken als ik erop zit te kijke!

Back