Twee medium pc's in plaats van 1 high end pc.

Ik heb een Z97X-UD7 TH (thunderbolt 2) met een i7 4790K @ 4,5Ghz met 16GB RAM en een 256GB SSD voor OSX, gebruik dat op een 34" LG UM95 display (3440x1440 pixels) op een Nvidia GTX660. Draait super! :)

voor de vraag hierboven ergens wat een hackintosh is:

Een PC waar je OSX op draait.

Dat is echt een werkbeest dus. Pas als ik video ga doen dan ga ik aan dat soort zooi. :D

ja, synnys zijn piemol is groter :D met meer ballen ... dat ook nog

17 cm is prima anders :D

Maar hij mixt natuurlijk digitaal. En ik analoog met mijn dbx160a's op mijn sp1200 kick & snare en basslijn. En 1 uad1 die 4 stereobussen eqed en compressed. Meer heb ik niet nodig op het moment. ( En wat is die uad1 nog steeds dik! Net weer een edit gemastered. Moest gewoon de eq op 30 hz terugtrekken omdat de la2a's de bass anders te vol liet klinken :D)

Wil verder best de meer ballen test doen hoor. Daar gaat rekenkracht niks tegenin brengen. Kan ik je nu al vertellen :D

Goh, ik wil zeker geen Apple vs PC uitlokken want ik heb beiden systemen in gebruik, maar voor 2000€ zou ik alvast uitkijken naar een moddervette 2dehands Pro Mac.
Draai of keer het hoe je wil, maar voor muziek en grafische toepassingen blijft dit toch de betere (ik zeg niet beste) keuze.
Vind je het verwonderlijk dat elke pro-studio en grafisch bedrijf werkt op MAC ?
Helemaal niet verwonderlijk, die mensen zijn nu eenmaal conservatief. Maar ik wil ook helemaal geen discussie uitlokken he. :D

On topic:
Stel een PC samen waarin elk component het beste value for money geeft, dan zal die veel minder snel in waarde verminderen, en verre van 2000 euro kosten. En is zo 1 PC dan niet goed genoeg? Wil je 200 plugins per project draaien ofzo?

Ik zou voor ornd de 1000 euro een systeempje samenstellen, en dan heb je nog 1000 over voor een te gekke geluidskaart met nog wat vette plugins, of bv een goede geluidskaart en een analoog bakje zoals de minibrute of mini ms20, die kun je dan samplen of opnemen via de geluidskaart. Of gewoon geld overhouden voor als er iets onverwachts te koop staat 2ehands wat je altijd al graag wilde hebben.

Zorg iig voor een goede geluidskaart.

Ik heb zelf wel 2 pc's staan, ik vind het wel handig, maar het is allerminst nodig.

2000 euro pc, dat zou idd voor een gamer wat zijn ivm bijna 1000 euro voor je grafische kaart, maar voor een muzieksysteem leg je dan dat extra toch eerder neer voor die audio interface, mics, of whatever tickles you fancy:)

Als ik zeg maar alles kwijt zou raken wat ik nu heb, en ik zou met 2000 euro opnieuw moeten beginnen zou ik op dit moment een pc kopen rond de 900 euro, ableton+push in de aanbieding erbij en een leuke audiointerface... klaar. (en geld op)

ja je kan ook voor 2000 euro pentium II kopen en clusteren dan via je android telefoon besturen.
Dan kan je iedere pc appart de audio uit gebruiken + soundblaster met midi. ft2 erop en gaan. jajaja kan alllemaal.

Nee effe serieus voor +- 5 a 600 euro bouw je een prima pc voor audio.
je moet jezelf afvragen wat je nodig hebt, + 2 pc's gebruiken veel meer energie en zijn op termijn dus veel duurder,

Voor profesionele grafische artiesten is clustering zeker wel nodig, dit omdat zij complexe effecten renderen wat soms weken in beslag kan nemen.

Ik heb wel eens overwogen om een PC'tje bij mijn Mac in een rack te hangen en die gewoon direct naar een-of-andere VST player te laten booten zodat ik, bijvoorbeeld, Pianoteq altijd paraat kan hebben achter een MIDI-poort. OpenLabs-style, zeg maar, maar dan niet dom.

Goh, ik wil zeker geen Apple vs PC uitlokken
...en dat doet 'ie dan vervolgens vrolijk wel ;)

Vind je het verwonderlijk dat elke pro-studio en grafisch bedrijf werkt op MAC ?

Even pedant zijn:

mac = regenjas
MAC = media access control, heeft te doen met je netwerkkaart
Mac = de computer

Nee, de reden is veel simpeler. Logic draait alleen op OS X, diverse interfaces (Metric Halo, Apogee) draaien alleen op OS X, Final Cut Pro draait alleen op OS X (maar da's geen DAW dus da's ook geen reden) en als mensen een compacte Macbook hebben ga je niet door hoepels springen om het project over te zetten naar een ander formaat als dat niet hoeft.

Je hebt werkelijk geen ene jota aan om een Mac Pro te kopen omdat je dan een fortuin neertelt voor een grafische kaart waar je met audio nooit van z'n leven aankomt, en aan de form factor heb je ook weinig. Ja, er zitten SSDs in en een leuke Xeon en veel geheugen, maar het is niet alsof je dat ook niet in een PC kunt stoppen, en in dat laatste geval heb je ook nog centen over voor een deugdelijke RME interface.

Je hebt werkelijk geen ene jota aan om een Mac Pro te kopen omdat je dan een fortuin neertelt voor een grafische kaart waar je met audio nooit van z'n leven aankomt, en aan de form factor heb je ook weinig. Ja, er zitten SSDs in en een leuke Xeon en veel geheugen, maar het is niet alsof je dat ook niet in een PC kunt stoppen, en in dat laatste geval heb je ook nog centen over voor een deugdelijke RME interface.

Ik zit rotsvast in het Mac-platform, al sinds de 'classic' dagen. Ik zie voor de MacPro weinig toepassingen in mijn studio. Ik heb nu de vorige generatie Quad i7 mini, en ik krijg het ding eigenlijk nauwelijks over zijn nek. Ik ben met software instruments altijd vrij snel van het track freezen / printen, en met de groeiende ervaring is de hoeveelheid verdere plugins die ik tegen het probleem aan smijt ook eerder geslonken dan gegroeid. Voor noodgevallen heb ik ook nog UAD, maar die gebruik ik meer voor het lekker en voor de live monitoring dan om CPU te sparen.

Ik ga mij als de centjes het toe laten ook aan de Mac wagen. Zie tweedehands mini Macs van 150 euro tot zo duur als je wilt en eigenlijk heb ik alleen maar midi, 8 audio outputs voor wat simpele vocals en vsts,'s nodig. Mijn huidige p4 3000mhz draait wat ik doe nog met gemak dus zo'n zware zal ik niet nodig hebben. Een dual coretje die ik zie voor een 200 tot 300 zou al wel genoeg zijn.

Bijkomend nadeel is dat ik m'n insteek pci geluidskaart weg kan gooien en ik even moet uitzoeken wat voor verloopjes ik aanschaffen moet om er 2 schermen aan te hangen. Dus al met al zou het toch weer een flinke aankoop worden helaas.

En hoeveel recente plugins kan je draaien op die G5? Antwoord: geen

Zijn die dan zo bijzonder dan? Ik heb mij te weinig verdiept in moderne plugins maar wat ik qua producties hoor blijf ik mooi bij analoog/hardware of opname van akoestische instrumenten en UAD en wat logic en misschien PPC plugins. Maar dan nog heb ik gewoon een 64 bit bak en een macbook pro i7 mocht ik zware plugins willen draaien.

Echter de vraag van dit topic is gewoon: hoe goed werken die vst/au link programma's. Als die veel problemen geven is 1 machine misschien toch een betere optie. En dan hoef je idd geen 2000 euro neer te leggen. Ik denk dat je met 300 euro een dijk van machine hebt tegenwoordig. 500 euro als je 16+ gb wil en SSD op pci express. Maar dat laatste lijkt mij overdreven voor wat audio.

Inderdaad prijs/kwaliteit verhouding goed in de gaten houden. :)

Zijn die dan zo bijzonder dan? Ik heb mij te weinig verdiept in moderne plugins maar wat ik qua producties hoor blijf ik mooi bij analoog/hardware of opname van akoestische instrumenten en UAD en wat logic en misschien PPC plugins. Maar dan nog heb ik gewoon een 64 bit bak en een macbook pro i7 mocht ik zware plugins willen draaien.
Stel eens een specifieke vraag anders. Ik heb vandaag geen tijd om alle plugins van de laatste 10 jaar te bespreken en dan te bepalen welke jij leuk vindt. :D ;)

Stel eens een specifieke vraag anders. Ik heb vandaag geen tijd om alle plugins van de laatste 10 jaar te bespreken en dan te bepalen welke jij leuk vindt. :D ;)

Het was een retorische vraag. :D

.

Op 1 of andere manier noemen de "tegenstanders" van Apple nooit de grootste reden waarom
veel mensen een Mac kopen. Die reden is namelijk dat het stabieler is en je geen gezanik hebt
met Windows. Je kunt lullen wat je wil maar op een Windows machine is het ALTIJD gekloot.

Op 1 of andere manier noemen de "tegenstanders" van Apple nooit de grootste reden waarom
veel mensen een Mac kopen. Die reden is namelijk dat het stabieler is en je geen gezanik hebt
met Windows. Je kunt lullen wat je wil maar op een Windows machine is het ALTIJD gekloot.
De goeden en de slechten, gekloot en perfectie... Wat zou het leven gemakkelijk zijn moest ik ook zo simpel denken! :okdan:

Omdat ik graag zelf mijn bestanden beheer (dank je iTunes) en nooit gezanik heb met mijn PC.
Zie het als een mooie synth, ook je computer heeft onderhoud nodig.

Ik raad Apple altijd aan aan mensen die geen verstand hebben van computers en het ook niet willen hebben.
Maar als je kijkt naar hargware en wat het kost, bouw ik voor de helft van het geld een dubbel zo krachtige PC als je van Apple krijgt. Deze dan goed onderhouden en zo heb ik met mij vorige PC een kleine tien jaar gedaan zonder problemen.
Maak een ISO van een clean Win instal met muziek programma's en Bob is je oom, het opnieuw installeren van je OS kost dan nog maar een fractie van de tijd. Die installeer je dan één keer per kwartaal/half jaar, prima!

Back