Twee medium pc's in plaats van 1 high end pc.

Mac vs PC
Android vs iOS
Islam vs Alles

Waar kom dat toch steeds vandaan?? :)

Ik lees nooit over Moulinex vs Tefal battles, of over Ikea vs Leen Bakker... :D

Omdat ik graag zelf mijn bestanden beheer (dank je iTunes) en nooit gezanik heb met mijn PC.
Zie het als een mooie synth, ook je computer heeft onderhoud nodig.

Ik raad Apple altijd aan aan mensen die geen verstand hebben van computers en het ook niet willen hebben.
Maar als je kijkt naar hargware en wat het kost, bouw ik voor de helft van het geld een dubbel zo krachtige PC als je van Apple krijgt. Deze dan goed onderhouden en zo heb ik met mij vorige PC een kleine tien jaar gedaan zonder problemen.
Maak een ISO van een clean Win instal met muziek programma's en Bob is je oom, het opnieuw installeren van je OS kost dan nog maar een fractie van de tijd. Die installeer je dan één keer per kwartaal/half jaar, prima!

True. Ik ben bekend met de pc techniek.. Kan alleen zeggen dat toen ik wat jaren geleden met
enige tegenzin overstapte op mac, ik zo enorm veel frustratie en gedoe zag verdwijnen, heerlijk!
Computer hobbyen is leuk, maar ik was het een beetje zat.

Een tweede pc is helemaal zo gek niet hoor. Heb ik ook naast mijn Mac's. Hangt een DSP interface in, (die is windows only..) maar doe verder helemaal niets anders met die pc, anders kun je om de twee weken een clean install gaan doen. Daarom alleen al een Mac, om even op de discussie in te haken.
iig, Als het gaat om meer reken kracht en stabiliteit dan kun je voor je budget gewoon een Mac kopen. Problemen opgelost. Gewoon helemaal 'zen' muziek maken, en film/foto bewerken, inplaats van windows-nerd uit te hangen 8)

Ik ben zeker niet anti Apple (heb godnonde een iphone (vind die 6/6+ wel weer echt lelijk..)) alleen werk ik al 15 jaar met PC's.
Ik vind het prettig werken, nu ik win 7 heb nog wel iig.
Stress heb ik er dus erg weinig van en ik snap mensen met Apple's erg goed! (Ze zijn gewoon iets minder intelligent ;))

Oh ja, ontoppic. Ik heb wel eens een tweede PC erbij gehad. Dacht mooi opgenomen geluiden uit de ene out board door te processen en op de andere op te nemen (had toen geen fancy multiple input audio interface). Drama was dat, liep nooit strak maar dat lag vooral aan mijn kunde in het space bar rossen ben ik bang..

Je hebt dit topic geopend met de gedachte dat je nog wel een extra computer wilt. Dat is zo'n zelfde als "Ik heb een fiat voor naar m'n werk, maar ik wil nog een Honda zodat ik op zondag naar oma kan". Voegt het niets toe maar je zoekt een legitimering voor het verlangen.

Dat er dan weer een windows vs apple discussie ontstaat vind ik niet gek. Apple is een marketingbedrijf. Verkopen lifestyle producten welke toevallig computers zijn. Op de eerste plaats vaak onnodige en overprijsde computerspullen. De iPad is daar een goed voorbeeld van.

Je kan voor minder dan die 2000 euro waar je het over hebt een systeem maken met 32 gb geheugen, ssd's en nog extra harde schijf én een snelle videokaart, in een mooi kastje. En je houdt geld over. kwaliteit ipv kwantiteit.

Maar als je perce teveel wilt betalen voor een "design computer" vooral doen. Maar je koopt design en je krijgt geen snelheid voor je geld.

Net toevallig gisteren mn oude bak weer aangesloten, idee is om die te gaan gebruiken voor midi (mn nieuwe comp heeft nl geen parallele poort). Even afgezien van een ontplofde voeding verder. Het viel me eigenlijk reuze mee hoe snel die nog is tov mijn I5 PC.

Maar in de praktijk zie ik het gewoon niet gebeuren dat die regelmatig naast elkaar gaan draaien, NOG een bak opstarten. Dus, theoretisch leuk, maar praktisch niet ... echt.

en voor rond 600 - 700 heb je echt een superbak waar je nog jaren mee vooruit kunt. (16g ram, ssd, moederbord + CPU)

Op 1 of andere manier noemen de "tegenstanders" van Apple nooit de grootste reden waarom
veel mensen een Mac kopen. Die reden is namelijk dat het stabieler is en je geen gezanik hebt
met Windows. Je kunt lullen wat je wil maar op een Windows machine is het ALTIJD gekloot.

Kijk dat wilde ik nou graag even horen. Daarom wil ik dus naar Mac. Toen ik begon met muziek maken was alles shareware. De ene naar de andere crash. Toen alles bijmekaar gekocht. 90% van alle problemen weg. Maar ik wil zo graag van die 10% af. En heb daar best wat vvoor over.
Ik zie t een beetje als gamen op een xbox of pc. De pc is kloten met updates drivers. Virussen van het online MOETEN zijn om te kunnen gamen. Enz. To. Xbox. Schijf erin en gamen maar!

Dankjewel weer een zetje erbij in mijn motivatie nu toch de portemonnee open te trekken en een macbook pro te kopen.

Je hebt dit topic geopend met de gedachte dat je nog wel een extra computer wilt. Dat is zo'n zelfde als "Ik heb een fiat voor naar m'n werk, maar ik wil nog een Honda zodat ik op zondag naar oma kan". Voegt het niets toe maar je zoekt een legitimering voor het verlangen.

Dat er dan weer een windows vs apple discussie ontstaat vind ik niet gek. Apple is een marketingbedrijf. Verkopen lifestyle producten welke toevallig computers zijn. Op de eerste plaats vaak onnodige en overprijsde computerspullen. De iPad is daar een goed voorbeeld van.

Je kan voor minder dan die 2000 euro waar je het over hebt een systeem maken met 32 gb geheugen, ssd's en nog extra harde schijf én een snelle videokaart, in een mooi kastje. En je houdt geld over. kwaliteit ipv kwantiteit.

Maar als je perce teveel wilt betalen voor een "design computer" vooral doen. Maar je koopt design en je krijgt geen snelheid voor je geld.

Je hebt mijn bericht niet goed gelezen.

Ik zeg stel. Maar t bedrag had ook 1000,- kunnen zijn. Ik heb deze discussie meer voor anderen als mijzelf gestart. Ik wil nml geen pc maar macbook pro gaan aanschaffen. De discussie die ik wilde starten is: is het rendabeler om 2 med pcs te kopen ipv 1 high end. Omdat pcs in het hoge segment vaak steeds duurder worden met steeds minder snelheidswinst.

Ik beoog dus juist meer efficientie ipv geld over de balk smijten voor een duur systeem. Als ik dik zou betalen voor mac dan is dit niet vanwege de fancy look and feel. Maar de geslotenheid waardoor t veel stabieler is.

Omdat ik graag zelf mijn bestanden beheer (dank je iTunes) en nooit gezanik heb met mijn PC.
Zie het als een mooie synth, ook je computer heeft onderhoud nodig.

Ik raad Apple altijd aan aan mensen die geen verstand hebben van computers en het ook niet willen hebben.
Maar als je kijkt naar hargware en wat het kost, bouw ik voor de helft van het geld een dubbel zo krachtige PC als je van Apple krijgt. Deze dan goed onderhouden en zo heb ik met mij vorige PC een kleine tien jaar gedaan zonder problemen.
Maak een ISO van een clean Win instal met muziek programma's en Bob is je oom, het opnieuw installeren van je OS kost dan nog maar een fractie van de tijd. Die installeer je dan één keer per kwartaal/half jaar, prima!

Dat is natuurlijk onzin, zo zijn programmeurs echt niet de meest onhandige mensen met computers die er zijn en het gros gebruikt Mac OS, zeker in de VS waar een baan als programmeur betaalt en men minder suffe "integreer met saaie kantoor zooi" software maakt dan men doorsnee doet in Nederland.

Daar kan ik me ook in vinden, veel mensen zijn Windows zat. Voor mij een heel mooi systeem ik ken het op me duimpje, ik gebruikte altijd Tiny xp en sloopte alles uit xp wat ik niet nodig had en hield een xp Over van onder de 500 mb. Eens in het half jaar een nieuwe clean install en ik kon weer gaan. Ik heb daar persoonlijk zelf ook geen zin meer in, laat mij dan maar lekker Mac os gebruiken wat voor de simpele mensen is, de tijd die ik dan over houd kan ik stoppen in dingen die er wel toe doen zoals mijn gezin. Een pc kost nou eenmaal tijd om hem naar je zin te zetten.

Daarnaast wel grappig dat veel icters en programmeurs er thuis Mac os op na houden omdat ze naast hun werk geen zin hebben om thuis ook nog weer tijd te verdoen om Windows aan de gang te houden. Ik irriteer me ook mateloos als Windows weer flink wat updates gaat installeren op lege plekjes op de hard disk en die lege plekjes zijn natuurlijk vrij gekomen door verwijderde foto's en muziek en video van je gezin. Als je zo heel wat updates verder bent dan staat heel je Windows verspreid over heel je HD en stopt je pc meer tijd in het draaien en zoeken van Windows bestanden die her en der verspreid staan op de HD dan waar je pc wel tijd in zou stoppen. Ja dan moet je partities aanmaken, doe ik! Maar leg je vriendin maar eens uit dat ze op de d schijf moet installeren en de C schijf schoon moet houden omdat anders Windows traag word, ik ben het eigenlijk aardig zat.

En de iPad mag dan voor domme lifestyle mensen zijn, sinds ik dat ding heb raak ik geen laptop, computer of wat dan ook meer aan, hij voorziet in al mijn internet behoeften en gebruikersgemak is voor mij een dikke tien! En de playstation staat er voor gamen, heerlijk toch niet weer een videokaart upgraden? En dan was ik toch altijd een redelijk grote pc nerd in de quake arena 1999 tot de unreal 2004 tijd.

Gemak dient de mens en als je minder tijd hebt dan zijn er mooie producten die je er bij helpen en daarom is het voor mij ook in de toekomst studio pc eruit en Mac erin, nu alleen de centjes nog

Laatst gewijzigd:
En dan was ik toch altijd een redelijk grote pc nerd in de quake arena 1999 tot de unreal 2004 tijd.

Same over here. QIII staat trouwens nog steeds op m'n PC... :)

En ik heb heel veel plezier gehad aan mijn PC (Asus P4P800) en zoals gezegd staat hij nog steeds broederlijk naast m'n Mac. Op 10 jaar tijd heb ik ook maar 1 clean install moeten doen en dan nog omdat de C drive stuk was gegaan.
Ik denk dat het dom is om te stellen dat het een beter is dan het ander. Maar anderzijds kan ik er niet om heen. Als ik de tijd die ik heb moeten besteden in kaart breng om alles goed draaiend te krijgen op mijn PC vergelijk met MAC, dat is 10 tegen 1...die laatste heeft werkelijk niet 1 keer geprotesteerd. Acces TI software draaide vierkant op PC en nu als een zonnetje op MAC... tja.
Het voordeel van PC is dat het een open platfrom is waarbij nagenoeg alle hardware kan worden gecombineerd. Maar dat is meteen ook het grote nadeel. Bij Mac is dat heel erg dichtgetimmerd en natuurlijk maakt men daar prijsmatig misbruik van. Alleen al de geheugens kosten een fortuin...

Kijk dat wilde ik nou graag even horen. Daarom wil ik dus naar Mac. Toen ik begon met muziek maken was alles shareware. De ene naar de andere crash. Toen alles bijmekaar gekocht. 90% van alle problemen weg. Maar ik wil zo graag van die 10% af. En heb daar best wat vvoor over.
Ik zie t een beetje als gamen op een xbox of pc. De pc is kloten met updates drivers. Virussen van het online MOETEN zijn om te kunnen gamen. Enz. To. Xbox. Schijf erin en gamen maar!

Dankjewel weer een zetje erbij in mijn motivatie nu toch de portemonnee open te trekken en een macbook pro te kopen.

Ik ben echt geen liefhebber van geld over de balk gooien (nou ja een klein beetje dan hehe) en was destijds gedwongen om naar Mac over te stappen omdat emagic/logic apple werd. en dit is de enigste DAW waar ik mee kan lezen en schrijven vandaar. Nooit geen spijt gehad, al kost het idd erg veel. Maar weetje als ik op mijn werk met PCs werk dan vervloek ik die kutdingen met al die rare fratsen en bugs...dingen zoals 2 x je mailprog openen op osx is gewoon onmogelijk etc.

Maar wat Arv al eerder zei, dat is de reden om zoveel geld uit te geven, niet omdat ik een hipster ben, integendeel. Maar omdat het gewoon WERKT....out of the box....dat heet professioneel zeg maar. Zelf in je bios gaan kutten, IRCs aanpassen, en weetik allemaal nog meer. Niet nodig op OSX.......gewoon gaan.

Ik heb iets van 20+ USB devices aan deze macpro hangen..........probeer maar eens op een PC.....

Hieronder ook een gedachtespinsel en niet zovzeer Mac vs PC, maar iets waar je wel rekening mee moet houden;

Ik zit er aan te denken om een macmini server aan me 2013 nMP trashcan te hangen, alleen voor Machine want shit die trekt toch wel een hoop cpu weg in Logic (vooral omdat ie in perfom modus een hele CPU leegtrekt met alle aux/bus routings die ik erop heb gezet) Maar dan zit je weer met syncing...en dus kan je naast een macmini + geluidsinterface met adat IO ook nog eens een Syncgen eraan hangen en dan wordt het allemaal weer net teveel om het praktisch te laten worden. Uiteindelijk komen er altijd weer kosten bij en een hoop rompslomp. Vienna Pro5 werkt gelof ik weer via een Ethernet connectie om data en audio over te zenden etc.

Excuus, maar dit vind ik persoonlijk een non-argument. Althans, JA, je verliest performance door op een PC allerlei vage software te installeren. Met een beetje onderhoud (registry schoon houden, hd regelmatig defraggen etc.) valt dit wel beperkt te houden. Als je gewoon een aparte partitie maakt voor muziekdingen, je maakt op die partitie gebruik van een bijna gestripte win os en je installeert daar dus verder geen overbodige dingen dan heb je daar geen last van. Dat heeft verder dus niets met PC vs MAC te maken.

Ironisch is dit dus ook dezelfde reden dat mensen die ik ken die een MAC gebruiken elke 3 jaar een nieuwe MAC kopen. "ja, hij is langzaam geworden, ik ben toe aan upgrade". (lees: nooit een cleane nieuwe OS geinstalleerd, nooit gedefragged, hd bijna vol etc.etc. :stupid)

Ironisch is dit dus ook dezelfde reden dat mensen die ik ken die een MAC gebruiken elke 3 jaar een nieuwe MAC kopen. "ja, hij is langzaam geworden, ik ben toe aan upgrade". (lees: nooit een cleane nieuwe OS geinstalleerd, nooit gedefragged, hd bijna vol etc.etc. :stupid)

• nooit een cleane nieuwe OS geinstalleerd
• nooit gedefragged

Dit is denk ik de reden dat mensen een Mac gebruiken.. dit defraggen hoeft niet, en je OS opnieuw installen hoef je ook amper te doen. Het systeen wordt niet veel langzamer :)

En een nieuwe Mac kopen ze elke 3 jaar voordat hun Apple Care stopt en ze nog een goede prijs kunnen krijgen voor hun oude computer. En vervolgens een nieuwe kopen..

Even, over het algemeen genomen, wat dingen;
1) Het is tegenwoordig voor een fatsoenlijke DAW gewoon niet meer nodig om een high end pc te nemen.
Ik zie hier lichtelijk verbaasd old school bedragen van €2000+ voor 'n systeem langskomen... voor pakweg de helft ben je tegenwoordig ook al aardig onderweg.
Als het non plus ultra gaming moet wezen, tja... maar in de meeste gevallen (inclusief een DAW) is één medium pc (ipv twéé) ook vaak ruim voldoende - al de rest valt in het kader 'hobby' (inderdaad, zoals een sportwagen voor het weekend) maar da's natuurlijk wel 'overbodige' luxe.

2) Een PC, als je niet begint met een uitgekleed budget model, gaat gemakkelijk 5-6 jaar (of langer) mee tegenwoordig.
Als ik kijk naar mijn eigen systeem, meer dan 8 jaar geleden (!) samengesteld als redelijk high end config, heb je het over zaken als een i7 quad core met HT, 12 gig DDR3 geheugen etc. - nog altijd behoorlijk courant, dacht ik. Ik hoef er in m'n Live setup met zware plugins niets om te laten.
Heb in m'n machine in de loop der jaren een keer de videokaart vervangen en de hard drive gewisseld met een SSD, daar zat namelijk nog best forse ontwikkeling in. Maar verder? Er is sindsdien vooral gelet op zaken als power management, maar dat is toch wat bij mij op 'n DAW als eerste uitgaat...

3) Als IT'er met behoorlijk beheer ervaring vind ik een Mac inderdaad stukken prettiger voor dagelijks privé gebruik. (Gamen doe ik wel op 'n console.)
Niet alleen voor mezelf trouwens, ook voor de gebruikelijke set familie etc. beheer situaties die je er gratis bij krijgt. Het wordt inderdaad behoorlijk vermoeiend als je ieder half jaar langs mag om de gekloonde hd image er weer op te zetten, een uur updates te draaien en dan weer brakke dingen (vaak gewoon door goedkope meuk hardware) te mogen troubleshooten.

4) Vind ik het daarbij wel jammer dat een gemiddelde Mac niet meer upgrade geschikt is. Voor veel mensen geen probleem.
Anders kan je voor'n Mac Pro gaan, wat waarschijnlijk overkill is gezien grafische capaciteiten, of Hackintosh - wat het al enige jaren is geworden in mijn situatie. Dat is dan toegegeven wel wat meer geknutsel (al niet meer zo veel als in het begin) maar best te doen voor een beetje tweaker.

5) Overigens wil ik het verhaal van Mac hardware te duur wel een beetje ontkrachten... genoeg voorbeelden gezien van Mac pro hackintosh builds op identieke specificaties waarbij deze even duur of zelfs duurder bleek dan factory built.
Vergeet trouwens niet dat bij bijv. een iMac meteen een fatsoenlijke display van een paar honderd euro zit ingebouwd...

Laatst gewijzigd:
Wat een onzin dat programmeurs Mac zouden gebruiken. Ik ken er heel wat, allemaal Linux en Samsung smartphones. (i)OS(X) zit helemaal op slot. Daar zit een beetje programmeur echt niet op te wachten..
Heb het nog even nagevraagd van de acht progers die ik ken heeft er één een iPhone maar wel een zelfbouw Linux systeem.

Sowieso is de discussie eigenlijk nutteloos. We hebben allemaal onze keuze al gemaakt (emotionel) en proberen die dan nu (naderhand en rationeel) goed te praten voor de buitenwereld en ons zelf.
Het maakt geen zak uit. Als je je er goed bij voeld en het werkt, lekker doen!

Ah, je hebt er geen ervaring me*, maar toch vind je ze niet de moeite... :peukie:

Nou ja ik hoor natuurlijk wel wat er tegenwoordig meegemaakt wordt. Ik ben niet doof. :D

Maar 1 op 1 ervaring heb ik idd niet. Echter mijn onderbuik zegt nav de producties die ik hoor dat het allemaal niet echt verder is gekomen. :D

Excuus, maar dit vind ik persoonlijk een non-argument. Althans, JA, je verliest performance door op een PC allerlei vage software te installeren. Met een beetje onderhoud (registry schoon houden, hd regelmatig defraggen etc.) valt dit wel beperkt te houden. Als je gewoon een aparte partitie maakt voor muziekdingen, je maakt op die partitie gebruik van een bijna gestripte win os en je installeert daar dus verder geen overbodige dingen dan heb je daar geen last van. Dat heeft verder dus niets met PC vs MAC te maken.

Ik heb op mijn pc ondanks de door jou beschreen voorzorgsmaatregelen toch aardig wat crashes en bugs op mijn pc. Ik heb zelfs twee apart harddrives ieder met een aparte os. Ze zitten in een hd sleeve. Wil ik op internet ed. Schijf 1 erin. Schijf 2 eruit. Wil ik muziek maken. Omgekeerd.

Back