Jomox/Elektron Issue

Paulo

Nieuwkomer
Hey,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik zal me gelijk even voorstellen, ik ben Paulo en ben dj/producer/organisator in de house/techno scene. Tot op heden heb altijd lopen klooien met Ableton + VSTs, maar sinds kort heb ik toch de neiging om (gedeeltelijk) over te stappen naar hardware.

Op dit moment ben ik op zoek naar een stuk gear waar ik de komende tijd even mee zoet ben. De muziek die ik maak/draai is redelijk donker. Om even voorbeeld te geven van een plaat die qua sound wel dicht bij mij ligt: https://www.youtube.com/watch?v=XTnd4Yq4pE8

Ik zat te denken aan een van de volgende apparaten:

- Jomox Xbase 999
- Elektron Analog Rytm
- Elektron Analog Four
- Elektron Analog Octactrack

Ik ben best bereid om diep in de manual te duiken om het stuk gear onder de knie te krijgen. Ik ben benieuwd wat jullie mij zouden aanraden om mee te starten. Andere gear tips zijn ook welkom.

Thanks!

Rytm is echt heerlijk. En omdat je ook samples kan laden en er melodien mee kan spelen, kan je er hele nummers mee maken. Later kan je dan uitbreiden met een octa of four. Ik heb zelf ook een 888 maar dat is toch alleen maar beats, dan heb je echt andere gear erbij nodig.
En de nieuwe electribe lijkt me ook niet verkeerd voor bij de rytm.

Rytm is mn 1e Elektron, ben echt verliefd op de workflow.

ik heb de 888 en heb recent de rytm eens kunnen proberen.
Nadeel aan de rytm is dat je niet bliksemsnel kan tweaken met een pad te duwen en in een trek kan muten zonder de pad tweak te annuleren. Dan moet je overschakelen naar een andere instelling.
Ze zouden dat oplossen met een update? De 888 kan je altijd muten / unmuten
Uiteraard is die voornamelijk beats maar je kan er ook samples in stoppen, maar dat is heel beperkt.
Ik gebruik de 888 niet zo vaak maar ik ben telkens onder de indruk vd kick :)
Ik denk dat elektron snel GAS geeft naar een volgende elektron… En aan de prijs te zien is dat niet echt een voordeel :)

Ik ben diezelfde route een tijd geleden ook opgegaan. 1 elektron onder de knie krijgen is zeer goed te doen, 2 gelijktijdig bedienen in een liveset wordt een uitdaging en 3 is echt een serieuze uitdaging (voor live dan he).

In een hybride setup kan je ze ook gebruiken maar het is allemaal een stuk lastiger integreren als een vsti. Alles moet netjes in sync lopen, je kan (nog) niet alles in aparte sporen opnemen (alleen de rytm kan dat nu, maar er is een update beloofd die een audio-interface unlocked van de rytm en four zodat je losse sporen kan opnemen via usb), je zit met je patterns en sequences op de apparaten vs in je DAW, dus ga je losse stukjes opnemen, dan werk je verder met statische clips, en stuur je het aan vanuit de DAW is het een aardige uitdaging om de juiste patterns op het juiste moment aan te sturen. Het wordt er dus niet makkelijker op maar het is wel een leuke puzzel. Je kan op m'n youtube kanaal kijken naar hoe die manier van werken er een beetje uit ziet als je het leuk vind, daar gebruik ik veel elektrons zonder DAW: https://www.youtube.com/user/sbookholt/videos

Ik zat te denken aan een van de volgende apparaten:

- Jomox Xbase 999
- Elektron Analog Rytm
- Elektron Analog Four
- Elektron Analog Octactrack

Ik ben best bereid om diep in de manual te duiken om het stuk gear onder de knie te krijgen. Ik ben benieuwd wat jullie mij zouden aanraden om mee te starten. Andere gear tips zijn ook welkom.

Thanks!

Jomox Xbase - goede kick, maar verder wat beperkt kwa sounds, wel leuk voor een live setup, maar als eerste hardware zou ik er niet voor kiezen.

Rythm - Veelzijdig, en als je de elektron workflow een beetje doorhebt erg intuitief werken! Ik zou het als eerste voor gaan omdat het gewoon inspiratie opwekt.

Analog Four/Octatrack - tenzij je geld overhebt zou ik hiermee wachten. In Ableton live kun je veel met samples doen dus het zou voor mij in jouw situatie niet de eerste prioriteit zijn. Veel toffe bakjes overigens :okdan:

Guys, erg bedankt voor de tips! Ik ga er nog een paar nachten over slapen :)

Ik ben diezelfde route een tijd geleden ook opgegaan. 1 elektron onder de knie krijgen is zeer goed te doen, 2 gelijktijdig bedienen in een liveset wordt een uitdaging en 3 is echt een serieuze uitdaging (voor live dan he).

Waarschijnelijk bedoel je twee verschillende elektrons, maar een live set met twee octa's is een stuk makkelijker dan met 1!

Waarschijnelijk bedoel je twee verschillende elektrons, maar een live set met twee octa's is een stuk makkelijker dan met 1!

Nee idd 2 octas nooit geprobeerd, maar kan me voorstellen dat dat goed werkt, 1 voor percussie en 1 voor melodie? Probleem is inderdaad met 2 verschillende dat de knoppen net ff anders geplaatst zijn.

Back