Wat is een rompler?

Origineel geplaatst door Phase
Origineel geplaatst door kymo
Een preset synth zonder echt krachtige analoge synthese .Mc Donalds geluiden.Een geluidsmodule. [/Q]

haha daar hoort de DX7 dus niet bij dan !!!! die heeft geen analoge synthese ! mzaar een rompler zal t nooit zijn.

Die Dx 7 valt onder frequency modulation synthesiser volgens mij .
Dus volgens mij heb ik geen gehoon verdient.Ahum.
Weet jij het wel in 8 woorden uit te leggen ?

Origineel geplaatst door kymo
Een preset synth zonder synthese .Mc Donalds geluiden.Een geluidsmodule.

Nope, dat is nou een keyboard. Een module heeft nauwgenoeg altijd synthese. Een JV1080 is net zoveel een synthesizer
als een Nord Lead.

Origineel geplaatst door shappy1010
Nope, dat is nou een keyboard. Een module heeft nauwgenoeg altijd synthese. Een JV1080 is net zoveel een synthesizer
als een Nord Lead.

Als je in een keyboard een geluid kan editen is het ook een soort synth.. (maar goed hier is al een thread over).

Een rompler is in mijn ogen een synth waarvan de oscilator de golf vormen uit van te voren opgeslagen (niet bewerkbare) rom/geheugen haalt.

Dus voor mij zijn de cs1x, de jv/mc serie etc romplers,
De Microwave/virus hebben golfvormen die variable zijn (m.a.w. bewerkbaar), en zijn dus voor mij geen romplers

Origineel geplaatst door C738
Een rompler, in mijn beleving is het een apparaat met zo'n beetje alle functies van een sampler, behalve het samplen zelf.

Daar sluit ik me volledig bij aan... 't is een sampler waarbij je de samples niet kunt vervangen. 't Is verdorie een nep sampler ;)

HW

A Rompler is a keyboard/synth that uses samples, stored in ROM instead of pure generative oscillators.

Re: Wat is een rompler?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Het woord 'rompler' wordt vaker gebruikt dan het woord 'vis', dus ik wil nu wel eens weten wat het precies is.
Ik heb een beeld over wat het is (puur gegokt), maar ik ben benieuwd wat jullie er van zeggen.

Dus wie durft?
Toch een leuke thread over iets waarvan je denkt dat iedereen er hetzelfde over denkt.

Zie ook https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=206677&t=3162#post206677

Origineel geplaatst door Phase
eigelijk is de Korg DW8000 ook een rompler of niet?

Eigenlijk niet. Want het lieve beestje mag dan wel gesampelde golfvormen hebben maar het zijn golvvormen van een periode. En die samples worden als een soort van oscillator gebruikt. De meest simpele vorm van wavetable synthese eigenlijk.

als je het mij vraagt dan zijn alle digitale bakken die geen digitale analoge bakken zijn romplers. (muv. FM bakken uiteraard) dus de VA's, workstations als de triton, wavetable bakken. dat zijn dus allemaal romplers.

Ik versta onder romplers bijv. de JV's en XV's van Roland of bekende EMU bakjes (proteus, xl, orbit).
De golfvormen in deze synths zijn vastgebakken in een ROM. Eigenlijk zijn 't gewoon sampleplayers.

Origineel geplaatst door bikkel
Wat zijn digitale analoge bakken??

Evolver bijv, en digitale en analoge osc's. :D

Het gaat volgens mij meer wat we verstaan onder een rompler dan wat het precies is.

Naar mijn mening is een rompler gewoon een bak met veel preset geluiden die instant te gebruiken zijn. Netjes gesorteerd op klank e.d. Bijvoorbeeld een quasimidi quasar of een roland XV-3080
Vaak hebben ze nog wel bewerkingsmogelijkheden, maar dat is toch wat lastiger met de beperkte interface.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Naar mijn mening is een rompler gewoon een bak met veel preset geluiden die instant te gebruiken zijn. Netjes gesorteerd op klank e.d. Bijvoorbeeld een quasimidi quasar of een roland XV-3080
Vaak hebben ze nog wel bewerkingsmogelijkheden, maar dat is toch wat lastiger met de beperkte interface.
Ik had voor deze thread ook deze definitie in gedachten. Ik vind deze eigenlijk het beste.

gek dat het goede antwoord al tien keer is gegeven maar mensen nog steeds andere "volgens mij" definities proberen te verzinnen.

Het gaat volgens mij meer wat we verstaan onder een rompler dan wat het precies is.

hoe kun je er iets anders onder verstaan dan wat het is dan?

Naar mijn mening is een rompler gewoon een bak met veel preset geluiden die instant te gebruiken zijn. Netjes gesorteerd op klank e.d.

dit is een kenmerk van de doorsnee rompler maar op zich zou je ook een analoge of VA synth kunnen hebben met "geluiden die instant te gebruiken zijn" maar dan is het nog geen rompler, want het belangrijkste kenmerk is dat het samples gebruikt, opgeslagen in ROM geheugen i.p.v. analoge of virtuele golfvorm oscillators.

Wat maakt het aantal presets uit? Zou een Jupiter met 10.000 presets (via een geheugenchip of zo) dan ook een rompler zijn? Sowieso verklaart het de naam niet.

Gekeken vanuit hoe het geluid gemaakt wordt, gaat het om het stukje ROM(-pler). Samples (waveforms geheten bij Roland, enz.) worden geloopt afgespeeld vanuit het ROM. Dit in tegestelling tot (Virtueel) Analoog, waarbij het gaat om (vitueel gegenereerde) waves (golven: sinus, saw, enz.). Het heeft allebei z'n voor- en nadelen; het één is niet in het algemeen beter dan het ander, alleen op punten.

Dus inderdaad, een XP, XV, Motif, enz. zijn allemaal romplers, maar slechts toevallig met veel geluiden, want een S80 is net zo goed een rompler, maar die heeft best wel weinig presets. En bij een VA-synth is het net zo makkelijk om bakken presets te maken, maar die zitten er (meestal) niet in, omdat VA-gebruikers de synth toch niet om z'n presets kopen. Het klopt wel dat bewerking vaak onhandig is door de interface, maar de opties zijn er echt wel, en het wordt wel gemakkelijk (bij de S90 en Motifs kun je al best veel direct via de sliders). Ik snap trouwens niet waarom ze nooit een rompler maken met wat meer VA-interface; dat is toch veel handiger dan door die menuutjes scrollen?

Toch?

Misschien is het handig om het in de praktijk uit te testen. Loop een willekeurige muziekwinkel binnen en zeg dat je op zoek bent naar een rompler.

Het lijkt me sterk dat je dan met een jupiter met 10.000 presets, of met een waldorf XT of een JD-800 naar buiten komt lopen.

Ik snap trouwens niet waarom ze nooit een rompler maken met wat meer VA-interface; dat is toch veel handiger dan door die menuutjes scrollen?

wat dacht je van deze dan?

p2500.jpg

Misschien is het handig om het in de praktijk uit te testen. Loop een willekeurige muziekwinkel binnen en zeg dat je op zoek bent naar een rompler.

Het lijkt me sterk dat je dan met een jupiter met 10.000 presets, of met een waldorf XT of een JD-800 naar buiten komt lopen.

inderdaad, en hiermee spreek je dus je eerdere post zelf tegen want daarin voer je juist het aantal presets op als belangrijkste kenmerk van een rompler. :confused:

Back