Zelf een MAC bouwen?

@Synnys: heb jij er een interne geluidskaart inzitten? En draait dat prima? Ik ben nu namelijk in het bezit van de MOTU 2408 MK3 en die wil ik blijven gebruiken. Moet gewoon mogelijk zijn lijkt me.

Nee ik gebruik een MOTU 16A via thunderbolt 2. (extern dus) Maar is inderdaad gewoon mogelijk (zie mijn post hierboven)

@acid, hij had het over een interne kaart ;)

Maar ook dat moet gewoon werken.

Als het een PCI-E kaart is en het moederbord heeft dit, en de originele mac ondersteunt het, dan ondersteunt een hackintosh het ook.

Ja ik zag het, heb mijn tekst al aangepast. Ik heb zelfs aanvankelijk een Motu 24IO setup gehad samen met mijn eigen bouwsel (met pci-e kaart dus) en dat werkte prima. Nu via firewire ook nul problemen (zorg wel dat je net met windows een Texas Instruments chipset hebt) en ik heb veel met USB getest en ook dit werkt prima.

De on-board audio van je moederbord aan de praat krijgen is meer werk dan een losse audio interface gebruiken. ;)

Er is een subforum voor deze categorie discussies: https://www.synthforum.nl/forums/forumdisplay.php?f=13

De naamgeving is misschien niet perse 100% duidelijk maar het subforum "Synth Software » Hardware" is het juiste subforum voor computer hardware gerelateerde discussies. Zal ik het topic hier naartoe verplaatsen?

Ik draai nu sinds 10.6 ook een "hackintosh", alles via tonymacx86.com.
Momenteel draai ik op 10.9, updates gaan eigenlijk ook vrij gemakkelijk.

Mijn systeem loopt stabiel, nooit freezes, PCIe-424 van Motu (1224 & 2408mkI) draait erop, eigenlijk perfect allemaal.
Installatie had een paar haken en ogen, maar dat was vanwege de video kaart icm de mobo (asus).

Daarnaast draaien we op m'n werk ook een aantal machines, ook i7 2600k met gigabyte mobo's, die waren nog makkelijker te installeren.

Heb je ook al een mac mini overwogen? De huidige generatie is helaas wat crippled, maar de vorige met i7 quadcore is zeer bruikbaar voor muziek. Ook 4 usb poorten, firewire, thunderbolt. Weet je ieder geval zeker dat alles compatible is. Ssd erin schroeven en je hebt een rappe mac voor weinig.

Ja die heb ik overwogen. Maar de specs vallen tegen vind ik (wil meer naar 8 GB geheugen). En mocht ik een keer wat erin willen bouwen, dan is dat niet mogelijk.

Een mac mini van de vorige generatie kan je upgraden naar 16gb, en het i7 model is nagenoeg even snel als de nieuwste macbook pro's. Die late 2014 versie is idd een prul.

10806262_10205756294732320_4699130075011919146_n.jpg

Zo ziet ie van mij er nu uit :D

Ik wou hier graag nog even op reageren, ben zelf van plan om als hackintosh mac mini

Een Asus model te gebruiken wat ook klein en compact is, en qua verhouding goedkoper/ even snel is.

Waarbij ook een i5-processor (2,7 Ghz) gebruikt wordt, met 4GB geheugen en kan uitbreiden tot 16GB.

Wat op mijn 2e pc goed & stabiel doorloopt en ook goed te doen is plaats van een Core i7.

asus-vivopc-vm60-g003m-90ms0061-m00170.b.jpg

Wat in mijn ogen ook een zeer groot voordeel is dat je kan overclocken met goede (water)koeling !

Ik draai zelf met mijn hoofd-pc Core i7 @ 4,3Ghz (47c) + 32GB geheugen en dat gaat niet lukken met een iMac of Mac Pro :okdan:

Heb al jaren geen mac meer wegens zulke spec's niet te betalen is bij apple..

En mijn imac in het verleden moest laten repareren en al kosten werden gerekend voordat je een offerte kreeg zonder reparatie kosten en onredelijk was.;{

Of de mogelijkheid hebt zelf te repareren/upgraden i.v.m dat apple strikte hardware gebruikt..

Waarbij je met een eigen pc bouwen vrij bent in je budget en de keuze van ondersteunende hardware !

Hoop je genoeg geinformeerd te hebben, en anders kan je mij altijd een PB sturen !

@acid, hij had het over een interne kaart ;)

Maar ook dat moet gewoon werken.

Als het een PCI-E kaart is en het moederbord heeft dit, en de originele mac ondersteunt het, dan ondersteunt een hackintosh het ook.

Grappig maar waar..

Heb ook de ervaring dat hardware wat niet meer ondersteund wordt bij Mac osx mavericks.

Zoals mijn t.c powercore FW gewoon werkt bij mijn ¿ :mega:

Heb zelf een M-Audio ProFire 2626 (firewire). Enige ervaring welke firewire kaarten werken in een hackingtosh?

Ik denk, afhankelijk van de methode van installatie (hoe het technisch in elkaar zit) kan een systeem met goede specs trager zijn dan een echte mac met mindere specs (omdat die mac onder de motorkap wel gefinetuned is voor optimale prestatie en de meeste hackintoshes zijn verre van gefinetuned, omdat dit wat meer kennis vergt dan gewoon wat .kexts aankruisen in een gui tool).
Zelf ook al jaren een quad core beestje staan, maar in de studio gebruik ik gewoon een Mac Mini die uitgebreid is met een i7, deze is lekker stil en ik weet dat ik er nooit problemen mee zal hebben, wat ik wel belangrijk vind in de studio.
Moest ik alle uren optellen dat ik al in mijn hackintosh gestoken heb doorheen die jaren en betalen aan 10 euro per uur, had ik nu een (of meerdere?) heeeeeeel dikke mac pro staan :) Maar goed, het blijft wel een leuke hobby.

Laatst voor Yosemite weeral opnieuw begonnen.. maar had geen zin/tijd op Clover uit te proberen. Ik wacht nog even. Mijn moederbord is ook al niet meer van de nieuwste dus het leek me niet veel nut te hebben.

Ik gebruik momenteel zelf deze firewire kaart FW800 2*/400

en draait momenteel mijn Motu 828MK3 + T.C powercore zonder problemen ook met switchen.

Volgens mij moet uw M-Audio ProFire werken, omdat deze kaart een Texas Instruments chip gebruikt.

Zal wel een noob opmerking zijn (zou graag willen weten als dat zo is) maar is een Mac Pro niet alleen handig als je zware grafische dingen wil gaan draaien? lijkt mij namelijk niet nodig als je muziek wil maken.

Waarom zou een MBP niet nodig zijn om muziek te maken? (nOOb modus)

Zijn alleen grafische dingen zwaar genoeg voor de MBP? Mijn Ableton loopt als een trein en ik loop steeds te denken dat het door mijn geweldige MBP was hahaha

Moest ik alle uren optellen dat ik al in mijn hackintosh gestoken heb doorheen die jaren en betalen aan 10 euro per uur, had ik nu een (of meerdere?) heeeeeeel dikke mac pro staan :)

Dit!

Ik heb er zelf ook een aantal jaar een hackingtosh (in de leopard tijd) gehad maar idd veel tijd ingestoken en updaten was altijd weer een gedoe met patches. Nu sinds een aantal jaren gewoon lekker een MBP zonder update geneuzel.

Waarom zou een MBP niet nodig zijn om muziek te maken? (nOOb modus)

Zijn alleen grafische dingen zwaar genoeg voor de MBP? Mijn Ableton loopt als een trein en ik loop steeds te denken dat het door mijn geweldige MBP was hahaha

Ging mij er om dat je bij de aankoop van een Pro eigenlijk "te veel" betaald voor dat wat je gebruikt daar ik had vernomen dat Pro meer op grafisch gebied was gemaakt.... te veel geld uitgeven voor dingen die je niet in die hoge mate van hoedanigheid gebruiken zal en tevens het kostenplaatje dusdanig verhogen zal lijkt mij dan ook niet handig.
Dat jouw OSX als een trein zal lopen is dan ook niet verwonderlijk, alleen zal je met een "gewone" Mac met een uitbreiding voor veel minder $ net zo veel kunnen muziekaal gezien... Vandaar mijn opmerking :W

Back