Origineel geplaatst door Roonan
Ik zal ook nog even een kleine bijdrage leveren over suggestie;
Ben namelijk een tijdje besmet geweest met een audiofiel virus waarbij ik op een gegeven moment durfde te beweren dat ik het verschil kon horen tussen 2 kabeltjes tussen mijn CD en versterker. ( 1 van 25 peik en 1 van 250 piek (vd Hull voor kenners))
Dit virus resulteerde in dure aankopen van diverse app. en toebehoren.
Toen ik hierover een discussie had met een collega ging het ook over MP3's.
Dat hoor je meteen was mijn reactie, er is immers informatie verloren gegaan bij comprimeren!!
Hij heeft toen voor mij een CD-tje gemaakt met 5 tracks dubbel in willekeurige volgorde.
1 versie was gewoon een kopie en 1 versie was naar MP3 192 kbs en terug geconverteerd.
(btw, volgens echte audiofielen kan het overdragen van digitale info al voor vervorming zorgen dmv jitter, een vaag begrip waar de geleerden het niet allemaal over eens zijn. Dat zou ook een faktor in deze discussie kunnen zijn)
Maar wat denk je? Ik durfde niet te zeggen welke de MP3 was, ik hoorde wel iets verschil maar was daar niet eens zeker van omdat ik graag een verschil wilde horen!
Ik heb deze CD nog in bezit voor een ieder die dit wel denkt te kunnen horen.
Ik ben iig genezen van het virus en weet nu dat suggestie een hele grote rol kan spelen.
Neemt niet weg dat ik nog steeds zeer gecharmeerd van hardware ben en het verkies boven software.
Grtz. Ronald.