het gaat niet alleen om de processors
als je een softsynth gebruikt dan ben je afhankelijk van de kwaliteit van je geluidskaart en van de onderdelen waar deze kaart mee opgebouwd is
dus alle softsynths die jij gebruikt gaan door die ene kaart met de zelfde componenten
er zit vaak wel wat verschil tussen de ene en andere kaart waardoor je softsynth net ff iets anders kan klinken
met hardware is het verhaal net ff iets anders
in een hardware synth gaat het zeker niet alleen om de processor maar denk ook eens aan goede DA converers en goede opamps en die verschillen per synth en zo zitten er veel meer onderdelen in die in elke synth net ff iets anders zijn
je hebt bv zoveel verschillende soorden DA converters,opamps en nog meer van dat soort onderdelen die per fabrikant ook een kwaliteit en karakter hebben
neem BV een DP4 effect processor en een DP4+ effecftprocessor het verschil zit hem in de opamps die van de + versie hebben net wat betere specs als die van de gewone dp4 wat weer bepalend is voor de sound
het is ook vaak om welke componenten het gaat en vaak willen de fabriekanten zelf ook nog eens wat ontwerpen
conclusie :
software ben je afhankelijk van een geluidskaart die het zelfde karakter heeft waardoor de softsynth bij de ene geluidskaart beter klinkt als bij de ander
hardware heb je een karakter dat blijft en niet zal veranderen
dus als ik een antwoord moet geven op bambam's openings draad dan zeg ik NEE blijft geen vergelijking
de enigste vergelijking die ik kan maken is dat de struktuur word overgenomen van een hardware synth en dat ze die software matig proberen te benaderen ( wat overigens wel steeds dichter bij komt)
bij hardware koop je de componenten erbij die bepalend zijn en bij software blijf je afhankelijk van je computer met de zelfde componenten
ik wil overigens niet zeggen dat softsynths er minder om zullen klinken
ff nog wat andere dingen die ik lees
hardware stabieler als software ....... ik denk dat daar geen verschil tussen zit als je een goede computer hebt en zolang je er normaal mee omgaat kan er weinig mis gaan
en wat de fabriekant betreft ............
die zullen ook hun angsten hebben wat hardware betreft
de ontwikkeling van computers gaat hard en niet iedereen heeft het geld om een hardware synth te kopen en software is voor een groot publiek veel aantrekkelijker zakelijk gezien
de computers worden nog steeds als broodjes verkocht en is voor de meeste mensen bereikbaar en vergeet niet dat je met een computer veel meer mogenlijk heden hebt dan een stand allone apparaat dus is het veel aantrekkelijker voor de muziekant om het op de computer te doen en aangezien daar de ontwikkelingen ook verder in gaan verwacht ik zelf dat het alleen verbeterd word
hardware blijft duur een beetje recente synth die kosten wel wat centen vergeleken met een softsynth
ook de nieuwe generatie is op komst die vaak ook gebruik maakt van softsynths denk bv aan beginnende muziekanten,scholieren dat is een grote doelgroep waar de fabriekant toch op in moet gaan spelen en dat was 20 jaar geleden niet toen moest je nog een paar maanden bollen rapen voor een synth
ach deze discussie kan nog lang duren en ieder zal wel zijn eigen mening er over hebben. maar een ding weet ik wel als een instrument mij bevalt zowel soft of hardware dan gebruik ik die