De ik heb (af)gebouwd draad voor 2015!

de yusynth ADSR met lasercut mdf panel. krijg alleen dat :duivels: ledje niet werkend, alle banen, aansluitingen nagekeken uit pure frustratie hele pcb leeggehaald en opnieuw bestukt en nog niet werkend.... Rrrrr Ik hou er mee op, ADSR werkt als een trein en daar ging het tenslotte om. Als iemand nog tips heeft...

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    33,9 KB · Bekeken: 111
Om nou een hele PCB leeg te trekken om een probleempje met een LED op te lossen gaat nogal ver. Misschien dat het als frustratietherapie werkt, maar dat kan ook anders.
Bijvoorbeeld met wat verdieping in de werking van de diverse componenten, schema-aanduiding ervan en de omgang met een multimeter.
Zit die led wel in de juiste polariteit gemonteerd?
Komt er spanning op de Led?
levert het circuit dat de led aanstuurt wel spanning aan de led?
Is die led eigenlijk wel werkend --> testen met voedingsspanning en weerstand?

OK, je hebt de uitgang van de OpAmp gebufferd met een transistor als Emittervolger. Maar, hoe is het in het originele schema?
Er zit geen weerstand tussen de uitgang van de OpAmp en de basis van de transitor. Dat is foute boel. Je kan daar een weerstand van 10 tot 100K tussen zetten, afhankelijk van de versterkingsfactor van de transitor. Bij een A transitor: 10K.
Bij een B: 22..47K en bij een C: 47 tot 100K.
Dit om de basisstroom naar de transistor vanuit de OpAmp te beperken (onnodig te belasten).

Laatst gewijzigd:
Zullen we even wachten met conclusies tot mcdjan verklapt welke versie ie gebouwd heeft?
De oude versie had een torretje voor de aansturing van de led (wat volgens mij perfect is), de nieuwe versie een opamp (wat jammer is imho, daar kun je sexy-ere dingen mee doen dan een opamp aansturen).

Om nou een hele PCB leeg te trekken om een probleempje met een LED op te lossen gaat nogal ver. Misschien dat het als frustratietherapie werkt, maar dat kan ook anders.
Bijvoorbeeld met wat verdieping in de werking van de diverse componenten, schema-aanduiding ervan en de omgang met een multimeter.
Zit die led wel in de juiste polariteit gemonteerd? Uiteraard, eerste check
Komt er spanning op de Led? Ja maar te weinig
levert het circuit dat de led aanstuurt wel spanning aan de led? Idem
Is die led eigenlijk wel werkend --> testen met voedingsspanning en weerstand?

bedankt voor de reactie maar je zulf begrijpen dat de frustratie pas kwam nadat ik alle logische verklaringen al had geelimineerd ( diode /led polariteit, soldeerpunten, banen, alle verbindingen van en naar de led op de componentenzijde doorgemeten)

Zullen we even wachten met conclusies tot mcdjan verklapt welke versie ie gebouwd heeft?
De oude versie had een torretje voor de aansturing van de led (wat volgens mij perfect is), de nieuwe versie een opamp (wat jammer is imho, daar kun je sexy-ere dingen mee doen dan een opamp aansturen).

Voor de duidelijkheid is het versie 2. Ben mijn electronica sinds enkele maanden weer aan het ophalen en al weer wat bijgeleerd met troubleshooting van eerdere projecten. begrijp de Opamp versie ook niet geheel gezien een aantal andere Yusynth schema's gewoon 547's gebruiken als led driver.

LED: ja, testen met de bestaande voedingsspanning en een serieweerstand om zeker te weten dat de LED het doet. Of met een LED-tester.
Ik ben benieuwd naar het originele schema van jouw bouw.

Het schema

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    79,2 KB · Bekeken: 99
OK, een OpAmp met de LED in de tegenkoppeling om een lineaire werking te krijgen.
Er wordt een OpAmp ingezet in inverterende configuratie.
Als ik het goed zie op het schema, zit de LED met de kathode op de uitgang van de OpAmp maar, dat zit de diode D5 (als ik het goed zie) ook. En daar gaat het fout. De LED en diode dienen antiparallel ten opzichte van elkaar te staan.

Het zou zowiezo beter kunnen door het signaal op de 'plusingang' van de OpAmp te zetten en de LED & diode andersom gedraaid te zetten met een weerstand vand de '-' aansluiting van de OpAmp naar massa te trekken voor de gevoeligheid van de LED.'

Het is zeker altijd wat! Maar hier heb ik iets aan, ga ik eens proberen want een hele module werkend maar een ledje niet kan ik op een of andere manier toch niet hebben.

het schakelingetje is "bijna goed", alleen de diode en de led zitten beide verkeerd om in het schema

als er een envelope signaal (0 tot 10v) op de weerstand R22 staat regelt de opamp zichzelf zo, dat de stoom van de led de stoom door de weerstand opheft. de uitgang van de opamp negatief. de kathode van de led moet dus aan de opamp (pen7) Als het goed werkt staat er tijdens "adsr". op pen 7 ca -1,6V, zitten ze verkeerd om dan meet je ca -0.6V

marcmarc: betreft dat antiparallel klopt, is misschien niet goed zichtbaar op de upload maar de anode van de Led zit verbonden met de kathode van de diode en andersom. de plus zit aan massa en de min via weerstanden aan de -12vcc.

Back