nut van softsampler?

LastResort

dat was al zo........
ik begrijp de voordelen van een softsampler niet zo goed..

je kan samples toch ook bewerken met losse effecten? of mis ik hier iets?
beats-slicen is het enige wat ik weet.

Om samples te bewerken heb je geen softsampler nodig nee... beatslicen kan natuurlijk ook prima met ReCycle en tegenwoordig zit zo'n zelfde functie ook in Cool Edit / Adbobe Audition...

Softsamplers zijn daarentegen wel handig wanneer je je softsampler wilt gebruiken als synth in bijvoorbeeld Cubase of Logic...

HW

grootste voordeel van een softsampler is het overzicht dat je heb. bij een een hardware sampler heb je slechts een lcd schermpje tot je beschikking, daar in tegen heb je bij een soft sampler een volledig scherm tot je beschikking.

Origineel geplaatst door nick nova
Bij een sampler leg je je audio onder de toetsen, zodat deze met midi aangestuurd kan worden.

Dat bedoelde ik idd...

Dit klinkt trouwens wel duidelijker dan wat ik brabbelde :)

HW

Een softsampler werkt (in mijn geval) vele malen sneller en ik had de softsampler ook
vele malen sneller door dan de hardware die ik ooit eens geprobeerd heb.

Ook is het wel erg makkelijk dat alles duidelijk op het scherm staat en je weinig in menu's
zit te wroeten.

voordelen van een softsampler:
direct toegang tot je samplerlibrary op je harde schijf,
sommige samplers streamen grote samples direct van je harde schijf,
groter geheugen,
overzichtelijker door groterscherm,
betere integratie met wave-editors,
betere integratie met je softsequencer,
bepaalde bewerkingen diemet een softsampler snel en simpel te doen zijn gaan niet of moeizaam met een hardwarevariant,
enzoverder, enzovoorts, etcetera.

Lijkt me voldoende bestaansrecht....

Origineel geplaatst door HanzZ
Softsamplers zijn daarentegen wel handig wanneer je je softsampler wilt gebruiken als synth in bijvoorbeeld Cubase of Logic...

Erm... tja... Een hardwaresampler kun je niet als softsampler gebruiken dus ik denk dat je daar een hele slimme opmerking maakt... }:|

ik bedoelde eigenlijk ook helemaal nix met hardware. maar als ik bijv een sample in fruityloops in laad en daar kan ik met allerlei plugin effecten dingen mee doen. dat kan met een samplerplugin ook, maar waarom je dan een samplerplugin zou gebruiken als het ook kan zonder die samplerplugin en met effectenplugins.

ik ben denk ik niet zo goed in mijn vraag duidelijk te maken:frons:

kan je akkoorden spelen met een beatslicer?

dat is je antwoord. een echte sampler is meer dan een sampleplayer...

(Soft) samplers gebruik ik voornamelijk voor drums en loops.
Voor mij is het voordeel van een soft sampler ,ik gebruik trouwens Logic 4.8 + EXS24, de timing.
Sample accuraat dus gewoon strak.Daarvoor deed ik alles met een Akai s1000.
Die heeft phase problemen met stereo drum loops.(Eens een mijn track gehoord in disco en ik stoorde me er groen geel aan).Natuurlijk hoef je geen sampler hiervoor te gebruiken ,denk aan reason,LM4 of ableton Live.
Maar ja ik en de sampler worden ook een dagje ouder.

:okdan:

Het is toch logisch waarom je een sampler gebruik. De geluiden die je erinstopt kan je bespelen. Dus stop je er een bas geluid in, dan kan je met je keyboard een bas melodietje spelen. Over het gehele keyboard heb je dezelfde sample, alleen op ander toonhoogte.

Het is toch logisch waarom je een sampler gebruik. De geluiden die je erinstopt kan je bespelen. Dus stop je er een bas geluid in, dan kan je met je keyboard een bas melodietje spelen. Over het gehele keyboard heb je dezelfde sample, alleen op ander toonhoogte.

dit kan ik ook in fruityloops als ik een sample open in een gewoone sequencer kanaal.....dus zo logisch vind ik dat niet

Als je FL-studio gebruikt zie ik ook het nut van een softsampler niet. Je kunt inderdaad gewoon in FL samples inladen en bespelen met je keyboard. Ik denk dat softsamplers gebruikt worden door Logic en Cubase gebruikers. Wellicht kun je daar geen samples inladen en bespelen?

Ik heb de vraag waarom een softsampler te gebruiken als je met FL-studio werkt ook al weleens gesteld. Niemand reageerde daar toen op. Het enige dat ik kan bedenken is dat je misschien wat makkelijker effecten over je samples kan zetten. Maar goed, mischien mis ik wel iets....? Dan hoor ik het graag. :)

Mischien heb je dan meer mogelijkheden.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Mischien heb je dan meer mogelijkheden.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

huh hoe kan dat nou persoonlijk zijn?
feiten kunnen toch niet persoonlijk zijn

meningen daarintegen wel :geslaagd:

Back