Minimoog VCF (bouwverslag)

Ik maak mn pcbtjes ook zelf, eenmaal uitgerust kost het minder dan 3euro per printje.
Daarnaast als ik uit bed kom met een filter natte droom heb ik voor de middag mn pcbtje al klaar :D

Nog wat info over de Yusynth minimoog vcf clone.

Stroomverbruik bij +-15V

-16mA op de negatieve rail
+32mA op de positieve rail

gemeten op 3 verschillende Yusynth MM filters, alle 3 gelijke meting (+-1mA)

Groetjes,
Vic

Veel PCB's zelf gemaakt, maar het blijft toch wel een beetje een geemmer, zeker gaatjes boren.
Denk nu +/-20 PCB ontwerpen bij iTEAD gedaan, en dat werkt prima (alleen niet voor de natte drome van 's-Ochtends :D). Dubbelzijdig is ook fijn, doorgemetalliseerde gaten ook, en 20$ voor 10 stuks van een PCB van 10x10cm is goed te doen.

Wil wel weer frontpanels gaan etsen, met een beetje zorg ziet dat er wel netjes uit.

Het is natuurlijk ook wel stoer als je 'alles' zelf gemaakt hebt inderdaad. Het lijkt mij altijd zo'n gedoe dat etsen (of ik ben lui.. :D ) Benieuwd naar het resultaat!

Het is natuurlijk ook wel stoer als je 'alles' zelf gemaakt hebt inderdaad. Het lijkt mij altijd zo'n gedoe dat etsen (of ik ben lui.. :D ) Benieuwd naar het resultaat!

Ik heb dit filter op stripboard gemaakt. Ik maak vrijwel alles op stripboard, dat geeft me nog meer het idee dat ik het zelf heb gemaakt. Heel soms ets ik ook wel eens iets. Dat is inderdaad een gedoe, maar het geeft me ook een beetje het gevoel dat ik 'valsspeel'. Slaat nergens op natuurlijk.

Ik gebruik wel Natrium-persulfaat om te etsen, minder zooi om mee te werken dan Ferro korrels. nadeel is je moet het verwarmen tot 40 a 50 graden.

Stripboard gebruik ik ook veel.

Frontjes maak ik ook zelf, aluminium met transparant water-slide decal en dan bakken in de oven.

de natriumpersulfaat oplossing kun je meerdere keren gebruiken, maar bewaar het in een glazen fles. rustig verwarmen in een keramisch ovenschaaltje op een warmhoudplaatje en niet morsen met dit spul! :D

Waterstof peroxide en zoutzuur, kan koud, werkt ook op aluminium. Wel buiten doen IvM kwalijke dampen.
Ammonium per sulfaat is wel mooier qua etskwaliteit, peroxide en zoutzuur is nogal heftig, opletten met onder etsen.

Ik gebruik ook Natriumpersulfaat.
In een plastic bak zoals die vroeger bij het ontwikkelen van foto's werd gebruikt.
Met een waterboiler verwarm ik water tot 50 graden, dat de bak in gaat.
Om te verkomen dat het teveel afkoelt, zet ik een Fohn in een bankschroef.
De Fohn staat dan hete lucht te blazen in een hoek van de bak.
Dat zorgt er ook voor dat het het water in beweging blijft.
Tijdens het etsen koelt het water nog wel af maar door tevens af en toe een scheut kokend water toe te voegen gaat het etsen prima.

dit heeft ff op de plank gelegen, want er moest muziek gemaakt worden!

nu ff bestellen wat ik nog nodig heb. er moet een 50k rev log potmeter in. maar ik wil een stereo versie bouwen. kan ik ook een 100k rev log potmeter gebruiken? want kan geen stereo versie vinden van 50k...

Ik zou T3 1K behouden, kwestie van de ingang impedantie en de basis, emitter stroom van UB1 pin 2 en 4 in ballans te houden. twijfel er sterk aan dat een 50k of 100k trimpot veel goed doet op die plek. proberen kan altijd natuurlijk

Ik zou de waarden van R28 R29 veranderen om het feedback signaal van de output sterker te maken richting C11 en de antilog pot. Een 1k trimpot op die plaats lijkt het makkelijkst en zo afstellen dat T3 zn werk kan doen.

Uiteraard veel kans dat je niets hoeft te doen als je een 100k antilog gebruikt ipv een 50k antilog. al bij al een halvering van de amplitude in een audio signaal stelt niet veel voor.

Ik zou T3 1K behouden, kwestie van de ingang impedantie en de basis, emitter stroom van UB1 pin 2 en 4 in ballans te houden. twijfel er sterk aan dat een 50k of 100k trimpot veel goed doet op die plek. proberen kan altijd natuurlijk

Ik zou de waarden van R28 R29 veranderen om het feedback signaal van de output sterker te maken richting C11 en de antilog pot. Een 1k trimpot op die plaats lijkt het makkelijkst en zo afstellen dat T3 zn werk kan doen.

I stand corrected. Duidelijk verhaal.
Dank, Vic!

Back