wat is een lekkere hardware eq om je hele track door heen te halen?

Soul C

gecalibreerde soul augurk
en dan bedoel ik liefst stereo en grafisch, maar tips voor mono/ parametrische eq's zijn ook welkom hoor

ik zoek dus een equalizer die ik aan de masterbus kan hangen , waarmee ik kan corrigeren en die vooral een lekker karakter heeft, al is dat subjectief natuurlijk..

de fijnste eq die ik heb/ken is een klark teknik dn27a, maar die is mono en daar heb ik er maar 1 van.
maar wellicht hebben jullie nog tips voor lekker smeuige equalizers voor op de masterbus 8~

m'n budget is iets van 300 e , maar noem gerust ook de duurdere modellen
het karakter vind ik belangrijker dan het aantal banden

bedankt soul c

ik vond de EQ van de avalon vt 747 wel mooi.
Maar dat ding is ook een compressor en een stuk duurder dan 300 euro.

Je kan ook naar dingen als een manley massive passive kijken, ook erg duur btw :)

goedkopere opties vindt je natuurlijk ook in software, maar da's niet de wens begrijp ik.

ik vond de EQ van de avalon vt 747 wel mooi.
Maar dat ding is ook een compressor en een stuk duurder dan 300 euro.

Je kan ook naar dingen als een manley massive passive kijken, ook erg duur btw :)

goedkopere opties vindt je natuurlijk ook in software, maar da's niet de wens begrijp ik.

thanks! ja jammer dat die dingen zo duur zijn.

ja die klinkt wel heel fijn zeg.. helaas toch nog buiten mijn budget =(

Een geracked Studer of Philips stereobroodje. Fijn!

Kush audio clariphonic, omdat we duurdere mochten noemen :-)

Focusrite mixmaster.. de budget oplossing denk ik. :) (200-300) Is tevens een lekkere multi-band compressor.

focusrite-front_750.jpg

Focusrite mixmaster.. de budget oplossing denk ik. :) (200-300) Is tevens een lekkere multi-band compressor.

focusrite-front_750.jpg

Hij kwam meteen bij mij op toen ik dit las maar ik wou niet responden omdat er nogal dure dingen aangeboden en dan zal dit misschien wel snel als niet goed worden bestempeld.

Zit bij mij op de masterbus, de multiband compressor klinkt zo lekker over tracks en doet voor mij echt een hoop extra, van subtiel tot er echt een lekker klinkend prakje van maken wat nog niet tegen pompen aan zit, redelijk extreem kan hij ook en ook dat klinkt lekker. Alleen de drums er doorheen gaat het ook erg lekker van leven, dus als drumbus compressor zou hij al perfect zijn.

De eq gebruik ik liever niet omdat ik het in de mix al goed wil hebben, moest ik er alsnog wat mee oplossen omdat de track ergens anders toch te veel laag heeft of andere problemen en ik niet de hele mix op de mixtafel weer wil veranderen dan is de eq een heel goed lapmiddel. waar mijn ghost (moest ik daar 2 mono's gebruiken om een stereo track door te gooien) niet tegen op kan. Daarnaast voegt hij een heel mooi strak laag toe mocht je de eq muzikaal willen gebruiken.

Ook lekker is de gate, al heb ik die niet echt meer nodig sinds ik de voeding van de ghost heb geupgraded.
De stereo enhancer gebruik ik niet is gewoon niet bruikbaar op een masterbus (zou misschien wel leuk zijn op een stereo track van een synth) wel handig is de phase meter die meteen aangeeft als je problemen in de stereo mix hebt.

Ik heb hem destijds (ik denk in 2006 ofzo) gekocht voor 525 euro met digital output board en geen moment spijt van. Als je hem kan krijgen voor de 200/300 euro zoals hierboven geopperd meteen doen!

Zou mij misschien nog wel lijken om er 1 extra bij te halen als drumbus mb compressor.

Ik gebruik de Mixmaster voor live jam dingetjes op de tafel out daar waar je geen plug-in kunt gebruiken... met een beetje multibandcompressie klinkt het toch allemaal heel anders ineens :)

De EQ regel ik ook hoofdzakelijk op de kanalen zelf maar voor het geld is het sowieso al een erg leuke EQ :mega:

Enhancer gebruik ik ook liever niet. Limiter werkt best oke mits niet teveel reductie gehanteerd wordt.. maar da's met al die dingen hetzelfde wel.
Ik had er bijna eerst een kunnen kopen voor 275 maar dat ging toen niet door. Later een voor 200 gescoord maar dat was ook wel erg geluk hebben denk ik :)

Xpanded stereo heeft er 1 voor 250 te koop.. hieronder aangeboden.. en kwam em in een advertentie van eind december nog als ruilmateriaal tegen bij hem :)
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1761543&postcount=8

Laatst gewijzigd:
een hoop tips, thanks mensen :okdan:
die mixmaster is wel interessant binnen mijn budget, die ga ik checken..
maar ik heb qua multiband compressor al een tc triple c, dat is misschien een beetje overkill dan

Mixmaster kun je ook gewoon als single-band gebruiken, of alleen EQ. Zelfs bypassed klinkt het allemaal wat warmer (heel subtiel).

Mijn favo eq: Boss GE-10 (hangt standaard achter mijn drums)

boss-graphic-equalizer-ge-10.jpg

ha ja die is erg ok. maar wel gekleurd en lijkt me niet zo handig op je eindbus dan...
hij doet ook wonderen achter een micromoog vind ik.

thanks jongens, ik heb jullie advies ter harte genomen en heb die mixmaster hier op het forum gekocht :okdan:

heb m inmiddels een paar dagen aangesloten op de main insert en ik heb er geen spijt van
de eq vind ik niet heel warm ofzo, maar wel vrij precies en bruikbaar.
de compressor vond ik even wennen, maar als je m heel subtiel inzet is die best wel ok en bruikbaar,
hetzelfde geldt voor de limiter, bij subtiel gebruik wel een aanwinst voor mij
eigenlijk alleen die stereo dinges vind ik niet veel aan, maar toch een leuk extraatje wat misschien nog wel eens van pas komt

dus kortom, bedankt voor alle tips, ik heb er echt wat mee gedaan ;):halleluja

Vind de multiband altijd erg lekker klinken. Mix vaak de track met de multiband al aan, eigenlijk niet de bedoeling maar het klinkt zo fijn. Haal eens wat afgemixte tracks door de multiband heen en ga eens knooien met de instellingen. Zet zelf het slope knopje altijd aan, daar klinkt het laag zo lekker van.

Momenteel betaalbaar en als je 'maar' 300€ budget hebt, dan kom je deze nog wel eens tegen en overigens nog steeds een standaard in veel studio's :

http://www.klarkteknik.com/dn360.php

Niet twijfelen als je hem 2de hands ziet staan, want ik verwacht dat ze binnenkort veel duurder gaan zijn omwille van 'vintage'

Back