rm1x vetter laten klinken

kapser

Ingeburgerd
Om mijn rm1x wat lekkerder te laten klinken wil ik graag een compressor en ultralizer (oid) toevoegen. Is dit een goed plan ? Misschien nog andere tips. Ik heb niet veel geld te besteden, dus een finalizer is geen optie.

mmm..kweetnie of dat een goed plan is...een compressor over de hele mix geeft al snel een behoorlijk "pomp" effect...... als je de vette sound niet vanuit de rm1x zelf met het editen van de patches, layeren en creatief gebruik van effecten kan benaderen zou je kunnen overwegen om een multiband compressor erachter te hangen, maar das gelijk weer behoorlijk duur...ik denk zelf dat een leuk samplertje je meer gaat helpen, omdat je eigenlijk je 'vetheid' het beste uit de mix zelf kunt halen.....

Qua geluiden is het wel ok. Ik heb ook een sampler en een AN200 staan. Toch wil ik net iets meer power geven aan de mix. Wat is het voordeel aan multiband compressie ? Verschillende frequentie gebieden en andere compressie ratio ?

Een Behringer Ultrafex pro (enhancer) is erg vriendelijk geprijsd en is naar mijn inzien in veel gevallen erg geschikt om de boel lekkerder te laten klinken in zowel hoog als laag, wel oppassen want de verleiding is erg groot om er al gauw meer in te doen dan nodig is. Je kan dit bjv. ook evt. combineren met een compressor. Zoals al gezegd, het is niet altijd het beste om je totale mix door dit soort dingen te halen, het kan natuurlijk soms ook weer wel, het ligt er maar net aan, expirementeren dus!

je kunt er best iets vets mee maken (heb em zelf ook gehad) , maar door de enkele stereo out klinkt het vervolgens als een brei, en die brei trek je nooit fatsoenlijk uit elkaar met externe lapmiddelen. Daarom heb ik em ook gewoon verkocht, ik wil dus ook nooit meer een multitimbrale bak met maar 1 paar stereo outs,dat heeft m.i. geen zin. ben nu erg blij met mijn Emu XL7 met 3 paar vrij in te delen stereo outs en een digitale uitgang. Heerlijk gewoon!!!

Origineel geplaatst door olafmol
mmm..kweetnie of dat een goed plan is...een compressor over de hele mix geeft al snel een behoorlijk "pomp" effect......

ik heb zelf de kaosspad II en een boss distortion pedaal erachterhangen.... en hoe ik het opgelost heb om de effecten bak niet over de hele mix te gooien maar alleen over de synth section is door de drum section 1-8 helemaal links uit telijnen (L63) en de synth section 9-16 helemaal rechts (R64) tevens heb ik de drie interne effecten ook helemaal rechts om dat ik die eigenlijk toch alleen voor de synth gebruikt. en dan mijn linker uitgang heb ik over mijn boss pedaal en mijn rechtse uitgang heb ik doorgelinkt naar mijn kaospad II.
et voila je hebt je rm1x omgetoverd in twee muziekmaakapparaatjes......
oke je hebt dan weliswaar alles mono staan maar ik gebruik hem eigenlijk toch alleen voor livesets.

zelfde soort trucje heb ik ook uitgehaald met mijn electribe ER links de bassen deze gewoon clean naar mijn mixer en de drums/hi-hats en claps Rechts en hier een flanger pendaal over.

Re: rm1x vetter laten klinken

Origineel geplaatst door kapser
Om mijn rm1x wat lekkerder te laten klinken wil ik graag een compressor en ultralizer (oid) toevoegen. Is dit een goed plan ? Misschien nog andere tips. Ik heb niet veel geld te besteden, dus een finalizer is geen optie.

nee da's geen goed plan.
een compressor is een "tool" geen toverdoos die je muziek opeens beter laat klinken.

Tip :
als je hem beter wil doen klinken, programeer hem dan beter of koop betere monitors zodat je beter kan mixen

grz jzz

feit blijft dat je met de 1stereo output niet echt volgepropte mixen lekker strak kunt laten klinken, dat trekt ie qua headroom enzo gewoon niet..

Door de kleine hoeveelheid wave ROM die de rm1x heeft klinkt ie volgens mij altijd een beetje rommelig, omdat de geluiden en effecten gewoon niet zo heel goed zijn.

Ik gebruik dan ook de geluiden van de rm1x gewoon niet.

Druid

Origineel geplaatst door druid
Door de kleine hoeveelheid wave ROM die de rm1x heeft klinkt ie volgens mij altijd een beetje rommelig, omdat de geluiden en effecten gewoon niet zo heel goed zijn.

Ik gebruik dan ook de geluiden van de rm1x gewoon niet.

Druid

mwoah..niet heel goed is subjectief..ik ben met een electro achtig project bezig waar we de nummers met een rm1x ontwerpen, en best wel vaak komen we toch weer bij de originele rm1x sound uit, ondanks een behoorlijke berg analoge en digitale synths..

Goede tip inderdaad. Ze klinken lekker vet. Ik ben laatst ook nog aan het prutsen geweest en kreeg toch wel mooie dingen uit de rm1x. Volgens mij is de kunst om niet teveel instrumenten te gebruiken. Die patterns van Berkovi waren ook vrij kaal. Soms maar 4 tracks naast elkaar.

less is more mensen ...hoe meer stuff erin wordt gepropt, hoe lastiger het is om het nog een beetje zinnig te laten klinken...en daarnaast is het vaak ook een soort van excuus voor het feit dat de basis niet goed zit.... in principe moet je gewoon van alleen beat en een bassline al uit je plaat gaan, of tenminste met je hoofd beginnen te schudden...dan komt de rest pas

en daarnaast is het vaak ook een soort van excuus voor het feit dat de basis niet goed zit.... in principe moet je gewoon van alleen beat en een bassline al uit je plaat gaan, of tenminste met je hoofd beginnen te schudden...dan komt de rest pas

Dit is heilige info. No kidding... :halleluja

less is more mensen ...hoe meer stuff erin wordt gepropt, hoe lastiger het is om het nog een beetje zinnig te laten klinken...en daarnaast is het vaak ook een soort van excuus voor het feit dat de basis niet goed zit.... in principe moet je gewoon van alleen beat en een bassline al uit je plaat gaan, of tenminste met je hoofd beginnen te schudden...dan komt de rest pas

of (als je de neptunes bent), drums en... niks?

;)

ps. rm1x = HOT! beetje programmeren en je krijgt de geinigste dingen... maar ik zou hem zeker niet te vaak gebruiken. Hij klinkt nogal typisch qua spectrum etc., en als je zowiezo alles uit 1 synth haalt wordt alles nogal vlak... dat zit bij mensen psychologisch ingebakken, net zoals als een heel album in c-mineur staat dat er dan geen flikker aan is. :D

Back