Eurorack Bass(ics)

Derek

Ingeburgerd
Dag fellow synthpeoples,

Nu heb ik voor dat ik deze thread begon menig andere discussie gelezen, zowel hier als op muffwigler. Echter heb ik helaas niet de antwoorden kunnen vinden die ik zocht. Wat ik wil gaan doen is het volgt:

Een eurorack bass/mono synth samenstellen welke ik kan sequencen met mijn tanzbär (tanzbär heeft 3 cv outs, 2 gate, 1 start en 1 sync).

Ik wil in het begin zo'n basic mogelijk systeem bouwen ivm budget. Daarnaast denk ik dat het voor mezelf leuker en leerzamer het systeem langzaam uit te breiden.

Nu de vraag! Wat heb ik hiervoor minimaal nodig? Ik heb een semi-modular overwogen maar ga toch liever voor de losse modules. Het geluid wat uit een darkenery/pitsburgh system 10 spreekt me overigens wel aan.

Bij voorbaat dan! :biertje:

Twee vco's is wel zo lekker voor bass geluiden. Je kan aan de AJHsynth Minimod set denken, erg goede minimoog clone in euromodules. Of 2 x Analogue systems rs95e oscillator, STG .MIX of Manhattan Analog CP3 mixer, Analogue systems RS100s filter, 2 x doepfer envelopes of een Makenoise Maths voor wat meer creativiteit en 1 of 2 doepfer LFO's. Dan nog een dikke VCA erbij, bijvoorbeeld de WMD Digital VCA. Of de Oakley Classic VCA (voor dikke sound) en een doepfer dual vca voor modulaties. Dan heb je een erg leuk setje bij elkaar.
Kist lekker bij forumlid JWHagenbeek van Ginkosynthese halen!

Thanks! Ik ben het allemaal aan het uitzoeken. Qua budget zal ik in eerste instantie flyweight zijn optie moeten volgen. Maar een 2e VCO ed. gaan er in de toekomst zeker inkomen.

Dat is een vraag die je aan jezelf zal stellen.
Wil je moduleren met de klok?
Wil je moduleren op gehoor?
Wil je moduleren en de mogelijkheid hebben om te reseten?

Een LFO die alles kan is het creatiefst.
Heb zelf al mijn LFO's de deur uit gedaan en ik doe o.a. dit soort zaken met een ES3 module van Silent Way.
http://www.expert-sleepers.co.uk/es3.html

Wat vooral met Basslines mooier is.

Heb zelf al mijn LFO's de deur uit gedaan en ik doe o.a. dit soort zaken met een ES3 module van Silent Way.
http://www.expert-sleepers.co.uk/es3.html
dit of een doepfer mcv24 geven imo de meeste controls en recall mogelijkheden....
voor het bouwen van tracks en het opnemen ervan is dit megahandig....
met losse sequencers, random lfo's etc is het vaak on the flow en weinig kans dat je iets vrijwel 2x exact kan opnemen....

@BRZ: alleen je lfo's of ook een gedeelte van je envelopes?

Ik heb nog wel wat ENV's......maar zo nu en dan is het ook wel relaxed om ipv een gate direct een ENV uit je Silent Way te halen, vooral voor percussie dingetjes.

mijn budget is 500-600 euro, misschien wat meer als het niet anders kan. wat geen vetpot is ben ik al achter..
Maar ik ben benieuwd! Altijd goed om materiaal te hebben om mee te vergelijken.

Muziek die ik maak zit tussen house/electro/techno/coldwave/EDM. Monosynts, distortion, herrie. :)

http://www.schneidersladen.de/en/xaoc-devices-karl-marx-stadt.html

218 euries

Doepfer diy board (doe moet op de Karl Marx Stadt!!!) 119 eurie + 138 euro voeding rails en busboards

bv http://www.thomann.de/be/doepfer_a100_diy_kit_1.htm
rails, busboards en voeding en dan zelf een kistje maken.

Totaal 480 euries, dan zal ik wel snel een midi cv module kopen 115 - 175 euro

Dan heb je een synth voice. Dan heb je nog een kist of koffer en voeding en bus board nodig. dan kun je als volgende optie bv een a110 OSC kopen. Daarna wat vca's en envelopes. En voor je het weet zit je aan de eurocrack.

Voor de Roland System 100 sound zou je ook eens kunnen kijken naar de System X modules van Frequency Central. Erg fijne "vintage" sound! En zeker interessant als je zelf wat kunt solderen of iemand kent die ze als kits voor je kan bouwen. Zijn mijn eerste modules geweest en ben er nog steeds dik tevreden mee. Evt zou je dan ook kunnen kijken naar de waverunner of ultrawave LFO modules van FC. Zijn beide ook clocksync-able, en de waverunner is een mooie budget module.

Oscillator en een Low Pass Gate, ev. een envelope generator (maar misschien maakt je Tanzbar al envelopes). Eowave Titan, prachtige sound voor maar tachtig euro, je zou ook gewoon een filter ipv een LPG kunnen nemen, als ie maar stil wordt wanneer je hem op 0 cutoff zet.

is de Eowave Capsule Titan ook een optie? In principe ben ik dan in 1 keer klaar voor een bedrag wat binnen mijn budget past. Ik moet zeggen dat ik het geluid (zover je dat over youtube kan horen) lekker vind klinken!.
Enige minpuntje wat ik zelf op dit moment zie is de kleine case ivm uitbreiden. Andere kant maakt het m wel mobieler wat ik ook wel handig vind. Voor mij zal het in eerste instantie geen dealbreaker zijn in ieder geval.
Zijn er andere redenen waar ik allicht geen rekening mee heb gehouden om deze set danwel of niet te halen?

Leuk ding....snap alleen dit stukje op hun site niet:

The Capsule Titan comes in a ½ rack format aluminium case with MIDI interface and 10 patch cables.
Price : 699 euros incl. VAT / 549 euros (without case, no MIDI interface, no patch cables)

Sta er ook stil bij dat de sync input op de LFO's een reset is....dus bij een gate start de LFO weer bij het begin.

Back