Analoge Synth (of VST) bouwen?

barn

Detroit nerd
Hoi,

Ik ben Informatica student en ik heb op school de mogelijkheid om eigen projecten aan te kaarten in ruil voor studiepunten. Nou is mijn eerste gedachte altijd muziek gerelateerd, heel gek...:D

Mijn idee is het om een of ander electronisch muziek-instrument te ontwikkelen. Ik heb bij ons al een oproepje gedaan ook op de electrotechniek afdeling, of er mensen zijn die het leuk lijken om een (drum)synth o.i.d. te bouwen. Enige vereiste is wel dat er op de een of andere manier IT in verwerkt zit. Ik heb nog erg weinig ervaring met de combi hardware/software en hoe dat samenwerkt binnen in een synth. Maar een digitaal sequencer gedeelte is denk ik al leuk programmeerwerk. Misschien een soort Mbase ontwikkelen met een TR-909 sequencer... ik roep maar wat...

Mocht ik niemand vinden die mijn 2 linkerhanden compenseert met rechter handen, dan zit ik er aan te denken om een VSTi te ontwikkelen. Ook zit ik hier dus weer aan wellicht een Mbase met 909-like sequencer te denken. Maar meer mogelijkheden zitten ook in het hoofdje.

Mijn vraag in dit topic is dus:
- Heeft er iemand ervaring met een van deze twee ontwikkeltrajecten en wil dat delen? (misschien interesse in samenwerking oid?)

Ik wil zoveel mogelijk info en hopelijk ervaringen in dit topic, wat een goede inspriratie voor mezelf en voor mensen in de toekomst kan worden om zelf iets te ontwikkelen.

Ik zelf heb al een coole link gevonden met veel links naar geralateerde sites:
LINK

Ik heb er verder geen verstand van, maar dit is mijn eerste ingeving die ik heb:

Kijk eens naar SynthEdit. Heel simpel om een synth in elkaar te zetten, en je kan extra modules programmeren, zodat ook je IT studie van pas komt.

Ok dan,

die tobybear heeft ook veel nuttige info...

hoewel mijn interesse ook heel erg uitgaat naar de combi hard-soft!!

En wat betreft Synth-Edit... zal er eens naar kijken, maar denk toch dat ik echt zelf wat wil ontwikkelen. Daar leer ik ook veel meer van denk ik...

Meer tips, ook van electromensen zijn van harte welkom

Met SynthEdit kun je echt waanzinnige synthesizers. drumcomputers, step-sequencers en sound processors bouwen. Vervolgens kun je midi cc's aan alle knoppen toewijzen.

Je zou kunnen overwegen om zo's "software" project te combineren met de bouw van een hardware midi controller.Er zijn diverse websites te vinden waarop men zeer uitgebreide uitleg geeft over de bouw van midicontrollers met behulp van printplaten, electronic (meestal nie zo heel erg moeilijk te bouwen), potmeters en een open software platform genaamd MIOS.

Resultaat: je eigen brute megasynth :) Boeltje vervolgens regelen met de auteur van syntheedit en je bent een opvolger van de Access Virus fabrikant geworden :)

Overigens lijkt het me een beetje zonde om het wiel opnieuw uit te gaan vinden. Synthedit heeft zeer interessante voorzieningen qua GUI design, midi implementatie etc. Als je dat allemaal zelf moet gaan uitzoeken en coden, dan ben je nog wel even bezig. Het is namelijk niet makkelijk om een stuk software te schrijven dat optimaal _realtime_ performance levert. Er is genoeg literatuur te vinden over programmeren met directX enzovoorts, maar het is veel interessanter om als je je toch op muziek gaat richten, een wat bruikbaarder platform aan te nemen en te profiteren van zaken die reeds zijn voorontwikkeld. Synthedit heeft wat kant en klaar prefab spul, maar je kunt behoorlijk low-level aan de gang en ook binnen synthedit kun je zelf nieuwe modulen programmeren. Denk bijvoorbeeld aan bijzondere oscillatoren en filters.

Alternatief is uiteraard de VSTi SDK. Kijk op www.maz-sound.com voor inffo over diverse trackers, sequencers en soft-synths met VST ondersteuning, maar ook voor hardcore coding miracles zoals fasttracker 2 (32 bit ASM mixing routines) enzovoorts.

Als je je project enigzins op tijd af wilt hebben, zou ik een bestaand platform kiezen. Overigens is er een zeer professionele programmeerontwikkeling beschikbaar genaamd MAX geloof ik. Dat is een programmeertaal voor geluid in de meest brede zin van het woord. MAX wordt wereldwijd door universitaire en conservatorium studenten gebruikt voor hi-tech audio / syntheiszer ontwikkeling. Als ik me niet vergis is sinds kort ook een PC versie beschikbaar.

Origineel geplaatst door dextah
Een stepsequencer vst plugin die ook midi uit stuurt .
En ook voor MAC OSX gaarne .

Dat moet niet mega-ingewikkeld zijn lijkt me :)

Misschien is eerst een relatief 'simpel' projectje met synth-edit wel een goede instap...

Maar in het kader van mijn opleiding is het niet erg om het wiel opnieuw uit te vinden, aangezien ik op school zit om te leren. Zolang het wiel voor mij maar nieuw is. Ik kan niet from-scratch ineens nieuwe technologieën ontwikkelen lijkt mij, dan moet ik eerst de bestaande een beetje beheersen.

Dus het gaat me niet zozeer om nieuwe plugins snel tot mijn beschikking te hebben, maar echt puur om het ontwikkelen/bouwen.

Maar zal eens checken ook naar MAX.

Geen mensen die verstand hebben van de electro-kant? en dan de combi met software?

Max zelf is niet helemaal wat ik zoek, dat is een grafische omgeving...

maar wellicht is dat jMax iets... das open source platform voor JAVA... site ligt er alleen ff uit nu...
maar dan kan ik wellicht zelf iets bouwen...

hmm, het lijkt me dat de meeste mensen het hebben voor software, wat ik kan begrijpen met je achtergrond.
nu, om een poging te doen de hardware kant te belichten...
zoals je misschien al weet is het programmeren een soort van osje of zo dat in een chip moet,
en al gauw wordt de boel dan digitaal en niet analoog. beide combineren is niet altijd even evident.
waar in ieder geval het programmeren kan van pas komen is voor de romchip die de nodige software moet
bevatten voor dat "midi-geval" die men kan bouwen waarvan schema's te vinden zijn op "synths'r'us"
synths 'r' us

in het andere geval moet je een volledig digitale synth gaan bouwen.
daar heb ik niet zo verstand van, maar het is niet altijd even gemakkelijk;
daarvoor zou je eens verder moeten googelen...

misschien is het inderdaad beter software-matig te werken en met synthedit verder te werken.
vermits met de hardware het mogelijk is dat het project nogal uit de hand loopt en daarmee nooit
afgeraakt, en dat kan niet de bedoeling zijn...

in ieder geval veel succes en hou ons op de hoogte!!

:okdan:

cloudy

Wat ik dus dacht te bedoelen met die hard-software combi was bijvoorbeeld die Mbase-909seq. combi...

Voor degene die het niet weten, de Mbase is een analoge BD-synth. (van Jomox).

Maar ik neem toch aan dat een sequencer gedeelte geheel digitaal kan zonder dat het audio-signaal digitaal wordt?

En in zo'n sequencer gedeelte zit volgens mij best wat programmeerwerk... vooral omdat het als ik me niet vergis meer op assembler-niveau geprogrammeerd dient te worden.

Maar je hebt wel gelijk dat wat betreft school het misschien iets te ingewikkeld en tijdrovend gaat worden. Maar in mijn 'vrije' tijd zou ik best zoiets willen proberen, aangezien het mij een dodelijke combi lijkt. De Mbase met step-seq.

Simpel. Koop een Chameleon.
Kost een paar duiten maar dan heb je zelf een hardware bak met wat DSP's die je zelf kunt programmeren.

Zeg maar een lege synth.

Origineel geplaatst door fuse
Simpel. Koop een Chameleon.
Kost een paar duiten maar dan heb je zelf een hardware bak met wat DSP's die je zelf kunt programmeren.

Zeg maar een lege synth.

simpel?

volgens mij wil ik dat niet, als ik mezelf teruglees :engel:

dus :mexico:

Als informatica student neem ik aan dat je wel kunt programmeren.

Maar om Visual C++ even een VSTi te maken?

Het kan wel hoor maar denk niet dat je dat in een paar weken zo kunt bouwen. Of je moet gigantisch veel voorbeeld code hebben die je de goede richting opbrengt. Nu heeft Steinberg onlangs haar VST GUI op de opensource community gebracht en dat maakt het grafische gedeelte van VSTi's al heel wat makkelijker. Dan zou je zelf nog dat andere deel moeten uitwerken om bijv zelf die sequencer te maken. Want er zijn wel voorbeeldjes om midi uit te kunnen sturen.
Link je dat aan de GUI dan kun je makkelijk een stepsequencer bouwen lijkt me.

Zelf had ik daar ook al plannen voor maar ik vind andere dingen belangrijker. ;)

Wat ik wel een mooi project vind om mee te starten is om bv. een software editor voor een hardware synth (met weinig knopjes) te schrijven in VB of C++. Je leert met midi werken en het is iets dat op relatief korte tijd haalbaar is. Daarna kun je misschien een oscillator en volledige synth gaan programmeren.

Met hardware gaan werken als je nog nooit met microprocessoren en digitale componenten(elektronica) hebt gewerkt zou ik gewoon afraden. Je kan in de winkel misschien wel een processor vinden met wat drukknopjes op en een simpele DAC (die dingetjes die ze in scholen gebruiken om te leren programmeren met µProc.) maar uiteindelijk ben je dan ook gewoon aan het programmeren zoals op een PC.

Dat analoge hardware verhaal zou echt ideaal zijn, mits haalbaar...
Maar denk wel dat ik daar van aan het terugkomen ben...

2 Fuse:

Ik hoef het niet persé in mijn eentje te doen. Kan een groter project worden met meerdere deelnemers.

2 Toon:

Goed idee heb je daar... Leuk instap projectje inderdaad, ware het niet dat ik op dit moment geen synth heb om dat uit te proberen. Want sysex heb je daar voor nodig als ik me niet vergis, en dat heeft mijn poly800 niet geloof ik... :-(

Maar ik zat sowieso te denken om het erg basic te houden, gewoon om te leren... En ik zag net bij sites afstruinen ook wel mogelijkheden om voorbeeld-code te bekijken. Dus dan zou het al weer iets makkelijker kunnen worden.

Maar het mag best een aantal maanden duren...
Misschien kan ik zelfs het project opdelen....
Een deel synthese... De BD-synth bijv.
Een deel HCI... de GUI dus
En een sequencerdeel.

Bouw een pci-kaart met bv
2 CEM3340 VCO
1 CEM3320 VCF
1 CEM3310 EG
1 CEM3330 Dual VCA

Die je met software helemaal kan programeren en die 128 geheugens heeft
Dat zou wel een koel projectje zijn
Andere combinatie van CEM chips zou ook leuk zijn

Origineel geplaatst door Lynxxx
Dat moet niet mega-ingewikkeld zijn lijkt me :)

Lijkt me ook . Maar het is er nog steeds niet . En zit er echt al lang op te wachten .
Er zit in SX wel een soort step seq midiplug maar die is ruk .

Die step-sequencer lijkt me een goed idee...

Die in SX vind ik ook niks, maar kan nog niet echt goed oordelen omdat ik geeneens Reason in sync kan laten lopen met SX, maar das een ander topic waard.

Heeft iemand toevallig meer info (links) hoe ik in C++ een eigen module kan bouwen voor synthedit?
Ik ga ook ff zoeken....

2 Mono/Poly:

CEM chips worden gebruikt in welke synth?
Is het erg duur?
Is wellicht sowieso leuk voor de hobby...

Analoge uitgang.
Midi ontvangt ie via software door de PCI-kaart.

Zou wel cool zijn inderdaad...

Maar eerst maar weer wat C++ kennis ophalen...;) :D

Back