Zelf mixer / 1/4"output module bouwen

bob303vs909

Ach und Weh
Nou ja, het is eigenlijk een stuk eenvoudiger:

er zijn maar weinig, zeg maar nauwelijks, modules met een 1/4 jack output, lijkt mij namelijk wel handig omdat je dan wat makkelijker je audio in bv je geluidskaart kunt krijgen. Nou kun je natuurlijk wel zelf kabeltjes maken, of met verloopjes werken, maar toch. Nu heb ik het idee om het volgende te bouwen tzt, zelfs in het bezit van nauwelijks elektronica kennis moet dit te doen zijn.

Mij lijkt een combinatie mixer / 1/4 jack output dus heel handig. Dus in eerste instantie is het een mixer, maar per input kanaal heb je dan ook een 1/4 jackout om eventueel je kick-ass sound spoor op een apart spoor op te nemen.

Volgens mij kan dat helemaal passief, dus geen gedoe met elektronica.

Handig? goed plan? Tips? Shoot!

dat kan passief als je maar niet je signaal splits. als je splits word het volume gedeeld door de aantal splitsingen.

1x naar 2 outputs is dus 50% volume per kanaal.

PWM handig idd. ik heb gewoon 4x jack naar minijack kabels gemaakt en heb ook multiples met mini en jack

Ik dacht om het nog wat simpeler te maken, 3.5mm naar 1/4" en daartussen nog een potmeter om uitgangslevel te verlagen.
Dus het hele mixer gedeelte te skippen.

Kan dat zomaar of moet er dan nog iets van weerstanden tussen? En wat voor potmeter zou er dan tussen moeten?

.... weerstandje aan de wiper is prima, voor een passieve attenuator....

hahaha... Dat begrijp ik toch niet. Ik heb geen verstand van elektronica. :-)

Kun je dit even uitleggen? Wat voor weerstandje en wat is een wiper?

Help a n00b out!

Passieve mixer werkt maar is niet optimaal... ik zou zelf de output maken (inderdaad gewoon attenuator met 1/4 als output)...
Maar mixen, en vooral audio, doe je beter actief... opampje en wat weerstanden + condensatoren .... kijk hier eens naar: http://cgs.synth.net/modules/cgs04_mix.html

p.s. tip: als je stereo pots scoort kun je een stereo mixer maken of een stereo output module met 1 algemene pot voor volume ipv 2...

Ja het mixer deel ga ik skippen. Het zou nu eigenlijk een attenuated 1/4" output module worden. Lijkt me best handig...

Bob, die je zelf aangeeft als voorbeeld is idd prima. Wel krijg je dan het 'probleem' dat als je je output (middelste pootje van de pot) signaal naar aarde kortsluit en dus helemaal wegvalt.
Als je daar een 100k weerstand tussen zet heb je dit 'probleem' niet meer.

Ik zou er persoonlijk een losse attenuator (bufferd) module naast plaatsen (twee modules dus). Dan kan je veel makkelijker twee kanten op werken. Modular in, modar out bedoel ik.

Bij mij zit de 6x van groot naar klein module helemaal aan de uiterste linker zijde met de grote jacks het dichtst bij de rand. Zo kan ik, in mijn geval, het makkelijkst de kabels weghangen en hangt het niet allemaal voor de modular.
Daar hangen er al zat.. :)

Bob heeft net wat moduletjes gekocht die hopelijk dit weekend het kastje in gaan. En ik zocht een makkelijke manier om afzonderlijke geluiden (...) uit de modular m'n soundcard in te krijgen.
Zo dus :-)

Bob gaat knallen met de mutant drums :D

Je kan de mutant drums overigens best passief mixen hoor, heb ik ook gedaan, is allemaal net wat anders dan een actieve mixer... zonder in teveel technische details te treden... een passieve mixer maken is HEEL makkeliijk...

Hier een voorbeeldje:

patbox4.gif

Je kunt dus nog pots plaatsen net na de input maar dat hoeft niet...

ja precies zo heb je in 2hp al twee mixers met 3 inputs en 1 out... (enkel minijacks)
dan 2x attenuator in een 4hp... tip Doepfer blindplates zijn perfecte frontpanels.. paar euro per stuk bij bv thomann, schneidersladen of modularsynthesizer.nl

Back