Ben je met weinig gear creatiever ? (bv je 1e setup?)

toen ik weinig apparatuur had, kwam dat ook omdat ik minder geld had.
ik had toen wel meer tijd, want ik werkte minder.
in die tijd kon ik meer creatieve dingen doen.

dus ja , met minder spullen was ik creatiever

Ja daar help ja bass niet mee blom. Gewoon antwoord, ja, zo min mogelijk synths. Liefst budgetbakkies die niemand anders wil

En waar je een rauwe blokgolf zonder effecten of layering kan opnemen. Om dan te roepen dat het niet speciaal klinkt. ;)

Er ontstaan bij mij wel creatieve ideetjes en oplossingen door de beperkingen van een setup, maar met een "alles is mogelijk" setup kan ik ook mooie resultaten krijgen. Beperkingen hoeven dus niet voor mij. Verder heb ik gewoon ordinaire gearlust. Een nieuw apparaat inspireert me altijd wel, maar een duurder/complexer inspireert me niet per sé meer. Een mooie klank wel. Met slechte klanken komt er niet veel inspiratie bij mij.

eigenlijk is het ook gewoon catch 22 met hobby's zoals synths :

-als je geen werk hebt heb je meestal minder geld voor gear maar wel veel tijd om ermee te spelen
-als je wel een baan hebt heb je meestal meer geld te besteden maar weinig tijd om ermee te spelen

ik had in het begin ook alleen maar een MMT8 met een Kawai K1 en een Digitech DSP256, en ik deed toen meer moeite om daar hele tracks mee te maken..
nu kun je inderdaad voor elke sound een andere synth pakken dus dat is veel luxer eigenlijk omdat je dan die apparaten niet volledig "benut"

ik heb pas met een my first sony drumdingcassetterecorder(line outmod) LF-7 + 1 TCH-1 chorus en flashback wat geluiden wezen stapelen in de loop daar wel grappige opnames mee gemaakt

dat valt idd goed voor te stellen met bijv een monotron...

nou da val wel mee, heb rare dingen met zo'n trut gedaan

Ik denk wel dat ik vroeger, toen ik minder spullen had, creatiever was. Maar het kan natuurlijk ook gewoon dat ik wat minder fantasie heb nu ik ouder ben....ik weet het niet. Je hoofd is toch voller met meer verantwoordelijkheden, dingen die je meemaakt etc. Zal ook een rol spelen.

Ik merk ook dat ik veel minder onbevangen ben. Veel te veel nadenken bij wat ik doe, wat voor eindresultaat ik wil en vroeger had ik dat niet of veel minder. Dus het is een combinatie van factoren waardoor er minder uitkomt bij mij.

Maar ik vind het nog steeds leuk om er mee bezig te zijn, gelukkig :)

off topic 6 trak....refereer je met room 237 toevallig aan de Shining? Moet dat dan niet room 217 zijn? :)

Okee....in mijn boek staat 217, maar het is ook niet belangrijk natuurlijk :D

Bij mij is het eerder een kwestie van tijd. IK had vroeger gewoon veel meer tijd, dus was ook in staat uit apparatuur te halen. IK zat er uren en uren achter. Nu heb ik een fulltime baan, sociale verplichtingen en een vriendin. Dan heb je gewoon nog maar 1,2 avondjes in de week en misschien nog eens een half dagje in het weekend.

Als liefhebber kan ik makkelijker nieuwe apparatuur kopen, maar je haalt er niet altijd alles uit door tijdgebrek

Kortom, eerst had je tijd en geen geld. Nu heb je geld en geen tijd.

Kortom, eerst had je tijd en geen geld. Nu heb je geld en geen tijd.
Dat is een eerste factor. Een tweede bij mij zou ik eerder plaatsen onder "niet gehinderd door enige kennis van zaken" dan onder "vroeger was ik creatiever". Vroeger was het bij mij een drumlijntje, nu een baslijntje, nu een melodietje, en nog een strijkertje, klaar. Halve willekeur. Nu probeer ik gericht naar iets te werken, en dan kom je dus minder in onverwachte watertjes terecht.

Het zit 'm niet in de hoeveelheid spullen die je hebt, maar in de manier waarop je ermee kunt communiceren. De knopjes van je apparatuur vormen een "taal", die je in staat stelt te praten met het klankopwekkingsmechanisme. De kracht van die taal schuilt niet alleen de omvang van de vocabulair, maar ook in de mate van vrijheid die je hebt om de woorden te plaatsen in de volgorde die jij graag wilt. Dat geldt niet alleen voor synthesizers, maar voor alle automaten. Hoe meer expressie je eist, des minder je die kunt uitdrukken in "knopjes" en des te grote de behoefte wordt aam (hogere) programmeertalen.

Naarmate de klanktaal die je gebruikt abstracter wordt, kun je er meer creativiteit in kwijt.

Creatief zijn is een staat van de geest. Niet gearafhankelijk. Wel kan sommige gear gastvrijer zijn voor die toestand.
As je denkt dat je vroeger creatiever was, dan is dat misschien ook wel zo, maar dat ligt niet aan je setup. Meer aan dat je nu vastgeroester zit in patronen. Misschien dat je daarom ook zo'n afkeer hebt tegen dingen die de massa doet.. Omdat je daarin je eigen vastgeroestheid herkent. Probeer eens niet zo hard niet te doen wat anderen doen..Moejeskijken wat je dan ineens allemaal kan creeeren.

Back