Ben je met weinig gear creatiever ? (bv je 1e setup?)

Bass

Gepokt en gemazeld
He dudes en dudettes...

Zoals iedereen hier ben ik begonnen met weinig spulletjes ;
Kawai K1, later met SQD1 etc.
Ik merk dat ik TOEN veel meer uit mn apparatuur haalde dan nu, dus omdat je weinig uitgangen had moest je links en rechts afzonderlijke geluiden pannen enzo bv.
Ik had gewoon 1 synth, 1 drumdoos en 1 sequencer en daar maakte ik al muziek mee...

Ik zie nu zoveel setups hier van forummers met ladingen apparatuur (lees:meer dan ik) en dan denk ik :

Was je niet creatiever/inventiever toen je nog weinig spul had ??

Af en toe wil ik weer iets nieuws kopen en dan denk ik : waarom eigenlijk, zovaak zit je niet muziek te maken en met wat je hebt ben je toch 'klaar'???

..waarom moet je steeds meer gear hebben terwijl je je huidige setup misschien maar voor 20% gebruikt??

:biertje: :peukie:

Besef wel dat je vroeger veel minder hoorde als nu..

Misschien leek het vroeger veel beter, maar is het kwalitatief veel minder.

Als je met weinig app. te werk gaat word je veel greatiever met dat eenu app.....je gaat tot het uiterste....
Maar waarom heb ik veel app. teneerste weet ik wat zo'n app. voor mij kan beteken....Drums,lead synth's,bas synth's,sampler,fx...enz..
Elk app. heeft zijn specialitijd! Dus daarom heb ik veel:)

En het is phatt om te hebben8D

Wat me opviel is dat ik toen veel meer van hetzelfde maakte. Het was wel leuker om dingen te verkennen omdat het allemaal nieuw was.

Ik geloof ook niet helemaal in het 'less is more' principe. Ik denk wel dat er een max zit aan de hoeveelheid apparatuur die je kan hebben, afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je voor je hobby te besteden hebt. Dit om je spullen te leren kennen.
En dat geldt natuurlijk ook voor de aanschaf. Als je een hele studio in een keer koopt, dan duurt het nogal even voordat je ermee aan de gang kan. Dat heb ik bijvoorbeeld met mijn virus. Die heb ik toen in een soort van opwelling gekocht, maar nog nooit echt de tijd gevonden om hem uit te diepen. Iets wat met m'n Nord wel is gelukt.

Op ten duur wil te toch iets extra's toevoegen aan je geluid en dan kom te toch uit bij compressie, enhancers, effecten e.d.. Op den duur bouw je gewoon een sound die je wilt hebben.

En je wil altijd wel iets hebben en dat is niet alleen gear-lust, maar ook vooruitgang.

Ik heb nu in korte tijd 3 synths er bij gekocht en ik merk inderdaad dat ik de neiging heb om steeds alleen met de 'leukste' te gaan werken, terwijl ik ze nog niet allemaal tot op het bot ken.

In principe koop of ruil ik voortaan niet vaker dan eens in de 2 - 3 maanden als ik het zo bekijk. Dit ging iets te snel.

Ik denk wel dat je creatiever met je gear om gaat als je weinig hebt, maar dat betekent niet dat het eindresultaat daardoor ook beter wordt. Zo is onze K-station inmiddels al een paar maanden weg ter reparatie. Omdat dat eigenlijk de belangrijkste synth was, moesten we het nu zoeken in de Roland MC09 en SH32. Die zijn we nu een stuk beter aan het gebruiken, maar de k-station missen we nog steeds! Voor bassdrums, snare's etc gebruiken we nu Rebirth. Heel gelimiteerd, omdat je maar twee kanalan hebt die je kan afmixen. Ik kan je vertellen: daar wordt je niet veel creatiever van!

wat ik zelf meemaak op het ogenblik is dat sinds ik me VFX bezit ik gelijk andere muziek richting ben ingeslagen (new age/ soundtrack met wat rock invloeden etc.(lees genesis/tonybanks invloeden)) en dat ik dus meer muziek opneem etc. als vroeger. (vroeger nam ik nihil op nu dus iedere dag wel eigenlijk...) ben benieuwd wat er gebeurt als ik me vintage keys en wavestation a/d heb ;)

Less is more

Less is more

Ik denk dat je met een minimale setup veel creativer moet zijn. Tenminste je hebt dan niet alles voor handen, en wordt zo gedongen creatief te zijn!!! Ik ken vele gasten (en ook op dit forum) met enorme apperatuur lijsten , nou check die tracks maar eens , veelal non creatief preset gepiel . Vaak heb ik echt het idee van : heb je dat allemaal nodig voor zo'n trackie ? Ik zelf dwing me altijd tot creativiteit , gewoon dmv beperking , bijvoorbeeld maak is een techno track zonder basskick , euh gebruik eens alleen klassieke instrumenten! Door zo te werken dwing je jezelf tot creativiteit waaruit hele leuke en verassende tracks danwel sounds kunnen ontstaan.
Zo zijn er verdomd goede producers die echt met minimale setups werken (Quentin Dupieux bijvoorbeeld de man achter Mr Oizo Flatbeat , analog worms attack , Korg ms 2000 en nog wat kleine gear nix bijzonders )
Zo let's get creative!
;)

Ik maak nu beter spul, dan vroeger, met een kleine setup. Vind ik dan he? :) Maar dat had toch sterk te maken met het hebben van verkeerde apparatuur. Ik had als eerste een Yamaha Cs1x, en een Akai S2000. Vooral die Akai was aan mij echt niet besteed. Ik moest gaan nadenken wat ik nu weer moest samplen. Ik had al een hele tijd een simpele drumcomputer (Boss DR550 MKI), en daarmee beats maken vond ik veel leuker dan beats samplen. Dus de sampler heb ik verkocht, en daar heb ik een grotere drummachine bijgekocht (Boss DR202) en een Yamaha FS1R. Later nog uitgebreid met synths zoals de JP8080 en de Nordlead 2, en zo. Met deze set up ben ik wel tevreden. Synths, soft-drumcomputers, en drumcomputers, dat is voor mij hoe het werkt. Samplers zullen in mijn set up (waarschijnlijk) niet meer voorkomen.

Re: Ben je met weinig gear creatiever ? (bv je 1e setup?)

Origineel geplaatst door Bass
Af en toe wil ik weer iets nieuws kopen en dan denk ik : waarom eigenlijk, zovaak zit je niet muziek te maken ..
Jep, 'k ken 't gevoel af&toe..

..waarom moet je steeds meer gear hebben terwijl je je huidige setup misschien maar voor 20% gebruikt??
Verslaving..??

Enne, ik ben m'n 1e setup nog aan 't compleet maken ;)

Op het moment ben ik ZEER tevreden over mijn huidige set-up. Ik heb sinds de aanschaf van een bepaalde synthesizer wat synths wegedaan en zit nou op een totaal van 6 synthesizers en één drumcomputer. Dit is de helft van wat ik vorig jaar had!
Het werkt nou veel beter/makkelijker, ik heb veel meer overzicht, en ben muzikaal veel creatiever geworden. Ik weet precies wat ik aan elke synth heb en ken ze allemaal door en door. Ik denk dat ik voor mijn manier van werken nou bijna de ideale set-up heb.

Ik denk ook dat je creatiever kan worden door jezelf te beperken. Dit doe ik in de vorm van 2 of 3 synths apart zetten en daarmee te gaan werken. Ik heb deze zomer ook een paar weken gehad dat ik het qua muziek helemaal niet meer zag zitten. Ik heb toen de tuin met fakkels gevult en heb mijn HD recorder samen met 2 synths in de tuin gezet. ik heb de lol van m'n leven gehad en het heeft me weer een creatieve boost gegeven:D

Ik denk dat er veel factoren zijn die invloed hebben op je muzikale creativiteit en dit heeft niet altijd met de "gear" zelf te maken maar ook met je omgeving en gemoedstoestand:P

Ik steek er nog één op:D:peukie:

Ligt volgens mij echt aan de synth, kocht de AN en DX 200 en heb me daar [nog} niet in verdiept. Maar heb nu 1 1/2 jaar een NM en bedenk daar nog steeds "creative" dingen voor. Heb ik met de 303/06 ook, alleen in minder mate.

Ik heb in het begin gewerkt met enkel een Roland 101, ARP AXXE en een CSQ600. Via een Revox A77 en track bouncing maakte ik aardige stukjes. Daar de hardware minimaal was, ging je proberen je twee synths ook als drumcomputer te gebruiken, als bassynth, als leadsynth, als effectensynth, als .... Ik was inderdaad erg creatief.

Tijdens de opbouw van m'n huidige installatie was eerder polyfonielust de drijfveer dan gearlust. Als je in je muziek nogal orchestrale arrangementen probeert te verwerken, kan je twee kanten uit: ofwel heb je een digitale multitrack en dan heb je inderdaad minder hardware nodig (IMHO) om toffe dingetjes te maken. Ofwel moet je het hebben van de multitimbrale synths en hun polyfonie om je op af te reageren.

Wat ik wel geloof is dat er inderdaad een beetje een limiet op de grootte van je rig bestaat. Ik ben eens ooit in een studio geweest waar naar schatting zo'n 50 synths bij mekaar stonden -al dan niet aangesloten-. Voor dat geluid moet je die synth hebben en voor dat die andere, terwijl je met wat programmeerwerk de zaken op eender welke synth kan uitvoeren.

Nu ja, er zijn heel specifieke geluiden die aan één model toegeschreven zijn en die je met niets anders dan dat kan maken ... da's dan iets anders.

Wat ik hier las ... je synth van binnen en van buiten kennen, kan met sommige synths misschien lukken, maar andere synths zal je nooit volledig doorgronden. En dat zijn voor mij de leukste ;)

:doei:

Meet iemand's creatieviteit aub niet alleen af aan zijn of haar tracks.. :)

Ik denk dat er een limiet aan het aantal synths zit, zodat je het psychisch nog kunt behappen. En die synths mogen elkaar niet 'overlappen', dus je dezelfde kant opduwen. Ik heb gemerkt dat een totaal ander instrument, zoals gitaar en zelfs een mondharmonica, je beter door een bloklade helpt dan een gelijksoortig instrument.

Een raar geval vind ik nog steeds die Cikira:
http://www.cikira.com/who.html
Hoewel ze zegt dat nieuwe technieken haar van haar doel afbrengen, namelijk het uitbrengen van een CD, zou je ook kunnen zeggen dat iemand met zoveel 'gear' om zich heen nog steeds geen CD heeft uitgebracht, zelfs geen Mp3tje... werkelijk door de synths de muziek niet meer hoort!

Wout

Back