Waldorf MicroQ: een aanrader?

Vreemd,

Als ik het OS download en het zip-bestand open zie ik daar toch echt een bestand in staan met de changelog met de volgende opmerkingen:
------------------------------------------
Version 2.22:
* fix LFO sync bug
* add new demo sequences
* improvement demo mode
* minor bugs fixed
------------------------------------------

Ik weet niet welk bestand jij gedownload hebt....

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door marcuuu
Als ik jouw was zou ik geen MQ lite Versie nemen 16 stemmig.

12 stemmig toch? en hoezo dan,je kunt hem later toch altijd weer updaten. Is de microqlite wel aan te raden als je hem alleen gebruikt voor leads en hem niet echt multitimbraal gebruikt.

Origineel geplaatst door druid
Blinx25 stemmen als je de patches niet te ingewikkeld maakt... voor alle parts!

Wanneer neemt het aantal stemmen af dan?

Origineel geplaatst door Blinx
Wanneer neemt het aantal stemmen af dan?

Staat in de handleiding, maar okee :)

- gebruik van beide filters ipv 1 (niet iedereen heeft dual filters nodig!)
- gebruik van FM (kost wel wat cpu power)
- gebruik van de "fast" slots in de modmatrix

En nog iets, maar dat ben ik nu even kwijt. 't Komt er op neer dat je patches (als je poly te kort komt) kunt strippen van allerlei onnodige zut door filtertype 2 bijv. op "bypass" te zetten en FM amount/fast modulations gewoon lekker uit te laten.

Hmm, ik zou 'm juist aanraden* (voor die prijs) als je nog nix aan V.A.'s hebt.. Als je al een Virus (c) hebt zou ik 't zonde vinden. Ik was namelijk eerst ook aan 't kijken voor een mQ, totdat ik de Virus C ging checken....

*) Aanraden in de zin van: geen slechte VA en zeker leuk=> geen miskoop!! Maar niet zo van: DIT is de 'BESTE' V.A.!!

Origineel geplaatst door Zoidsity
Hmm, ik zou 'm juist aanraden* (voor die prijs) als je nog nix aan V.A.'s hebt.. Als je al een Virus (c) hebt zou ik 't zonde vinden. Ik was namelijk eerst ook aan 't kijken voor een mQ, totdat ik de Virus C ging checken....

*) Aanraden in de zin van: geen slechte VA en zeker leuk=> geen miskoop!! Maar niet zo van: DIT is de 'BESTE' V.A.!!

Ik heb een tweedehandse Virus B rackversie en de MicroQ (wel de Omega, 75 stemmige) zien staan voor resp. 650€ en 600€. Moeilijke keuze. De Virus B is wel maar 24 stemmig, denk ik.

De Virus B is eerder te vergelijken met een Q rack (en de Virus Rack classic met de Micro Q).. maar het gaat niet alleen om de stemmen. Ikzelf zou nu (als ik kon kiezen tussen een mQ Omega en een Virus B) toch gaan voor de Virus. Niet omdat de sound van de mQ me tegenvalt, maar 't zijn simpelweg meer knoppen en meer sounds die 't 'm doen.

Dus, heb je al gekozen? :)

Origineel geplaatst door Yoozer
De Virus B is eerder te vergelijken met een Q rack (en de Virus Rack classic met de Micro Q).. maar het gaat niet alleen om de stemmen. Ikzelf zou nu (als ik kon kiezen tussen een mQ Omega en een Virus B) toch gaan voor de Virus. Niet omdat de sound van de mQ me tegenvalt, maar 't zijn simpelweg meer knoppen en meer sounds die 't 'm doen.

Dus, heb je al gekozen? :)

Bedankt. Maar hehe, 't wordt er niet makkelijker op. Ik twijfel nog hoor. :confused:

ik heb een Q omega ... een vriend heeft heeft zowel een Q+ als de virus KC, ik heb ze alle 3 gebruikt en mijn persoonlijke mening is dat de sounds die uit de Q/Q+ komen een stuk vetter / beter zijn dan die uit de virus.
Die gap maakt de virus dan weer goed met zijn massas effecten die je erover kan draaien.
Zonder die effecten is de virus zeker inferieur aan de waldorf.

maar ja ... das mijn opinie

Ik heb niks meer met Waldorf, geluid bevalt me op een één of andere manier niet. Zou dan ook zeker voor een virus gaan, maar dat is persoonlijk natuurlijk :okdan:

gr. Mario

Origineel geplaatst door mario
Ik heb niks meer met Waldorf, geluid bevalt me op een één of andere manier niet.

heb ik ook. maar daar kwam ik te laat achter. eentje gekocht en later weer doorverkocht.

Origineel geplaatst door DaVitch
ik heb een Q omega ... een vriend heeft heeft zowel een Q+ als de virus KC, ik heb ze alle 3 gebruikt en mijn persoonlijke mening is dat de sounds die uit de Q/Q+ komen een stuk vetter / beter zijn dan die uit de virus.
Die gap maakt de virus dan weer goed met zijn massas effecten die je erover kan draaien.

Tja, ik zit nu zelf met de Q rack. Toen ik voor de eerste keer ging shoppen voor een VA'tje (begin 2000) kwamen de mQ en de Virus Rack (classic) net uit. Ik ging samen met een vriend van me naar Music Store Köln. Ik zat zelf rond te kijken voor de Rack, en ik had hem een (desktop) B aangeraden. Hij was er erg enthousiast over en bood me aan om even wat voor te schieten zodat ik ook een B had ipv. de 'lite' versie. Ik zei nee (ik kon me de reactie van paps & mams wel indenken) - en dat was misschien erg stom van me, want terugbetalen kon ik wel, en bij navraag haalden ze hun schouders op en zeiden "het is je eigen geld" (normaal zijn ze er niet zo dol op dat ik dure aankopen doe; niet omdat ik onder de plak zit maar omdat ik financieel gezien niet een genie ben).

Uiteindelijk bleek dus dat MSK alleen maar een B had staan - geen Rack, dus ik ging met lege handen naar huis. Bummer. Ik kreeg in februari een brief dat de Rack nu wel leverbaar was. Echter, ik had al de specs vergeleken met die van de mQ, en die laatste had ik dus gekocht (1649 DM - en net op tijd, binnen een week knalde de prijs naar 1769).

Ik heb in de tussentijd de hele tijd zitten te denken over de B. Over de externe ingangen waar die vriend ook zo tevreden over was, over de duizenden presets en de geweldige emulaties die Per Kristian eruit weet te toveren. Over de ladingen effecten die de Micro Q allemaal moest missen, en of ze nou geen Lexicon-kwaliteit waren of niet, I don't care, ik ben geen outboard-effect mens.

Niks tegen Waldorf, wat dat betreft. De modulatiemogelijkheden zijn uitgebreider tot op het modulaire aan toe, ik heb niet zo'n geweldige dingen over stabiliteit of gebruikersvriendelijkheid van de UI gehoord over de Virus (is naar ik aanneem al wel opgelost, nu) terwijl m'n Q nog nooit is gecrasht, en de micro slechts 1 keer (maar dat was ook in een 1.1x OS). Het gebruikersoppervlak is beter. En de mensen die het echt kunnen horen (schijnbaar) zeggen dat de zaagtand van de Virus (zonder effecten, zonder filters) in vergelijking met de Q blikkerig en aliasend klinkt.

Ik weet het in de tussentijd nog steeds niet. Wat ik wel weet is dat de Virus C er ongelofelijk sexy uitziet, en de individuele patches me wel aanspreken. Then again, ik doe misschien gewoon veel te weinig met m'n Q, en een hoop van de presets zijn echt niet mijn ding. Nu is het dan ook weer heiligschennis om van presets uit te gaan, maar als je wilt componeren en je moet je steeds door 40 nutteloze patches die nergens naar klinken doorworstelen.. tja, dat schiet ook niet op.

Bij een uQ moet je weten wat je doet, bij een VirusB draai je sneller willekeurig aan wat knoppen, wat zodoende voor verassende dingen kan zorgen. Weinig kaas gegeten van proggen? Haal een VirusB. :)

Origineel geplaatst door ButtonPusher
Ik heb een tweedehandse Virus B rackversie en de MicroQ (wel de Omega, 75 stemmige) zien staan voor resp. 650€ en 600€. Moeilijke keuze. De Virus B is wel maar 24 stemmig, denk ik.
+

Zou gewoon de knoop doorhakken en voor de virus gaan. Aaangezien die ook minder te koop staan,en later als je weer wat geld hebt kun je er altijd nog een microq of lite bijkopen. Ze staan tenslotte meer te koop dan de virus. En mischien zul je later minder snel weer een virus zien staan,als je wel voor de microq gaat.

En als je toch voor de q gaat,mail me dan even ivm de virus;)

Origineel geplaatst door DaVitch

Mee eens....
Heb namelijk ook na een jaar me Virus c verkocht...ben zelf ook een knoppen draaier dus ik kan die bak wel....niks voor mij.
Geef mij maar ook een Q (eerst me micro q verkopen)......

Dat zegt maar weer eens genoeg; ik moet echt toch eens weer een tripje maken naar des' lands grotere muziekzaken om een C een volle middag onder handen te nemen om te kijken of ik dan met de Q toch beter zit :).

Voor welke geluiden gebruikt iedereen 'm hier dan (de micro Q, that is)? Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd van de Knurrhahn bas die er in zit, ik heb een paar redelijk overtuigende Juno-106 achtige patches erop gemaakt, en een paar arpeggiolijntjes hebben zeker mijn goedkeuring... Misschien iets voor een nieuw topic? :)

Back