Solderen moet je leren...

Had dit bericht helemaal gemist. Helemaal niet erg trouwens, heb geen idee wat die 'vork' is of zou moeten zijn. Succes! :)

Verder tevreden over het station?

Ja hoor. Heeft inmiddels denk ik al een metertje of honderd aan tin versleten :)

De hooivork is inderdaad om smd-chips te wippen.

Hier ben ik mee begonnen, ECHT waar...

Idem.
Alleen niet die vorm, meer een beitel-vorm staat me bij, maar het is wel al een jaar of 35 geleden dus ben niet 100% zeker, maar ook eentje die een externe warmtebron nodig had in ieder geval. In een set met een schakelaar, en bel, een lampje, dat soort dingen.

Daarna die Philips EE kits gehad. Was blij dat je daar kon prutsen zonder dat soldeer-onding.

Inmiddels al wat jaren een Weller WS80.

Nog een vraagje: Ik heb ooit in een ander topic op een ander forum gelezen dat je niet moet blazen om iets dat je net hebt gesoldeerd af te laten koelen. Is dat zo, en zo ja waarom niet? Ik doe het zelf best vaak.

Je blaast onzuiverheden over het nog gesmolten tin. Zelfs als je je tanden net gepoetst hebt. Tegelijkertijd denk ik dat het zo'n vaart niet loopt, want het tin is bijna gelijk solide zodra je je bout wegtrekt. On the gripping hand, denk ik niet dat blazen echt veel verschil maakt met afkoelen.

Ik blaas eigenlijk om de componenten af te laten koelen, dus meestal aan beide kanten van de print. Zo'n klein elco'tje wordt best heet en ik dacht dat ze dat niet leuk vonden. ook over de pootjes van schakelaars blaas ik, zeker bij de iets goedkopere zie je het plastic meteen smelten en ik heb al vaker meegemaakt dat ze dan meteen al slecht werken. Bij potmeters blijft het soldeer lang vloeibaar, ik heb de indruk dat dat een langzaam afkoelend soort metaal is, of kraam ik nu onzin uit? Als ik erover heen blaas koelt het wel degelijk sneller af.

er tegen aan blazen geeft misschien druk op de soldeerdruppel en dan beweegt ie misschien en
dan stolt ie niet in ruste wat wel zou moeten gebeuren.

ik gebruik soms een stevige tang of ander dik zwaar metaal dat ik tegen een component aan druk meteen na het solderen. dan 'slokt' de tang de warmte meteen op! wel handig als het echt te heet wordt...

zo laag mogelijke soldeer temperatuur gebruiken helpt ook.

het is maar een voorzorgsmaatregel.....lichte druk op die druppel zal de structuur van het soldeer al wat aan kunnen doen. zo ook met een component wat per ongeluk iets beweegt terwijl de druppel aan het stollen is..dan moet je ook op nieuw solderen in principe..
het gaat toch vooral over te hete componenten? en ik heb zelf geleerd in sommige gevallen even de warmte af te vloeien door er een dikke tang tegen aan te houden. werkt perfect.

verder is het niet mijn vak baan beroep ofzo..ik kloot gewoon lekker voor de hobby en zou niet weten hoe echte profs het doen. interesseert me ook geen malle moer. ik werk met goedkope troep en er komt geluid uit.. leve lang de lol!:mexico:

over druppels

over druppels

ik doe het al jaren zo, op gaatjesboard.
Dit zijn channelstrips en sommeerversterkertje in aanbouw voor een linemixertje.
Ziet er misschien gek uit maar werkt wel.

Attachments

• 2015-07-27 11.43.19.jpg
    2015-07-27 11.43.19.jpg
    78,8 KB · Bekeken: 113
  • 2015-08-05 10.57.01.jpg
    2015-08-05 10.57.01.jpg
    67,6 KB · Bekeken: 114
Dat is wel een erg onduidelijke foto PWM.
edit : o nee nu heb ik hem.

Dat is 1 met eilandjes.
Hoe heb je die 2 zo aanelkaarvast met schroefjes ?
Ik zoek ook zoiets dat ik mijn printjes kan stapelen in een houten kastje ( zonder panelmount knoppen, alleen 1 beeldscherm ).

Natuurlijk kan je blazen op het soldeertin als je aan het solderen bent. Verontreininging erin blazen via je adem, dat kan alleen Excel bedenken ;) En ook al is dat zuiver gezien theoretisch waar, het blijft iets met mieren en voortplanting. Een afzuiger bijvoorbeeld heeft hetzelfde effect en trek stofdeeltjes ook over de stollende verbinding.
Er op spugen echter is af te raden.

Stoer doen met gaatjesboard? Ik doe mee!

Attachments

• top overview.jpg
    top overview.jpg
    100,8 KB · Bekeken: 119
Het is off-topic maar toch:
Ik nodig alle synthforumers uit om mee te varen met Sail Amsterdam 2015 op mijn geweldig bootje: de Bombarie. Je kan dan onder het genot van deze ervaring eindeloos diepzinnig kletsen/lullen over synth's
Zie de facebookpagina:
https://www.facebook.com/sail2015marcmarc/info?tab=page_info

Sail 2015

Sail 2015

Het is off-topic maar toch omdat het oprecht is:
Ik nodig alle synthforumers uit om mee te varen met Sail Amsterdam 2015 op mijn geweldig bootje: de Bombarie. Je kan dan onder het genot van deze ervaring eindeloos diepzinnig kletsen/lullen over synth's en ook ongelooflkijk van mij genieten ;)
Zie de facebookpagina:
https://www.facebook.com/sail2015marcmarc/info?tab=page_info

Back