Solderen moet je leren...

deathspell

Ouwe rot
Hallo!

Ik heb intussen al wat informatie gevonden, maar ik vroeg me af of de heren DIY-connaisseurs me misschien kunnen helpen met wat online materiaal (video of anders; resources, zoals dat tegenwoordig heet) waarmee ik kan leren solderen? Het gaat mij nu voornamelijk om het solderen van instrumentenkabels (monojack > monojack). Volgens mij scheelt het namelijk behoorlijk wat geld, je hebt de kwaliteit zelf in de hand en het lijkt me ideaal om alles helemaal op maat te kunnen maken.

Alvast heel hartelijk dank voor jullie hulp!

Hallo!

Ik heb intussen al wat informatie gevonden, maar ik vroeg me af of de heren DIY-connaisseurs me misschien kunnen helpen met wat online materiaal (video of anders; resources, zoals dat tegenwoordig heet) waarmee ik kan leren solderen? Het gaat mij nu voornamelijk om het solderen van instrumentenkabels (monojack > monojack). Volgens mij scheelt het namelijk behoorlijk wat geld, je hebt de kwaliteit zelf in de hand en het lijkt me ideaal om alles helemaal op maat te kunnen maken.

Alvast heel hartelijk dank voor jullie hulp!

https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=how%20to%20solder%20xlr%20cables

Kan je zelf ook vinden he :)

Vooral niet vergeten de hulzen er eerst op te schuiven ;)

ook leuk bij sommige XLR-pluggen.
hebben soms wel drie onderdelen die in de juiste volgorde, in de juiste richting,
van te voren, voor dat je gaat solderen er op moeten geschoven worden

leuke bouwpakketjes voor de zenuwpees!

Kom jij maar eens een keer op bezoek. Voor 10 minuten - niet langer. Dan laat ik je een soldeerbout vasthouden met wat instructies erbij en dan kan ik zo zien of het wat voor je is. Je moet de dingen ook gewoon gaan doen en niet al te veel nadenken tevoren.

Kom jij maar eens een keer op bezoek. Voor 10 minuten - niet langer. Dan laat ik je een soldeerbout vasthouden met wat instructies erbij en dan kan ik zo zien of het wat voor je is.
Dat wil ik ook wel.

Nou, dat mag dus.
In een handomdraai kan je solderen leren als het latent in je systeen zit.
Natuurlijk is het net zo als een boeing 737-800 de lucht in krijgen en laten landen -->een fluitje van een cent als er verder geen speciale omstandigheden zijn die specifieke skills en oefening eisen.

Kom jij maar eens een keer op bezoek. Voor 10 minuten - niet langer. Dan laat ik je een soldeerbout vasthouden met wat instructies erbij en dan kan ik zo zien of het wat voor je is. Je moet de dingen ook gewoon gaan doen en niet al te veel nadenken tevoren.

Presies, koop voor een paar euro een paar meter kabel en wat pluggen en gewoon proberen/oefenen.

Bedankt voor het aanbod, marcmarc! Ik zal eens kijken wanneer ik weer in Amsterdam ben.

Mag ik ook nog vragen waar jullie uiteindelijk (niet om te oefenen dus) je kabels/kabelrollen en losse pluggen vandaan halen? Ik ken allekabels.nl, maar die verkopen het losse spul volgens mij niet. Thomann heeft ze wel weer, Bax heeft heel weinig. Zijn er nog andere aanbieders? Waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Bedankt voor jullie hulp!

Ik ben je nu al reuze dankbaar en ik hou jou er ook aan!
Als volleerd Soldeerexpert In Tien Minuten zal ik graag mijn ervaringen in dit forum delen.

Heb vroeger nog gesoldeerd en dat lukte wel aardig maar heb ondertussen geen soldeersetje meer... De wetgeving is ondertussen blijkbaar ook al veranderd (vroeger mocht alles)... :D

Ik heb een aantal soldeerwerkjes voor de boeg en wil dit wel terug oppikken en een aantal DIY en mods uitvoeren.

Maar wat koop ik tegenwoordig best? Wat zijn betere merken? Hoeveel watt? Welke soldeerpunten zet je erop? Regelbare temperatuur of niet? Welk soldeersel?

Alle tips welkom...

ik heb deze al een tijd en die bevalt echt super!

http://www.eleshop.nl/aoyue-968a-alles-in-een-station-p-521.html

zie alleen dat de prijs inmiddels 20 euro omhoog is gegaan, ik heb hem in de zomer van 2013 voor 160 gekocht bij eleshop...

Ja die heb ik ook! Superhandig ook met dat hete lucht ding.

Heb wel gelijk die rook-afzuiger eraf gesloopt... dat zat alleen maar in de weg :)

Adem inhouden werkt toch beter. Goed ook voor het meditatieve proces!

Back