FX send-return: hulp gevraagd

djkoelkast

Ouwe rot
Misschien is het stom om dit niet te weten, maar ik heb eigenlijk een beetje hulp nodig bij mijn FX send/return en aux.

Ik heb momenteel op mijn Roland M-480 (deze: http://medias.audiofanzine.com/images/normal/roland-m-480-217310.jpg ) effect 1 t/m 4 en aux 1-2. Daarnaast Return 1-6.

Als ik het goed begrijp heb ik dan dus 3 stereoparen?
Ik heb nu 2 stereo-effectenbakken, dus met stereo in/out.
Stel ik sluit die aan op 1-2, 3-4 send en 1-2, 3-4 return.
Ik kan wel 1 & 2 sturen door EFF 1 en EFF 2 open te draaien, maar dan stuur ik volgens mij gewoon 2x hetzelfde en niet links en rechts apart?

Vraag 1: kan ik hiermee stereo senden èn returnen op 1 kanaal? (ik denk zelf van niet)
Vraag 2: kan ik hiermee ook een compressor/limiter met gate op bijvoorbeeld de AUX zetten (die gate ga ik dan triggeren met een 808 hihat)? Er is een keuze voor pre/post en volgens mij kan ik senden zonder dat het kanaal open staat, maar wel de return terugkrijgen, dus ik denk zelf van wel.

Ik snap dat het voor een deel "probeer het maar gewoon" is, maar iets meer uitleg in hoe de FX send/returns in deze mixer werken en hoe de aux (als die al verschillen) zou erg welkom zijn, wat dat betreft kom ik net kijken op dit gebied :D

Ik ken de handleiding en ook die schema's met blokken, maar ik word daar niet wijs uit, vandaar mijn vraag aan de experts hier.
Het liefste zou ik nog veel meer effecten aansluiten, volgens mij heb ik namelijk 6 stereo returns zag ik, dus ik heb 6 mono sends en 6 stereo returns, kan ik dan 6 effecten aansluiten? Want of ik nou 1 of 2 monosporen naar die FX-bakken stuur moet niet uitmaken lijkt me.

Je kan de uitgang van je fx ook op een mixer channel terug sturen. Dan heb je er gelijk een eq bij op de fx en de optie om je fx weer naar een ander fx te auxen (of zichzelf). Veel leuker dan een saaie return.

Je kan de uitgang van je fx ook op een mixer channel terug sturen. Dan heb je er gelijk een eq bij op de fx en de optie om je fx weer naar een ander fx te auxen (of zichzelf). Veel leuker dan een saaie return.

Dat klinkt leuk, ik zal daar eens naar kijken. Dan gebruik ik dus een volledig stereokanaal als return met EQ en re-sendopte. Had ik zelf nooit aan gedacht.
Maar volstaat het senden van een enkele send? Want volgens mij heb ik geen stereo sends?

https://www.perfectcircuitaudio.com/media/catalog/product/4/4/4464_roland_m480_2.jpg

Ik heb SEND OUT 1, 2, 3, 4, aux1, aux2
Ik heb RETURN 1 t/m 6 allemaal stereo
En bus input 1 t/m 6 ? Is neem ik aan om door te lussen

En de vraag: is stereo send wel nodig, want ik gebruik niet alleen de wet FX, maar natuurlijk op het kanaal zelf het droge signaal.
Behalve bij het gate-effect, die zou dan dus rechtstreeks of met een patchbay moeten of ik moet die synth op 2 aparte kanalen zetten 1 links 1 rechts zodat ik die apart kan senden, maar dan ben ik een hoop plek kwijt voor alleen dat.
Of denk ik nu verkeerd?

Een kanaal op een mixer is meestal mono. Op oudere mixers eigenlijk altijd wel. Veel FX processors kunnen zowel dual mono als stereo werken. Bij dual mono kun je dan op in 1 een ander FX zetten dan op in 2. Stereo kun je doen met L + R in of mono in (meestal L) en dan maakt de processor er stereo van.
Wil je stereo van je mixer naar stereo FX, dan moet je je linker signaal-kanaal met send 1 sturen en het rechter kanaal met send 2 (send 1 en 2 dan beiden aangesloten op die ene FX processor natuurlijk).
Als de returns stereo zijn, kun je dan een Y-kabel gebruiken. De mono jacks in de out's van de FX en de stereo jack in de return van de mixer. Dus je hebt 2 sends nodig voor 'true stereo'.

In deze situatie zou ik echter meerdere instrumenten die hetzelfde FX nodig hebben ook gewoon naar dezelfde send sturen. De processor doet zelf wel weer iets in het stereo beeld, en het is alleen maar een 'laagje' over je droge stereo signaal heen. Dan behoud je iig 6 sends voor 6 processors.

Ik heb zelf meer inputs op mijn FX dan dat ik sends heb (6). Om die reden heb ik mijn FX processors zelf aangesloten via een patchbay. Alle 6 sends gaan naar de patchbay en via de patchbay heb ik al mijn 11 FX inputs aangesloten. dan kan ik bij mijn FX kiezen of ik al dan niet stereo wil. Misschien een oplossing/tip voor jouw eigen situatie, maar misschien ook niet...

Ik heb een Ibanez effect en die stuur ik nu mono aan, dus L-in, knop op mono in, maar wel stereo terug, dat gaat goed, die staat dan nu op FX send 1.
Zo zou ik het dus met allemaal moeten doen, dan kan ik 6 effecten kwijt, ok, duidelijk.
Ik heb ook een TC Electronic en die kun je 2x mono aansturen, dan werkt hij als 2 effecten. De reverb los van de andere dingen, dat ga ik dit weekend eens proberen, want ik had nog geen kabels (hele rack omgegooid en dus alles opnieuw bekabelen, fijn!).

Ik denk dat ik het een beetje begin te snappen, eindelijk ;)
Mijn mixer heeft inderdaad 48 monokanalen, maar die kan ik maar per 24 bedienen, dus eigenlijk gewoon 24 stereokanalen. Er is 1 rotary fader per 2 kanalen, ik kan ze wel apart pannen of uitschakelen, maar dus niet apart fx senden, tenzij ik 2 faders pak, maar dan ben ik eigenlijk 4 kanalen kwijt.

Back