Meerdere items bestellen bij een webshop met als intentie er maar een deel te houden.

Meerdere items bestellen bij een webshop met als intentie er maar een deel te houden.

• okee, ik heb het ook wel eens gedaan

Stemmen: 4 6,7%
  • okee

Stemmen: 8 13,3%
  • niet okee

Stemmen: 24 40,0%
  • volslagen immoreel

Stemmen: 24 40,0%

• Totaal aantal stemmers
    60
  • Enquete gesloten .
Zolang het er allemaal tip top in orde, vetvrij en compleet uitziet zal het mij een worst wezen. Ik neem regelmatig wat mee na betaling met de afspraak dat ik het beter thuis uit kan proberen dan in de winkel. Laatst bij een zaak 5 distortionpedalen meegenomen om te kijken welke het beste voor drums zijn. 1 gehouden en de rest weer teruggebracht en dit ook zo afgesproken.
Vaak ga je je na een paar dagen pas irriteren aan eigenaardigheden van bijvoorbeeld een synth.

als je echt een webshop hebt, dus niet als particulier iets verkoopt, zal je wel aan retourzendingen moeten doen, zeker op ebay. dat is de wet gewoon. toch??

Een klant mag iets retourneren als het niet volgens de beschrijving functioneert. Dat is de wet. Bij mij hoeft men het artikel niet eens te retourneren, want ik heb dan ook niets aan het product en het scheelt het vergoeden van extra portokosten. Ik kan aan de reactie van de klant wel lezen of een klacht terecht is, of niet.

Een klant mag iets retourneren als het niet volgens de beschrijving functioneert. Dat is de wet. Bij mij hoeft men het artikel niet eens te retourneren, want ik heb dan ook niets aan het product en het scheelt het vergoeden van extra portokosten. Ik kan aan de reactie van de klant wel lezen of een klacht terecht is, of niet.

Neen. Bij verkoop op afstand is er sprake van 14 dagen bedenktijd zonder opgaaf van reden.
Ik zou zeggen, lees je eens in voor je zo stellig onjuiste informatie verspreidt.
Zie bijv. http://www.ondernemersplein.nl/regel/verkoop-op-afstand/ of http://www.consumentenbond.nl/jurid...foon-huis/koop-op-afstand-vanaf-13-juni-2014/

Koopt uw klant een product of dienst via internet, telefoon, post of fax? Dan heeft hij een bedenktijd (zichttermijn) van van minimaal 14 kalenderdagen. De bedenktijd gaat in op het moment dat uw klant het product ontvangt. Uw klant mag het product binnen deze periode terugsturen (terugzendrecht) zonder een reden op te geven. Hij betaalt wel de verzendkosten. U betaalt de aankoopprijs terug, en u vergoedt de eventuele bezorgkosten. Bij een aantal producten en diensten geldt geen bedenktijd. Bijvoorbeeld voor reizen of op maat gemaakte producten.

Volgens het systeem van eBay gaat het gelukkiger een stuk anders. Ik zit niet te wachten op iemand die een blauw artikel bestelt en vervolgens een rode wil. Als het artikel voldoet aan de beschrijving, is de klant verplicht het af te nemen.

Oh, en met Ebay en Paypal kan je echt lachen... :D
Laten we het zo zeggen dat in de praktijk de koper vrijwel altijd 'gelijk' krijgt via aankoopbescherming.
Genoeg voorbeelden van... (zelfs frauduleuze gevallen, helaas).
Ik praat het niet goed, maar zo gemakkelijk zou ik het dus (wederom) niet stellen...

(en als je daarbij denkt dat Ebay voor Nederlandse aankopen niet onder de Nederlandse wet valt, veel succes... De wet aankoop op afstand is trouwens op Europees niveau geldig.)

Ik handel volgens de voorwaarden en handelingen van eBay. Daar zijn nooit claims van klanten uit voortgekomen dat een artikel niet zou bevallen volgens de smaak van de klant. Het gaat alleen om afhandelingen van defecten.

Tja, het is dat ik Cresta prullen niet koop (en anders gewoon bij Kijkshop) maar anders zou ik meewerken aan een testcase. Helaas, misschien iemand anders... ;)

5 seconden Googlen -> https://webwinkelrecht.nl/algemeen/...2014-wat-betekent-dat-voor-webwinkels-deel-2/
Veilingen
Producten gekocht op een internetveiling mogen onder de nieuwe wet teruggestuurd worden.
Dat geldt niet voor faillissementsveilingen en openbare veilingen.
Openbaar betekent dat je ook fysiek bij een veiling aanwezig kan zijn en er ook een veilingmeester is.
De pure internetveiling zal dus gezien worden als een normale webwinkel.
Dat geldt dus ook voor eBay veilingen, mits de verkoper natuurlijk professioneel handelt en geen particulier is.

Tja, het is dat ik Cresta prullen niet koop (en anders gewoon bij Kijkshop) maar anders zou ik meewerken aan een testcase. Helaas, misschien iemand anders... ;)

5 seconden Googlen -> https://webwinkelrecht.nl/algemeen/...2014-wat-betekent-dat-voor-webwinkels-deel-2/

Je kunt moeilijk doen of makkelijk. Als er iiets mis is, maakt eBay een melding. En dan kun je er naar daar handelen. Gelukkig zijn het nooit meldingen van mensen die liever een rode dan een blauwe exemplaar hebben ontvangen.

Iets terugsturen omdat het gewoon niet deugd dat heb ik ook wel eens gedaan.

Korg Kaossilator 2 met een defect touchpad.
Mackie 402-VLZ3 met defecte RCA-connectors.
Roland A-800PRO MIDI-keyboard met een opwaartse buiging van 7 of 8 mm in het midden.

Meerdere varianten van iets bestellen en dan een aantal weer terugsturen is toch echt van een ander soort gedrag.

Dat zou ik ook niet snel doen. Aan de andere kant, het systeem laat het wel toe. Zoals al is
aangegeven, Bax weet vrij goed hoe ze de zaak runnen, dus nemen ze dit gewoon mee in de
balans. En blijkbaar is dat nog steeds okee.
Dat andere klanten een "gebruikte" krijgen in de vorm van "nieuw", dat vind ik ook niks..

Toen ik m'n AnalogRhythm terug stuurde, kreeg ik wel later nog een belletje van Bax, met
de vriendelijke vraag wat m'n reden was. Dat vond ik wel goed, dan kun je gewoon verbaal
je kritiek geven over een product.

Die morele bezwaren hebben met fatsoen en respect te maken.

Moraal, ethiek, fatsoen, respect, bijna synoniemen. Wat is je punt?

Dat het veel mensen hieraan ontbreekt en dit wegzetten als nieuw, of nieuwe generatie.......lulkoek natuurlijk, het is gewoon onsociaal gedrag wegens gebrek aan opvoeding.

Ik zie dat recht om iets binnen 60 dagen te retourneren zonder opgaaf van redenen bij koop op afstand als een verkoop truuk van de grote spelers in de markt om de kleine spelers uit die zelfde markt te drukken.
Als consument wil je zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk, dat kunnen alleen de groten bieden, zij trekken de markt naar zich toe met oa dit soort truuken.

Ik zie geen enkele noodzaak om iets binnen 60 dagen te retourneren behalve dan dat iets kapot is aangekomen, in dat geval kan het ook binnen 7 dagen wel worden terug gestuurd.
Door internet kan ik mij zo goed informeren dat een miskoop haast niet mogelijk is.

Die 60 dagen regeling is echt achterlijk en alleen een marketing instrument waar uiteindelijk niemand blij van wordt behalve dan die paar groten.

Dat het veel mensen hieraan ontbreekt en dit wegzetten als nieuw, of nieuwe generatie.......lulkoek natuurlijk, het is gewoon onsociaal gedrag wegens gebrek aan opvoeding.

Ik kan me voorstellen dat mensen die opgroeien met internetwinkelen hier makkelijker over denken dan mensen die nog gewend zijn alles in een fysieke winkel te kopen, voor het internetshoppingtijdperk. Mijn ouders bijv. Kopen alleen bij kleine speciaalzaken nooit bij mediamarkt, vinden ze moreel verwerpelijk omdat die de kleine winkeliers opslokken.

Die 60 dagen regeling is echt achterlijk en alleen een marketing instrument waar uiteindelijk niemand blij van wordt behalve dan die paar groten.

ik denk dat zowel de grote als de kleintjes hier niet op zaten te wachten, maar het door hun strot geduwd hebben gekregen.

kleintje vs grote, ik weet het niet hoor. als kleintje is het heel moeilijk je staande te houden in bepaalde branches, met een breed productaanbod, dat ook nog eens elke paar maanden wisselt om de handel levend te houden, zodat spullen snel outdated en overpriced raken. ga er maar eens aan staan als winkelier.

ik denk ook dat het een generatieding is, er zijn zoveel dingen anders, maar dan nog blijft er het fatsoen, om ervoor te zorgen dat als je iets koopt om te proberen en daarna wellicht weer terug te sturen, het in krek dezelfde staat terug komt bij de leverancier.

en bij al die nieuwe ontwikkelingen hoort naar mijn idee een leverancier die zo'n teruggekomen doos niet zo het rek indondert, maar product en verpakking grondig inspecteert, zodat hij weet wanneer hij als nieuw of als b-keus kan verkopen.

Trouwens, zie https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/v...-verkoop-via-telefoon-internet-of-postorder-/

Kortom onderstaand (kopie site) is al niet toegestaan. Kortom, werk aan de winkel, Mark-T.

Op deze manier (zoals gebruikt door de Cresta shop) zijn de algemene voorwaarden niet van toepassing (ik neem aan dat ze voorafgaand aan koop dus niet kenbaar zijn geweest voor de koper).

Ik denk dat webshops met hun generieke karakter zich nog slechts kunnen onderscheiden door heel ruimhartig te verzenden en retourzendingen toe te staan, achteraf te betalen etc. In feite wat Demian zegt hoewel dat 'grootkapitaal' element wat doordraaft denk ik.
Dat kan een risico van misbruik met zich mee brengen, maar ik denk dat de grote partijen dat risico voor lief nemen c.q. op een andere manier proberen te tacklen in ruil voor een grote klantenbase en een goede naam op service gebied. Qua reviews van webshops zijn dat zo'n beetje de enige karakteristieken die van belang zijn, voor de rest is het gewoon het product van de producent.

Overigens ben ik benieuwd wat Bax hier zelf van vindt, in het verleden werd hier op SF nog wel eens gereageerd op postings Bax betreffende.

Laatst gewijzigd:
Ik zie dat recht om iets binnen 60 dagen te retourneren zonder opgaaf van redenen bij koop op afstand als een verkoop truuk van de grote spelers in de markt om de kleine spelers uit die zelfde markt te drukken.
Als consument wil je zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk, dat kunnen alleen de groten bieden, zij trekken de markt naar zich toe met oa dit soort truuken.

Ik zie geen enkele noodzaak om iets binnen 60 dagen te retourneren behalve dan dat iets kapot is aangekomen, in dat geval kan het ook binnen 7 dagen wel worden terug gestuurd.
Door internet kan ik mij zo goed informeren dat een miskoop haast niet mogelijk is.

Ik vind het wel handig om iets terug te sturen als me iets niet bevalt, maar niet binnen 60 dagen. Ik kan binnen een week een oordeel vellen of ik hem hou of niet.

Het is een service van Bax-shop. Als je daarmee niet eens bent, moet je daar je beklag gaan doen, niet bij de klant. Bax-shop moet geretourneerde spullen als B-stock neerzetten en dat doen ze niet (voor zover dat ik het hier lees).

Mijn intentie is dus nooit geweest om te stunten of hun systeem te misbruiken. Ik heb op basis van ruimte, budget en reviews mijn selectie beperkt tot een aantal producten en om de beste keuze te maken uit mijn selectie lijkt uitproberen mij de beste optie.

Mijn eerste reactie was dat er een grote contradictie zit in wat je hier zegt. Ik was van mening dat het vreemd is dat je zegt dat je het systeem niet misbruikt, maar vervolgens wel aangeeft dat je nooit van plan zult zijn om alle 3 setjes aan te schaffen. Het irriteerde me zelfs zodanig dat ik het retourbeleid van Bax er even op heb nageslagen. Dit vond ik wel een interessant stuk tekst:

De bedenktijd is een periode om het product uit te proberen en te beslissen of u het product wenst te behouden of terug te sturen.

http://www.bax-shop.nl/klantenservice/garantie-retouren.html

En feitelijk is dit wat je doet. En ik moet dus nederig mijn irritatie laten varen :).

Ik vind dat wanneer dit niet de bedoeling is van hun retourbeleid ze zelf restricties aan hun retourbeleid moeten verbinden.

Er is ook een andere manier om hiermee om te gaan. Je kunt ze gewoon even bellen en vragen of het een issue is. Misschien zijn ze er niet blij mee, maar kennelijk heb je als consument gewoon simpel dit recht en is dit recht ook bedoeld voor de situatie die je omschreven hebt.

Verder staat er op de site 60 dagen zichttermijn met als omschrijving iets in de richting van als het product niet is wat je ervan verwacht dan kun je het terugsturen. En zoals ik dat interpreteer dan doe ik niets verkeerd wanneer ik dus de setjes een voor een bestel en terugstuur: dus ik bestel een setje luister en als ik dan denk nee dit is het niet dan bestel ik een ander. Maar eigenlijk komt dit bijna op hetzelfde neer wat ik nu doe.

En ja, zoals ik het nu lees, heb je volkomen gelijk, volledig tegen mijn gevoel in. Zo zie je maar dat het soms handig kan zijn om je even in te lezen :).

maar waar aan irriteerde je dan zo .. in Europa heb je sowieso 8 dagen geld terug garantie op alle producten behalve op custom dingen (trouwjurken) en etenswaren waar een restrictie voor geld cds dvd en dat soort en onderbroeken tanden borstels enz...

Ik irriteer me vooral aan de lengte die je krijgt omdat mensen er me kunnen gaan toeren en dan terug brengen.

Back