(DAW) Audio pulse to midi clock

als ik gewoon syncunitdc gebruik en mijn n0nx0x laat dinsync omzetten naar midi heb ik ook "perfecte" clock.
en zo kan ik nog wel enkele andere "setups" bedenken.
ik vind dat hele "via audio" werken gewoon enorm omslachtig

*steekt atari aan

Idd, RVooh,,
En de atari is nog niet afgeschreven,, "Ze zouden er geen enkele in de press container mogen steken,," :D:D

Er zit een ganse technologie achter het goed krijgen van Midi sync én midi note, Ctrl.... Da's ni zomaar alles zonder jitter over de cable pompen...

Ik gebruik al jaren de Pioneer EFX 500 om te kijken of de midi clock goed is.
Dat zie je op de BPM Counter display,, dan begint ie te verspringen..

De usamo geeft een perfecte Midi sync, Als ik alleen maar midi sync verstuur.
Als ik begin met de rest van de midi data er ook door te zenden,
dan begint de EFX-500 z'n bpm display te verspringen, en is ie ook niet vanaf de eerste Beat stabiel..

Geen idee of twee Usama's met een Midi Merger beter gaat zijn?
Er moet een soort van priotiteiten routine gebruikt worden denk'k, dus dat de clock altijd voorrang krijgt...

Dus ja,, wordt vervolgt... :)
Maar met de usamo z'n test functie krijg ik geen enkele gemiste data,, dus dat lijkt wel te werken,, hier.

Okey dan,, Ik weet weer wat meer...
"Die Usamo geeft hier de beste midi clock die ik al uit m'n Laptop heb gekregen, maar der zit nog steeds jitter op..."
"Er is nog een software truc nodig, om 24 ppqn midi clock pulsen in bv 131BPM te krijgen ??" Alé, dat denk 'k nu zo...
Soit, ik kan nu eindelk de stereo master out zonder verlies van samples recorden,, da's dankzij de Usamo.. :engel::engel:

ik kreeg laatst mail van iemand die Sync Unit AC gebruikte om (via FSK, gewone geluidskaart) zijn MPC3000 te syncen.. hij wist me te vertellen dat - hoewel het strak was - er na een tijdje toch eea verkeerd loopt
zijn oplossing was simpel: track bouncen/freezen, en dan ging het weer perfect
mss dat dat ook jitter problemen met usamo oplost?

...
Ik gebruik al jaren de Pioneer EFX 500 om te kijken of de midi clock goed is.
Dat zie je op de BPM Counter display,, dan begint ie te verspringen..
Stephen heb je die EFX 500 clock zelf al eens uitgestuurd naar PC met enkel timingregistratie van de clock (wss enkel 0xFB dus) ? Om alzo een vergelijk te krijgen, zoals in mijn voorbeeld met die qpc (QueryPerformanceCounter).
Ik kan anders wel een tooltje maken waarmee je dat kan.
(In mijn nieuwe MCC tool is dat standaard, maar die is nog niet compleet.)

http://midisizer.com/midigal/

MidiClk

MidiClk is a high precision MIDI Clock tester/generator which allows you to check MIDI Clock quality with great precision and generate super stable MIDI Clock synchronous to the incoming MIDI Clock. With MidiClk you can finally use your DAW as a clock source for hardware sequencers, arpeggiators and synthesizers!

In MIDI Clock Tester mode, MidiClk measures incoming MIDI Clock accuracy and stability. The clock accuracy is displayed as BPM value from 8 to 300BPM. Stability is displayed as standard deviation expressed as percentage of the average BPM value. Both values are sampled over period of four beats (96 MIDI clocks).

Stephen heb je die EFX 500 clock zelf al eens uitgestuurd naar PC met enkel timingregistratie van de clock (wss enkel 0xFB dus) ? Om alzo een vergelijk te krijgen, zoals in mijn voorbeeld met die qpc (QueryPerformanceCounter).
Ik kan anders wel een tooltje maken waarmee je dat kan.
(In mijn nieuwe MCC tool is dat standaard, maar die is nog niet compleet.)

Ja, okey, Ik zal anders zeker de komende werkweek is verder kijken.
Maar voor zover ik weet, zend de EFX500 geen clock uit zichzelf uit,, Die laat wel de clock van de midi in poort door, daar staat de EF303 achter.

Ik zal't asap is onderzoeken of de EFX500 iets uit zichzelf doorstuurd ???
Want idd, die kan wel het tempo herkennen van z'n audio ingang. Maar daar op syncen zal zeker ni zonder jitter zijn,

Ik weet alleen dat de BPM counter weergave verspringt als de midi clock niet 100% is,
Zelfs bij logic zie ik ook dat de eerst kick niet direct juist zit,, :) :)

Èn oww, okey, da's iets nieuw,, maar je moet dat precies nog zelf helemaal bouwen??

Soit, Ik heb gisteren zo'n 10 minuten lang de Usamo, Amiga MEDSS en Atari met Cubase en Notator laten lopen met enkel Midi clock. De MC909 gaf enkel een Basskick.
Die 10 Minuten wav heb ik in m'n Plugin geladen, en geanalizeerd,, door de chop marker op steeds hetzelfde nul punt vd Basskick zetten..
Daarmee kan ik de max midi jitter meten, maar ook een grafiek laten zien, die de jitter weergeeft,

tja, die qpc,, daar ben ik ni met mee,, Maar idd, de EFX500 stuurt een clock signaal uit, in TAP en Auto mode.
Maar om dat te gebuiken bij 't producen ??? Er is geen manier om start/stop te zenden bij de EFX hé...

Soit, Ik heb nog een alternatief gevonden om clock jitter te zien, zoals bij de EFX-500,,
Da's met Cantabile, maar de Performer versie, Die heeft ext midi clock, en die geef het ook erg accuraat weer..
Die knippert ook bij de Usamo,, En tja, bij de Midex 8 als midi clock send, dan is't al helemaal een genkipper vd bpm weergave.

tja, die qpc,, daar ben ik ni met mee,, Maar idd, de EFX500 stuurt een clock signaal uit, in TAP en Auto mode.
Maar om dat te gebuiken bij 't producen ??? Er is geen manier om start/stop te zenden bij de EFX hé...
Het hoeft niet t.o.v. die qpc want die is instabiel, maar de 1msec timer is wel stabiel (die wordt in DAW's gebruikt). Mogelijk kan je het clocksignaal naar Midi-Ox sturen en zorgen dat Midi-Ox ook de systeemtijd daarbij weergeeft, dat komt haast op hetzelfde neer.

Verder ja, ... wat gebruikt je anders als signaal om te syncen ?

Mogelijk kan je het clocksignaal naar Midi-Ox sturen en zorgen dat Midi-Ox ook de systeemtijd daarbij weergeeft, dat komt haast op hetzelfde neer.
Aan ja,okey, is kijken,,
Verder ja, ... wat gebruikt je anders als signaal om te syncen ?
tja, ik maak nog steeds alles op een Amiga met MED-SS,, gewoon omdat ik toch geen goeie midi sync out heb op de laptops..
MED-SS z'n sync lijkt een beetje zoals notator op de atari,, vind 'k,,

en zorgen dat Midi-Ox ook de systeemtijd daarbij weergeeft,
Okey, ik zie nu dit,, maar 't is nog niet de EFX-500 z'n clock uitgang..
Maar kan Midi-ox niet ineens het verschil weergeven tussen de timestamps ??

TIMESTAMP IN PORT STATUS DATA1 DATA2 CHAN NOTE EVENT
0001AECD 35 -- FA -- -- -- --- Start
0001AECE 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AEE1 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AEF3 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF07 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF1A 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF2D 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF40 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF53 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF66 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF79 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF8C 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF9F 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AFB2 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock

Da's met Cantabile, maar de Performer versie, Die heeft ext midi clock, en die geef het ook erg accuraat weer..
Die knippert ook bij de Usamo,, En tja, bij de Midex 8 als midi clock send, dan is't al helemaal een genkipper vd bpm weergave.
OEPS,, alles onder voorbehoud..
Ik had de Usamo als Midi Sync Send én de Midex8 gebruikt voor de rest vd midi data.. En dan door de midiman merger.

De usamo is echt wel okey,. :engel::engel:
Maar bij m'n test van 131 BPM, moet ie op een gegeven moment de clock aanpassen om het exacte tempo aan te houden. Dan is er zogezegd jitter...

Dus tja, DAW: Usamo enkel als midi sync out, en bv een midex8 (of mss een 2de Usamo) voor de rest vd data.

Maar dan ook de clock gescheiden houden van den rest vd data,, Ik had beide door de midiman merger gegooit, en tja, dan is er jitter te zien off course..
Alé, de komende dagen de A880 eens daarvoor patchen .. :kimono::kimono:

http://www.stephenm.be/midijitter.htm

Okey, ik zie nu dit,, maar 't is nog niet de EFX-500 z'n clock uitgang..
Maar kan Midi-ox niet ineens het verschil weergeven tussen de timestamps ??

TIMESTAMP IN PORT STATUS DATA1 DATA2 CHAN NOTE EVENT
0001AECD 35 -- FA -- -- -- --- Start
0001AECE 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AEE1 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AEF3 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF07 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF1A 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF2D 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF40 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF53 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF66 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF79 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF8C 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AF9F 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
0001AFB2 35 -- F8 -- -- -- --- Timing Clock
Het verschil weergeven zul je beter zien als je de timestamps-output in decimalen laat weergeven i.p.v. hex zoals in jou voorbeeld. (Ergens in midi-ox een setting als display HEX uitzetten)

Aan ja, okey, merci !!
tja, ik had deze avond effe iets gemaakt. Ik zie de verschillen en 'jitter' in een grafiek.
Maar ik ga mij ni teveel focussen op die timestamps...

Aan ja, okey, merci !!
tja, ik had deze avond effe iets gemaakt. Ik zie de verschillen en 'jitter' in een grafiek.
Maar ik ga mij ni teveel focussen op die timestamps...
Ha, daar waar het juist allemaal omgaat, ga je nu ontlopen. :halleluja

Ik heb ze zelf omgezet in decimalen :
110285
110286
110305
110323
110343
110362
110381
110400
110419
110438
110457
110476
110495
110514

Ha, daar waar het juist allemaal omgaat, ga je nu ontlopen.
haha, tja, mss wel, maar ik kan daar niks aan veranderen, toch ??
Ik heb ze zelf omgezet in decimalen :
OWww, ja, okey, merci !

haha, tja, mss wel, maar ik kan daar niks aan veranderen, toch ??

OWww, ja, okey, merci !
Idd daar kan je niets aan veranderen, maar met al dit sync en clock gedoe is het misschien wel goed om eens een referentie te bepalen.
Als je die timings hierboven in die tabel beziet is er ook jitter, hoewel ze toch redelijk stabiel is (telkens +19 msec), maar toch...

De PC onder windows heeft als referentie een maximum timingresolutie van 1 msec. Elke DAW daarop draaiend moet die gebruiken, of ze ook met die nauwkeurigheid gebruiikt wordt is de vraag. Men kan ook lagere resoluties instellen bvb. 1/200 sec (even delers op die 1/1000) maar dat is het. Hoe men dan tot die BMP moeten komen, dat gaat meestal met een lastige omrekening van 24 tiks per kwart noot etc. Waarom men op die manier blijft werken ? ... ik snap het nog steeds niet goed, al dit gedoe is flink verwarrend vind ik. Het lijkt me veel eenvoudiger om als referentie te vertrekken van een msec timing i.p.v. BPM. Het zal er niet veel aan veranderen zolang gebruikers niets of weinig van de OS-timers afweten...

Èn oww, okey, da's iets nieuw,, maar je moet dat precies nog zelf helemaal bouwen??

jep, maar ik heb gewoon gemaild en voor $120 kon ik een afgewerkt exemplaar bestellen (en zelfs display+led kleur kiezen)
ik ben in blijde verwachting van eentje, echt exact wat ik nodig had, iets die enerzijds foute clock "recht" trekt, en anderzijds becijfert hoe fout (of hoe juist) de klok wel is

kan ik ook eens meten hoe die "audio pulse naar midi clock" oplossingen zich verhouden

en mocht ik het niet meer gebruiken zet ik er gewoon een van de zovele midipal firmware's op die allerlei andere leuke dingen kunnen doen :P

Back