kurzweil sp5-8

Michel72

Nieuwkomer
Hallo, Zijn hier mensen die ervaring hebben met een kurzweil sp4-8 of sp5-8. Ik zie zo weinig reviews en filmpjes van deze machines en vind ze toch erg interessant. Om een klein beetje uit te leggen wat ik zoek in ieder geval 88 toetsen met graded hammer, gewoon om piano te spelen en om te layeren met bv strings budget onder de 1000 euro. Ik bezit een Yamaha moxf6 dus heb daar al genoeg mogelijkheden maar wil er gewoon een soort van digitale piano bij. Nu zijn er natuurlijk een heleboel dig piano`s te koop van verschillende merken maar de Kurzweil heeft even net dat beetje meer synthesizer in zich wat mij wel aanspreekt. IK woon in de buurt van Groningen en eigenlijk zou ik ook omdat ik zo weinig reviews zie en zelfs zie dat veel winkels Kurzweil niet verkopen wat is daar de reden van, ook hier in de buurt eigenlijk niet terwijl ik hem wel eens wil uitproberen voordat ik hem koop beetje vreemde zin haha nou ja jullie begrijpen me wel hoop ik. Geef even je mening en als je ergens weet waar ik hem zou kunnen uitproberen uiteraard naast wat andere liefst een yamaha situatie is toch altijd even iets anders als thuis en dan kan ik een goede vergelijking maken met mijn moxf6.

zo te zien zijn hier ook geen mensen die er ervaring mee hebben beetje jammer maar ja misschien met geduld dat er toch nog iemand reageert.

Niet met de SP4-8 of SP5-8, maar wel met Kurzweil. Heb een PC3 en een PC361, en heb de PC3LE6 gehad.
Ben een fan van de orchestrals, de vintage keys, de orgels, en ik vind de piano's (Triple strike) zeker acceptabel.

De SP4-8 en 5-8 kunnen programs (en ik denk ook setups) laden die met een PC3 zijn gemaakt. Je kunt ze dan maar zeer beperkt editen op je eigen instrument, maar via forums (zoals Mastering Vast e.d.) files van fijne sounds opduikelen is goed mogelijk, en dan heb je (bijna) alle klankmogelijkheden van de PC3. Alleen de zwaardere effecten kun je niet helemaal aanspreken, waar je voornamelijk bij de orgels iets op inlevert.

Kurzweil is mede daarom m.i. de moeite van het nazoeken waard. Volgens mij hebben ze een aantal jaren geleden bedrijfsmatig problemen gehad, en zijn ze daarom een tijdje ondergesneeuwd geweest onder de Roland/Korg/Yamaha-allrounders. Zeker in Europa. In Amerika is Kurzweil volgens mij meer en vaker zichtbaar. De laatste jaren brengen ze weer meer producten uit.

Ah bedankt gertje voor je eerlijke mening over Kurzweil en ik heb ook gelezen dat de sp4 en sp5 gebruikmaken van hetzelfde geluid als de pc3 dus om die als vergelijkingsmateriaal te gebruiken is goed het enige wat je zelf ook aan geeft is dat je bepaalde Multi layers niet kan laden met de sp serie maar daarom is die ook een stukje goedkoper .Meerendeel wil ik hem ook gebruiken als piano en zoals ik al zei om te layeren met strings en orchestrals waar ik dus ook een fan van ben. Bedankt ook voor je uitleg ik snap nu waarom veel winkels geen kurzweils hebben gelukkig bestaat er ook nog zoiets als de kurzweil store. Ik kan hem helaas dus waarschijnlijk niet uitproberen al ga ik binnekort naar london misschien dat ik hem daar kan vinden in een winkel ik zal er in ieder geval naar uitkijken.

Misschien eens op de 2e-handsmarkt kijken?
Overigens heb ik ze in het midden en zuiden van het land ook geregeld in winkels bespeeld. Eerlijk gezegd wel een paar jaar geleden voor het laatst, omdat ik inmiddels al een tijdje naar tevredenheid ben voorzien. Met niet alleen Kurzweils, maar ook mijn Fantom X en Nord Electro - eenkennig ben ik op zich niet.

Ik heb een PC1se, PC3, PC3K7 en 2 SP4-7 gehad, heb de SP4-7 nog steeds, en denk er aan een PC3K7 terug te kopen.

Je kunt de SP serie met de software (50 euro) uitgebreid editeren tot op het level van de PC3.
Onder de motorkap is het nl een PC3Le. Je kunt ook dan ook alle programs inladen en deze via de editor of via midi oproepen. Er zit maar 1 geluidchip in ipv 2 tov de PC3, dat betekent in de praktijk halve kracht.
Als je uitgebreide PC3 programs gaat stapelen, ben je snel door je stemmen heen.

Vreemd genoeg biedt Kurzweil al hun PC3 programma's niet aan in het format voor de editor.
Ik heb ze ingelezen, zelfs toegestuurd aan Kurzweil om te plaatsen op http://www.ksetlist.com , maar niet geplaatst. Maar evt kun je dit bestand van mij krijgen.

Onder de motorkap is het een behoorlijk complexe synthesizer en niet erg toegankelijk.
Als je echt geluiden wil maken, reken dan op een steile leercurve en een flinke tijdsinvestering.

Ik zou sowieso voor een SP5 gaan boven de SP4, maar met een 2de hand PC3 heb je helemaal een vette bak in handen, de gratis editor en de dubbele chips.

Hee Marcus ik heb gezien dat de sp5 sowiezo al meer geluiden of geheugen heeft dan de sp4 ook is de sp5 graded en de sp4 niet dus ik ga dan natuurlijk wel voor de 5 al is die iets duurder. Om geluiden te maken kan ik ook mijn Yamaha gebruiken dat is ook meer een synthesizer denk ik dan de Kurzweil. Maar zo te horen zal ik er geen miskoop mee doen, over dat bestand zou nu nog even niet weten dat het precies is omdat ik nog nooit met een kurzweil en zijn editor gewerkt heb tegen de tijd dat ik zo`n apparaat heb en het interessant vind laat ik het wel even weten.

Ik zit even te kijken op ksetlist maar kan je die bestanden voor bepaalde geluiden allemaal inladen van dat forum in de sp5 of 4. Dat zou wel leuk zijn bij Yamaha kosten de meeste geluiden allemaal geld en het inladen ervan gaat ook niet altijd goed.

Voor de SP5 is geen editor beschikbaar, alleen voor de SP4 serie.
Daarentegen heb je op de SP5 wel al 861 presets beschikbaar vanaf het frontpanel, dat is flink meer dan in de SP4 (die zijn wel bereikbaar met de editor en via midi) Ik begreep dat jouw voorkeur daar naar uitgaat.

De geluiden van de K-setlist heb ik via de editor ingelezen, maar volgens mij kan het ook direct.

Ik heb de meeste van mijn Kurzweils ingeruild voor de Korg Kronos, met name omdat ik daarop sneller mijn weg kan vinden en eigenlijk alles heeft wat ik nodig heb op de buhne.

Ik blijf echter toch erg aan Kurzweil hangen. Dat komt door de combinatie van bespeelbaarheid en geluid.
In eerste instantie vallen de geluiden wellicht tegen, ze zitten vaak wat droog in de machine.
(Niet zo hieperdepieper als bijv in Japanse bakken.)
Maar als je er een tijdje meespeelt, valt op hoe de geluiden op je spel reageren. Dat haalt in mij een verslavend soort creativiteit naar boven. Ik kan uren lang doelloos blijven doorspelen.
Het gewogen toetsenbord van de Kurzweil (Fatar) speelt lichter dan dat van Yamaha en Korg.

Ik ben geen fan Yamaha. De hele Motif serie heeft zo een hissige jazzy achtige equalising over zich.
Dat ligt bij Kurzweil heel anders. Met name de orchestral sounds zijn prachtig (goed te doseren en erg bespeelbaar)

Hoi Marcus, mijn ervaring (met de PC3X) is een iets andere.. ik krijg juist pijn in m'n handen van het Kurzweil klavier na een hele avond spelen, vind de toetsen ietwat lomp en zwaar (maar mss heb ik het verkeerde velo-profiel, zou kunnen)

Daarnaast vind ik de geluiden doorgaans te clean/netjes als ik 'm in de band gebruik, ene keer is de dynamiek te groot andere keer is het weer te fris allemaal. Wat dat betreft vond ik de NordElectro meer hout snijden, als het om de mix gaat. Verder qua gebruikgemak vind ik de Kurzweil een ramp, even simpel een split maken met 2 programs zonder diepe menu's in te duiken.. forget it, het is al bij het minste of geringste diep editten en je moet gelijk saven, je kan het niet even proberen ; ik hou niet van obstakels mbt vastleggen in het creatieve proces.

Dat noemen we dan een stijle leercurve, ik noem het een niet gebruikersvriendelijk opgezette synthesizer het spijt me zeer wat een onding in dat opzicht.

Laatst gewijzigd:
Snap ik. Even snel effe zus of zo is er inderdaad niet bij.
Dat is de reden voor mijn uiteindelijke overstap naar de Kronos.
Voor mń coverband was ik te lang bezig om enigszins het gewenste resultaat te krijgen.
Zit je meer in eigen werk en moet je snel creatief kunnen handelen, dan is de Nord uitgelezen.
In voor theaterwerk kies ik dan toch voor de Kurz.

Ik heb zelf op dit moment een Yamaha Moxf en die werkt ook echt niet zo makkelijk, ik moet zeggen dat ik pas een jaar speel en vroeger heb ik ook wel wat met toetsen gehad maar dat is lang geleden, maar wat ik wou zeggen splits even snel in een live situatie met die yamaha is ook niet te doen en dan niet te vergeten het lastige dat je niet zomaar kan overschakelen van sounds zonder dat het stil valt zeg maar is niet mogelijk met een yamaha met een kurzweil bv wel en ik zag dat wel meer dit hebben. Pijn in me handen na lang spelen krijg ik op mijn semi weighted ook maar ach zoveel tijd heb ik ook niet en dat komt niet zo vaak voor. Zoals ik eerder al aangegeven heb zoek ik eigenlijk gewoon een stage piano met 88 toetsen maar met net een beetje meer synthesizer zoals die sp4 en sp5 dus hebben.
Maar dan is me nog niet duidelijk wat ik met die ksetlist moet ik zag nl dat ze ook geluiden van bv bekende nummers aanbieden kan je die dan laden in die sp5 of alleen in de sp4 dat lijkt mij nl wel een leuke feature om te editen ach meestal blijft het bij mij aan wat effecten toevoegen en wat layeren echt dieper editen doe ik op dit moment niet.

splits even snel in een live situatie met die yamaha is ook niet te doen

Dat zou nochthans heel makkelijk moeten kunnen met de Performance Creator functie.
Trouwens, live is het vaak handiger om gebruik te maken van de Master Mode. Met één knop/pedaal zet je je hele keyboardrig klaar voor de volgende song, inclusief splits, layers.

en dan niet te vergeten het lastige dat je niet zomaar kan overschakelen van sounds zonder dat het stil valt zeg maar is niet mogelijk met een yamaha
Toch wel, in één de sequencer modes kan je zonder problemen wisselen tussen klanken, die wel degelijk door blijven klinken, inclusief de bijhorende effecten.

zoals ik eerder al aangegeven heb zoek ik eigenlijk gewoon een stage piano met 88 toetsen maar met net een beetje meer synthesizer zoals die sp4 en sp5 dus hebben.
Misschien moet je eens kijken naar een Nord Stage? Uitstekende stage piano met ook een synth onderdeel (vergelijkbaar met een 'eenvoudigere Nord Lead 2)

hoi hover dat spliten met performance creator mode wist ik wel dat tweede antwoord daar had ik nog niet van gehoord dat ga ik eens uitproberen maar goed zo makkelijk als met bv een roland en kurzweil is het ook niet daar kan je gewoon je sustain inhouden bv en dan een andere klank kiezen en weer verder spelen ik denk dat de nord stage iets buiten mijn budget ligt de sp5 kan ik nieuw kopen voor 829 en de sp4 geloof ik 799 maar ik zal eens kijken naar de nord stage.

Back