Hardware gezocht om productie mee te maken

Dr. Rinkel

Dr. Rinkel
Beste lezers,

Volgens mij mijn eerste echte post op dit forum. Heb me al jaren geleden eens voorgesteld en post af en toe een nieuwe track die ik gemaakt heb.

Momenteel maak ik al mijn muziek op de Ipad2. Lekker kazig aanhobbieën maar het voldoet. Nu heb ik de laatste tijd weer heimwee naar een hardware apparaat en ben van plan binnenkort wat aan te schaffen. Enkele jaren geleden was ik in het bezit van een drietal Electribes en daar heb ik erg veel plezier aan beleeft.

Waar ik naar opzoek ben is een apparaat waarmee ik lekker kan jammen, een gehele productie kan maken en zelfs een livesetje in elkaar kan draaien. Let wel, het is echt een hobby voor mij en heb niet de ambitie om erg serieus te worden. Ik heb gemerkt dat ik samplen erg leuk vind en dus ligt een sampler voor de hand. Belangrijk voor mij is dan ook het gemak waarmee ik audio vanuit bijvoorbeeld youtube kan samplen. Verder is het van belang dat ik mijn stagepiano gemakkelijk aan kan sluiten.

Ik heb nu een aantal apparaten op het oog namelijk:
- Korg Electribe 2 sampler, ziet er erg leuk uit en heb al ervaring met de eerste generatie Electribes.
- Elektron Octatrack, ziet er echt te cool uit, wel erg duur en daarmee wellicht iets te veel van het goede.
- Roland mc-909, ziet er op het eerste gezicht ook goed uit maar heb me nog onvoldoende hierover ingelezen.

Mijn vraag is nu of jullie nog tips hebben, zie ik een bepaalde sampler of ander apparaat dat aan mijn eisen voldoet over het hoofd. Wellicht zien jullie andere mogelijkheden? Mijn voorkeur gaat echt uit naar hardware dus een eventuele combinatie met software zie ik in eerste instantie niet zitten.

Alvast bedankt voor de reacties, ben benieuwd!

Zaquencer met een oude drumdoos met midi en een synthje met midi, of meerdere. Misschien een nord 2(x) een microkorg enz? Ik denk maar even hardop.

Als je zoveel plezier had met die Electribes, graag sampled en Elektron overkill vindt...
Waarom koop je dan niet die nieuwe Electribe sampler of desnoods de vorige generatie ESX?

Akai MPC-1000. Kan samplen en doet met JJOS coole dingen. Sequencer is echt leuk in het gebruik - simpel en snel. Twee MIDI outputs om de rest aan te sturen, dus met een thru box kun je veel apparaten aansturen.

Akai MPC-1000. Kan samplen en doet met JJOS coole dingen. Sequencer is echt leuk in het gebruik - simpel en snel. Twee MIDI outputs om de rest aan te sturen, dus met een thru box kun je veel apparaten aansturen.

Heb al wel eens naar de verschillende MPC's zitten kijken maar niet meer aan gedacht. Net even verdiept in JJOS en dat ziet er idd cool uit!

Is de MPC-1000 niet al erg verouderd? En dan met name in verhouding met de Electribe 2. Die laatste staat momenteel het hoogst op de lijst.

Wat heet verouderd? Ja, het feit dat je er "slechts" 128 mb geheugen in krijgt en de harddisk IDE is en niet SATA, da's verouderd. Maar op eBay kun je nog gewoon IDE SSDs krijgen dus da's niet zo'n issue. De levensduur kan behoorlijk opgerekt worden als het moet, inclusief de pads (die hoogstwaarschijnlijk het eerst aan vervanging toe zijn).

Natuurlijk kun je ook met een Electribe aan de slag, al had ik wel iets gelezen van een paar bugs die er nog in zaten, maar wellicht zijn die nu opgelost. Het is uiteindelijk allemaal een kwestie van voorkeur :)

Er zijn ook een paar nieuwere hardwaresequencers die wel cool zijn maar dan heb je weer een aparte sampler nodig, en da's wat meer gedoe.

Toch zou ik een Octatrack niet gelijk afschrijven. Je kunt 'm voor hetzelfde bedrag ook weer wegdoen als hij teveel is maar het hoeft niet gelijk superprofi productie te betekenen puur en alleen omdat 'ie relatief duur is in vergelijking met een Electribe.

Ik heb Korg Gadget op de Ipad Air 2 staan, en deze app vind ik echt helemaal te gek. Ipad air 2 werkt ook lekker soepel door de CPU power. Je kan er een midi keyboard of controller aan hangen via een USB verloop kabeltje. Ik vind deze Korg app echt veel handiger dan een MC909, Electribe, MPC1000 e.d. Er zitten ook drum sampler en looper apps bij (in app purchase).

http://www.korg.com/us/products/software/korg_gadget_for_ipad/

Is die heimwee naar een hardware bak niet overgeromantiseerd? Ik heb een MC505 en een Emu XL7 command station gehad, Korg Gadget werkt voor mij een stuk beter. Je krijgt er ook nog gratis Ableton lite (v9) bij, kan je audio loops die je maakt met Gadget in 1 keer naar Ableton overzetten.

Ik heb Korg Gadget op de Ipad Air 2 staan, en deze app vind ik echt helemaal te gek. Ipad air 2 werkt ook lekker soepel door de CPU power. Je kan er een midi keyboard of controller aan hangen via een USB verloop kabeltje.

Gaaf appje van Korg! Mooi dat een compacte computer als een iPad dat kan draaien.. Die pianobar sequencer lijkt me ook lekker werken met ene touchscreen.. een stuk makkelijk dat lijnen events editten met buttons. De Korg M01 app voor de Nintendo DS werkt ook op soortgelijke makkelijke manier.

Maar het is een vrij prijzige oplossing ALS je nog geen iPad hebt. Want ik zou er dan ook een dock voor kopen om er comfortabel mee te kunnen werken:
http://us.focusrite.com/ios-audio-interfaces/itrack-dock#

Het mooie van hardware vind ik dat het een werkend systeem is, waarbij de werking niet afhankelijk is van hardware specs en het zwaarder worden van het OS door updates.
Ook het feit dat je met bijvoorbeeld een Electribe enkel muziek kan maken en dus niet je email checken of web browsen zou mij persoonlijk minder afleiden..

Maar hoe dan ook een gaaf appje..

Ik heb Korg Gadget op de Ipad Air 2 staan, en deze app vind ik echt helemaal te gek. Ipad air 2 werkt ook lekker soepel door de CPU power. Je kan er een midi keyboard of controller aan hangen via een USB verloop kabeltje. Ik vind deze Korg app echt veel handiger dan een MC909, Electribe, MPC1000 e.d. Er zitten ook drum sampler en looper apps bij (in app purchase).

http://www.korg.com/us/products/software/korg_gadget_for_ipad/

Is die heimwee naar een hardware bak niet overgeromantiseerd? Ik heb een MC505 en een Emu XL7 command station gehad, Korg Gadget werkt voor mij een stuk beter. Je krijgt er ook nog gratis Ableton lite (v9) bij, kan je audio loops die je maakt met Gadget in 1 keer naar Ableton overzetten.

Ja daar zit ik dus al een hele tijd mee in mijn hoofd, een nieuwe Ipad aanschaffen. Er gaan geruchten dat er een grotere Ipad aan zit te komen, dat vind ik wel erg interessant. Mijn Ipad2 waar ik nu op werk begint echt te traag te worden en veel apps, waaronder ook Korg Gadget, draaien waarschijnlijk niet of moeizaam. Ben wel benieuwd welke apps je nog meer hebt en hoe deze bevallen?! Ikzelf ben erg gecharmeerd van Nanostudio, daar heb ik al mijn nummer op mijn Soundcloud (zie link onderaan) mee gemaakt. Daarnaast gebruik ik synths als AniMoog, Thor en Sunrizer. Ook ThumbJam is aan te raden.

Wellicht heb je gelijk dat mijn heimwee overgeromantiseerd is, daarom heb ik mij voorgenomen om snel eens bij Keymusic in Utrecht langs te gaan om de Electribe en wellicht de Octatrack te gaan proberen, als ze die in de winkel hebben.

Ik wil geen hardware-software dicussie starten hoor... maar met een ipad is door het touchscreen het verschil met een hardware knoppenkastje wel erg klein geworden, bijna te verwaarlozen. Ik heb liever Korg gadget dan een paar van die kleine kastjes van Akai of Korg.

Wat je mist met hands-on aan echte knoppen draaien wordt ruimschoots goed gemaakt door de visuele sequencer. Je muzikale ideeen kan je veel beter vastleggen en bewerken. En de synths in de app klinken echt goed en zijn veelzijdig, en de audio uitgang (DAC) van de Air 2 is ook gewoon goed. zonder latency. Je hebt geen dock of losse audio interface nodig. Alleen een midi keyboard met een paar knoppen is wel handig, kan ook prima zonder. Ik heb nog een oude Ipad1, deze kan ik als midi keyboard en arpeggiator gebruiken (Yamaha app) via Bluetooth.

De app kan je ook syncen met andere midi gear.

Mooie is ook dat je een toonschaal kan kiezen per synth, b.v. mineur, dorian, etc etc. Dat hebben die hardware bakken niet, zover ik weet.

De app kan je ook integreren met andere apps via audiobus, naar b.v. een multi tracker. Leuk dat het kan, maar dat hoeft voor mij allemaal niet. Eerst maar gewoon goede tracks maken. Daarna exporteren naar andere apps of naar PC.

Ik heb ook veel van die andere apps die jij noemt, ik vind Korg Gadget een stuk completer. Het heeft best veel weg van Reason, zonder de patch mogelijkheden. Er zijn regelmatig acties, dan betaal je de helft van normale prijs en van in-app aankopen (nu 2 extra samplers beschikbaar).

Voor je iPad kun je tuna knobs kopen, kan je toch lekker knoppen draaien op je iPad

Of je koopt 3 leuke bakken bij bax, stuur je wat je het minst leuk vond gewoon weer terug! ;)

Voor je iPad kun je tuna knobs kopen, kan je toch lekker knoppen draaien op je iPad

Of je koopt 3 leuke bakken bij bax, stuur je wat je het minst leuk vond gewoon weer terug! ;)

Ja die Tuna Knobs heb ik inderdaad ook al eens gezien en overwogen. Ben nog steeds wel erg benieuwd. Kan nooit kwaad om er een paar te kopen, kun je je geen buil aan vallen.

Ik heb besloten er eens rustig over na te denken, binnenkort wat proberen en vooral geen overhaaste beslissing maken. Ben ik niet goed in maar ga het proberen. Ik heb de afgelopen dagen me al goed ingelezen en ben er in iedergeval uit dat ik minimaal een timestretch functie wil voor de samples. Volgens mij valt de Electribe dan al af. Hardware dus lekker knopjes draaien en tweeken heeft wel nog steeds kijn voorkeur maar een nieuwe ipad zou ook nog kunnen.

Back