Denken jullie dat er een Aira Roland Jupiter-8 zal uitkomen?

De JD-XA is een mooie synthesizer, met veel mogeliijkheden, maar ik zie hem niet als 'top of the line'. Daar is de prijs ook niet naar. Met een uitgebreide plugout-synth is veel meer mogelijk, vooral als het aspect van klanken stapelen en geheugens niet vergeten wordt. Dus minder groovebox en meer Fantom-layout.

Roland is een merk dat altijd beperkingen in hun producten inbouwt, Naar eigen zeggen om de gebruikersvriendelijkheid te bevorderen. De System-1 is vierstemmig polyfoon. Dat is al niet veel. Maar dat zou voor mij niet te hoeven betekenen dat de plugouts strikt monofoon moeten zijn, omdat de originelen dat toevallig waren.

Ik ben wel met je eens dat het apart is dat je beperkingen oplegt, omdat een oude synth die toevallig ook had. Het is grappig, want met de Jupiter-80 doen ze juist een moderne benadering van o.a. vintage synths, zonder dat soort beperkingen, en dat wordt niet erg gewaardeerd. (Misschien klinken ze i.t.t. de System-1 minder goed dan het origineel, maar ik denk dat de meeste mensen geen uitgebreide vergelijking hebben gedaan alvorens een mening te vormen ;-)

Hoezo, als ze alles digitaal houden lukt het ze uberhaupt niet om hem hetzelfde te laten klinken:)

Weet niet of dit nou ironisch bedoeld was... Maar er zijn inmiddels voorbeelden van excellente VAs / VSTs waar mensen in blinde tests geen verschillen kunnen horen. Waarmee ik niet zeg dat het anno 2015 onzin is om analoog te willen, zelfs als dat veel duurder is. Maar ik ben echt enorm onder de indruk van de SH-2 op de System-1, zelfs als je er superkritisch naar luistert.

@Mark: je omschrijft dus een Jupiter 80 met ACB plugouts ipv Supernatural (en met hardware interface ipv touchscreen misschien).

Dat zou zeker een leuke top of the line performance synth kunnnen zijn. (noot: geen workstation, daar hebben ze andere paardjes voor)

Het is op dit moment niet duidelijk of Roland ACB of Supernatural -of iets anders- als de toekomst ziet, aangezien ze tegelijk nieuwe ACB én Supernatural synths gelanceerd hebben. Wachten wat 2016 of 17 gaan brengen! Al lijkt een meer polyfone ACB Plugout synth natuurlijk wel een logische stap.

Ik ben wel met je eens dat het apart is dat je beperkingen oplegt, omdat een oude synth die toevallig ook had. Het is grappig, want met de Jupiter-80 doen ze juist een moderne benadering van o.a. vintage synths, zonder dat soort beperkingen, en dat wordt niet erg gewaardeerd. (Misschien klinken ze i.t.t. de System-1 minder goed dan het origineel, maar ik denk dat de meeste mensen geen uitgebreide vergelijking hebben gedaan alvorens een mening te vormen ;-)

Wat mij negatief opviel in de Jupiter 80 was het geluid van zijn standaard filtermodel. Dat heeft een karakter dat je zeker bij sweeps overal doorheen hoort en voor mij stoorde. De emulaties van oude synths waren een beetje simpel gesteld "spot on, plus dan weer dat filterklankje". Jammer! De andere filtermodellen klonken stukken beter, dus ik zou in de patches het standaard filter vervangen door het best passende alternatieve filter. Het lijkt me nog steeds een dijk van een synth. Beetje teveel overlap in mijn collectie om hem een plaats te gunnen, maar anders...

Het is op dit moment niet duidelijk of Roland ACB of Supernatural -of iets anders- als de toekomst ziet, aangezien ze tegelijk nieuwe ACB én Supernatural synths gelanceerd hebben. Wachten wat 2016 of 17 gaan brengen! Al lijkt een meer polyfone ACB Plugout synth natuurlijk wel een logische stap.

Dat klinkt inderdaad logisch.
En een fabrikant als Korg doet natuurlijk ook gewoon van alles: van uitgebreide VA (zoals in hun Kronos en apps) tot high-end analoog (Odyssey) en 'cheap and cheerful' (zoals de Volca's). Dus waarom zou Roland niet hetzelfde doen. De doelgroep per product is ook wel een beetje anders.

Het is duidelijk dat Roland zoekende is in een markt die ze (te) lang de rug hebben toegekeerd (dit geven de product managers ook gewoon openlijk toe) en niet bang is te experimenteren, en naar mijn idee zou dit alleen maar aangemoedigd moeten worden want dat is nu precies het klimaat waarbij de kans groot is dat er ineens iets briljants ontstaat.

Aira is voor het grootste deel een schot in de roos; ondanks het gemopper van wat puristen is het een groot succes en zijn de meeste eigenaren er dik tevreden mee en zie ik de apparaten op talloze foto's op mijn tijdlijn van podia tot homestudio voorbij komen.

De JD-Xi vind ik persoonlijk wat minder geslaagd maar wellicht een goede ingang voor mensen die met hardware aan de slag willen en nog niet echt iets hebben. De JD-XA heeft bakken potentie maar moet zich nog bewijzen, maar gaat in elk geval weer een richting in die Roland al decennia niet heeft aangeraakt..

Het modular spul mixt analoog en digitaal en zorgt voor een nieuw soort kruisbestuiving die we in dat segment nog niet eerder zagen, etc.

Al met al zou ik zeggen - interessante tijden, dus ik snap niet wat mensen mopperen.

Heb ergens laat in de nacht nog ff die Promars plug-out gecheckt.
Er zit een laag ruis-achtig iets in wat blijft als je de oscilators (VCA volume) uit zet ook blijft. Beetje storend, vooral in de lagere tonen. Die gemaakte VCA plopjes vond ik ook een beetje kunstmatig..
Heb ooit een JP4 gehad (heel lang terug) en kan me niet herinneren dat het zo aanwezig was.
Vond deze emulatie toch niet zo ontzettend overtuigend klinken als het in mijn verwachtingen was gemaakt.
Als ik binnenkort tijd heb wil ik bij een bevriend forumlid eens een hardware Promars checken en wat vergelijken..

Opzich gaat een single note emuleren in heel veel plugs best wel goed.. Ook in die JP8 van Arturia.. PWM is echt nearly close ivm een echte.. filtersweeps zijn ook best mooi.. maar toch hangt er zo'n rafelig encoder dekentje omheen ofzo.. (oid...) en dit gaat helemaal storen als je akkoorden speelt.. Hoop dat een polyfone emualtie van Roland dit niet, of minder heeft.

Heb trouwens ook de Diva weleens geprobeerd.. die had het wel stukken minder.. maar vond ik in de Roland layouts niet lijken op een JP 8.

Een volledig analoge remake lijkt mij sterk..

Ik hoor wel veel mensen nogal positief over de System 1 emulaties.. Als ze een JP8 ook zo goed kunnen emuleren zou ik er ook wel een willen.
Heb nu een Roland Varios (met de allereerste JP emulatie..) tja.. :D leuke historie maar er zijn tig betere.

Vind de Arturia emulatie best wel goed.. iig de betere uit de V-collection.

Maar jij heb toch een JP8 ? waarom zou jij dan nog met emulaties aan de gang gaan :?

Als je je JP8 zat bent dan houd ik mij aanbevolen :P

Put all your eggs in one basket? Give up the ghost?

Okee, dan wordt het etymologisch nog moeilijk te bepalen uit welk land/welke taal die uitdrukkingen komen. Maar ik zou zeggen, ga je gang.

Maar jij heb toch een JP8 ? waarom zou jij dan nog met emulaties aan de gang gaan :?

Als je je JP8 zat bent dan houd ik mij aanbevolen :P

Tja.. ik probeer wel meer substituutspul.. gewoon interesse... De OPX (Oberheim emulatie) is al best wel goed trouwens... Hoop op meer van dit soort keurige emulaties :)
't Is vooral in de zomer letterlijk wel cool om zoveel mogelijk synths uit te kunnen laten aangezien het dan al snel boven de 30 graden komt met wat meer van dit, energie verslindende, analoge spul aan.in mijn hokkie :D

Laatst gewijzigd:
The first clap is worth a one and a half gulder coin.

Spring is in the air..
bouncy.gif
but one swallow will not yet bring summer..

OPX lijkt op demo's inderdaad een puike Obie simulatie. Moest die nu in een mooie, inspirerende hardwaredoos draaien dan leek het me wel wat.

Back