Out of context

Veel hangt ook af van de werkelijke oorzaak van het nutteloze gevoel.

Vaak heb ik het idee dat mensen een algeheel gebrek aan waardering proberen te compenseren door in iets uit te blinken.
De tunnelvisie die daarbij ontstaat om toch die waardering te krijgen zorgt tegelijk voor een nog grotere kwetsbaarheid.
Als die waardering waar je voor 'strijdt' dan uitblijft dan val je van je sokkel. Dat doet pijn.

Mijn tip, werk aan je zelf in bredere zin, neem afstand van waar je nu op gefocused bent, zodra je weer sterker voelt over je leven in bredere zin kan je weer genieten van de dingen waar je nu op gefocused bent.

Soms moet je ook doelen loslaten en voor andere doelen kiezen, de dingen die je loslaat raak je niet kwijt, ze krijgen een andere betekenis.

Beste Pablo,

Gewoon doorgaan met je groei.
Ik ken dit gevoel ook.
Twijfels en leegte, woede en gefrustreerdheid.
En dat is dan nog maar het knokken tegen jezelf.
Laat staan dat je daar ook nog de wereld, internet, bij krijgt.
Het bestse is dan leuke dingen doen. Voorral bewegen.
Fietsen, stradwandelingen, whatever.
Doorgaan met wat je doet, er zit niets anders op:)

Veel hangt ook af van de werkelijke oorzaak van het nutteloze gevoel.

Vaak heb ik het idee dat mensen een algeheel gebrek aan waardering proberen te compenseren door in iets uit te blinken.
De tunnelvisie die daarbij ontstaat om toch die waardering te krijgen zorgt tegelijk voor een nog grotere kwetsbaarheid.
Als die waardering waar je voor 'strijdt' dan uitblijft dan val je van je sokkel. Dat doet pijn.

Mijn tip, werk aan je zelf in bredere zin, neem afstand van waar je nu op gefocused bent, zodra je weer sterker voelt over je leven in bredere zin kan je weer genieten van de dingen waar je nu op gefocused bent.

Soms moet je ook doelen loslaten en voor andere doelen kiezen, de dingen die je loslaat raak je niet kwijt, ze krijgen een andere betekenis.

:okdan:

Zo komen we er dichterbij :)

De oorzaak, vooral gebrek aan contacten in "real life". Niet dat ik helemaal niets heb, maar de frequentie en inhoud is buiten verhouding. Maar ik ben niet stilgestaan en ik werk aan oplossingen.

Ik denk dat mijn toekomst ergens anders ligt en dat ik in een wereld van illusie ben opgegroeid.

Heb alle tussenliggende pagina's niet gelezen, maar begrijp je frustratie. Als je muziek maakt, is het nu eenmaal zo dat het ene moment geen hond reageert op iets van je, en het volgende moment ben je bijna een BN'er omdat iedereen het zo tof vind.

Om eerlijk te zijn weet ik niet wat je maakt, maar non commerciele muziek is natuurlijk wat minder interessant voor de massa dan de gemiddelde synthforum track. Maar daar kies je ook bewust voor. Ik heb platen gemaakt waar ik totaal niet trots op ben, maar die 1,2 miljoen YouTube vieuws hadden.

Als je muziek maakt, zit je nu eenmaal soms met het gevoel dat je op een onbewoond eiland woont. Wat belangrijk is, is zorgen dat je producties elke keer beter zijn dan de vorige. Je bent zo goed als je laatste plaat. Streef naar perfectie, en haal daar je voldoening uit. Soms geeft een fantastische afmix veel meer voldoening dat een super leuk nummer.

Blijf knokken voor je droom. Geef niet op, en zet door. Kijk niet naar wat anderen zeggen, want dat kan je totaal van slag brengen zonder onderbouwing.

Ik lees over mijn platen wel eens dat iemand ze "totaal verschrikkelijk" vind. Menig forumlid zal die mening ook hebben over mijn muziek. Dat is niet erg. Het is een persoonlijke mening. Als ik in Ahoy op een feest 10.000 man zie springen op mijn muziek, vergeet ik dat wel weer. Of als een plaat de hitlijsten binnen komt.

Voor elke 10 tegenslagen staat wel 1 succes. Dus zet door, en doe wat je leuk vind!

Om even terug on-topic te komen..

Op andere forums waar muziek gepost kan worden hebben ze ook regels dat voor het posten van muziek/tracks je zelf ook comments moet geven..
Een forum hanteert bv zelfs de regel dat voor elk topic wat je opent, je 2 x feedback moet geven. Doe je dit niet wordt je topic verwijdert.

Zonder dingen te veel op een weegschaaltje te willen leggen en de spontaniteit eraf te halen.. het is natuurlijk wel een goed uitgangspunt.. al vraag ik me af of je werkelijk op reacties van spammers zit te wachten.. :D

Los daarvan zijn er hier genoeg gebruikers die zelf een kader scheppen voor de comments.
Variërend van elke comment is welkom tot als je niets leuks kan zeggen zeg dan niets..

Raphie had altijd vrij veel reacties op zijn snippets / tracks

Lijkt er op dat een meer dan gemiddelde aanwezigheid ook helpt.

Een andere vraag die je jezelf kunt stellen: waarom maak je eigenlijk muziek? Gaat het je om de muziek of om de ambiance, om de aandacht... Of maak je alleen nog muziek omdat dat nu eenmaal hoort op het forum waar je je thuisvoelt? Om ergens bij te horen, of om ergens NIET bij te horen... Allemaal legitieme redenen, maar (misschien) handig om over na te denken. Er is niet één weg, er zijn er honderden. Misschien vind je die weg nooit, misschien pas op je 80ste. Grote kans dat je altijd blijft twijfelen.

Er wordt hier vaak geadviseerd "Vooral doorgaan!" maar laten we eerlijk wezen: muziek is ook niet alles.
Misschien vind je uiteindelijk meer bevrediging als timmerman of zorghulp. Of misschien doet het er helemaal niet toe wat je doet. Je wilt toch meer zijn dan alleen je beroep.

Laatst gewijzigd:
Raphie was idd een.. ja.. sfeermaker.. :) maar dat is waar je qua sfeer niet echt op zit te wachten lijkt mij.. :) Dan toch maar liever alleen een spammer die alleen even hoi en :okdan: doet. :D

Ik bedoel meer gewoon het aanwezig zijn, de manier waarop moet ieder voor zich zelf bepalen. 8)

Een andere vraag die je jezelf kunt stellen: 1) waarom maak je eigenlijk muziek? Gaat het je om de muziek of om de ambiance, om de aandacht... Of maak je alleen nog muziek omdat dat nu eenmaal hoort op het forum waar je je thuisvoelt? Om ergens bij te horen, of om ergens NIET bij te horen... Allemaal legitieme redenen, maar (misschien) handig om over na te denken. Er is niet één weg, er zijn er honderden. Misschien vind je die weg nooit, misschien pas op je 80ste. Grote kans dat je altijd blijft twijfelen.

Er wordt hier vaak geadviseerd "Vooral doorgaan!" maar laten we eerlijk wezen: muziek is ook niet alles.
2) Misschien vind je uiteindelijk meer bevrediging als timmerman of zorghulp. 3) Of misschien doet het er helemaal niet toe wat je doet. 4) Je wilt toch meer zijn dan alleen je beroep.

1) Omdat ik het leuk vind. Ik voel me daar geïdentificeerd. Maar de manier waarop het gebeurt klopt m.i. niet helemaal.
2) Had ik die behoefte, was ik hier niet.
3) Juist wel, anders als ik "maar lekker bezig ben" zonder af te vragen wat ik aan het doen ben, was ik (nogmaals) hier niet.
4) Natuurlijk! Ik ben docent (om geld te verdienen, mijn beroep) en zanger-producer (voor het plezier) en een loverman. Ik voer mijn activiteiten uit, maar de manier waarop het gebeurt en de zin daarvan kloppen dus niet helemaal qua gevoel. Ergens mis ik een belangrijke schakel waar ik dan zeg "dat is het" en ik de ruimte voel om verder te ontwikkelen.

En er is ook geen grens, want ja, er is nog veel meer te leren en dat is leuk, maar als ik in het proces van leren en ervaren nog te kort ben om toch nog niet bij stap 1 te belanden, dan vraag ik me af wat ik aan het doen ben en of ik mijn (gebrek aan) energie ergens anders moet besteden.

Zelfs de flow van dit topic, terwijl ik denk dat ik heel duidelijk en concreet dingen benoem worden mijn uitspraken niet helemaal begrepen (de geest van de sterk aanwezige ex-leden wordt ineens geroepen ter vergelijking en hier word ik niet vrolijk van!), uitzonderingen daargelaten :okdan:

Paabs, je heb volgens mij "gewoon" een disco dip :)

Geeft niet, gaat wel weer over natuurlijk (heeft iedereen wel eens last van, sommige meer, langer en vaker dan anderen)

Zoals altijd: kijk niet om want die kant ga je niet op
Lukt iets niet dan kijken of je de methode kan veranderen (niet het doel)
Zonder doel is geen enkele optie bevredigend
Heeft het met muziek maken/creativiteit te maken of is het dat waar we het al eerder over hadden wat speelt?
(Argentinie)

En zoals ik in de eerste reactie al schreef natuurlijk.

*en je kan me altijd spammen via de bekende wegen natuurlijk :okdan:

Het is een combinatie van allerlei (hierboven genoemde) factoren. Het lijkt dat er alle onderdelen van het systeem (de factoren dus, alles wat er rondom speelt) niet werken.

Ik had een ander verhaal willen vertellen of anders willen aanpakken, of een iets makkelijke(re) weg als "gewoon niets meer posten" kunnen kiezen.

Je bent een gevoelsmens wat het in dit geval dus (iets) gecompliceerder maakt.

Mijn tip:

Gewoon muziek blijven pielen, wellicht met iemand anders disco dippen en je focussen op de weg die voor je ligt (het echte leven) want daar zit/is de sleutel denk ik.

(de geest van de sterk aanwezige ex-leden wordt ineens geroepen ter vergelijking en hier word ik niet vrolijk van!)

Wat ik bedoelde is dat het aantal hits / views of whatever voor je muziek niet helemaal afhangt van je muziek alleen.

Wat ik bedoelde is dat het aantal hits / views of whatever voor je muziek niet helemaal afhangt van je muziek alleen.

Okay, dat heb ik begrepen... Ik doelde meer op de "sfeermaker" mening...

Daniël heeft wel de belangrijkste tip genoemd en hier ga ik voor.

Pablo, vergeet ook niet al die momenten van plezier en waarom het zo fijn is muziek te maken.Wanneer je die focus blijft houden, raak je niet teleurgesteld. :okdan:

Op dit moment, de enige manier en dat helpt. Bedankt :)

Gelukkig hebben we nu torp als echte sfeermaker :P

Het klopt natuurlijk dat je muziek moet maken omdat je het zelf leuk vind om muziek te maken. Je moet niet muziek gaan maken omdat je de goedkeuring van anderen wil.

Maar het is toch wel zo dat als ik iets gemaakt heb dat ik het erg leuk vind om het aan andere mensen te laten horen en dat het dan kicken is als anderen het leuk / goed vinden. Stel dat alles wat je hier op SF zet steevast de grond in wordt geboord (of dat er geen enkele reactie komt) dan voelt dat toch minder goed dan dat iedereen je de hemel in prijst. We zijn nou eenmaal sociale wezens.

Jammer Pablo!

Maar het probleem met muziek maken en het zelf uitbrengen is dat er vaak niet genoeg aandacht wordt besteedt aan het hoofdstuk promotie/marketing. Zoals ik zelf heb ervaren is promotie/marketing echt 50% van het hele werk om ook maar enigszins volgens/fans te krijgen.

Vooral het aanschrijven van populaire sites in je genre, facebookgroepen, radiostations en magazines doet vaak veel goeds. Stuur mensen mailtjes, socialize met ze en laat je horen zonder dat het spam wordt.

Dit is geen aanval op jou Pablo, maar iedereen kan tegenwoordig muziek maken met een computer en het op youtube zetten met al dan niet een leuk filmpje. Maar dat betekent nog niet dat je zodra je het hebt gepost achterover moet gaan leunen en verwachten dat de views/likes/cash binnen gaan stromen.

EDIT: Natuurlijk is geluk ook een belangrijke factor. Je kan een wereldhit hebben, maar als je niet het geluk hebt dat iemand het hoort (al dan niet door je eigen promotie) dan zal er nooit wat mee gebeuren.

Laatst gewijzigd:
Back