Out of context

Bedankt nogmaals voor de reacties en de serieuze meningen. Opzich is inderdaad een goed moment om over na te denken.

Op een gegeven moment werd er iets te veel.

Mijn moeder vond in haar jeugd erg leuk om te tekenen en deed allerlei cursussen. Zij wilde ooit een tentoonstelling organiseren, gewoon voor de lol en de erkenning. Mijn zus en ik volgden ook cursussen. We hadden tientallen schilderijen. Uiteindelijk besloot onze lerares met veel moeite en aankondigingen een tentoonstelling te organiseren. Rond 1986 (ik was 12) was de aanpak van zulke cursussen heel anders dan nu: heel traditioneel en geluksmakende producten (graag dat nieuw word zo laten). Alléén ik had toestemming om een schilderij te laten zien, de rest bleef zitten. Niet erg maar toch...

Later was de tijd veranderd en interesse was voorbij gegaan. Mijn moeder is met pensioen nu en maakt ze weer schilderijen. Ze plaatst deze overal thuis in de woonkamer. De schilderijen vertonen precies hoe zij is. Als er bezoekers komen kunnen ze zien en iets van zeggen (of niet) maar ongemerkt blijven ze niet.

Kort geleden ging ik naar een loopbaancoach en therapeut. Zij heeft in haar kamer als "opvallende" een schilderij dat zij zelf heeft gemaakt, een groep danseressen. Elke sessie kwam ik binnen en had deze kunnen bewonderen.

Met muziek is het een andere kwestie: om een geluid te isoleren van de realiteit en aandacht aan besteden is een andere ervaring. Een schilderij zie je min of meer in een oogopslag, muziek zou je minstens drie minuten horen. Eigen nummers in een loop draaien lijkt me wat irritant. Waarom dus forceren?

Ik heb eens op je youtube kanaal gekeken. En ik zou al blij zijn met de 80 subscribers die je hebt!
Ook wordt jouw kanaal niet gepromoot en is (nog) geen viral. Dus blijven die tienduizenden views weg..

Natuurlijk is op youtube een fimpje met (leuke) beelden eerder succesvol dan een audiotrack met daarop een statisch plaatje.
Ik kan me voorstellen dat zoiets niet snel viral zou gaan.

En als je het vergelijkt met mijn kanaal (https://www.youtube.com/user/TheScepticist),
zou ik als' k jou was niet klagen... :-P

Ik heb eens op je youtube kanaal gekeken. En ik zou al blij zijn met de 80 subscribers die je hebt!
Ook wordt jouw kanaal niet gepromoot en is (nog) geen viral. Dus blijven die tienduizenden views weg..

Natuurlijk is op youtube een fimpje met (leuke) beelden eerder succesvol dan een audiotrack met daarop een statisch plaatje.
Ik kan me voorstellen dat zoiets niet snel viral zou gaan.

En als je het vergelijkt met mijn kanaal (https://www.youtube.com/user/TheScepticist),
zou ik als' k jou was niet klagen... :-P

Het lijkt het zo, de helft bestaat zelfs niet meer! Youtube doet geen automatische updates als mensen ooit abonneren en daarna verlaten, dus dat zegt niets.

En geloof mij zelfs zou ik mijn blote kont als plaatje vertonen helpt het ook niet. Al gedaan (niet op die manier maar vergelijkbaar).

Nogmaals, de schakel klopt dus niet.

En geloof mij zelfs zou ik mijn blote kont als plaatje vertonen helpt het ook niet. Al gedaan (niet op die manier maar vergelijkbaar).
Sommige blote konten gaan uiterst viral op youtube hoor! :-P

Maar bedenk: Hoe zouden mensen op jouw kanaal moeten komen? Via de zoekfunctie en dan net op zoek zijn naar de tekst die je bij je filmpje hebt staan? Ook is viral gaan van toeval afhankelijk. Iemand moet iets maar net leuk vinden en dit met anderen delen. Je zou dus manieren moeten vinden om je kanaal te promoten. Een mogelijkheid daartoe is het maken van een kanaalfilmpje (op de profielpagina), die dan weer door youtube gepromoot kan worden. Ook kun je jezelf abonneren op andere kanalen en daar reageren. Het blijft natuurlijk ' sociale media' waar interactie tussen gebruikers plaatsvindt.

Maar het belangrijkste is: met een statisch plaatje plus audio eronder ben je niet snel succesvol op youtube. Tenzij daar muziek te vinden is waar mensen naar op zoek zijn.

Laatst gewijzigd:
Sommige blote konten gaan uiterst viral op youtube hoor! :-P

Maar bedenk: Hoe zouden mensen op jouw kanaal moeten komen? Via de zoekfunctie en dan net op zoek zijn naar de tekst die je bij je filmpje hebt staan? Ook is viral gaan van toeval afhankelijk. Iemand moet iets maar net leuk vinden en dit met anderen delen. Je zou dus manieren moeten vinden om je kanaal te promoten. Een mogelijkheid daartoe is het maken van een kanaalfilmpje (op de profielpagina), die dan weer door youtube gepromoot kan worden. Ook kun je jezelf abonneren op andere kanalen en daar reageren. Het blijft natuurlijk ' sociale media' waar interactie tussen gebruikers plaatsvindt.

Maar het belangrijkste is: met een statisch plaatje plus audio eronder ben je niet snel succesvol op youtube. Tenzij daar muziek te vinden is waar mensen naar op zoek zijn.

Allemaal waar, maar om opnieuw zo te beginnen is te laat. Het kost jaren opbouwen en toch is de kans niet reëel.

Vroeger deed ik het met myspace, allerlei tracks van anderen beluisteren, likes geven, etc. Totdat ik op een gegeven moment een "volger" was. Ik deed het andersom, geen reacties.

Video's op youtube, had ik ook echte video's. Ook een schreeuwende onderschrift hier en daar met de links.

Dus het zegt helemaal niets! Het enige waar ik wel aan heb is: nu maak ik het puur voor mezelf en probeer daar me op te focussen.

Het enige waar ik wel aan heb is: nu maak ik het puur voor mezelf en probeer daar me op te focussen.

Uiteindelijk ben je zelf je belangrijkste publiek! En ik kan me voorstellen dat je er weleens genoeg van krijgt om je muziek aan de rest van de wereld te laten horen.

Zelf deel ik mijn muziekjes uit een soort exhibitionisme. Ik vind het nog steeds spannend om iets online te zetten. En dat doorbreekt het saaie alleen maar voor mijzelf werken. Natuurlijk vraag ik mij ook wel het nut af van het spammen van mijn tracks. En ik ben daar minder actief in dan een paar jaar terug.

En soms word ik teleurgesteld in de aandacht die ik dan krijg. Maar ook valt het soms reuze mee!

die eerste zin van scepticist dus.

en ik vraag me af of dit eerlijke topic in je op zou komen als je zelf voldoening hebt van je muziek. misschien heb er eigenlijk gewoon even tabak van en moet je een pauze nemen. is heel normaal.

Een aantal goede tips zijn al voorbij gekomen, waarvan de allerbelangrijkste is dat je muziek in eerste instantie puur voor jezelf moet maken. Maar dat geld in principe voor alle hobbygerelateerde zaken waar je niet direct een boterham mee verdiend. En houd je verwachtingen voor "succes" (wat dat ook moge betekenen voor jezelf) binnen de grenzen van de realiteit.

Zelf heb ik een aantal jaar een middelgroot YouTube-kanaal gehad met zelf bewerkte muziekvideo's op basis van bestaand audio- en videomateriaal. Dit was iets dat in ongeveer drie jaar uitgroeide van simpele hobbyproducties naar semi-professioneel niveau. Alhoewel dit alles zeer veel publiciteit opleverde via talloze wereldwijde weblogs, deed ik het uiteindelijk grotendeels voor mezelf. Door zeer serieuze copyrightgerelateerde bedreigingen is dit project helaas ten einde gekomen en is alle moeite in zekere zin voor niets geweest. Dit is echter wel de hoofdreden geweest om meer te gaan doen met eigen muziekproducties. Op muzikaal vlak zal het waarschijnlijk niet snel voor dezelfde publiciteit en status zorgen als bij het videoproject, alhoewel ik er nu wel meer plezier aan beleef omdat het veel persoonlijker is. Een negatieve gebeurtenis kan dus ook heel goed zorgen voor een positieve verandering.

Ik beschouw het musiceren als een vorm van kunst en communicatie. Ik vind het zelf erg vervelend als ik alleen maar aan het zenden ben zonder respons. Internet is te groot voor mij geworden, onoverzichtelijk en kansloos.

Internet is wat dat betreft wel een grote valkuil. Communicatie zonder direct real-life contact is zelden vruchtbaar. Tenminste, dat is hoe ik het ervaar. Diepgang op gebied van "kunst" en communicatie moet je gewoon niet verwachten op bijvoorbeeld een platform als SoundCloud. Sowieso is pre-recorded muziek, en de status daarvan binnen de maatschappij, aardig op weg naar de afgrond. Het aanbod is te groot, het is sterk onderhevig aan trends, en de manieren om nog te kunnen opvallen tussen de ruis zijn zeer extreem. Voor mezelf is dat echter des te meer reden om het allemaal persoonlijker te maken.

Ik kan PabloDeMode alleen maar aanraden om vooral te blijven doorgaan met datgene waar hij wèl plezier aan beleeft. En persoonlijkheid m.b.t. muziek zul je eerder vinden in real-life situaties. Bij voorkeur tijdens kleinschalige evenementen.

Wow, ik kan me behoorlijk vinden in je betoog, het is zeker niet altijd makkelijk om eruit te blinken of op te vallen; zeker niet op de dag van vandaag.

"Leuk dat je muziek maakt maar besef wel dat niemand op je zit te wachten." Dit is helaas de harde waarheid, en die heb ikzelf ook ondervonden/ben ik nu nog aan het ondervinden.

Ik heb de laatste tijd wat meer tijd vrij kunnen maken om mezelf uit te werken, ook op online gebieden en ik moet zeggen dat dit wel enig goed effect heeft gehad. Inderdaad, het internet groeit hard en er is erg veel troep aanwezig, maar het blijft nog steeds een krachtig advertentieplatform. Wat hier ook al gezegd werd is af en toe je spul te delen met community's of groepen, dat wil ook wel eens helpen; het beste is om niet veel respons te verwachten want dan word je zeker teleurgesteld.

Blijf maken wat jij graag zou willen horen, of zoek een niche in de markt, dat kan ook helpen. Er zijn ergens op de wereld mensen die je spul tof vinden en je niet alweer "ontvolgen" na twee dagen. Het zal wat moeite kosten om die mensen te vinden, maar als dat lukt ben je weer een stapje dichterbij.

Forceer je in de markt en laat je niet wegdrukken. Als dit echt is wat je wilt zou ik er helemaal voor gaan! :)

Tja, tja, ik heb een beetje een dubbel gevoel bij dit soort 'problemen'. Aan de ene kant herken ik het wel, en begrijp ik dat het frustrerend kan zijn om niet het respect te krijgen voor iets waar je al je ziel en zaligheid in hebt gestopt. Aan de andere kant: muziekmaken moet je vooral doen omdat je er zelf een kick van krijgt, het gevoel dat je bekruipt als je weer iets moois bedacht hebt, ongeacht of iemand feedback geeft. Anders zit je alleen jezelf maar in de weg met je te hoge verwachtingen.

Oftewel: doorgaan met muziekmaken en iets meer schijt hebben aan andere mensen.

Bedankt nogmaals voor de reacties.

Dit is wel een interessant topic geworden! Alle factoren zijn genoemd.

Blijkbaar heb ik een verkeerde beeld over dit allemaal.

Ik hou van muziek sinds mijn geboorte. Toen ik in Argentinië was deed ik mee aan karaoke avonden. Het publiek zat er al en ik had daar leuke (en ook minder leuke) contacten. Ik zocht in Nederland iets dergelijks (rond 2003/4). Natuurlijk was het uit de mode hier, al lang. Ik dacht: ik download instrumentele versies van nummers die ik leuk vind en ik organiseer een leuke live set. Zelfs heb ik in 2006 een optreden gegeven in een buurtcentrum (alle faciliteiten gekregen voor niets en zelfs danseressen en decor!), maar omdat het puur uit eigen initiatief was kwamen er 15 mensen (waarvan de helft geen vrienden zijn maar kennissen en familie van mijn partner).

Later dacht ik, weet je ik maak eigen muziek met software en toen kwam ik met het idee van magix en loops plakken. In het begin was er meer feedback-respons (nog niet in het forum, ik had eerst myspace en hyves), het leek "voldoende" te zijn.

De rest is geschiedenis. Misschien heb ik voor de verkeerde weg gekozen. Gebrek aan contacten (buiten het forum) is een van de oorzaken, maar daar moet ik een andere thread gaan openen en het lijkt me hier niet geschikt.

Nog iets: wat er in de sociale media gebeurt is voor mij toch vergelijkbaar als in real life. Ik heb een soort schatting: van het aantal "kennissen" die je hebt blijft maar tussen 5/10 procent "interactief" (waar iets echt gebeurt in welke vorm dan ook). En de frequentie van dat procentage is ook erg laag (gemiddeld 10 keer per jaar?).

Time to move!

mmm.jpg

"Vooral dóórgaan"

Ik durf wel even meepraten want ik was door het dolle heen toen ik op mijn 22ste, nu zo een 30 jaar geleden, een contract tekende met EMI. In de daarop volgende jaren en door mijn professionele bezigheid kwam ik in contact met toch heel wat internationale zogenoemde 'popsterren' die uiteindelijk gewone stervelingen zijn als jij en ik, pissen en kakken en ziek worden en sterven, maar net iets meer geluk hebben gehad. Een factor die soms wordt vergeten !
(ik lees trouwens afgelopen vrijdag dat een 'ouwe kennis' en onderdeel van Natural Born DJ's uit het leven is gestapt)

En geloof me maar, ik heb op professionele basis als muzikant gewerkt, en dat is zeker geen rozegeur en maneschijn !!! De muziekscene is op 25 jaar tijd door een ware revolutie gegaan. 30 jaar geleden kostte muziek maken, studio, synthesizers enz. nog een aardig pak geld. Het voordeel is dat alles betaalbaar is geworden en je thuis nagenoeg professionele opnames kan maken. Veel 'echte' studios zijn verdwenen. Het nadeel is dat er enorm veel wordt gemaakt en dat 'doorbreken' of erkend worden meer een kwestie is geworden van het juiste liedje op het juiste moment via het juiste kanaal.

En dat was vroeger ook al zo, zij het minder uitgesproken. Inderdaad, het maken van een steengoede track is niet langer een garantie op erkenning. Zeg meer een lotje van de loterij geworden, al heb je die echt goede track nog wel nodig. Artisten verdienen nagenoeg niet meer aan platen verkoop, dan wel van Youtube hits, optredens, merchandise enz. De boekjes met smeuïge verhalen a la Familie, Blik, Story enz helpen ook nog.
Stromae is een mooi voorbeeld. Hij vraagt niet alleen 300.000€ voor een optreden, hij heeft intussen een kledinglijn en een voorstel voor een film. See what I mean ? Artiesten zijn echte producten geworden en worden op zo een kort mogelijke tijd zo hard mogelijk gehyped en uitgemolken. Neem bijvoorbeeld Christine & the Queens. Wedden dat ze binnen dit en 2 jaar vergeten is ? Tenminste als ze er niet in slaagt om de hype te blijven voeden. Er zijn de dag van vandaag meer dan 1-hit-wonders dan ooit tevoren. Er zijn zo veel diverse stijlen en er wordt heel veel muziek gemaakt. Check bijvoorbeeld Trifonic eens op Soundcloud. Beregoed en erg bekend, zij het heel lokaal in de USA. Totaal onbekend in de EU, terwijl ze het volgens mij wel verdienen. Nog van die namen ? Secret Machines bijvorbeeld. Idem en vrijwel onbekend hier.
En zo staat Soundcloud vol, en helaas ook vol van gepruts en het zijn vooral de mensen achter Souncloud zelf die er beter van worden. Ik heb trouwens aan SC eens laten weten dat ze beter ophouden met DJ-mixen toe te laten, of tenminste in een apart hokje te steken. Het is gewoon vervuiling van de bedoeling van het SC-platform.

Ik maak intussen al meer dan 15 jaar nog enkel muziek voor mezelf en daar ben ik erg blij mee. Platen maken ? Been there done that en het is niet steeds een fijne wereld om in te werken ! Zal me intussen compleet worst wezen wat iemand anders er van vind. Toch heb ik professioneel nog steeds nauwe banden met de muziekwereld en door een heel drukke job helaas te weinig tijd om zelf muziek te maken...dat is eerder mijn verdriet. ;-)

Nee Pablo, tracht vooral plezier te hebben aan het creatieve proces. Verkoop van platen of erkenning zegt niets over jouw tracks want je wil niet weten hoeveel steengoede muziekjes die er worden gemaakt en NOOIT 1 seconde airplay, NOOIT 1 Youtube hit zullen halen...
Zorg er gewoon voor dat je niet gefrustreerd eindigt. Weet dat er op deze wereld mensen rondlopen die heel andere zorgen hebben. NOOIT muziek zullen KUNNEN maken. Mensen die zich op dit moment afvragen of ze morgen überhaupt iets te eten zullen vinden...laat staan dat ze naar de tandarts kunnen als ze kiespijn hebben !

Ik durf wel even meepraten want ik was door het dolle heen toen ik op mijn 22ste, nu zo een 30 jaar geleden, een contract tekende met EMI. In de daarop volgende jaren en door mijn professionele bezigheid kwam ik in contact met toch heel wat internationale zogenoemde 'popsterren' die uiteindelijk gewone stervelingen zijn als jij en ik, pissen en kakken en ziek worden en sterven, maar net iets meer geluk hebben gehad. Een factor die soms wordt vergeten !
(ik lees trouwens afgelopen vrijdag dat een 'ouwe kennis' en onderdeel van Natural Born DJ's uit het leven is gestapt)

En geloof me maar, ik heb op professionele basis als muzikant gewerkt, en dat is zeker geen rozegeur en maneschijn !!! De muziekscene is op 25 jaar tijd door een ware revolutie gegaan. 30 jaar geleden kostte muziek maken, studio, synthesizers enz. nog een aardig pak geld. Het voordeel is dat alles betaalbaar is geworden en je thuis nagenoeg professionele opnames kan maken. Veel 'echte' studios zijn verdwenen. Het nadeel is dat er enorm veel wordt gemaakt en dat 'doorbreken' of erkend worden meer een kwestie is geworden van het juiste liedje op het juiste moment via het juiste kanaal.

En dat was vroeger ook al zo, zij het minder uitgesproken. Inderdaad, het maken van een steengoede track is niet langer een garantie op erkenning. Zeg meer een lotje van de loterij geworden, al heb je die echt goede track nog wel nodig. Artisten verdienen nagenoeg niet meer aan platen verkoop, dan wel van Youtube hits, optredens, merchandise enz. De boekjes met smeuïge verhalen a la Familie, Blik, Story enz helpen ook nog.
Stromae is een mooi voorbeeld. Hij vraagt niet alleen 300.000€ voor een optreden, hij heeft intussen een kledinglijn en een voorstel voor een film. See what I mean ? Artiesten zijn echte producten geworden en worden op zo een kort mogelijke tijd zo hard mogelijk gehyped en uitgemolken. Neem bijvoorbeeld Christine & the Queens. Wedden dat ze binnen dit en 2 jaar vergeten is ? Tenminste als ze er niet in slaagt om de hype te blijven voeden. Er zijn de dag van vandaag meer dan 1-hit-wonders dan ooit tevoren. Er zijn zo veel diverse stijlen en er wordt heel veel muziek gemaakt. Check bijvoorbeeld Trifonic eens op Soundcloud. Beregoed en erg bekend, zij het heel lokaal in de USA. Totaal onbekend in de EU, terwijl ze het volgens mij wel verdienen. Nog van die namen ? Secret Machines bijvorbeeld. Idem en vrijwel onbekend hier.
En zo staat Soundcloud vol, en helaas ook vol van gepruts en het zijn vooral de mensen achter Souncloud zelf die er beter van worden. Ik heb trouwens aan SC eens laten weten dat ze beter ophouden met DJ-mixen toe te laten, of tenminste in een apart hokje te steken. Het is gewoon vervuiling van de bedoeling van het SC-platform.

Ik maak intussen al meer dan 15 jaar nog enkel muziek voor mezelf en daar ben ik erg blij mee. Platen maken ? Been there done that en het is niet steeds een fijne wereld om in te werken ! Zal me intussen compleet worst wezen wat iemand anders er van vind. Toch heb ik professioneel nog steeds nauwe banden met de muziekwereld en door een heel drukke job helaas te weinig tijd om zelf muziek te maken...dat is eerder mijn verdriet. ;-)

Nee Pablo, tracht vooral plezier te hebben aan het creatieve proces. Verkoop van platen of erkenning zegt niets over jouw tracks want je wil niet weten hoeveel steengoede muziekjes die er worden gemaakt en NOOIT 1 seconde airplay, NOOIT 1 Youtube hit zullen halen...
Zorg er gewoon voor dat je niet gefrustreerd eindigt. Weet dat er op deze wereld mensen rondlopen die heel andere zorgen hebben. NOOIT muziek zullen KUNNEN maken. Mensen die zich op dit moment afvragen of ze morgen überhaupt iets te eten zullen vinden...laat staan dat ze naar de tandarts kunnen als ze kiespijn hebben !

Zooo dat is mooi geschreven:halleluja En Pablo, ga eens snel lekkere (Italo) Tracks maken 8) Ik ben fan van je hoor!! Hop aan t werk.....

Bedankt nogmaals.

Ik herhaal, ik werk steeds, alleen ben ik het overzicht kwijt. Daarom vraag ik me af, wat ben ik aan het doen? Wat is het belang of het doel hiervan?

Dat is meer het probleem. Vorm en inhoud. En de schakel.

Of italo, rock of house is, heb ik daar ook geen duidelijk beeld maar het maakt uiteindelijk niet uit.

Skeletvm heeft (in tegenstelling tot bovenstaande) een heel beeldend bericht geschreven.

Er zijn andere mensen die heel andere zorgen hebben, jazeker. Het helpt om te relativeren. Natuurlijk. Daar liggen andere behoeftes en noodzaak in een andere context die ik zelf heel goed ken.

Daarom vraag ik me af, wat ben ik aan het doen? Wat is het belang of het doel hiervan?

Je vraag leunt aan tegen de meest existentiële vraag van het leven : Waarom zijn we hier en wat is het doel van je leven.

Het doel is dat je plezier hebt aan het maken van muziek. Het belang ervan is net zo gewichtig als wat je er zelf van maakt. Dus hou het vooral luchtig. Heb geen verwachtingen.

Stop met denken!

Zo simpel is het. :)

Hey bij mij is het juist andersom, veel mensen willen wat van me horen alleen produceer ik amper wat ;)

Geintje :)

Allereerst maak je toch muziek voor jezelf? De voldoening dat je tracks afmaakt..

Verder is er gigantisch veel aanbod, veel goed werk en heel veel crappy stuff.
Tegenwoordig moet je slim scoren:

Maak een een remix van een hit (Rihanna - Umbrella - PablodeMode rework).

Of zet een muziekapparaat in de youtube titel:
Dus ipv. PablodeMode 'Summertime' > 'Summertime - made with MPC60 and Akai S1100'.

Dan heb je ook weer extra publiek... In deze tijd moet je onderhand gaan schreeuwen om aandacht, net als een markt-koopman..:)

Hey bij mij is het juist andersom, veel mensen willen wat van me horen alleen produceer ik amper wat ;)

Geintje :)

Allereerst maak je toch muziek voor jezelf? De voldoening dat je tracks afmaakt..

Verder is er gigantisch veel aanbod, veel goed werk en heel veel crappy stuff.
Tegenwoordig moet je slim scoren:

Maak een een remix van een hit (Rihanna - Umbrella - PablodeMode rework).

Of zet een muziekapparaat in de youtube titel:
Dus ipv. PablodeMode 'Summertime' > 'Summertime - made with MPC60 and Akai S1100'.

Dan heb je ook weer extra publiek... In deze tijd moet je onderhand gaan schreeuwen om aandacht, net als een markt-koopman..:)

Daar zit wat in denk ik. Heb al gedaan, vrij extreem (ooit), toch werkte het niet.

Maar het kwartje begint te vallen :)

misschien is t ook verstandig om het los van elkaar te zien

- lekker muziek maken en loos gaan voor je plezier ermee

- kijken hoe je je dingen aan de man kunt brengen

dat tweede zou ik nooit het eerste laten beïnvloeden. Het tweede zegt ook niet bijster veel over het eerste. Laat de onzekerheid door het eventueel mislukken van het tweede je lol van het eerste niet vergallen. Is het eerste leuk genoeg om zonder het tweede een groot deel van je leven mee te vullen? dan doen. anders sowieso kappen :D

Back