Mixing en mastering: De auto

Wellicht een ongebruikelijk idee, maar ik gebruik ook wel eens de combinatie koptelefoon / buttkicker. Dat is een apparaatje wat het laag top sublaag doorgeeft aan je stoel. Je hebt dan geen last van akoestische problemen en je merkt het direct als je ergens te veel laag hebt. Deze methode zal vast niet nauwkeurig zijn, maar het kan een extra check zijn.

Referentietracks zijn zeker een bruikbare middelen bij het mixen, maar geen remedie tegen akoestische problemen.

Een gesimplificeerde voorbeeld ter illustratie:
Stel je hebt een perfect opgenomen kick als referentie en je hebt precies eenzelfde kick, qua sound, stemming, etc., die je wilt gaan EQ-en.
Stel nu dat je op jouw luisterpositie een 'suckout' hebt op 45Hz.
Als je nu die frequentie blijft boosten op jouw te mixen kick, blijft die hetzelde klinken in jouw ruimte.
Dus, wat betreft die 45Hz zal jouw kick hetzelfde klinken als de referentie, terwijl de jouwe toch een enorme boost heeft op de 45Hz, die je helemaal niet hoort.

Pas in een andere/betere omgeving hoor je dat jouw kick heel boomy klinkt t.o.v. de referentie, terwijl beide in jouw studio toch exact hetzelfde leken te klinken.

Pcies dit was er aan de hand. Naast een ref track klonk het goed. Nu met aanpassingen is het in de auto ook goed maar op m'n monitoren nog steeds nagenoeg hetzelfde. Zelfs op de koptelefoon niet veel verschil. Maar idd ondanks dat de reviews lovend waren misschien toch zoeken naar een andere koptelefoon met meer sub. Het gaat echt om die zeer lage subfrequenties.

Wellicht een ongebruikelijk idee, maar ik gebruik ook wel eens de combinatie koptelefoon / buttkicker. Dat is een apparaatje wat het laag top sublaag doorgeeft aan je stoel. Je hebt dan geen last van akoestische problemen en je merkt het direct als je ergens te veel laag hebt. Deze methode zal vast niet nauwkeurig zijn, maar het kan een extra check zijn.

Die moet je nog een keertje laten zien :)

Altijd goede hoofdtelefoon hebben is belangrijker dan goede speakers, je kan er veel meer mee horen, niet alleen bass, ook qua ruis en gekraak.
Ik heb niet eens monitors / speakers meer in de studio.

Dat is onzin. Een koptelefoon is nooit een vervanger voor goede monitors. Het is handig om je mix op de koptelefoon te kunnen checken, maar je moet toch ook weten hoe je track in een ruimte klinkt met toch wat reflectie. Het stereobeeld wordt door een koptelefoon ook heel anders weergegeven. Daarnaast zet je je koptelefoon al snel te hard.

Ruis check ik via mijn monitors, gewoon door het volume eens goed hard te zetten en kijken welke kanalen er nog een beetje ruisen. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar dat zou ik dus echt niet doen op je koptelefoon; stel dat je per ongeluk een verkeerd knopje drukt en er knalt even een kick op hard volume direct je oor in.

.... maar dan komt de auto. Daar gaat het bijna altijd mis. Als ik dan mijn eigen nummer hoor naast dat van een andere release zit er echt een groot verschil tussen. Hebben jullie dat ook en hoe gaan jullie hier mee om?

Is je bandenspanning wel in orde?

-C-

Ja dat probeer ik ook, maar dat werkt echt kut om de hele tijd heen en weer te lopen. Vraag me af waar het aan ligt. Komt het omdat de akoestiek in een auto beter is (dus misschien m'n kamer beter isoleren), of heeft een goede installatie gewoon meer bereik dan monitoren (thuis een sub toevoegen?)...

1) Neutraal, eerlijk setje nearfields kopen (bvb Equator Dx, JBL LSR3xx...) die je mix niet flatteren. Als de mix slecht is, moet het gewoon slecht klinken.
2) Ongeveer even veel uitgeven Om de acoustiek van de ruimte te behandelen.
3) Als je auto ver geparkeerd is of als je een slechte conditie hebt kan je een één of twee Avantone Active Mixcubes kopen, die klinken net zo kut als je cheapo autospeakers. Bijkomen voordeel van één Avantone te kopen is dat je monomixen ook kan checken. Of je kan natuurlijk een fitness abonnement nemen, maar dat is ook niet goedkoop.

Ben je dus minstens tussen de 1000 en 2000 euro kwijt maar weet je wel wat er omgaat in je mix en hoe zich dat vertaald naar doorsnee audio installaties (radio, auto, winkel, lift...).

Je kan natuurlijk ook in je auto gaan mixen over de speakers ervan. Dan hoor je direct wat het doet ;-)

Maar dan moet iedereen die je muziek koopt achterin je wagen komen zitten om je muziek te beluisteren... Voor jou werkt dit misschien nog maar mijn wagen is hiervoor helaas niet groot genoeg :P

Of al je fans kunnen natuurlijk dezelfde wagen als jou kopen... :D

........ kan je een één of twee Avantone Active Mixcubes kopen, die klinken net zo kut als je cheapo autospeakers. Bijkomen voordeel van één Avantone te kopen is dat je monomixen ook kan checken. Of je kan natuurlijk een fitness abonnement nemen, maar dat is ook niet goedkoop

Er staat er toevallig net een te koop hier voor 200,-
Ik heb een setje en ben er erg over te spreken, maar ze doen zeer weinig laag, dus ik denk geen oplossing voor het probleem van SB-Six. Neemt niet weg dat zo'n Avantone altijd welkom is.

Bij 'standaard' autospeakers klinken de diepe bassen als bordkarton en/of vervormen dusdanig dat ze niet om aan te horen zijn. In het bijzonder de bassen kunnen de hele mix naar gort helpen.
De regel is simpel aangaande de bassen:
1) Clubmix: Gaan met die banaan.
2) CD huis installatie: Openwerken van de bassen (EQ banden weglaten en afstand creëren) en beperkte sub-bas.
3) Auto: Alle lage bas eruit en vervangen door een steviger kick.
4) radio: Alle diepe bas eruit en pompen met een compressor voor het meest schreewlelijke effect en rekening mee houden dat er een wauwelaar doorheen gaat kletsen..

Is het niet beter om dit soort zaken door de masteraar te laten uitzoeken? Of doet iedereen alles zelf tegenwoordig..

Back