Mixing en mastering: De auto

Het probleem dat TS aangeeft, heeft niets te maken met de kwaliteit van zijn monitors (in eerste instantie), crappy autospeakers of hoe groot en duur de auto is.
Het gaat om de afwezigheid van veel akoestische problemen in de auto versus een niet adequate akoestiek in de mixruimte.

De beste plek om te mixen, zij het onpraktisch, zou zijn op een open veld (liefst enkele meters boven de grond), waar je zonder reflectieproblemen, precies kunt horen wat uit je luidsprekers komt.
Dit verklaart ook meteen de 'in de auto afluisteren' gewoonte; dat komt het dichtste in de buurt van een open veld.

Edit: terwijl ik aan het typen was, blijkt het probleem al opgelost.

stromae.jpg

:D

Maare, als je in een totaal geisoleerde studio zit zonder reflecties, dat luistert ook echt niet relaxt ofzo. Ik vond het in ieder geval niks.
Ietswat aan reflecties is ook wel prettig, zolang er maar geen problemen ontstaan.

stromae.jpg

:D

Maare, als je in een totaal geisoleerde studio zit zonder reflecties, dat luistert ook echt niet relaxt ofzo. Ik vond het in ieder geval niks.
Ietswat aan reflecties is ook wel prettig, zolang er maar geen problemen ontstaan.

Ik begrijp het.

In een anechoische kamer (= 0 reflecties) gaan zitten luisteren, is inderdaad niet prettig; je kunt er zelf letterlijk misselijk van worden, omdat het onnatuurlijk is.
Maar, dat is niet het geval in een open veld, omdat je hersenen, anders dan in een afgesloten ruimte, daar wel verwachten dat er geen reflecties zullen zijn.

Echter, ik had het meer over luisteren met als doel om "translatable" mixen te produceren en niet over luisteren voor het plezier (waarbij ik ook weer niet zeg dat het mixen niet plezierig of prettig kan/mag zijn).

Goede akoestiek in een mixruimte is ook iets anders dan goede akoestiek in een concertzaal of zelfs in de opnameruimte, behorend bij voornoemde mixruimte.

Daarnaast heeft iedereen zo hun eigen voorkeuren alsook technieken die het beste voor hen werken.

De beste plek om te mixen, zij het onpraktisch, zou zijn op een open veld (liefst enkele meters boven de grond), waar je zonder reflectieproblemen, precies kunt horen wat uit je luidsprekers komt.

Dit is een top tip :okdan: als je muziek maakt voor zwevende boeren of leviterende daklozen... :D Niet echt mijn clienteel maar ja... Mensen die je muziek beluisteren in een normale ruimte met reflecties hebben hier namelijk geen boodschap aan...

Dus wat heb je nu gedaan?

Net zo lang zitten kutten tot het overal goed op klonk. Wat er theoretisch aan de hand was, was volgens mij wat Jompo vertelde, dat je suction kan hebben op een bepaalde frequentie.

Om het te fiksen heb ik uiteindelijk de sublaag geisoleerd op een apart kanaal en daarna daar net zo lang mee schuiven tot het op alle systemen goed klonk. De wijzigingen waren niet / nauwelijks hoorbaar op monitoren of koptelefoon, maar wel heel merkbaar in de auto. Zal vanavond het resultaat hier posten. Ben er zelf ieder geval tevreden over, da's alvast heel wat :)

Dit is een top tip :okdan: als je muziek maakt voor zwevende boeren of leviterende daklozen... :D Niet echt mijn clienteel maar ja... Mensen die je muziek beluisteren in een normale ruimte met reflecties hebben hier namelijk geen boodschap aan...

....Nee, doven en slechthorenden ook niet.... 8o)

In een anechoische kamer (= 0 reflecties) gaan zitten luisteren, is inderdaad niet prettig; je kunt er zelf letterlijk misselijk van worden, omdat het onnatuurlijk is.

Kan ik alleen maar beamen....
Heb ooit in de anechoische kamer van Sennheiser gestaan/gehangen en na een minuut werd ik kotsmisselijk...:r

Cheers,
Exo. :mega:

Back