Ableton live, advies en brainstormen

Fonograaf

Stamgast
Beste synthers,

Ik ben van plan een liveshow op te zetten om uit te zenden op youtube. Ik zou dit deels improviseren maar goed voorbereiden door het maken van loops, die ik dan gebruik voor het live-optreden, naast het af en toe live inspelen van melodieën en dergelijke. Echter, ik weet weinig van Ableton af. Het lijkt me leuk om mijn idee eens te omschrijven aan iemand die Ableton goed kent zodat diegene kan beoordelen of mijn opzetje werkbaar is. Een beetje brainstormen dus, onder het genot van een versnapering, en misschien wat uitleg over Ableton. Wie zou hier wat voor voelen ? Ik gebruik veel samples en geef graag wat zelfgemaakte geluiden weg als bedankje.

Met vriendelijke groeten,

Fonograaf

als je live optreden pattern based georienteerd is dan is ableton live een goede keus. Ableton is in combinatie met een goede midi controller bij uitstek geschikt om loops on the fly te laten lopen. Daar kun je dan aan toevoegen dat je bijvoorbeeld ableton als loopstation gebruikt en je on the fly je nieuwe patterns die je live creeert opneemt en daarna laat afspelen (dit kan ook terwijl andere loops lopen).

Er zijn 10 tallen tutorials online die je veel informatie geven over ableton live en de mogelijkheden. Ableton live is zeer eenvoudig te leren, als je er een uur of 4 studie tijd in stopt dan kun je al heel wat. Wel heb je de juiste hardware nodig om alles te draaien.

Op basis van je vraag is niet te bepalen wat je ermee wilt gaan doen, dus advies over wat je precies nodig hebt is niet te doen. Maar ik denk wel dat voor pattern based live shows ableton een goede keus is. Dus je zit naar mijn mening wel op het goede pad.

Back