Hoe worden livesets gedaan?

Wij traden vroeger op met 2 x MMT 8 sequencer, Roland mks 7 & jx8p, kurzweil k2000, Sequential Pro One, Moog The Source, Synton Syrinx, tx81z, EMU e64, mixer, 2 x Boss se50 als effecten, tr909. En ja dat ging naar ieder optreden mee. Snelste opbouwtijd due we ooit gehaald hebben op een festival was 30 minuten. De ene mmt8 deed de drums, de andere de melodieƫn.
Klinkt als een mooie verzameling apparatuur. Zal wel lekker dik geklonken hebben zeker?

http://youtu.be/soz6UvFaDd8

Zo rocken wij hem uit....
Losse sequencers voor de rode lijne, twee mixers, losse drumdozen voor extra perussie, en veel fx's.

Vet man! Lekker hard en rauw! Is dat een RS7000?

Een kennis van me (hij is net als ik bandrecorder fanaat), gebruikt live de RS7000.
Hier een filmpje van hem aan het werk:
https://youtu.be/EAqjCIm-wHo
Die RS7000 lijkt me echt een goed livesetapparaat. Zie ze wel vaak voorbij komen.

Ik heb trouwens wel poosje gehad dat ik met een yamaha rm1x en een sampler optrad;
https://www.youtube.com/watch?v=C1uK5GxRM8I
Tegek! En meer had je ook echt niet nodig daar volgens mij!

Wat zou je mee willen nemen?

Als ik weer zou optreden zou ik de mpc weer gebruiken icm met een paar synths en drumcomputers. Als je een analoge synth met chord hold en arp hebt met een trigger ingang hebt en een drumcomputer met trigger out kan je toffe dingen doen. En dat kan je ter plekken programmeren. Drums is sowieso een ding wat je altijd helemaal live kan doen. De mpc speelt gewoon loopjes af die je uit/aan kan zetten en zo kan je je nummers bouwen. Elk optreden maak je weer andere combinaties. Ik zou live het lekker simpel houden, niet te veel lagen.
En werk zonder koptelefoon, 1 bespaar je oren, 2 je houd wel van een gokje, 3 pech als je een keer iets fout doet. Ik heb zulke fouten gemaakt die achteraf zogenaamd niemand hoorde :)
Tofste is gewoon ter plekke wat risico nemen, ff klooien tot je ineens iets heel tofs hebt.
Hier een oud voorbeeldje van mij. 1 arp akkoord op hold van de 101 en die trigger ik met A en B pattern van 808, die ik af en toe aanpas en wat 101 getweak en daar vul ik dan zo'n 8 min mee. In de zaal kwam dat heel goed over. Barste van de energie. Zitten paar sterke stukken in vind ik zelf, ook wat mindere maar ja zo gaat dat. https://www.youtube.com/watch?v=upkAPWE9d28
Lekker intens en vet psychedelisch! Daar houd ik wel van!

Ik hoop dat Mike Storm in dit topic eens langskomt. Ben fan van zijn werk en weet dat hij veel live acts doet.
Jeroen Search doet ook veel live's en die brengt ook altijd redelijk wat gear mee.
Beiden hebben een pc en mengtafel mee. Mike gebruikt een efx500, Evolver Desktop en 909.
Jeroen heeft volgens mij steeds zijn TR-8 mee (of jullie dat nu leuk vinden of niet!), MFB522, xoxbox en dx200 en boss RE-20 mee.

Hey Steve!
(Vroeger) nam ik de 909 en twee SU700 mee en deed daar me hele set mee. Tegenwoordig is het idd met laptop erbij. Ik kan moeilijk al mijn gear meenemen naar een optreden dus is dit voor mij de beste oplossing. Mijn setup is tegenwoordig een laptop, 909, evolver, blofeld, boss RE-20, vestax oscillator en een 24 kanaals mixer.
Vanuit de laptop heb ik 5 audio sporen naar de mixer lopen en stuur ik via midi mijn synths en 909 aan. De 909 heb ik ook meelopen in sync en kan dus ook tussendoor extra drumgeluiden bij kloppen. Vanuit de 909 komen ook de geluiden los mijn mixer in net als de synths. Met mijn mixer bepaal ik wat ik wil laten horen en loopt eigenlijk alles als 1 grote loop door. Een break kan ik dus zelf bepalen wanneer en hoe lang deze moet worden. Op mijn synths heb ik ook nog de mogelijkheid om geluiden te veranderen.
Eigenlijk is dit dezelfde werkwijze zoals ik in de studio ook doe. Al mijn releases zijn gewoon zo opgenomen zonder te gaan editen in een daw.

Of je dit dan live noemt of niet maakt me allemaal niet zo veel uit. Het werkt voor mij in iedergeval het beste. Alhoewel ik soms best wel eens jarloers ben op die mannen die zo n lekkere kleine setup hebben en alles 30 min. van te voren in pluggen en zo weer weg zijn. Terwijl ik in de meeste gevallen een soundcheck rond 22:00 uur doe terwijl ik pas om 3 of 4:00 uur moet optreden ;)

Gr.
Mike

ik reageerde op deze, 't is wel waar dat dat een vette set-up is maar t maakt voor mij geen drol uit hoe dik je set-up is, belangrijker is dat je muziek cool is.

ff beetje gespoelt ,maar ik vind er geen reet aan die set van Surgeon, maar da's dan weer persoonlijk.

Ik kon die hele gast niet sinds deze set, nou hou ik me verder ook niet bezig met deze techno, maar dan is het zeker wel een leuke kennismaking met deze style. En om eerlijk te zijn als dit niet in zo'n boilerrroom filmpje gezeten had had het me hoogstwaarschijnlijk niet interesseerd puur omdat je nu ziet wat ie doet. Daar in tegen zijn er ook boilerrooms,die technisch niet zo spannend waren maar waar ik de artiesten nu wel weet te waarderen.

Het is denk ik ook wel handig als je apparaten hebt waarbij je je patterns op kunt slaan zonder ze stil te zetten. Of waarbij je je patterns niet eens hoeft te saven

Om even op steve terug te komen, weet niet wat voor een feest je was? Als het een dik profi feest was , dan moeten de monitors wel dik in orde zijn geweest, en heb je gewoon een onervaren of een luie geluids technicus gehad. Denk da wel meer gasten hier over mee kunnen praten..

ik ben technicus bij Doornroosje en doe veel freelance festival dingen, meeste technooo. Waar je dan de hele dag/nacht mee bezig bent vooral bij live sets. De complete mix corrigeren van de act, stiekem live masteren , compressie en zwaar equen , alleen al om het lekker voor t publiek te houden , en niet over je limieten heen te gaan :) Maar je hebt er ook een paaaar heuele goede bij zitten waaar je weinig aan hoeft te doen, minilouge bv of surgeon , laats gezien met 909 + modular

Maar t is ook wel heeel moeilijk om op een HEUULE GROTE pa een echte dikke live set te spelen die ook echt super in balans blijf, in de heat of te moment gaan je toch doorstampen op je mixertje en heb je t te druk met je knopjes

En daar zijn dus die chagrijnige technicus mensen voor hehe

Hey Hensie ,

Het was op de kozzmozz party hier in Gent waar ik regelmatig naartoe ga.
De PA (L-ACOUSTICS) was zeker profesioneel en het was in een concertzaal dus sound is altijd goed daar.
Ik had echt de indruk dat het aan de artiest lag. Ik denk dat hij nog niet zo lang live speelt. Op foto's van het event zag ik nadien een (Midas denk ik) mixer staan dus hij doet zijn mix zelve en lanceert niet gewoon wat clips die al op voorhand op volume staan. Dit is natuurlijk allemaal gissen want ik weet niet hoe hij zijn live act doet qua werkwijze.

Het valt me op dat er momenteel enorm veel live acts zijn. Heel veel dj/producers die succes hebben met dj sets en releases doen het nu maar het klink niet altijd super naar wat ik al heb gehoord.
Om goed live te spelen zul je natuurlijk moeten groeien en ik kan me best voorstellen dat het een heel leerproces is.

Ik heb hier al leuke filmpjes zien passeren van forumleden! Super dat jullie dit doen en naar wat ik hoor doen jullie het goed :okdan::halleluja.

HEE niet de artiest de schuld geven he!

Ik probeer een verklaring te zoeken voor de niet 100% dikke sound; het is niet de bedoeling om de artiest af te kraken. Had ik hem persoonlijk gekend had ik het zeker gezegd als opbouwende kritiek; daar kan hij alleen nog beter van worden. Respect hoor; hij heeft veel releases en speelt live terwijl ik hier thuis wat zit te klooien op mijn kamertje.

Ik probeer een verklaring te zoeken voor de niet 100% dikke sound; het is niet de bedoeling om de artiest af te kraken. Had ik hem persoonlijk gekend had ik het zeker gezegd als opbouwende kritiek; daar kan hij alleen nog beter van worden. Respect hoor; hij heeft veel releases en speelt live terwijl ik hier thuis wat zit te klooien op mijn kamertje.

Wie was die artiest dan ? (puur nieuwsgierigheid)

HEE niet de artiest de schuld geven he!

Als je op je stage een mix doet dan ben je gewoon een klapharkie. Maarja het ken vaak niet anders ivm slechte foh mensen. :P

Heb ooit een live setje in de basement van Nighttown gedaan met mijn sp1200. Werd alles gewoon platgewalst door die foh ppz. Ja halloooooooo =(

toevallig had ik het daarstraks in een ander topic ook over FOH. Front Of House. Dat zijn de speakers die voor het podium staan en waar het publiek naar luistert.
Anders dan de monitoren daar waar de artiest naar luistert.
Sta je verder in de zaal dan wordt het geluid van FOH aangevuld met Fills....
:P

Back