Hoe worden livesets gedaan?

Vet erg lekker man!!

Klinkt goed hoor, is er verder geen vervolg van dit gekomen?

Thanks beiden. We hebben met dit project twee albums gemaakt en een stuk of 15 optredens gedaan. Elke set was weer anders, qua nummers, maar ook qua setup. Het was erg leuk, maar kostte bizar veel voorbereidingstijd!

:D

Leuk, man, om te lezen wat iedereen live doet of deed. Vooral de filmpjes zijn tof.

Tot een jaar of 3 geleden speelde ik met tweemansformatie met een laptop met ableton met vaste clips en een launchpad om te verschillende stukken te starten. Bepaalde partijen stuurden we los uit en gingen via outboard fx (filters, gitaarversterkers). Verder hadden we een synth mee voor livepartijen.

Ik speelde basgitaar en gitaar en de effecten hierop werden vanuit ableton vanzelf aangestuurd zodat ze aansluiten bij het stuk muziek. Hetzelfde deden we voor de effecten op de vocalen. Uit ableton ging verder een apart kanaal voor de carrier van de twee vocoders die we op de vocalen gebruikten. In totaal hadden we 3 microfoons, ook 1 voor een talkbox. Alles ging idd in onze eigen mixer, sorry geluidsmensen... :)

Een helse klus was het altijd om alles op te zetten, alles paste net in een mediumgrote auto. Zonder minimaal 45 minuten opbouwtijd konden we echt niet van start. Grote frustratie waren tenten waarbij werd beloofd dat we voldoende tijd zouden hebben voor opbouw en soundcheck, maar waar we bij aankomst te horen kregen dat er 10 minuten waren. :)

Was wel ontzettend leuk.

Filmpje?

https://www.youtube.com/watch?v=H4JW6G_6_w0

Echt tof dit!

Ik denk dat de beatstep pro ook wel veel livesetjes bij elkaar gaat brengen,
ik weet in ieder geval zeker dat die dat voor mij gaat doen :p

Ik denk dat de beatstep pro ook wel veel livesetjes bij elkaar gaat brengen,
ik weet in ieder geval zeker dat die dat voor mij gaat doen :p

toch wel ja? ik heb zijn kleinere voorganger en ik moet zeggen dat ik het wel een leuk ding vind. Wel jammer dat ik mijn tempo nergens kan zien alleen. Da's soms best lastig

Echt tof dit!

Ja man, Nakken7 echt boks dit!
Ik heb ook wel eens wat optredens enzo gedaan, maar dit moet echt een struggle zijn geweest!
Godzijdank waren jullie dan met 2en, maar hoe dan ook - het is echt vet ! en kan ook erg hectisch zijn.

Thanks, is ook erg leuk om weer eens terug te zien, was het al weer een beetje vergeten.

De grootste uitdaging was dat we elke keer moesten checken of de midi uit ableton wel onze effectenapparatuur liet verspringen. Dat was nogal wat:
- 2 X boss SE70 voor effecten op de vocalen
- line 6 bass pod
- line 6 gitaar pod
- Electrix filter factory (switchte vanuit ableton tussen highpass en lowpass)

Verder moesten we voor elke ruimte checken of we geen feedback kregen door de boss se-70's achter de vocalen. De vocoder gaf ook vaak problemen, doordat elke carrier (los ingevoed uit de geluidskaart met een speciaal kanaal in ableton) anders reageerde in ander ruimtes.

Verder hadden we (als ik het goed herinner):
- gitaar en bas effecten
* moogerfooger filter
* Echopark delay
* Talkbox (ook weer gedoe met microfoon)
* Digitech Whammy
- Korg MS2000
- alesis 3630 Compressor
- MAM vocoder
- Marshall gitaar versterker voor distortion op synths
- Motu 828 mk ii
- Midi en audio patchbays

We bouwden zoveel mogelijk in een flightcase. Daarin zat de motu geluidskaart die meteen met midi verbonden was aan alle rackappatuur. Dan hoefden we met opbouwen alleen maar de losse zaken in te pluggen. Dat was het meest plug and play.
Niettemin was het niet de vraag of het dan goed ging, maar het was de vraag wat er mis ging.. :P Uitgebreid checken was dus wel nodig.

Een vage foto van de setup:
https://www.facebook.com/1645169769...0.1436776255./396276287097470/?type=3&theater

Misschien moeten we maar eens een comeback tour doen! :D

Ik kan me eerlijk gezegd maar weinig optredens herinneren van puur electronische acts waarbij ik ook maar enigszins geboeid was door wat er op het podium gebeurde.

Drukken op en draaien aan knopjes is gewoon visueel niet zo interessant... je hebt dan veel minder het idee dat de muzikant direct een emotie overbrengt, Bij een goede gitarist, drummer, of vocalist is de relatie tussen wat je ziet en wat je hoort natuurlijk veel duidelijker, dus dan heb je die emotionele link wel.

Tekno/techno live sets vind ik meestal zelfs niet alleen visueel maar ook auditief minder dan een goede DJ set. Eentoniger, geluid dat net niet klopt, etc.

Maar dit is allemaal subjectief natuurlijk.

Door aan de knoppen te draaien, geluiden toe te voegen of weg te halen, of geluidseffecten af te stellen, krijgt men toch een uniek en niet exact terug te spelen geluid, zoals bij een gewoon concert ook het geval is. Tevens klinkt het beter en directer dan een dj-set, omdat er geen geluidsverlies is door het vinyl.

:D:D:dubbel:

Ik heb onlangs weer eens een keer op het podium gestaan.

Gewoon main clock uit de mpc-2000xl (stuurt 909 drums via midi en midi-out clock naar MDS zie schema) en rammen. MPC met een sequence of 8 met daarin per pad een 909 geluid die je mute of juist als solo laat horen. Verder 606, 707 en 909 in Write mode en de 101 appregiator / interne sequencer live programmeren. TB-303, TB-3 in pattern mode. Mobius alleen maar als sync hup en dus ook geen cv/gate in gebruik. Alleen de clock naar de 101. Mc-303 had ik bij vanwege een nostalgie oogpunt.

Hier een fragmentje heel slecht via telefoontje.
https://plus.google.com/u/1/+Jeroen...6200449747017376658&oid=115166736790802697400

Attachments

• tonyblack-clock.jpg
    tonyblack-clock.jpg
    45,5 KB · Bekeken: 130
Ik heb onlangs weer eens een keer op het podium gestaan.

Gewoon main clock uit de mpc-2000xl (stuurt 909 drums via midi en midi-out clock naar MDS zie schema) en rammen. MPC met een sequence of 8 met daarin per pad een 909 geluid die je mute of juist als solo laat horen. Verder 606, 707 en 909 in Write mode en de 101 appregiator / interne sequencer live programmeren. TB-303, TB-3 in pattern mode. Mobius alleen maar als sync hup en dus ook geen cv/gate in gebruik. Alleen de clock naar de 101. Mc-303 had ik bij vanwege een nostalgie oogpunt.

Hier een fragmentje heel slecht via telefoontje.
https://plus.google.com/u/1/+Jeroen...6200449747017376658&oid=115166736790802697400

Oja, apparaten in writemode laten staan ben ik ook pas achter dat dat goed kan werken:okdan:
En je gebruikt dus ook geen pc of laptop?

Ik gebruikte alleen maar een laptop om met Mac's standaard programma `say` de notulen van een vergadering van het jongerencentrum te laten horen en om een fragment van game of thrones af te spelen. Verder niets. Ik wou dat eigenlijk via een DCC speler doen, omdat ik dat vroeger ook gebruikte als eenvoudige sampler, maar ik kon de juiste adapter niet meer vinden. ;)

weet niet of deze al genoemd was, maar er is onlangs een (academisch) boek verschenen over livesets: http://www.oxfordscholarship.com/view/10.1093/acprof:oso/9780195393613.001.0001/acprof-9780195393613

Het lijkt mij dat als je een boek gaat lezen over hoe je live moet dat alles het zelfde klinkt. Doen zoals je zelf denk het te moeten doen kan veel beter uit pakken dan volgens een boek werken. Of je moet niet creatief zijn, maar wellicht moet je dan nooit aan live (wat dat woord ook mag beteken) gaan.

Back