Hoe worden livesets gedaan?

too much

Thomas Vreeke
Een liveset, hoe pak je dat aan?
Hoe deed men het vroeger? (voor de laptops)
Hoe zorg je dat je veel kanten op kunt en hoe houd je het interessant?
Welke hardware is er geschikt voor en waarom?

vroeger werd een liveset meestal met een drumstel, gitaar en basgitaar gedaan maar dat is sinds de komst van de laptop ouderwets

waarom weet ik niet

Ableton Live en Push lenen zich goed voor een live set.

Vroeger heb ik ook goede live sets gezien met de MPC en die zal nog steeds wel gebruikt worden.

Ik denk dat veel live sets in de dance ook niet 100% live zijn.

Oh nee gaan we weer. Zijn al een hoop draadjes over. De een vindt dit al live de andere dat. Toen ze het woord live bedachten konden ze niet weten wat een andere er van vonden of zou interpreteren. Eigenlijk een nutteloos woord dus. Als je iets leuke muziek vindt , is het leuke muziek onafhankelijk hoe iemand iets maakt.

Als je zonder laptop wil werken, is Elektron spul echt fantastisch. Met de zogenaamde "dark trinity" (octatrack, analog four en analog rytm) kan je sets van uren lang neerzetten met voldoende afwisseling. Zelfs met 1 van de 3 is dat vaak al mogelijk. Je hebt dan nieteens een mixer nodig.
Aan de octatrack kan je ook nog andere synths hangen voor nog meer variatie. Nadeel is alleen dat je wel een paar duizend euro lichter bent voor je de trinity compleet hebt.

Een goedkoper alternatief zijn de electribes van korg. Daar worden ook nog veel livesets mee gedaan. Verder inderdaad een mpc, vooral in de hiphop wereld, maar daar kan je ook andere synths mee sequencen.

Wij traden vroeger op met 2 x MMT 8 sequencer, Roland mks 7 & jx8p, kurzweil k2000, Sequential Pro One, Moog The Source, Synton Syrinx, tx81z, EMU e64, mixer, 2 x Boss se50 als effecten, tr909. En ja dat ging naar ieder optreden mee. Snelste opbouwtijd due we ooit gehaald hebben op een festival was 30 minuten. De ene mmt8 deed de drums, de andere de melodieën.

Als je het hebt over hardcore, dj rob deed the beat is flow live in parkzicht met alleen een TR 909 en mc joe op de mic.
Marc Acardipane deed live met akai mpc 3000, voorgeprogrameerd met alle gesamplede sounds uit zijn tracks en opniuew gesequenced met wat live gedruk erbij.

Ikzelf deed live met 2 x korg electribe SX en eerste optreden live was met TR 909, mfb synth lite, electribe S en sequenced door pc-tje met oude cubase. Foto's heb ik nog ergens.

Vaak programmeer je een boel voor en afhankelijk van wat er mogelijk is verander je live de patterns en speel je bij en speel je met filters en effect instellingen.

Zo doen wij dat, er was nog net ruimte voor een biertje ;)

Attachments

• sinister acoustics.jpg
    sinister acoustics.jpg
    55,2 KB · Bekeken: 150
als novamen gebruikte we of één apparaat met genoeg geheugen voor een hele liveset(mpc2000xl), of twee verschillende sequencers en dan afwisselen. (mpc, eps)
daar kan je dan weer alle randapparatuur aan hangen die je wilt.

Ik heb al verscheidene techno live acts gehoord (laatste was 2 weken geleden Jonas Kopp) maar de klank is toch dikwijls een probleem.
Vaak hoor je echt dat de mix niet goed zit en dan komt het toch niet echt tot zijn recht.
In die specifieke live set vond ik de relatie tussen sub bass en kick niet correct waardoor het toch niet zo lekker klonk.
De PA kon dit nochtans volledig aan want bij de dj sets klonk het wel goed.
Het spreekt natuurlijk voor zich dat afmixen in een studio nog heel iets anders is dan op een dikke PA.
Ik vermoed ook dat vele artiesten hun platen perfect worden gemaakt een goede mastering technicus.

Over werkwijze kan ik weinig zeggen. Het boeit me weinig hoe ze het doen; de klank en het inspelen op het publiek zijn voor mij van belang.
Surgeon brengt gewoon een laptop en controller mee terwijl anderen hun halve studio verhuizen.
Ik denk met wat ik hierboven beschrijf dat de kans op de beste klank toch is om zoveel mogelijk op voorhand te doen (om een goede mix te verkrijgen).

Een kennis van me (hij is net als ik bandrecorder fanaat), gebruikt live de RS7000.
Hier een filmpje van hem aan het werk:
https://youtu.be/EAqjCIm-wHo

misschien moet je aan klank wat inleveren inderdaad als je live speelt met apparaten aan de andere kant klinken echte apparaten juist veel levendiger dan een wav over een dikke PA.
de 606 bijvoorbeeld vind ik live duizend keer heftiger dan in de studio.

gaan we weer, pffffrt.
maakt niet uit waar je coole muziek mee maakt als het cool is is het cool toch?

gaan we weer, pffffrt.
maakt niet uit waar je coole muziek mee maakt als het cool is is het cool toch?

TS vroeg HOE dat het vroeger werd gedaan. Met die vraag is ansicht toch niets mis mee.

Ik zou zeggen met een sequencer die via midi de zaak aanstuurt, waardoor je bijv nog leads zelf kunt spelen of met de filters kunt spelen. Ook kun je je drumcomputer nog beïnvloeden (snare wegdraaien, enz).

Back