Overstappen naar Apple

Via thunderbolt een ssd schijf aansluiten is een prima alternatief voor intern. Blijf vooral weg van een fusion drive zou ik zeggen. Voor de rest is er altijd wel een mouw aan te passen :)

Gewoon goede schijven kopen. Niet dat die niet kunnen crashen natuurlijk maar risico is aanzienlijk kleiner. Ik heb nog never in m'n geschiedenis van het gebruiken van computers een HD crash gehad.
Maar nogmaals ik zei ook niet dat het begrip SSD schijven onzin is, maar wel dat het onzin is dat je absoluut SSD moet hebben om te kunnen draaien. En dat lees je toch regelmatig terug, niet alleen hier maar is ook een dikke fabel onder muzikanten. Heb mensen die een prima EP hebben afgeleverd met een interne standaard 5400 schijf.

Nou goed, ik ga me eerst even een Mac mini regelen, die SSD kan wachten eventueel, eerst maar even kijken of de Mac mini prettig werkt met 2 Motu kaarten en 2 elektron apparaten via overhub. Uitbreiden of updaten komt daarna wel. Moet ik me alleen nog een goed niet te klein scherm aanschaffen, weer kijk ik dan even met een schuin oog naar Apple.

Iemand ervaring mee?

Zo, ik heb een 2e hands Cinema display gekocht van 27 inch, nu nog even een Mac mini vinden.

Mja, ik zou dat dus echt nooit doen ... Als je dan toch in de buidel moet tasten voor een nieuwe computer dan even dat beetje extra erbij voor een SSD, want het verschil is echt HUGE. Anders koop je nu al meteen een systeem met een enorme bottleneck erin dat vroeg of laat gaat irriteren.

In wezen heb je gelijk. Echter ik kreeg deze 27 zo mee omdat er een verkeerde prijsstelling bij stond. Scheelde me 350 euro. En die verkoper interesseerde het echt geen bal en maakte de factuur. Hij gaf zijn baas de schuld ook nog.

Hoe dan, ik draai nooit helemaal op de max want dat is niet nodig. Er zit 24gb aan RAM in (later bijgekocht). Een USB3 stick op de USB3 poort werkt ook gewoon. Ik heb tot nu geen problemen gehad. Hopelijk blijft dat zo.

Zo, ik heb een 2e hands Cinema display gekocht van 27 inch, nu nog even een Mac mini vinden.

Deze heb ik toch maar even geannuleerd, vind het nogal een prijs voor een scherm van een paar jaar oud(600 euro), zeker toen ik op een iMac late 2011 met 2.3Ghz i5 stuitte met 8GB , keys, muis (Geen SSD) en een 25 inch HP scherm voor 450,- Niet het snelste misschien wat er is, maar ook niet te duur denk ik.

Die ga ik vanavond ophalen, ben ik voor 4x minder geld toch aan de Mac dan ik eerst in gedachten had.
Als de Apple methode me bevalt kan ik altijd nog kijken naar een snellere variant.

Precies, voor mij wordt dit tevens ook de eerste dedicated muziekcomputer, ik ga er helemaal niks anders op doen dan Ableton op draaien, ik gebruik weinig tot geen plugins, het is vooral externe gear waarvan ik de audio wil gaan recorden en nabewerken. Ik vermoed dat die Mac mini voorlopig voor mij genoeg gaat zijn, misschien alsnog een SSD er in op termijn, maar eerst maar even kijken hoe het straks hier gaat.

Dat dacht ik ook altijd maar de latency is een enorm verschil. Met mn motu kwam ik op windows / asio niet onder de 30ms zonder gekrak en bij mn mac mini zit ik onder de 7ms.

reply op oude reply, maar toch het vermelden waard denk ik, mijn windows 7 systeem i7 nogwat met ableton 9, behringer FCA1616 + Phonic helixboard 18 via asio4all (dus een totaal van 32 ong inputs en 26 outputs). input / output latency 1.4 ms overall 3 msec. Dus dat je een mac nodig hebt voor goede latency is imho een fabeltje.. alles hangt af van de performance van de drivers van de hardware die je erop aansluit en daar stopt het verhaal - zeg er wel bij dat dit geen out of the box situatie is en heel wat getweak aan de individuele asio settings van de aangesloten apparatuur gekost heeft, maar de volhouder wint ;). en aub deze opmerking is geen poging om een welles niettes pc vs mac debat te starten

Ik vind SSD wel super en zo hoor, maar is het sowieso niet ook verstandig om een extra (externe) drive te hebben voor je files? Ik werk zelf niet zo veel met audio files, vooral met video en ik begrijp dat dat iets intensiever is voor de schijven. Maar ik heb altijd systeem en data gescheiden gehouden voor een optimale workflow. Ik heb daarom in m'n ouwe Mac Pro (2009) een SSD als systeem schijf, en 3 7200 rpm schijven in raid0 voor m'n bestanden. Op m'n nieuwe Mac Pro (2013, die dus intern niet meer uitgrebreid kan worden) heb ik een pegasus R6 thunderbolt enclosure voor 6 schijven in raid5. Ik heb wel 'ns op m'n iMac met bestanden op de systeem SSD disk gewerkt, maar dat werkt toch niet zo soepel als met een gescheiden systeem en 'media' disk.

Zou dat voor een muziek computer niet ook een wereld van verschil maken, bijvoorbeeld een setup met je systeem op een HDD en je bestanden extern, vs heel de reutemeteut op één SSD?

Hardnekkig spul trouwens, die Windows -gebruikers. Wellicht de drivers van hun leesbril eens updaten?

:Z

lolz.jpg

Back