Overstappen naar Apple

Nog nooit van Diva gehoord? :D
En Kaivo trekt ook wel alles uit mijn i5 laptop met een paar noten tegelijk. 8D

Ja, Diva is inderdaad wel veeleisend ... die heb ik ook :D Maar dat is natuurlijk wel vrij uitzonderlijk. Verreweg de meeste plugins draaien prima naast elkaar, al heb je er 10 tegelijk open.

Een SSD is wel zelf te plaatsen maar het is niet echt eenvoudig.
Je moet de glasplaat verwijderen (die zit er met een soort van dubbelzijdig plakband opgeplakt) en een speciale kabel met temperatuursensor gebruiken (ander gaat mogelijk de ventilator op volle toeren draaien). Ook heb je een speciaal bracket nodig om de SSD op de plaats van de bestaande harddisk te monteren.
Als je de SSD erbij wilt plaatsen, dus de bestaande harddisk behouden, dan is het nog behoorlijk wat meer werk omdat je dan intern heel veel kabels en componenten moet losmaken en verwijderen.

Op Youtube zijn hiervoor wel filmpjes te vinden (wel op het juiste iMac model zoeken).

De glasplaat zit met magneten vast, niet met tape.

Inderdaad, da's de makkelijkste van alle stappen.

Ik heb drie keer een SSD in een iMac ingebouwd, maar wel alledrie de keren naast de bestaande drive (dus geen issues met de temp sensors), op de vrije sata poort, en alle drie keer in eentje waar nog extra ruimte was. Het huidige platte model heb ik nog nooit gedaan.

Het is zeker wel wat "gedoe". Als ik toen de keuze had gehad had ik 'm ook inclusief gekocht, maar dat was toen prijs-technisch nog niet echt een optie.

Hmm.. Gezien de nieuwprijs bij Apple voor een 27 inch imac met ssd ga ik toch maar even kijken naar een 2e hands Mac mini met i7 en een los scherm.

btw, ik zie Mac Mini's met i5 Dual Core uit 2012 voor 150,- aan geboden staan her en der.. is dat normaal, zo weinig?

Zeker op TweedehandsMac.nl? Daar zijn wat scammers bezig. Had er laatst een in Groningen (jaja, ze "wonen" altijd een stukje uit de Randstad). Deze was niet zo slim want zelfs ik trapte er niet in. Ook nog een "Rotterdam" maar die blijkt in Schotland te zitten, kennelijk. Veel te goedkoop = scam. Ik ga nooit Apple spul laten versturen na betaling.

Ik heb voor de liefhebbers nog een Mac 3,1 te koop staan.

Specs:
2008 Apple Mac Pro "Quad Core" 2.8 met 8 Gb RAM.

The Mac Pro "Quad Core" 2.8 (Early 2008) is powered by one 2.8 GHz Quad Core 45-nm Intel Xeon E5462 (Harpertown/Penryn) processor with 12 MB of level 2 cache (each pair of cores shares 6 MB), a 128-bit SSE4 SIMD vector engine, and a 1.6 GHz 64-bit independent frontside bus.

By default, it was configured with 2 GB of 800 MHz DDR2 EEC "fully-buffered" FB-DIMM memory, a 320 GB (7200 RPM, 8 MB cache) 3Gb/s Serial ATA hard drive, a double-layer 16X "SuperDrive", and an ATI Radeon HD 2600 XT graphics processor with 256 MB of GDDR3 memory and two dual-link DVI ports. 2 PCIe x4 slots, and two PCIe 2.0 x16 slots (one free with one graphics card installed). Ports include dual Gigabit Ethernet, five USB 2.0 ports, two Firewire "400" ports, two Firewire "800" ports, and optical digital audio in/out, among others.

---------------------------------

Deze computer kan prima werken met SSD schijven, zie mijn eerdere opmerking.

Die 7200 HDD doet uitstekend zijn werk.
Mja, ik zou dat dus echt nooit doen ... Als je dan toch in de buidel moet tasten voor een nieuwe computer dan even dat beetje extra erbij voor een SSD, want het verschil is echt HUGE. Anders koop je nu al meteen een systeem met een enorme bottleneck erin dat vroeg of laat gaat irriteren.

Zeker op TweedehandsMac.nl? Daar zijn wat scammers bezig. Had er laatst een in Groningen (jaja, ze "wonen" altijd een stukje uit de Randstad). Deze was niet zo slim want zelfs ik trapte er niet in. Ook nog een "Rotterdam" maar die blijkt in Schotland te zitten, kennelijk. Veel te goedkoop = scam. Ik ga nooit Apple spul laten versturen na betaling.

Ja precies, ik had eentje gemailed, die heeft hem uiteraard nog beschikbaar, alleen foto's nemen duurt nogal lang.

Ik zoek er wel een aan normale prijs. Thnx!

Mja, ik zou dat dus echt nooit doen ... Als je dan toch in de buidel moet tasten voor een nieuwe computer dan even dat beetje extra erbij voor een SSD, want het verschil is echt HUGE. Anders koop je nu al meteen een systeem met een enorme bottleneck erin dat vroeg of laat gaat irriteren.

SSD is noodzaak idd, de opslag van veel MB's doe ik liever in het netwerk, dus een 250GB SSD is zat voor mij.
Zelfs mijn 6 jaar oude laptop loopt nog vlot, dankzij de SSD.

Blijft grappig dat mensen zo snel altijd maar roepen dat in dit geval bijv SSD een absolute must is...wat natuurlijk onzin is. Wil niet zeggen dat een SSD onzin is, ik draai er ook mee maar dat is omdat ik grotere schijven in m'n MacBooks wilde en toen in een keer voor SSD ben gegaan. Maar je draait heel soepel en inzetten stabiel en goed met 7200RPM schijven...zelfs voor virtuele zooi. Als je geld extra hebt liggen of het er voor over hebt, waarom niet...maar een systeem met 7200RPM schijven kan net zo goed draaien.

Nuja, ik vind de crash gevoeligheid van harddisks ook wel een punt, paar keer meegemaakt, dat en de snelheid maken SSD voor mij toch wel belangrijk. Ik heb een NAS draaien met 1 schijf als mirror, en backuppen gebeurt ook regelmatig, de internet schijf van een computer hier in huis mag kleiner zijn, als het maar degelijk is.

Back