Overstappen naar Apple

die installeert dat toch alleen maar op het moment dat je het gebruikt?

bvb laatste ging ik eens die nieuwe drummer dingensen proberen en die vroeg dan om dat extra af te halen
wel goed, want ik gebruik logic enkel voor midi en meersporen, dus heb die 10tal GB aan geluiden ed echt niet nodig.

fusion drive gaf bij ons late 2012 imac ook gezeik. boel softwarematig gesloopt. We draaien nu 128GB system op de flash en de harddisk als…harddisk.

die tonymacx86 site ziet er wel interessant uit. vandaag een imac killer bij elkaar geprijsd op tweakers. nieuwste quadcore i7 4GHz proc met 16GB ram en een 256GB SSD erin voor 875 euro..

voorlopig niet, maar volgende upgrade zeker overwegen.

kun je met een hackintosh ook 8 of 12 core bekomen met dual CPU?

Ik zie alleen maar single CPU moederborden.

Ja, maar dit wordt duidelijk minder goed ondersteund dan single socket.
ZIe bijv. de Intel S2600CW2.

De vraag is in hoeverre deze chipset wordt ondersteund door OSX. Indien dit slecht is wil je hier niet echt aan beginnen aangezien het dan echt pionieren wordt.

Meeste hackintosh builds bouwen op de i7 chipset. Als zes cores te weinig zijn voor wat je wil, kom je met PC chipsets sowieso in het gebied waar een echte MacPro ook weer concurrerend wordt. De hackintosh is vooral goed in het vullen van het midden tussen de laptops/mac minis en de pro.

Met socket 2011-3 kun je natuulijk voor een 8 core gaan tegenwoordig (i7-5960X) maar dit is wel een beetje een prijzig verhaal (> 1000eu voor de cpu) maar het kan wel.

Een 6core heb je dan weer voor minder dan 450eu en dit is samen met de veel lagere kosten voor het moederbord en geheugen inderdaad een veel interessanter segment.

Een dual E5-1650 is op zich nog wel vet. 2 x 6core @ 3.5Ghz. Dan heb je wel een aardig beest maar dan kun je al wel rekenen op zo'n 2200eu voor alleen de cpu's, het moederbord en 32Gb geheugen. De 8, 10 en 12 core prijzen zijn echter nog niet interessant wat mij betreft.

De grootste vraag is inderdaad of je het wel nodig hebt al die power. Mijn paar jaar oude quadcore i7 draait nog prima. :)

Ik werk op een 7 jaar 'oude' 2.8 Ghz 8core Pro Mac met 32 Gig + Snow Leopard. Meteen een van de meest stabiele combinaties die Apple ooit gemaakt heeft. Vergelijk die gerust op deze website met bv een MacMini@3Ghz anno 2014. Besluit zelf, al komt de Mini aardig in de buurt maar we zijn wel 8 jaar verder... Waarom dan een Mac Pro ? O.a. 2 videokaarten = 8 screens !

2dehands aanschaf Pro Mac zeker interessant en het overwegen waard al zijn de 8-cores iets moeilijker te vinden, laat staan 12-cores.
In Logic zie ik de CPU amper bewegen, ook nadat al 20 waves plugins, Omnisphere, Battery3, Sylenth (4x), Massive, Absynth en 24 tracks audio draaien.

Ik heb bovenstaande Mac Pro, incl 32 Gig en 2 videokaarten 2de hands gekocht voor 650€, 2 jaar geleden. Een super buitenkans en dat onmiddellijk gedaan. De prijs is huidig nog steeds tssn 650 & 1.000€ en meer, afhankelijk van de config.
Check http://www.tweedehandsmac.nl/Mac-Pro

Dit is wel mogelijk met de: Asus Z9PE D8WS @ 2x Core i7-4930K

Kan je wel 12 Cores - 24 Threads bouwen :P

Z9PE-D8WS.jpg

Met socket 2011-3 kun je natuulijk voor een 8 core gaan tegenwoordig (i7-5960X) maar dit is wel een beetje een prijzig verhaal (> 1000eu voor de cpu) maar het kan wel.

Een 6core heb je dan weer voor minder dan 450eu en dit is samen met de veel lagere kosten voor het moederbord en geheugen inderdaad een veel interessanter segment.

Een dual E5-1650 is op zich nog wel vet. 2 x 6core @ 3.5Ghz. Dan heb je wel een aardig beest maar dan kun je al wel rekenen op zo'n 2200eu voor alleen de cpu's, het moederbord en 32Gb geheugen. De 8, 10 en 12 core prijzen zijn echter nog niet interessant wat mij betreft.

De grootste vraag is inderdaad of je het wel nodig hebt al die power. Mijn paar jaar oude quadcore i7 draait nog prima. :)

En als je geld teveel hebt kan je nog..

Asus Z10PE D8WS @ 2x Core i7-5960X

Kan je wel tot 16 Cores - 32 Threads bouwen :mega:

overview-full.png

koop dan toch gewoon een Mac Pro waar meer over nagedacht is dan "ff een hele zwik pro onderdelen in een vette kast gooien"
ik versta dit echt niet.. ok als je 1 of andere numbercruncher bent die wetenschappelijk onderzoek doet.. maar als je wil muziek maken wil je toch gewoon een stille en krachtige computer die bovendien stabiel werkt, waar er garantie en ondersteuning op gegeven wordt mocht het niet zo zijn.

koop dan toch gewoon een Mac Pro waar meer over nagedacht is dan "ff een hele zwik pro onderdelen in een vette kast gooien"
ik versta dit echt niet.. ok als je 1 of andere numbercruncher bent die wetenschappelijk onderzoek doet.. maar als je wil muziek maken wil je toch gewoon een stille en krachtige computer die bovendien stabiel werkt, waar er garantie en ondersteuning op gegeven wordt mocht het niet zo zijn.

Zo een setup is idd misschien overdreven, maar sorry vindt je opmerking ook redeloos..

Voor sommige mensen is dit ook een uitdaging dit te bouwen, zeker voor een ICT-er

En niet een kant een klare apple te kopen wat ook soms zo ze beperkingen mee brengt.
Zoals dat je niet bepaalde hardware kan uitbreiden/upgraden bijv HDD/SSD in RAID opstelling

Zeker niet met de nieuwste mac pro of een imac, ik zeg zeker niet dat er over sommige producten niet is nagedacht.

Maar soms krijg je ook bepaalde problemen bij apple geen garantie of ondersteuning
en zit je vast in het zadel spreek uit ervaring met mijn imac met fusion drive :bekdicht:

Dus zo stabiel is dat dan ook weer niet en draai zelf al 3 jaar een hackintosh zonder problemen het gaat me niet om het uiterlijke plaatje maar om het OS wat je ermee kan.. :)

pratt_Trash_Can_mac_Pro.jpg

het gaat mij er vooral om het bouwen van zo'n duur hackintosh systeem met 12 cores en dat soort dingen.. dat het zelden weinig scheelt met een "echte" mac waar alles wel perfect op elkaar afgestemd is. een deftig systeem is meer dan passende onderdelen op elkaar aansluiten en dan een semi generische bootloader en dsdt erop zwieren. zonde van de hardware vind ik dat.
ok voor ±500 euro kostende systeempjes, maar ik zou er zelf nooit meer geld in steken.

ik heb zelf al sinds Leopard een hackintosh draaien.. hij doet het nog steeds goed, 10.10 systeem, enfin, tegenwoordig valt die wel afentoe uit, ik denk dat mijn voeding aan het gaan is, ofwel toch iets niet ok met Clover bootloader.. Geen idee. Buiten mijn expertise om dit op te lossen. Met een echte Mac ging ik dergelijke "3rd party" factoren sneller kunnen uitsluiten maar soit.
Ik heb eerlijk gezegd weinig zin om er dagen aan te prutsen om het op te lossen, hoe graag ik dit ook doe als hobby, ik heb leukere hobbies 8~

Dus zo stabiel is dat dan ook weer niet en draai zelf al 3 jaar een hackintosh zonder problemen het gaat me niet om het uiterlijke plaatje maar om het OS wat je ermee kan.. :)
Ohja, vind ik een beetje kort door de bocht. Apple is meer dan enkel het OS met mooi ogende hardware . Apple is het totaalplaatje. Engineering op elke niveau.. Geen "generische" kast met "generische" voeding en het zijn "toch maar de specs die tellen". Of een goedkoop plastic jasje die duur eruit ziet aan de buitenkant.
Als ik zie hoe de gemiddelde IT'er zijn pc kastje op de grond heeft staan, met uiteraard het zijpaneel ervanaf en x-tal ventilators die constant staan te blazen... En als ik dan eens de gemiddelde mac opendoe ...

Zoals dat je niet bepaalde hardware kan uitbreiden/upgraden bijv HDD/SSD in RAID opstelling

Apple denkt gewoon verder dan hun neus lang is.
Ipv een kast te maken en mensen dit te laten volproppen met allerlei add ons zoals vroeger het geval was, en nog steeds in PC land, bouwen ze gewoon een computer in de zuiverste vorm.
Wil je al die extra zooi eraan hangen? Geen probleem, daarvoor dient die Thunderbolt aansluiting.

Dus geen chaos qua airflow en powermanagement, gewoon een enorm hoge snelheids kabel naar een extern doosje die specifiek voor deze doeleinden gemaakt is, en dus ook koeling en powermanagement heeft die afgestemd is op maat van de toepassing.

Duurder op die manier. Zeker. Maar wel beter.

het gaat mij er vooral om het bouwen van zo'n duur hackintosh systeem met 12 cores en dat soort dingen.. dat het zelden weinig scheelt met een "echte" mac waar alles wel perfect op elkaar afgestemd is. een deftig systeem is meer dan passende onderdelen op elkaar aansluiten en dan een semi generische bootloader en dsdt erop zwieren. zonde van de hardware vind ik dat.
ok voor ±500 euro kostende systeempjes, maar ik zou er zelf nooit meer geld in steken.

ik heb zelf al sinds Leopard een hackintosh draaien.. hij doet het nog steeds goed, 10.10 systeem, enfin, tegenwoordig valt die wel afentoe uit, ik denk dat mijn voeding aan het gaan is, ofwel toch iets niet ok met Clover bootloader.. Geen idee. Buiten mijn expertise om dit op te lossen. Met een echte Mac ging ik dergelijke "3rd party" factoren sneller kunnen uitsluiten maar soit.
Ik heb eerlijk gezegd weinig zin om er dagen aan te prutsen om het op te lossen, hoe graag ik dit ook doe als hobby, ik heb leukere hobbies 8~

Ohja, vind ik een beetje kort door de bocht. Apple is meer dan enkel het OS met mooi ogende hardware . Apple is het totaalplaatje. Engineering op elke niveau.. Geen "generische" kast met "generische" voeding en het zijn "toch maar de specs die tellen". Of een goedkoop plastic jasje die duur eruit ziet aan de buitenkant.
Als ik zie hoe de gemiddelde IT'er zijn pc kastje op de grond heeft staan, met uiteraard het zijpaneel ervanaf en x-tal ventilators die constant staan te blazen... En als ik dan eens de gemiddelde mac opendoe ...

Apple denkt gewoon verder dan hun neus lang is.
Ipv een kast te maken en mensen dit te laten volproppen met allerlei add ons zoals vroeger het geval was, en nog steeds in PC land, bouwen ze gewoon een computer in de zuiverste vorm.
Wil je al die extra zooi eraan hangen? Geen probleem, daarvoor dient die Thunderbolt aansluiting.

Dus geen chaos qua airflow en powermanagement, gewoon een enorm hoge snelheids kabel naar een extern doosje die specifiek voor deze doeleinden gemaakt is, en dus ook koeling en powermanagement heeft die afgestemd is op maat van de toepassing.

Duurder op die manier. Zeker. Maar wel beter.

Ik zeg zeker niet dat er over sommige producten niet is nagedacht..

En als je geld teveel hebt kan je nog..

Asus Z10PE D8WS @ 2x Core i7-5960X

Kan je wel tot 16 Cores - 32 Threads bouwen :mega:

Kent u die uitdrukking? "Goedkoop is duurkoop"

Dat kan ik zeker wel idd, maar voor een moederbord + 2 CPU's vindt ik € 3k ook niet echt goedkoop..

Ik gaf anoniempje alleen een suggestie dat dit wel mogelijk is
met deze moederborden waarmee ik een hackintosh project heb gezien..

Voor dat geld zou ik zelf ook eerder voor een Mac pro gaan ( 1CPU @ 16 Core ) :L

Voor sommige mensen is dit ook een uitdaging dit te bouwen, zeker voor een ICT-er

Inderdaad! Zo was mijn bijna 6 jaar oude Mac Pro toch wel een beetje bejaard aan het worden, dus toen dacht ik, hey, ik ga een nieuwe Mac Pro kopen. Toen keek ik in m'n portemonnee en toen dacht ik... hey, ik ga een Hackintosh bouwen!

Ik heb ongeveer 1400 euro uitgegeven aan het systeem + een vriend van me bouwde hem en installeerde hem. Alleen het finetunen vanaf het moment van draaien heb ik zelf gedaan. Ik moet zeggen, het systeem doet echt niet onder voor een Mac Pro qua prestaties, alleen hier en daar zijn er nog wat rare dingen, zoals spontane hangers tijdens het insteken van een USB-stick bijvoorbeeld. Maar daar vinden we vast ook wel weer een oplossing voor.

Ik ben dan welliswaar geen ICT-er, maar als je een beetje computernerd bent is het een ontzettend leuk, maar ook een ontzettend frustrerend werk. En er gaat heeeeel veel tijd in zitten. Maar hey, je bespaart je wel even 2000 euro. Kun je nog eens een leuke synth van kopen!

...die over 5 jaar nogsteeds 2000 euro waard is. misschien meer.

Ik ga morgen mijn 5 jaar oude iMac een tweede jeugd geven met een 1TB SSD :) Eerlijk gezegd vind ik voor audio toepassingen een aantal van bovengenoemde configuraties behoorlijk excessief. Je hebt echt geen 128GB RAM systeem met 16 cores nodig om een zwik plugins te openen en audiostreams te bewerken. Audio is relatief licht. Dat soort loeizware systemen komen pas echt tot hun recht bij hele veeleisende beeldbewerking (3D animatie of 4k video editing / rendering etc.) of ingewikkelde wetenschappelijke simulaties/berekeningen of als er 10 miljoen gebruikers tegelijk op moeten kunnen werken ofzo. Ik denk dat voor 99% van de leden hier een deftige i5 of i7 meeeer dan voldoende is.

Dat soort loeizware systemen komen pas echt tot hun recht bij hele veeleisende beeldbewerking (3D animatie of 4k video editing / rendering etc.) of ingewikkelde wetenschappelijke simulaties/berekeningen of als er 10 miljoen gebruikers tegelijk op moeten kunnen werken ofzo. Ik denk dat voor 99% van de leden hier een deftige i5 of i7 meeeer dan voldoende is.
Nog nooit van Diva gehoord? :D
En Kaivo trekt ook wel alles uit mijn i5 laptop met een paar noten tegelijk. 8D

Ik heb nu een gerefurbished mac pro met 2x dual-core 2,66 GHz uit 2006 aangeschaft en die is voor mijn gevoel sterker dan m,n windows i3 dual-core met 3,10GHZ systeem van maar een paar jaartjes oud.
En daar draaide ik ook al een hoop vst's tegelijk op.

Ben er in ieder geval blij mee, kan nu ook met logic aan de gang en daarvoor was ik dit topic gestart.

heb nog wel wat te doen, ssd in bouwen enzo,(zit nog een harddisk in en dit was de eerste tip die ik gelijk kreeg hdd er uit en ssd er in).

Maar in ieder geval, iedereen bedankt voor de reacties

Back