Sync problemen met VIrus C

Wildenberg

Ingeburgerd
Hey mensen effe een vraagje, ik heb gisteren een Virus C op de kop kunnen tikken en heb verder nog geen ervaringen met een synth die via midi werkt. (mijn Virus TI doet alles netjes via de USB).

Nu ervaar ik wat sync problemen wanneer ik een midi signaal uitstuur via mijn audio interface (Focusrite Saffire Pro 14).

ik zit te kijken voor een midi interface, speciaal voor het signaal dat naar de virus toe gaat, zoiets: http://www.bax-shop.nl/midi-interface/m-audio-usb-uno-midi-interface of http://www.bax-shop.nl/midi-interface/roland-um-one-midi-interface-mk2

Zou dit mijn sync problemen verhelpen? of ligt dit ergens anders aan (ik werk met Studio One 3 trouwens) ik heb de instellingen binnen Studio one al proberen te veranderen maar dat haalt niks uit..

Misschien stel ik hiermee wel een hele domme vraag maar ik heb geen ervaring met midi :geslaagd:

Nou als ik een melodie afspeel met mijn Virus loopt de audio er gewoon langs dus de gehele output is out of sync...

dat is audio latency, dat moet je compenseren in je DAW, cubase en ableton kunnen dat automatisch, maar als je die niet gebruikt dan moet je dat handmatig doen, tel daarvoor de input en output latency van je audio kaart op en vul die waarde in bij de delay van je audio spoor.

Het hele forum staat vol met posts hierover waarin allemaal tips staan voor verschillende daw's. Dus dat moet goed komen als je wat gaat zoeken.

Oh, ik dacht dat het juist wel met midi te maken had, wanneer ik mijn Virus TI aansluit aan mijn interface heb ik helemaal geen last van sync problemen, en het enige verschil tussen de TI en de C is dat de TI zijn info via de USB binnen krijgt en de C krijgt dat via de midi kabel, verder zijn de uitgangen hetzelfde..

Oh, ik dacht dat het juist wel met midi te maken had, wanneer ik mijn Virus TI aansluit aan mijn interface heb ik helemaal geen last van sync problemen, en het enige verschil tussen de TI en de C is dat de TI zijn info via de USB binnen krijgt en de C krijgt dat via de midi kabel, verder zijn de uitgangen hetzelfde..
Heeft de Virus geen indicator die aangeeft wanneer hij Midi ontvangt?

Heb eventjes in het boekje gekeken: 'A small "c" will appear in the dislpay when the VIRUS is receiving MIDI Clock Data.

Verder kan ik er niks over vinden..

Ik wil dat wel eens checken op mijn exemplaar,,

Er was wel nog een update voor de c, ivm de midi clock...
En ik zet gewoon het tempo overkomstig met het DAW tempo,, dat kinkt het beste,, vind 'k,
De midi clock vd DAW moet ook strak zijn,, gewoon via een usb midi interface is niet goed genoeg,,

Soit, latency is nog iets anders,,

Ik wil dat wel eens checken op mijn exemplaar,,

Er was wel nog een update voor de c, ivm de midi clock...
En ik zet gewoon het tempo overkomstig met het DAW tempo,, dat kinkt he beste,, vind 'k,
De midi clock vd DAW moet ook strak zijn,, gewoon via een usb midi interface is niet goed genoeg,,
Maar midi clock heeft er toch niets mee te maken. De Virus heeft geen sequencer (dacht ik, nuja, irrelevant in deze context), en het gaat hier niet over LFO's synchroniseren.

Ja vreemd dat ik bij de TI nog nooit problemen heb gehad... Ik heb alle verschilldende buffersizes al geprobeerd, maar dat maakt geen verschil..

Ja vreemd dat ik bij de TI nog nooit problemen heb gehad... Ik heb alle verschilldende buffersizes al geprobeerd, maar dat maakt geen verschil..
Het is altijd mogelijk dat er iets serieus mis is met de midi interface in die Focusrite. Misschien is het een goed idee om eerst eens in een andere DAW (demo-versie downloaden) te testen. Als het daar goed werkt weet je in ieder geval al dat het echt niet aan de midi interface ligt. ;)

ik blijf erbij, het zijn latency problemen. Ik weet niet welke daw je gebruikt, maar als je met gewoon midi een virus C aanstuurt en je Synced deze via Midi sync en je gebruikt deze in een DAW dan heb je te maken met 2 latency paden. De midi sync wordt op exact punt 0 gestuurd en houdt geen rekening met de vertraging in je DAW. Dus als je dan een VSTi gebruikt met bijvoorbeeld een Arpeggiator en je gebruikt een Virus C met een arpeggiator patroon, dan loopt de Virus C altijd uit de pas omdat deze werkt op basis van je op punt 0 gebaseerde midi sync signaal vanuit de DAW naar je midi hardware poort. De VST arpeggiator werkt op basis van de latency compensated interne midi sync.

Aangezien ik geen idee heb welke daw je gebruikt weet ik niet hoe je dat moet oplossen, maar in cubase zou je dan een track delay invullen op het midi spoor waarin je de virus C aanstuurt. Alternatief in cubase is linksbovenin tijdens het inspelen de constraint delay button even uit te zetten. Maar dan nog moet je uiteindelijk zelf die delay bepalen.

In latere cubase versies is dit overigens opgelost voor zover ik weet, daar wordt de midi sync voor hardware mee gedelayed als het goed is. (niet getest overigens hier).

Audio latency moet je uiteraard ook compensaten. input en output latency bij elkaar optellen en in cubase bij track delay invullen op je audiospoor.

Pas dan werkt 'ouderwetse' midi hardware sampleaccurate in sync. Wel is het mogelijk dat die focusrite gewoon een hele trage midi interface heeft waardoor het meer opvalt en dat als je een ander merk gebruikt dat die midi interface sneller is waardoor het minder opvalt. Maar dat betekent nog steeds dat het out of sync blijft lopen.

Een virus ti heeft hier geen last van omdat die gesynced is via de VST editor, dus die midi sync is al vertraagd.

Duidelijk verhaal quifster :) ik werk trouwens met studio one,

Ik heb thuis nog een m-audio fasttrack liggen dus daar ga ik het nog even mee proberen, dan weer ik iig of het aan de midiinterface van de focusrite ligt of niet..

Anders kan ik altijd nog even kijken of ik hetzelfde heb met een andere DAW

Back